صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۶۸۲۲۷

بازتاب راهپیمایی عظیم ملت ایران در روز جهانی قدس در رسانه های خارجی

راهپیمایی میلیونی مردم ایران در روز قدس امسال که همزمان با نسل کشی صهیونیست های جنایتکار در غزه بود، بازتاب وسیعی در رسانه های خارجی داشت و بسیاری از رسانه های مطرح دنیا به مخابره مستقیم اخبار این راهپیمایی پرداختند

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: حضور پر شور، انقلابی و میلیونی مردم ایران در سرتاسر کشور که از شروع انقلاب اسلامی تاکنون بی نظیر بوده است، بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی از جمله رسانه های غربی و عربی داشت. شبکه های خبری همچون BBC  فارسی،  VOA،رویترز، فرانس 24 و  شبکه های عربی این رویداد را به صورت گسترده پوشش دادند.
شبکه تلویزیونی CNN در گزارش خود که توسط خبرنگار اعزامی‌اش ارسال می‌شد با اشاره به حضور پر رنگ مردم تهران در راهپیمایی روز قدس این آیین را مربوط به انقلاب اسلامی دانست که در جمعه آخر ماه رمضان به حمایت از مردم فلسطین به تظاهرات می‌پردازند. البته در این گزارش خبری، سی ان ان تلاش کرد تا حضور میلیونی مردم را به چند هزار نفر تقلیل دهد و با انتشار هدف دار نقاطی از راهپیمایی، جمعیت را اندک جلوه دهد.
 

رادیو فردا نیز در گزارشی مغرضانه تنها سخنرانی رئیس جمهور را پوشش داد و به این نکته که امروز در تهران و سراسر ایران "تظاهرات ضد اسرائیلی" برگزار شد بسنده کرد.

صدای آمریکا نیز علی رغم اشاره به راهپیمایی گسترده و میلیونی مردم ایران، آن را تظاهرات دولتی خواند!

در واقع شبکه های تلویزیونی وابسته به غرب و مشخصاً آمریکا بیشتر از آن که نگران مردم غزه باشند، نگران وضعیت خبرنگاران خود در تهران هستند که یکی از آنان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و این شبکه بیشتر اخبار خود را به این موضوع اختصاص دادند تا بازتاب راهپیمایی را تحت الشعاع قرار دهند.
خبرگزاری فرانسه به بازتاب تظاهرات گسترده مردم ایران در  حمایت از مردم فلسطین و در اعتراض به رژیم صهیونیستی پرداخت. به گزارش این خبرگزاری مردم ایران در تهران و بیش از 700 شهر دیگر در آخرین جمعه ماه رمضان با شرکت در این تظاهرات به حمایت از مردم فلسطین پرداخته و علیه اسرائیل شعار سر دادند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه به پوشش راهپیمایی مردم در تهران وشعارهای "مرگ بر اسرائیل" و "مرگ بر آمریکا" در نقاط مختلف پایتخت ایران پرداخت.

همچنین شبکه تلویزیونی فرانس 24 با اذعان به حضور گسترده و بی سابقه مردم در روز قدس به سخنان اعتراضی رئیس جمهور در سکوت مجامع جهانی در قبال جنایات غزه اشاره کرد

 خبرگزاری رویترز، در گزارش خود از تهران، با تأکید بر حضور چندصد هزار نفری در تهران و سراسر ایران، شعارهای مردمی و سخنرانی آیت الله احمد خاتمی، مبنی بر ادامه مقاومت غزه در برابر رژیم صهیونیستی را پوشش داد.

این خبرگزاری غربی در ادامه گزارش خود در پوشش راهپیمایی روز قدس نوشت: مردم پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که بر روی آن نوشته بود "دفاع از غزه و فلسطین وظیفه دینی ماست".

رویترز تاکید کرد که مردم ایران حمایت آمریکا از اسرائیل را محکوم کرده و پرچم‌های آمریکا و اسرائیل را به آتش کشاندند. مردم همچنین از سکوت دیگر دولت‌های خارجی که در برابر "جنایت‌های اسرائیل علیه بشریت" سکوت کرده‌اند انتقاد کردند.

این خبرگزاری به بندی از بیانیه پایانی روز جهانی قدس نیز اشاره کرد که در آن تاکید شده است: صدایت را بلند کن. سکوت به معنای اجازه دادن به رژیم صهیونیستی برای ادامه نسل کشی فلسطینیان است.

   خبرگزاری شینهوا نیز با اشاره به بیانیه وزارت خارجه ایران برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس و سخنان رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان، به حضور صدها هزار نفری مردم در راهپیمایی روز قدس، جهت اعلام همبستگی با مردم فلسطین و بیانیه پایانی مینی بر جنایات رژیم صهیونیستی علیه زنان و کودکان پرداخته و به سخنرانی ریاست جمهوری ایران مبنی بر پایان محاصره غزه اشاره کرد.

شبکه تلویزیونی الجزیره عربی نیز با اشاره به حضور گسترده مردم در تظاهرات روز جمعه، به انتخاب روز قدس به ابتکار ایران اشاره و این روز را روز جشن رمضان در ایران دانست. این شبکه همچنین به برگزاری روز قدس در کشورهای مسلمان و غیر مسلمان همچون فلسطین، الجزایر، مصر، موریتانی، ایالات متحده و مجارستان اشاره کرد.

الجزیره طی خبری اعلام کرد که راهپیمایی روز قدس در ایران و در بیش از 700 شهر برگزار شد. این شبکه خبری اعلام کرد که ایرانیان همواره بر برپایی مراسم روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان اصرار داشته ‌اند و روز قدس امسال با اعتراض به تجاوز اسرائیل به نوار غزه که تاکنون بیش از 800 شهید برجای گذاشته،‌ تمایز یافته است.

   شبکه المنار لبنان هم به حضور میلیونی مردم ایران در راهپیمایی روز قدس پرداخت و سخنان رئیس جمهور، در مورد سانسور خبریِ جنایات صهیونیست‌ها را پوشش داد. همچنین خبرنگار المنار حضور مردم در راهپیمایی امسال را با توجه به حوادث غزه، پرشورتر تلقی می‌کند.

المنار اعلام کرد: راهپیمایی میلیونی در خیابان های ایران در حمایت قدس شریف و همبستگی با ملت مسلمان فلسطین برگزار شد، همانگونه که در برخی شهرهای عراق در همبستگی با ملت فلسطین راهپیمایی مشابهی برگزار شد.

      شبکه تلویزیونی المیادین نیز در گزارش خود به حضور گسترده مردم در سراسر ایران و بیش از 700 شهر اشاره و بیانیه پایانی مبتنی بر تلقی مسلمانان بر نابودی غده سرطانی اسرائیل را مورد تأکید قرار داد.

خبرگزاری ترند آذربایجان نیز ضمن بازتاب راهپیمایی روز قدس در تهران و سایر شهرهای ایران نوشت که مردم در گروه‌های ده‌‌ها هزار نفری در تهران و بیش از 700 شهر راهپیمایی روز قدس را آغاز کرده و علیه اسرائیل و آمریکا شعار سر دادند. در این تظاهرات پرچم اسرائیل به آتش کشیده شد.

این خبرگزاری در ادامه به این موضوع اشاره کرد که بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی آخرین جمعه از ماه رمضان را به عنوان روز قدس نامگذاری کرد تا مسلمانان جهان را برای حمایت از فلسطینی‌ها و علیه اسرائیل بسیج نماید.

روزنامه فرامنطقه القدس العربی نیز در گزارشی از مراسم روز جهانی قدس در ایران آورده است: صبح امروز راهپیمایی های میلیونی در تهران و سایر شهرهای ایران در حمایت از ملت فلسطین وساکنان بیگناه  غزه برگزار شد.
القدس العربی نوشت: شرکت کنندگان در راهپیمایی شعارهایی علیه رژیم اسرائیل و در حمایت از ساکنان غزه سر دادند و پلاکاردهایی در ضدیت با اسرائیل حمل کردند و ضمن حمایت از آرمان فلسطین جنایات اشغالگران علیه مردم فلسطین را محکوم کردند.
 

پایگاه خبری "مصراوی" مصر نیز در خبری اعلام کرد: راهپیمایی‌های میلیونی مردم ایران به مناسبت بزرگداشت روز جهانی قدس و اعلام همبستگی با مردم فلسطین و مردم بیگناه غزه صبح روز جمعه ساعت ده و سی دقیقه، در تهران و سایر شهرهای این کشور آغاز شد.

مصراوی در ادامه نوشت: راهپیمایی مردم ایران در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل از هفدهم ماه جاری میلادی، حمله زمینی خود را به غزه آغاز کرده است.

پایگاه پانوراما الشرق الاوسط با اشاره به برگزاری مراسم روز جهانی قدس در ایران آورده است: مراسم روز جهانی قدس به منظور اعلام همبستگی با ملت مسلمان فلسطین و نجات قدس از لوث صهیونیست ها که این روزها جنایات وحشیانه ای علیه فلسطینی ها مرتکب می شوند در ایران برگزار شد.

شرکت کنندگان در مراسم روز جهانی قدس شعارهای مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا، ای قدس ما داریم می آییم، سر دادند.

 پایگاه خبری الجدید لبنان نیز تظاهرات روز جهانی قدس ملت ایران را بازتاب داده و از حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در تظاهرات امروز مردم تهران تصاویری را منتشر کرد.

 شبکه الفرات عراق در گزارشی درباره برگزاری مراسم روز قدس در ایران آورده است: مردم ایران اسلامی از صبح آخرین جمعه ماه مبارک رمضان راهپیمایی میلیونی در حمایت از ملت فلسطین و همبستگی با غزه و بزرگداشت روز جهانی قدس برگزار کردند.

الفرات عراق اعلام کرد: راهپیمایی میلیونی بزرگی در خیابان های شهرهای ایران در همبستگی با ملت فلسطین و نجات قدس از لوث صهیونیست ها برگزار شد.

این رسانه عراقی گزارش داد: روز جهانی قدس امسال با تجاوز اسرائیل به غزه مصادف شده است و فلسطینی ها امسال این مناسبت را با شهدا و قربانیان خود گرامی می‌دارند و امیدوار به انتفاضه ملت اسلامی برای یاری آرمان آنها هستند.
 

 پایگاه خبری العهد لبنان نیز در گزارشی نوشت: در جمهوری اسلامی ایران هم که این کشور به رهبری حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه ) بنیانگذار این حرکت جهانی و روز قدس جهانی بوده با حضور میلیونی در تهران و دیگر شهرهای این کشور این روز را گرامی داشتند و با سردادن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و ای قدس ما می آییم، از اشغالگران و استکبار جهانی خشم و انزجار خود را نشان دادند و از مقدسات اسلامی امت اسلامی در فلسطین حمایت کردند.

حضور مردم در راپیمایی امسال روز قدس به حدی گسترده بود که رسانه های صهیونیستی نیز نتوانستند از کنار آن به سادگی رد شوند و از جمله جروزالم پست، چاپ رژیم صهیونیستی مجبور به اعتراف شد و در گزارش خود آورده است: هزاران نفر از مردم ایران در اعتراض به حمله به غزه راهپیمایی کرده و پرچم اسرائیل و آمریکا را آتش زدند. این روزنامه نوشت که راهپیمایی در تهران و بیش از 700 شهر ایران برگزار شد. در تهران، تصاویر تلویزیونی نشان داد که تظاهرات کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود "مرگ بر اسرائیل" و "مرگ بر آمریکا".

 پایگاه خبری روزنامه "تایمز اسرائیل" نیز در گزارشی به برگزاری گسترده راهپیمایی روز قدس در سرتاسر ایران پرداخت و نوشت این تظاهرات در حالی برگزار می‌شود که اسرائیل همچنان به مبارزه خود علیه حماس و دیگر گروه‌ها در نوار غزه ادامه می‌دهد و ایرانیان با این راهپیمایی حمایت خود را از فلسطینیان نشان دادند.

روزنامه های آمریکایی از جمله لس آنجلس تایمز، واشنگتن پست، نیویورکر، نیویورک تایمز و هافینگتون پست نیز به حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه اشاره کردند.
 روزنامه های انگلیسی از جمله ایندیپندنت، دیلی میل و گاردین نیز گزارش دادند که مردم ایران با آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی بر لزوم پایان یافتن جنگ غزه و شکسته شدن سکوت جامعه بین الملل در قبال اقدامات اسرائیل تاکید کردند.

روزنامه های هندی و پاکستانی نیز با پرداختن به حمایت ایرانی ها از مردم فلسطین و محکومیت جنایات اسرائیل در غزه نوشتند: معترضان با حمل پلاکارد و سر دادن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل اقدامات صهیونیست ها علیه مردم غزه را به باد انتقاد گرفتند./

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات