صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۰۷۸۶۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 6 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ضرورت دارد جهت‌گیری اقتصادی کشور از «اقتصاد رانتی و نفتی» به «اقتصاد مولد و مردمی» تغییر یابد. باید اقتصاد را از نفت خلاص کنیم.(96/6/4) *** ولادت حضرت امام حسن عسکری(علیه‌السلام) مبارک ‌باد ***
خيزي نو
يک سال پيش در پنجم دي ماه 1395 بود که جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي (جمنا) با برگزاري نخستين کنگره ملي خود در شهر آفتاب تهران و با حضور سه هزار نفره بخشي از هواداران خود در سراسر کشور، اعلام موجوديت کرد. جمنا حرکتي نو در راستاي وحدت و همگرايي اردوگاه اصولگرايان بود و اهداف خود را بزرگ‌تر از انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم مي‌ديد و تلاش داشت با بازسازي اردوگاه اصولگرايان جريان انقلابي را براي حضور در صحنه پيشرفت و آباداني نظام اسلامي ساماندهي کند.
اما روند حوادث سياسي به گونه‌ای بود که جهت‌گيري کلي اقدامات جمنا را به انتخابات معطوف کرد و بخش عمده تلاش اين جبهه صرف معرفي نامزدي اردوگاه اصولگرايان شد. فرايندي که به کسب آرای حدود 16 ميليوني آقاي رئيسي انجاميد؛ اما به پیروزی منجر نشد و جمنا نيز دچار انفعال شد و براي مدتي رو به افول رفت؛ اما به تازگي دور جديد فعاليت‌هاي خود را آغاز کرده و در تلاش است با آسيب‌شناسي گذشته، بار ديگر اهداف کلان خود را دنبال کند و فعاليت سياسي اصولگرايان را رونق بخشد.
به‌ نظر مي‌رسد، اولين گام پيش رو تلاش براي فراگيري از طريق تعامل با ديگر گروه‌هاي اردوگاه اصولگرايي است که در مقطع گذشته حاضر نشدند در جمع اعضاي جبهه مردمي حاضر شوند و ترجيح دادند به طور مستقل فعاليت سياسي انجام دهند.
گام ديگري که بايد با جديت بيشتري برداشته شود، مردمي کردن جبهه‌ای است که عنوان «مردمي بودن» را يدک مي‌کشد؛ اما رنگ و بوي نخبگي بيشتر در آن تجلي يافته است. در اين راستا، اقدامات قابل ملاحظه‌اي در حال انجام است که سيدمحمد حسيني، سخنگوي جمنا به بخشي از آنها اشاره دارد: «از ابتدا قرار نبود مانند احزاب جمع محدودي در تهران نشسته و براي كل كشور تصميم بگيرند. اكنون اعضاي شوراي مركزي تقسيم شده و هركدام مسئولیت يك استان را متقبل شده‌اند كه افرادي را در استان‌هاي مختلف انتخاب كنند كه اين افراد مسئولیت كار‌هاي تشكيلات در شهرستان‌ها را بپذيرند.»
در صورت تحقق ملاحظات برشمرده، مي‌توان افق و چشم‌انداز روشني را پيش روي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب تصور کرد.

▼ گزارش روز
شبیه تقریباً هیچ
«آقای دکتر روحانی باید شور و مشورت بیشتری با اعضای هیئت دولت داشته باشد و از وزرای خود درخواست رایزنی کند. در کابینه آقای روحانی فرد خوشفکر و نیرومندی از نظر توان اجرایی و مدیریت وجود دارد به ‌نام اسحاق جهانگیری. نمی‌دانم که آقای جهانگیری در دولت دوم آقای روحانی چقدر نقش دارد؛ اما به هر میزان که احساس نزدیکی فکری بیشتری با آقای جهانگیری دارم، با آقایان نوبخت، نهاوندیان و واعظی، احساس نزدیکی در اندیشه و عمل ندارم. امید به موفقیت دولت دکتر حسن روحانی در گرو به‌کارگیری همه ظرفیت‌های اسحاق جهانگیری‌ است.» این بخشی از گفته‌های صادق زیباکلام از چهره‌های اصلاح‌طلب است که  به تازگی در یادداشتی منتشر شده است. اما نکته جالب توجه در این میان آن است که تأکید این چهره سیاسی اصلاح‌طلب نه بر اصلاح امور، نه برنامه‌ریزی مدون و نه بر ترمیم کابینه برای عملکرد بهتر دولت است، بلکه وی تلاش می‌کند تنها آقای رئیس‌جمهور را از افرادی که رابطه چندان خوبی با اصلاح‌طلبان و جریان متبوع زیباکلام ندارند، دور و به چهره‌ای چون جهانگیری نزدیک کند. این نوع مواجهه زیباکلام با حسن روحانی و توصیه‌های این چنین بیشتر از پیش واقعیت و جنس انتقادات و اعتراضات جریان اصلاحات به دولت یازدهم را مشخص می‌کند و پرده از این ماجرا برمی‌دارد که این جریان بیش از آنکه نگران عملکرد دولت و حل مشکلات کشور و مردم در حوزه‌های مختلف باشد، نگران دور شدن شخص رئیس‌جمهور از اصلاح‌طلبان و کاهش سهم آنان از دولت دوازدهم است! وگرنه نتایج همه کاره بودن و تأثیرگذاری جهانگیری در دولت یازدهم به وضوح در برابر مردم قرار دارد و آثار آن همچنان در کشور مشخص است. چیزی شبیه نتیجه برجام؛ چیزی شبیه تقریباً هیچ.

▼ اخبار ویژه
آقای روحانی شبیه پدرم نیست!
فاطمه هاشمی، فرزند مرحوم هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه آقای روحانی هیچ‌گاه یک شخصیت اصلاح‌طلب به شمار نمی‌رفته، گفته است: «به ‌نظر من هیچ‌ شباهتی بین اعتدالگرایی آیت‌الله هاشمی و آقای روحانی وجود ندارد. برخی به شکل عجیبی تلاش می‌کنند افراد را به هم شبیه کنند. این در حالی است که هر کسی منش، استراتژی و راهبرد خاص خود را دارد. به همین دلیل نیز افراد را باید با منش و راهبردهایی که در نظر داشتند، با هم مقایسه کرد. برخی عنوان می‌کنند آقای روحانی ممکن است پس از دوران ریاست‌جمهوری خود جایگاهی شبیه به آیت‌الله هاشمی در بین دو جریان سیاسی پیدا کند و به نقطه تلاقی دو جریان سیاسی تبدیل شود. با وجود این، بنده با این افراد موافق نیستم و معتقدم بعید است این اتفاق رخ بدهد.»
 
کلانتری صدای جهانگیری را درآورد!
حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد، نماینده مردم شادگان از برخورد جهانگیری با کلانتری خبر داد و گفت: پس از اظهاراتی که رئیس سازمان محیط زیست در نشست با اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان داشت، معاون اول رئیس‌جمهور با وی برخورد کرده است و گفته نباید این برخوردها را با نمایندگان انجام می‌داد. گفتنی است، در آن جلسه رئیس سازمان محیط زیست در برابر اعتراض نمایندگان به غیر کارشناسی بودن موضوع انتقال آب کارون، ادبیات زشتی را به کار برده و همچنین خطاب به نمایندگان گفته است: «مگر من خانم ابتکار هستم، من کلانتری هستم»؛ نمایندگان نیز در واکنش به این سخنان جلسه را ترک کردند.

▼ اخبار
1ـ کاری که تنها از دیکتاتورها برمی‌آید

«واشنگتن‌پست» در یادداشتی به تناقض‌های موجود در گفتار و کردار «محمدبن‌سلمان» پرداخت و با اشاره به اقدامات وی در راه انداختن کمپین ضد فساد، دستور باز شدن سالن‌های سینما، برنامه ریاضت اقتصادی و رهانیدن کشورش از اقتصاد نفتی، نوشت: «یک روی ولی‌عهد آن چیزی است که در برابر چشمان مردمش به نمایش می‌گذارد و روی دیگرش آن چیزی است که در درون خود دارد.» این روزنامه در توضیح این موضوع  تأکید کرد: «مطمئناً کمپین ضد فسادی که به دستگیری 159 نفر از ثروتمندترین تجار، شاهزادگان و مقامات انجامید، چیزی بیش از شمیم قبضه کردن قدرت را به مشام می‌رساند. معضل فساد مانند لبریز شدن صبر نسل جوان عربستان، مشکلی واقعی است؛ اما با همه این اوصاف، هیچ وقت منتظر دیدن صحنه برگزاری دادگاه بازداشتی‌ها نباشید. ولی‌عهد به جای برگزاری دادگاه، در تلاش است این اغنیا را به امضای رسید پرداخت ده‌ها میلیارد دلار از اموال‌شان در ازای آزادی‌شان مجبور کند؛ روشی زمخت و به دور از ظرافت که انجامش از رژیمی خودکامه و مستبد برمی‌آید، نه دولتی مدرن و قانون‌مدار.»

2ـ باید از گفته‌های محسن هاشمی استقبال کنیم
عبدالله گنجی از چهره‌های رسانه‌ای اصولگرا در کانال تلگرامی خود نوشت: جناب محسن هاشمی گفته است «9 دی به فتنه 88 پایان داد» و بعد بر نقش رهبری و مردم در جمع کردن فتنه صحه گذاشته است؛ یعنی هم وجود فتنه را پذیرفته و هم تدبیر رهبری و نقش مردم را بیان کرده است. این اظهار نظر برای ایشان در درون جریان و خانواده کم‌ هزینه ندارد. حال باید نیروهای مؤمن به انقلاب چه برخوردی با ایشان بکنند؟ حرف نظام در سال‌های گذشته با سران اصلاحات همین بوده است که اگر صداقت دارید، فتنه را محکوم کرده و از مظلومیت نظام دفاع کنید. اکنون محسن هاشمی این حرف را زده است و خروارها فحش و مذمت از درون جریان خود دریافت کرده است. حزب‌الله باید اظهار نظر ایشان را یک گام به جلو بداند و تشکر و استقبال کند تا مرز اصلاح‌طلبان با فتنه‌گران به وضوح دیده شود. «آورده سوزی» و شماتت در اینجا بی‌تدبیری است.

3ـ دستاوردهای خیالی برجام!
علی خرم در سرمقاله روزنامه «شرق» نوشت: «به قول جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا، اگر توافق هسته‌ای نبود، ما اکنون در جنگ دیگری در خاورمیانه به سر می‌بردیم. او در برنامه زنده اعلام کرده در ملاقات با ملک‌عبدالله، حسنی مبارک و نتانیاهو، هر سه از آمریکا خواستند به ایران حمله کند. این اظهارات یک بار دیگر برای جناحی که در ایران عامدا می‌خواهد مواهب توافق هسته‌ای را انکار کند، عبرت‌آموز است که چگونه برجام آلترناتیو یک تعرض نظامی به ایران بوده و هست و از نگاه امنیت ملی کشور باید در حفظ توافق هسته‌ای بیش از اروپایی‌ها، مجدانه بکوشد.» گفتنی است، این ادعا در حالی مطرح می‌شود که به اعتراف مقامات و اندیشکده‌های اروپایی و آمریکایی آنچه موجب شده است آنها به خود جرئت تعرض به خاک کشورمان را ندهند، توان دفاعی و آمادگی کامل ارتش و سپاه پاسداران برای مقابله با هرگونه تجاوز و تهدید منافع متجاوزان در منطقه است.

4ـ حرف‌های شما بوی خون می‌دهد!
پرویز سروری در مصاحبه‌ای درباره دوران فتنه گفته است: در جلسه برخی از نمایندگان با آقای ناطق‌نوری، وی گفته است فردای انتخابات ساعت 8 صبح با آقای میرحسین‌موسوی تماس گرفتم و به ایشان گفتم آقای موسوی، شما خودتان می‌دانید که من در انتخابات به شما رأی دادم و برای شما کار کردم؛ اما به عنوان فرد مطلع و کسی که سال‌ها وزیر کشور و عضو شورای امنیت ملی بودم، احساس می‌کنم از دیشب تا حالا حرف‌های شما بوی خون می‌دهد و این حرف‌ها ممکن است پیگیری‌های شما از فرایند قانونی را به فرایندهای غیر قانونی بکشاند و اعتراضات خیابانی به درگیری‌های خیابانی منجر شود، بنابراین شما موضوع را از فرایندهای قانونی دنبال کنید؛ اما آقای موسوی نپذیرفت.

▼ اخبار کوتاه
پس از 58 روز تلاش شبانه‌روزی آتش گسترده و سرکش چاه شماره 147 میدان نفتی رگ سفید به‌دست متخصصان ایرانی مهار شد. به ثمر نشستن عملیات مهار از عمق با حفاری 2330 متر چاه در 34 روز برای دسترسی به اعماق چاه آتش‌گرفته و تزریق گل‌های مخصوص حفاری صورت گرفت. احداث 250 کیلومتر کانال و خط لوله انتقال آب در طول دو هفته‌ که در حالت عادی شش ماه زمان می‌برد، تنها بخشی از این عملیات بزرگ بود.
محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: خون مردم این کشور بسیار مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد و نظام سعودی مواضع سازمان ملل را با پول خریده است. مرکز مستقل حقوق و توسعه یمن نیز چندی پیش در گزارش آماری خود اعلام کرد: شمار شهدا و مجروحان  غیرنظامی در یمن ـ در طول یک‌هزار روز از تجاوزگری مشترک عربستان و آمریکا به این کشور ـ به 35 هزار و 415 نفر رسید.
در جلسه اخیر کمیسیون انرژی مجلس، اعضای این کمیسیون با هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سوخت در تبصره 18 لایحه بودجه سال 97 مخالفت کردند. فریدون حسنوند، رئیس این کمیسیون تصریح کرد: نظرات دستگاه‌های مرتبط و اجرایی درباره تبصره 18 اخذ شد و در نهایت اعضای کمیسیون انرژی به افزایش قیمت حامل‌های انرژی رأی منفی دادند و تبصره 18 لایحه بودجه سال 97 حذف شد.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت طرح سؤال از رئیس‌جمهور، گفت: طرح سؤال از رئیس‌جمهور به تعداد لازم امضا دارد و طبق قانون باید از سوی هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شود؛ اما متأسفانه آقای رئیس مجلس بنا به دلایلی که بنده نمی‌دانم، مانع اعلام وصول این طرح‌ شده است.
محمدمهدی برومندی، عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت گفت: به تازگی حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور بخشنامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی مبنی بر کاهش 50 درصدی سفرهای خارجی دولتی‌ها ابلاغ کرده است. وی افزود: در چهار سال گذشته سفرهای دولتی 50 درصد کاهش پیدا کرده، اما مجلس نیز پیگیر کاهش سفرهای غیر ضروری دولتی‌ها است.
به گزارش راشا تودی، دانشمندان دو دانشگاه «کلرادو» و «میسولا» در آمریکا با مطالعه روند زلزله‌های ثبت شده و روند تحرکات قطعات زمین به این نتیجه رسیده‌اند که سال ۲۰۱۸ از زلزله‌خیزترین سال‌های پیش‌رو خواهد بود و زمین شاهد حداقل ۲۰‌ زلزله بزرگ یا خیلی بزرگ خواهد بود که مناطق پرجمعیتی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات