تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۸۰۳۱
آيين‌هاي گراميداشت روز دانشجو

مطهري: دانشگاه بايد به‌ موقع آژير خطر را بكشد

(روزنامه شرق ـ 1396/09/14 ـ شماره 3027 ـ صفحه 7)

برنامه روز دانشجو در برخي از دانشگاه‌هاي کشور با حضور و سخنراني چهره‌هاي اصولگرا و اصلاح‌طلب برگزار شد؛ ازجمله اين برنامه‌ها، سخنراني علي مطهري و جواد امام در دانشگاه علامه طباطبايي بود. همچنين محمود صادقي در دانشگاه تربيت مدرس و زرآبادي، نماينده قزوين و عليرضا بهشتي هم در انجمن اسلامي آزادانديش دانشگاه علامه‌طباطبايي حضور يافتند.

مطهري: شاهد نرمش ميان مقامات کشور در موضوع حصر هستيم

علي مطهري در نشست دانشگاه علامه که با عنوان «سه قطره خون» برگزار شده بود، گفت: اهميت جنبش دانشجويي در اين است که دانشگاه و دانشجو يکي از ديده‌بان‌هاي جامعه است که به‌موقع بايد آژير خطر را بکشد. تعبير جنبش دانشجويي قبل از انقلاب نيز مطرح بود و امروز هم مطرح است. در ابتداي انقلاب نيز مطرح بود که امروز نيز نيازمند اين تعبير هستيم؟ برخي‌ها مي‌گفتند نيازي به جنبش دانشجويي نيست چون حکومت شاه از بين رفت ولي اين حرف درست نيست و ما هميشه نياز به جنبش دانشجويي داريم چون قدرت‌ها هميشه نيازمند نقد هستند و اگر تمرکز و نقدي بر قدرت نباشد، دولت‌ها دچار فساد مي‌شوند. به گزارش ايلنا، نايب‌رئيس دوم مجلس در پاسخ به سؤال يکي از دانشجويان درباره حصر محصوران و همچنين عدم برگزاري دادگاه براي احمدي‌نژاد، يادآور شد: درباره حصر بارها سخن گفته شده و شايد کسي به اندازه من دراين‌باره سخن نگفته است. ما چيزي به نام حصر خانگي نداريم و خلاف قانون اساسي است و اگر هم در گذشته رخ داده، آن هم تخلف است.

مطهري ادامه داد: شوراي عالي امنيت ملي مي‌تواند در شرايط اضطراري و اوليه دستوري را بدهد. اين مسئله را مي‌توان به عنوان امر موقت در نظر گرفت، ولي وقتي هيجانات از بين رفت ادامه حصر با شوراي عالي امنيت ملي نيست و شوراي عالي امنيت ملي نمي‌تواند براي افراد حکم و مجازات صادر کند. اين برعهده قوه قضائيه است که اين افراد را محکوم يا آزاد کند. اگر هم مي‌خواهند مجازت شوند، بايد در دادگاهي باشد. او با بيان اينکه هم‌اکنون شاهد نرمشي در ميان مقامات کشور در موضوع حصر هستيم، عنوان کرد: تصميم بر حل اين موضوع است. در ملاقات‌هاي ما نيز دراين‌باره صحبت شده و اراده بر حل موضوع است. آقاي کروبي تاکنون سه ديدار داشته و کم‌کم فضا در حال بازشدن است تا حصر تمام شود. عضو فراکسيون اميد افزود: در چنين زماني که اين تصميم گرفته شده است بايد همکاري داشته باشيم تا دوستان کارشان را انجام دهند چراکه اگر در رسانه شلوع شود ممکن است برخي‌ها از تصميم‌شان برگردند چون نمي‌خواهند اين تصور ايجاد شود که آنها به خاطر فشار از نظر قبلي خود عقب‌نشيني کرده‌اند. آنها به اين مهم رسيدند که موضوع حصر بايد به‌مرور تمام شود. با مقامات مختلف نيز ديدارهايي داشته‌ام و فکر مي‌‌کنم نظراتشان عوض شده است.

احمدي‌نژاد يکي از پايه‌هاي فتنه‌ است، سخن مهمي است

مطهري درباره رويکرد احمدي‌نژاد نيز گفت: خوشوقتيم حرف‌هايي که ۱۰ سال قبل بيان مي‌کرديم و سخناني که در مجلس هشتم مطرح مي‌کردم و سؤال از رئيس‌جمهور را مطرح کردم، توسط اصولگرايان بيان مي‌شود. حرفي که از سوي چهره‌هاي اصولگرا مطرح شد که احمدي‌نژاد يکي از پايه‌هاي فتنه‌هاي است، سخن مهمي است. او با بيان اينکه من گفته بودم اگر آن افراد قرار است به خاطر فتنه محاکمه شوند احمدي‌نژاد هم بايد محاکمه شود، گفت: اصولگرايان متأسفانه تعصب ويژه‌اي به احمدي‌نژاد داشتند و چشم بر تخلفات او بسته بودند. ما به عنوان نماينده مجلس نبايد ساکت باشيم. اينکه احمدي‌نژاد مي‌گفت من اين قانون را قبول ندارم و اگر قانوني را دوست داشته باشم و دلخواهم باشد، انجام مي‌دهم؛ معلوم است که آن فرد بايد بلافاصله عزل شود.

جواد امام: احمدي‌نژاد اتهام‌زني مي‌کند ولي محدوديت ديگري بيشتر مي‌شود

به گزارش ايلنا، جواد امام هم در اين نشست گفت: امروز با توجه به مطالبات و انتظاراتي که در کشور وجود دارد، درصدد تلاش براي اهدافي هستيم که براي آنها انقلاب کرديم اما متأسفانه از برخي از آنها فاصله گرفتيم.

عضو شوراي مرکزي مجمع ايثارگران به برخي از ناملايمات موجود اشاره کرد و گفت: امروز با رفتارهاي محمود احمدي‌نژاد روبه‌رو هستيم. البته احمدي‌نژاد پديده جديدي نيست، بلکه پديده‌اي است که دلسوزان از سال‌ها قبل نسبت به آن هشدار داده بودند. اگر سوابق و عملکرد ايشان در استانداري اردبيل و شهرداري تهران و هشت سال رياست‌جمهوري بررسي شود، متوجه مي‌شويم که حاميان اصولگراي احمدي‌نژاد بايد توبه کنند. مديرعامل بنياد باران ادامه داد:‌ کساني که از احمدي‌نژاد حمايت کردند، بايد پاسخ‌گو باشند. کساني که مي‌گويند احمدي‌نژاد گنده‌گو و لات و دروغگوست،‌ مگر به غير از آن است که شعار ما اين بود که «دروغ ممنوع» است. مگر سازمان مديريت و برنامه‌ريزي به‌دست ايشان منحل نشد؟ ما اصلاح‌طلبان نبايد پاسخ‌گوي احمدي‌نژاد باشيم. ما براي جلوگيري از اين روند پيش‌قدم شديم و با نامهرباني روبه‌رو شديم.

رئيس بنياد باران يادآور شد: ما آماده‌ايم براي سلامت جامعه و اعتلاي آن هر کاري کنيم. هيچ کجا اصلاح‌طلبان از خط قرمزهاي واقعي و نه خط قرمزهاي ساختگي تجاوز نخواهند کرد. ما به نظام و اصول قانون اساسي پايبنديم. اگر رأس جريان اصلاحات را خاتمي بدانيم، هيچ جمله‌اي از ايشان به‌غيراز مصلحت نظام مشاهده نمي‌کنيم، ولي آنچه از طرف مقابل ديديم و امروز نيز مشاهده مي‌کنيم اين است که از پاسخ‌دادن به خودشان هم درمانده‌اند.

زرآبادي: پيگير وضعيت دانشجويان ستاره‌دار هستيم

حميده زرآبادي و عليرضا بهشتي هم در نشست ديگري که از سوي انجمن اسلامي دانشجويان آزادانديش در همين دانشگاه برگزار شد، درباره ليست اميد و فراکسيون اميد، گفت: افرادي که در اين فهرست قرار گرفته‌اند، بعضا سابقه نمايندگي مجلس و کار سياسي را نداشتند و براي انسجام، چنين فهرستي بسته شد اما متأسفانه اتفاقي افتاد، اينکه قبل از ورود به مجلس افرادي متحد شدند و بعد از انتخابات با وجودي که سابقه نمايندگي داشته و چهره شناخته شده‌ای بودند، بناي دودستگي گذاشتند و آن انسجامي که براي فراکسيون اميد در نظر داشتيم اتفاق نيفتاد و اين از مواردي است که به فراکسيون اميد نقد مي‌شود، بااين‌‌حال، اين فراکسيون تأثيرگذاري خود را داشته است. زرآبادي ادامه داد: در زمان انتخابات از آقاي روحاني حمايت کرديم و امروز بايد پاسخ‌گو باشيم و يکي از مسائلي که در روند کار دولت در فراکسيون اميد مطرح شد، محافظه‌کاري اصلاح‌طلبان و نمايندگان است؛ يعني اصلاح‌طلبان رويکرد محافظه‌کارانه پيدا کردند که خروجي آن کابينه‌اي است که اکنون تشکيل شده است. زرآبادي ادامه داد: آقاي روحاني در زمان انتخابات صحبت از رفع حصر داشتند و امروز بايد با مردم صحبت کنند و بگويند قانونا توان رفع اين مشکل را ندارند يا موضوع ديگري است. البته اين مسئله از مسيرهاي ديگر در حال پيگيري است که اميدواريم به نتيجه برسد. زرآبادي همچنين با اشاره به مصوبه شوراي عالي امنيت ملي درباره حصر، گفت: اين مصوبه در زمان اضطرار بوده و بعد از آن بايد دادگاه تشکيل مي‌شد و مشکل و درخواست اصلي ما هم همين است. اين عضو فراکسيون اميد درباره ستاره‌دارشدن و برخورد با دانشجويان در دانشگاه‌ها نيز گفت: چهار ماه است که کميته‌اي در مجلس براي پيگيري اين مسئله تشکيل شده و وضعيت دانشجويان مشخصا با اسم پيگيري مي‌شود که مشکلات برخي از آنها حل شده و کار عده‌اي ديگر درحال پيگيري است.

بهشتي: بايد با همه تفاوت‌هايي که داريم در کنار هم راه برويم

سيدعليرضا بهشتي هم در اين نشست، در سخناني با محوريت «جنبش دانشجويي، آرمان‌گرايي يا آرمان‌زدايي؟»، گفت: علوم انساني همه‌چيز را زير سؤال مي‌برد اما دستگاه ديوان‌سالاري چنين چيزي نمي‌خواهد. ديوان‌سالاري سعي مي‌کند مطالبات مبنايي را به مطالبات قشري، صنفي و گروه‌هاي ذي‌نفوذ تقليل دهد. براي مثال، اگر در علوم انساني مطرح شود بانوان نيمي از جمعيت جامعه را تشکيل مي‌دهند و تأثيرگذاري آنها در تصميم‌گيري‌ها اندک است، فرايند تصميم‌گيري به گونه‌اي شکل مي‌گيرد که خانم‌ها درجايگاه نيمي از جامعه، نقش مؤثر خود را ايفا کنند و دستگاه بوروکراسي سعي مي‌کند آن را تقليل دهد؛ به‌گونه‌اي که پست‌هايي که به آنها داده مي‌شود به‌صورت مختصر خواهد بود و اين مسئله‌اي است که متأسفانه در همه دنيا حاکم شده است. بهشتي همچنين با بيان اينکه مسئله اصلي در هر دولت اين است که چگونه بايد با الگوهاي متعدد کنار آمد، افزود: در برخي نظام‌ها وضع از اين بدتر است. بنابراين هر دو اين قطب‌های به ظاهر متضاد در يک جنبه اتفاق نظر دارند و آن اين است که به دانشجويان بگويند بيشتر حواستان به درس و مشق باشد و مانند آدم، فارغ‌التحصيل شويد و به امور صنفي ورود کنيد و اين موارد با تحقير آرمان‌گرايي صورت مي‌گيرد. اين استاد علوم سياسي گفت: اگر فکر شود کساني که مثل ما فکر مي‌کنند، از ما هستند و ديگران غير محسوب شوند، اين راهش نيست و قانون اساسي، بستري فراهم مي‌کند که در آن مي‌توانيم به‌دنبال همزيستي مسالمت‌آميز و متفاوت باشيم و همه حرف‌هاي ما نيز همين بود. وقتي که هويت‌هاي مختلف در کنار هم قرار گرفت، مطالبه اصلي اين است که فرآيندهاي تصميم‌گيري در جامعه شفاف و پاسخ‌گو باشد. شفافيت يک خواسته و مطالبه بنيادين و اساسي است.

بهشتي گفت:‌ از خداوند متعال خواستارم که در شرايطي که کشور ما در آن قرار دارد و به يک همبستگي نيازمنديم، تنگ‌نظري‌هاي گذشته کنار رود و ما بار ديگر با همه تفاوت‌هايي که داريم، نسبت به هر زمان ديگر در کنار هم راه برويم؛ بنابراین امروز ايران نسبت به هر زمان ديگري نيازمند تدبير، همدلي و همبستگي است و بايد براي همه کساني که متفاوت از ما فکر مي‌کنند، احترام قائل شد.

محمود صادقي هم در نشست «دانشگاه احيا يا احتضار» در دانشگاه تربيت مدرس گفت: حق آموزش يک حق بشري است و همه آحاد ملت حق دسترسي به آموزش را دارند. اصل ۳۰ قانون اساسي نيز اين امر را متعلق به همه ملت مي‌داند. اين عضو فراکسيون اميد ادامه داد: تمام ايرانيان صرف‌نظر از جنسيت، نژاد، مذهب و زبان بايد از حق آموزش برخوردار باشند و هيچ‌کس را نبايد محروم کنيم بلکه بايد آموزش ببينند. دبيرکل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها تأکيد کرد: آنچه امروز در آموزش عالي اعمال مي‌شود و دانشجويان به‌خاطر داشتن نگاهی ديگر از تحصيل محروم مي‌شوند، غيرقانوني است. صادقي با اشاره به قانون مصوب سال ۶۴ درباره هيئت علمي دانشگاه‌ها گفت: بايد اين قانون اصلاح شود زيرا تا حکم قضائي وجود نداشته باشد، نبايد عضو هيئت علمي را تعليق کرد. اين بلاتکليفي زمينه را فراهم کرد تا بسياري از اعضاي هيئت علمي تعليق شوند.

صادقي در بخش ديگر سخنانش با بيان اينکه مفاهيم قانون اساسي ما مدرن است، گفت: اما قانون‌گذاران ما اين موارد را از متن اسلام برداشته‌‌اند و البته اسلام هم اجازه مي‌دهد که ما آن بخشي را از مفاهيم مدرن که تضادي با مباني اسلام ندارد، مورد توجه قرار دهيم. اين عضو فراکسيون اميد ادامه داد: اگر دنبال تحقق همان انگاره‌ها و رويکردهاي قانون اساسي برويم، اتفاقا ولايت فقيه خيلي هم سازگار با دموکراسي است. او با بيان اينکه در قانون اساسي مقرر شده است که نمايندگان درباره موضوعات مختلف صحبت کنند و کسي حق تعقيب آنان را ندارد، اظهار كرد: اما مي‌بينيم که امروز فردي که خودش کابينه‌اش را خط قرمز مي‌دانست، مي‌گويد نمايندگان پا از گليم خود فراتر گذاشته‌‌اند؛ در‌حالي‌که اين يک اصل قانوني است. صادقي با اشاره به اينکه نهادهاي مختلفي درباره دانشگاه تصميم مي‌گيرند، گفت: درباره دانشگاه هم بايد بدانيم تنها دولت تصميم‌گيرنده نيست و نهادهايي چون اطلاعات هم تصميم‌گيري‌هايي انجام مي‌دهند.

وزير علوم چند درصد از اختيارات حوزه آموزش عالي را در دست دارد؟ آقاي توفيقي که يکي از صاحب‌نظران در اين حوزه است، مي‌گويد تنها ۳۰ درصد از اختيارات در دست وزير علوم است.صادقي گفت: کساني که در انتخابات بازي را ۳۰ بر صفر باختند، امروز دنبال يأس‌افکني هستند و مي‌خواهند انتقام بگيرند و متأسفانه برخي از ما نيز در زمين آنها بازي مي‌کنيم. امروز از اين مجلس همان سطح انتظاراتي را که از مجلس ششم و دولت اصلاحات داشتيم، نبايد داشته باشيم. اشکال فراکسيون اميد اين است که اين فراکسيون پشتوانه حزبي ندارد.

اميدواريم محدوديت‌ها حذف شوند تا گفت‌و‌گوي ملي را آغاز کنيم

عبدالله رمضان‌زاده، سخنران بعدي مراسم انجمن اسلامي پيشرو دانشگاه تربيت مدرس بود. او با طرح اين پرسش که راه مبارزه با فساد و ناکارآمدي کجاست و دانشجو بايد چه حرکتي داشته باشد، گفت: مبارزه با فساد و ناکارآمدي تنها در چارچوب آگاهي، عدالت‌طلبي و آزادي معنا پيدا مي‌کند؛ يعني ما وقتي مي‌توانيم با فساد و ناکارآمدي مبارزه کنيم که بتوانيم از آن حرف بزنيم. کساني مانع حرف‌زدن در مقابله با فساد مي‌شوند که خود فاسد باشند. بنابراين اگر پيشتازي امروز بخواهد معنا پيدا کند، در مقابله با فساد و ناکارآمدي است و اين کار تنها در سايه حرکت جمعي امکان‌پذير خواهد بود.به گزارش جماران، رمضان‌زاده ادامه داد: حرکت جمعي هم تنها در شرايطي امکان‌پذير است که اعتماد اجتماعي وجود داشته باشد؛ نقطه‌اي که جامعه ما از نبودش در رنج است. سنجشي در سال ٨٢ و ٩٢ انجام شده که نشان مي‌دهد اعتماد اجتماعي در جامعه ما کاهش یافته است. در اين بي‌اعتمادي هر اتفاقي ممکن است رخ دهد. فساد و ناکارآمدي هم از مواردي هستند که از بي‌اعتمادي نشئت مي‌گيرند، اما حرکت اعتمادساز بايد چگونه شکل بگيرد؟ او همچنين با تأکيد بر ازدست‌رفتن سرمايه‌هاي اجتماعي در جامعه گفت: اين مسئله آن چيزي است که جامعه‌شناسان تحت عنوان سرمايه اجتماعي بر آن تأکيد مي‌کنند. ما ناچاريم براي پيشتازي به حلقه‌هاي اعتمادساز ملي روي بياوريم و تنها در صورت تشکيل شبکه‌هايي از حلقه اعتمادسازي است که مي‌توان به تغيير اميد داشت و اين کار در سايه همدلي پيش مي‌آيد؛ امري که گمشده ملت ماست.رمضان‌زاده افزود: براي اينکه حلقه‌هاي اعتمادسازي ملي شکل بگيرد، ما مجبوريم نهادهاي اعتمادساز ملي را هم تقويت کنيم. شما ديديد در انتخابات اخير با اعتماد به يک فرد و جرياني که از او حمايت مي‌کند، توانستيم منشأ تغيير شويم. بنابراين نگوييد که کاري نکرده‌ايم. درست است که کاري کارستان نيست، اما کار کارستان در يک شب و دو شب اتفاق نمي‌افتد. ما به تجربه مي‌گوييم که انقلاب يک‌بار اتفاق مي‌افتد. بعد از انقلاب بايد به سراغ اصلاحات تدريجي رفت.او افزود: راه احياي جامعه، دانشگاه، سياست و فساد ايجاد حلقه‌هاي اعتمادساز ملي است و اين حلقه‌ها در شکل‌هاي کوچک و بزرگ معنا پيدا مي‌کنند. در قالب اتحاديه‌ها و انجمن‌هاي صنفي است که اين حلقه‌ها شکل مي‌گيرند. ما مي‌توانيم با «ما»شدن کاري انجام دهيم، با «من»‌ها کاري از پيش نمي‌رود.سخنگوي دولت اصلاحات در خاتمه گفت: اميدواريم سال آينده همه محدوديت‌ها، رفع شوند تا بتوانيم گفت‌وگوي ملي را آغاز کنيم. کشور مشکلات بسياري دارد و جز با اتحاد اين مشکل حل نمي‌شود.

http://www.sharghdaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=1458&PageNO=7

ش.د9604033

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات