صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۰۷۲۶

حرف روز/ فراموشیِ میدان رقابت

آنگونه که در سخنان روز گذشته‌ خطیب نماز جمعه‌ تهران خطاب به دستگاه‌های دولتی درباره‌ تلاش برای افزایش حقوق‌ها هشدار داده شد و پیش از این نیز در خبرها آمده بود، تلاش و رقابت برای افزایش حقوق و مزایا در کشور و در میان دستگاه‌های گوناگون، آسیبی است که نظام اداری و اجرایی کشور به آن گرفتار شده است[...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: آنگونه که در سخنان روز گذشته‌ خطیب نماز جمعه‌ تهران خطاب به دستگاه‌های دولتی درباره‌ تلاش برای افزایش حقوق‌ها هشدار داده شد و پیش از این نیز در خبرها آمده بود، تلاش و رقابت برای افزایش حقوق و مزایا در کشور و در میان دستگاه‌های گوناگون، آسیبی است که نظام اداری و اجرایی کشور به آن گرفتار شده است. هرچند اگر کشور در شرایط رونق اقتصادی قرار داشته باشد و اوضاع عمومی و معیشتی مردم نیز مطلوب باشد، افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت نیز باید بیش از حالت کنونی باشد، اما تلاش برای افزایش حقوق و مزایا که در واقع، به معنای تلاش برای افزایش سهم خود از سفره‌ انقلاب و منابع کشور، آن هم در شرایطی که با مشکلات عدیده‌ اقتصادی مواجه هستیم و مردم به طور روزمره با مسائلی،‌ از جمله تورم، بیکاری، فقر و... مواجه هستند، اقدامی نابجا است.
در وضعیت موجود به طور طبیعی باید در میان دستگاه‌های دولتی، اعم از قوه مجریه و... رقابت برای خدمت‌گزاری و گره‌گشایی از مشکلات و چالش‌های روزمره‌ زندگی مردم شکل بگیرد و نه رقابت برای اخذ حقوق بیشتر. پیامد این قضیه نزد افکار عمومی و مردمی که با چالش‌ها و مسائل گوناگونی در زندگی روزمره‌ خود مواجه هستند و نجیبانه در برابر کمبودها و تنگ‌دستی‌ها دم برنمی‌آورند، این است که گویا مسئولان خود را از ما جدا می‌دانند و اوضاع و احوال ما را درک نمی‌کنند. به عبارت دیگر، در این وضعیت، مردم این سؤال‌ها را مطرح می‌کنند که چرا در حالی که مسائل و مشکلات متعددی در زمینه‌های متفاوت وجود دارد، مسئولان درباره‌ آنها نامه‌نگاری و رایزنی نمی‌کنند، اما برای سهم‌خواهی بیشتر خودشان از بیت‌المال، نامه‌نگاری می‌کنند؟ به راستی مسئولانی که دغدغه‌ افزایش حقوق چند میلیونی خود را دارند، چگونه می‌توانند مشکلات و مصائب قشرهای ضعیف و مستضعف کشور و افراد بیکار و کارگرانی را که برای چند ماه متوالی حقوقی دریافت نمی‌کنند، درک کنند؟ و... .
نکته‌ مهم در این زمینه عبارت است از اینکه شأن اصلی مسئولان مختلف نظام، خدمت‌گزاری به مردم است و برای اینکه آنها بتوانند در این زمینه توفیق پیدا کنند، باید به اصول سبک زندگی اسلامی‌ـ ایرانی و از جمله مهم‌ترین آنها، قناعت، ساده‌زیستی و فراتر نرفتن و بلکه پایین‌تر بودن از مردم به لحاظ تمکن مادی و التذاذات دنیوی، توجه داشته و آنها را در عمل و رفتار خود مراعات کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات