صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۷۷۶۲

حرف روز/ اذعان به پیروزی!

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی هفت رویداد بین‌المللی مهم در سال جدید میلادی را برای این کشور برشمرد. نکته مهم در گزارش این مرکز تصمیم‌ساز برای سیاست خارجی آمریکا، فهرست مسائل مربوط به «نفوذ ایران در منطقه» به عنوان یکی از این هفت رویداد است[...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی هفت رویداد بین‌المللی مهم در سال جدید میلادی را برای این کشور برشمرد. نکته مهم در گزارش این مرکز تصمیم‌ساز برای سیاست خارجی آمریکا، فهرست مسائل مربوط به «نفوذ ایران در منطقه» به عنوان یکی از این هفت رویداد است. در بخشی از این گزارش که به نوعی «اذعان به پیروزی» جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام کارشکنی‌ها و طراحی‌های ابتکاری و تدافعی برای مقابله با نفوذ منطقه‌ای و سلسله پیروزی‌های ایران و جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا به شمار می‌آید، آمده است: «مقامات در ایران باید از روال مسائل در سال 2017 خرسند باشند. به نظر می‌رسد حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت، ضمانت ‌شده است. همین‌طور حزب‌الله در لبنان. داعش، بخش زیادی از سرزمین‌هایش را از دست داد. دولت عراق، شهر نفت‌خیز کرکوک را پس گرفت. حوثی‌ها در یمن، عربستان سعودی را در باتلاق یمن گیر انداخته‌اند.» این اندیشکده خاطرنشان می‌کند: «ایران در تمامی این تحولات نقش برجسته‌ای داشت و همین سبب افزایش نفوذ این کشور در سراسر منطقه شده است.» براساس این گزارش، این موفقیت‌ها در اثر سیاست‌ورزی نادرست سعودی‌ها به ابتکار ایران به دست آمده است.
حاصل تأملی سطحی در تحلیل محتوای گزارش‌هایی از این دست، چند نکته مهم است که مسئولان باید مد نظر قرار دهند:
1ـ اهتمام و نگرانی آمریکایی‌ها از قدرت و نفوذ ایران در ترتیبات و مناسبات منطقه‌ای و محوریتش در جبهه بزرگ مقاومت ضد صهیونیستی از عراق و سوریه و کرانه‌های بیروت تا مدیترانه، جدی و بدون تعارف دیپلماتیک است و به همین دلیل هم محور یکی از برجام‌های چندگانه آینده خود از برهم زدن بازی برجام هسته‌ای را برجامی برای تحدید دامنه نفوذ ایران در منطقه قرار داده است.
2ـ این اذعان به پیروزی مقاومت در منطقه در کنار اعتراف به شکست جبهه عربی‌ـ عبری و غربی مسئولیت جبهه مقاومت را برای تداوم مسیر بیشتر می‌کند؛ چرا که این بررسی و مطالعه تفننی نبوده، بلکه با هدف آسیب‌شناختی و ارائه راهکار برای مقابله با مقاومت و ایران است.
3ـ اعتراف تلویحی به موفقیت و درستی سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه از زبان دشمن مضاف بر داشتن حلاوت در کام دوستان، باید حزم و فراست در پیگیری قدرتمندانه ابتکارات جدید منطقه‌ای را نیز به دنبال داشته باشد.      


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات