تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۸۲۳۲
پيشنهاد مرتضي مبلغ براي تقويت سازوكارهاي تشكيلاتي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

تقويت احزاب بزرگ‌تر؛ تداوم حركت جبهه‌اي

مقدمه: در عصري كه بناي انتخابات و دموكراسي در تمام دنيا بر پايه احزاب و تفكرات حزبي استوار مي‌شود و احزاب قدرتمند با جلب آراي افكار عمومي برنامه‌ها و سياست‌هاي اقتصادي، بين‌المللي ويژه خود را كه شناسنامه حزبي آنان است، پيگيري مي‌كنند، سياست‌ورزي در ايران به چه سمتي پيش مي‌رود؟ اگرچه زمان زيادي از تجربه نهادهاي دموكراتيك در ايران نمي‌گذرد اما به هر حال از آغاز مشروطه‌خواهي تاكنون فرازوفرودهاي زيادي را در اين زمينه شاهد بوديم. حالا اصلاح‌طلبان به عنوان جرياني كه خود را طرفدار دموكراسي به مردم معرفي مي‌كند، چه كارهايي براي تقويت تحزب به عنوان عنصر اصلي دموكراتيك مي‌تواند انجام دهد؟ اين سوالي است كه امروز سياستمداران اصلاح‌طلب تلاش مي‌كنند تا پاسخي براي آن پيدا كنند. همين بود كه در مورد ضرورت‌هاي تقويت سازوكارهاي تشكيلاتي اصلاح‌طلبان از مرتضي مبلغ، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت پرسيديم. او معتقد است كه سه‌ضلعي سازوكار‌هاي قانوني، ساختاري و فرهنگي لازم است تا بتوان احزابي قدرتمند در كشور تشكيل داد. او در اين راستا دو راهكار ارايه مي‌كند. اول اينكه اصلاح‌طلبان حركت جبهه‌اي را با تمام توان پيگيري كنند و دوم اينكه احزاب بزرگ‌تر در جريان اصلاحات به دنبال تقويت سازوكارهاي حزبي و دموكراتيك درون خود باشند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تاكيد دارد كه اين دو راهكار بايد همراه با هم پيگيري شود.

(روزنامه اعتماد ـ 1396/07/18 ـ شماره 3925 ـ صفحه 6)

* چند انتخابات اخير شوراي عالي سياستگذاري به عنوان نهاد بالادستي مسووليت پيشبرد حركت جبهه‌اي جريان اصلاحات را به عهده گرفت. با توجه به تجربيات به دست آمده از كار اين شورا آيا تشكيل اتاق فكر براي تبيين خط‌مشي‌هاي كلي جريان اصلاحات را مناسب مي‌دانيد يا فكر مي‌كنيد اين هدف در قالب شوراي عالي سياستگذاري بايد محقق شود؟

** امروز ما در ابتداي حركت جبهه قرار داريم و در چند انتخابات اخير اين حركت شكل گرفته است. به همين دليل وجود نقاط ضعف و خلأهايي در حركت جبهه‌اي اصلاح‌طلبان امري طبيعي است كه بايد به تدريج شناسايي و جبران شود. از جمله اينكه بايد راهبردهاي روشن و مشخصي براي حركت كلي جريان اصلاحات تعريف شود. سازوكارهاي مديريتي جبهه بايد شفاف‌تر و كارآمد‌تر شود. همچنين فرآيند‌هاي تصميم‌سازي و تصميم‌گيري بايد دموكراتيك‌تر و موثر‌تر شود. طراحي نقشه كلي در اين راستا ضرورت دارد. از جمله اينكه اتاق فكر يا كارگروه سياسي يا دفتر سياسي بايد به وجود بيايد كه به عنوان مغز جريان اصلاحات عمل كند و بتواند حركت جبهه‌اي جريان اصلاحات را تقويت فكري كند. اين اتاق فكر مي‌تواند كمك كند تا جريان اصلاحات راهكارهاي به‌روز سياست‌ورزي‌اش را تشخيص دهد و دايم در سپهر سياسي روندهاي پيشين را آسيب‌شناسي كند. در اين صورت مي‌تواند تحليل‌هاي درست و روشني از شيوه‌هاي سياست‌ورزي كارآمد ارايه كند تا بتوان تصميمات موفقيت‌آميز‌تري در آينده اتخاذ كرد. اين مساله نيز بايد در حركت جبهه‌اي دنبال شود تا اصلاح‌طلبان بتوانند هم افزا‌تر در آينده به پيش بروند.

* ضرورت‌هاي تشكيلاتي اصلاح‌طلبان از نگاه شما چيست؟سازمان‌يافتگي تشكيلاتي اصلاح‌طلبان در استان‌هاي ديگر و ارتباطش با مركز را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ در اين زمينه آيا شوراي عالي سياستگذاري موفق بوده است يا نوعي توجه به مركز را در كار شوراي عالي سياستگذاري پررنگ مي‌بينيد؟

** در طول سال‌هاي گذشته تقريبا به شكل موازي و متناظر با آنچه شوراي عالي سياستگذاري در مركز انجام داده، در استان‌ها نيز شكل گرفته است و توسط اصلاح‌طلباني كه در استان‌ها فعاليت مي‌كنند و با نظارت مركز اين كار دنبال شده است. البته اين مساله در مورد همه استان‌ها يكسان نيست. برخي استان‌ها موفق بوده و برخي ديگر كمتر توانستند به توفيق برسند. برخي استان‌ها هم بودند كه نتوانستند آن‌طور كه بايد و شايد سازوكار تشكيلاتي را در خود شكل دهند. بنابراين در آينده هم هرگونه اصلاحي در اين راستا در سازوكار شوراي عالي سياستگذاري اتفاق بيفتد بايد در استان‌ها نيز دنبال شود. به هر حال يك رابطه نسبتا دو سويه و مناسبي بين مركز و استان‌ها وجود داشته و دارد. بايد به سمت تقويت اين ارتباط پيش رفت. همان ترميم‌ها و اصلاح‌هاي لازم براي شوراي عالي در مركز شامل حال استان‌ها هم خواهد شد. آنچه مهم است اين است كه حتما بايد يك ارتباط ارگانيك و دوسويه بين مركز و استان‌ها و در سراسر كشور باشد تا حركت جبهه‌اي استحكام لازم را پيدا كند. اين درست نيست كه استان‌ها جزيره‌هاي جداگانه‌اي باشند و هركدام مستقل عمل كنند. در اين صورت نه حركت جبهه‌‌اي شكل مي‌گيرد و نه هم‌افزايي حاصل مي‌شود. بنابراين تاكيد بر تقويت سازوكار شوراي عالي سياستگذاري در استان‌ها نيز امري مهم و ضروري است. در صورت شكل‌گيري چنين سازوكاري است كه مي‌توان در بزنگاه‌ها از ميوه اين هماهنگي و سازمان‌يافتگي چيد.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=88534

ش.د9604094

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات