تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۰۸۳۷۵
محمدرضا خباز در گفت‌وگو با «آرمان»:

چشم ما به دهان آقای رئیس‌جمهور است

مقدمه: ۲ ماه تا برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا فرصت باقی ‌است و جریان‌های سیاسی در تحرک هستند تا با آرایش شکلی بهتری به میدان رقابت وارد شوند. از سوی دیگر مسئولان برگزاری انتخابات هم فعالیتهای خود را برای برگزاری هر با شکوه‌تر انتخابات آغاز کرده‌اند. لزوم بی‌طرفی مجریان انتخابات در فرایند برگزاری انتخابات و پس از آن موضوعی است که بارها به آن تاکید شده است. تمکین از قانون و حرکت به سمت برگزاری انتخابات فراگیر و باشکوه در کلام بزرگان کشور مشهود است، چرا که آنان بیش از سایرین به دستاوردهای چنین انتخاباتی آگاه هستند. اگر به انتخاباتهای ادوار گذشته توجه شود، مشخص است که جامعه همواره با اطمینان خاطر به دستگاه‌های اجرایی و نظارتی نگاه می‌کند، پس این اعتماد باید قوت و قدرت بیشتری داشته باشد. دولت تدبیر و امید در پایان عمر فعالیت قانونی خود است که باید برای دور بعدی انتخابات توشه‌ای برای ارائه به جامعه داشته باشد. از این ‌رو زمان آن رسیده که عملکرد چهارساله خود را به زبان مردم با آنها در میان بگذارد. برای بررسی عملکرد دولت، انتخابات پیش‌رو و نحوه عملکرد مجریان انتخاباتی «آرمان» با محمدرضا خباز استاندار سمنان به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.
پایگاه بصیرت / حمید شجاعی

(روزنامه آرمان – 1395/12/23 – شماره 3280 – صفحه 6)

* انتخابات‌های اردیبهشت 96 نقش مهمی در آینده کشور دارد. مجریان و دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات چگونه می‌توانند با ایجاد اعتماد در میان مردم به برگزاری باشکوه انتخابات کمک کنند؟

** انتخابات 29 اردیبهشت 1396 در نوع خود، انتخاباتی بی‌نظیر خواهد بود، چرا که تا به امروز چنین انتخاباتی در کشور برگزار نشده و هم‌زمانی انتخابات ریاست‌جمهوری با انتخابات شورای شهر و روستا از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخابات ریاست‌جمهوری دارای اهمیت زیادی است و این اهمیت بر شخصی پوشیده نیست اما زمانی که انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک زمان با انتخابات مجلس برگزار می‌شود، از نظر کثرت حضور افراد می‌تواند مشارکت جدیدی از مردم را به دنبال داشته باشد. اگر چه دولت تدبیر و امید در هفتم اسفند سال 94 انتخابات‌های بی‌نظیری را برگزار کرد؛ یعنی انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخاب مجلس خبرگان رهبری. خوشبختانه دولت در آن انتخابات‌ها از بوته آزمایش سربلند بیرون آمد. امیدواریم در این انتخابات به دلیل شفافیت و قانونمندی، اعتمادسازی و حضور گسترده مردم، انتخاباتی باشکوه را شاهد باشیم. یکی از راه‌های ایجاد اعتماد میان مردم این است که هیات‌های نظارت و هیات‌های اجرایی عملا ثابت کنند که بی‌طرف هستند و به‌هیچ‌وجه جهت خاصی را برای خود طراحی نکنند که برچسب طرفداری از شخص یا جناح خاصی بر آنها خورده شود.

خوشبختانه در انتخابات سال گذشته، امانتداری، شفافیت و قانونمداری دولت برهمگان روشن و مبرهن گشت. ازاین‌رو چه کسانی که رای آورده بودند و چه کسانی که رای نیاورده بودند از نحوه برخورد و تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و درعین‌حال انتخاب شوندگان اظهار رضایت می‌کردند. انتخابات سال آینده نیز انتخاباتی پرشور بوده و با حضور حداکثری مردم برگزار خواهد شد اما باکمال تعجب از هم‌اکنون عده‌ای دوست‌نماهای دشمن در داخل تلاش می‌کنند که انتخابات حداکثری برگزار نشود. همیشه از بیان، رفتار و حرکات این افراد ناامیدی پمپاژ می‌شود، درصورتی‌که امید عامل رشد و موفقیت یک کشور است. البته دشمنان خارجی از قدیم الایام درصدد سیاهنمایی بوده و هستند اما جای تعجب است کسانی که در داخل ادعای علاقه‌مندی به‌ نظام و ارزش‌ها و مردم را می‌کنند چرا با دشمنان خارجی هم‌نوایی می‌کنند؟ تلاش این اشخاص بر این است که فعالیت‌های نظام و دولت را برعکس جلوه دهند، مانند بیگانگان بر طبل ناکارآمدی نظام بکوبند و تلاش کنند که در ناامید کردن مردم به آینده گوی سبقت را از دشمن بربایند.

انتخابات مظهر و تجلی مردمسالاری است و کاندیداها باید تمام تلاش خود را به کار ببرند که چه در انتخابات شوراها و چه در انتخابات ریاست‌جمهوری از تخریب طرف مقابل خودداری کنند و هرکسی کالای خود را معرفی کرده و توان خود را عرضه کند. هر مجموعه‌ای باید تنها برنامه خود را برای اداره کشور اعلام کند. ازاین‌رو مردم به‌جای اینکه به فرد رای بدهند به برنامه رای خواهند داد. مردم می‌توانند برنامه‌ها را مقایسه کنند و ببینند که کدام برنامه اجرایی‌تر است و سپس به آن برنامه رای دهند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

* بااینکه دولت در حوزه‌های مختلف عملکرد نسبتا موفقی داشته اما این معنا در میان توده مردم موج می‌زند که چرا رئیس‌جمهور به زبان مردم با آنها سخن نمی‌گوید. شما این موضوع را چگونه تحلیل می‌کنید؟

** وظیفه رئیس‌جمهور کلان نگری و بیان مسائل کلان کشور است. بیان این مسائل که شما می‌گویید وظیفه دوستداران، طرفداران و علاقه‌مندان به خط‌مشی اعتدال است. چشم همه ما به دهان آقای رئیس‌جمهور است درصورتی‌که نزدیک 26 نفر در کابینه عضو هستند. اعضای کابینه، معاونان آنها، روزنامه‌ها، رسانه‌ها و بالاخص صداوسیما باید مسائل بیان‌شده از سوی دولت را به بیان ساده‌تر به مردم بگویند. رسانه ملی که خود را دانشگاه عمومی می‌داند و اظهار می‌کند که به هیچ جناح خاصی تعلق ندارد باید از واقعیت‌ها با زبان مردم با مردم سخن بگوید. سفارش شده که با مردم به‌اندازه درک و فهمشان سخن بگویید، بنابراین اگر این مساله که می‌گویند درست باشد، ما نباید بنشینیم تا ببینیم آقای روحانی چگونه مسائل را تبیین می‌کند. زمانی که او موضوعی را اعلام کرد همه‌ کسانی که علاقه‌مند به کشور هستند و به سربلندی آن می‌اندیشند باید در بیان واقعیت‌ها دولت را همراهی و یاری کنند.

* با توجه به فاصله کمی که تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی‌مانده است هنوز شاهد حضور برخی مدیران دولت قبل در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها هستیم. آیا این موضوع عملکرد دولت را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد و مشکل ایجاد نمی‌کند؟

** حداقل بنده چنین افرادی را در دولت سراغ ندارم. در استان خودمان، سمنان، افرادی که بخواهند در این دولت خدمت کنند اما به‌کل مخالف سیاست‌های دولت باشند وجود ندارند. ممکن است اشخاص با برخی سیاست‌های دولت مخالف باشند اما به‌کل مخالف دولت و سیاست‌های کلان آن نیستند. البته من از سایر استانها خبر ندارم، اما فکر نمی‌کنم در سایر استانها نیز این‌گونه باشد.

* برخی جریانات با مطرح کردن اشخاصی از بدنه دولت و قرار دادن آنها در مقابل آقای روحانی این‌طور القا می‌کنند که دولت یکدست نیست. در حالی‌که افراد مطرح‌شده اساسا قصدی برای ورود به انتخابات ندارند. به نظر شما این رفتار از چه چیزی نشات می‌گیرد؟

** افرادی که به این کارها دست می‌زنند از انسجام حامیان دولت تدبیر و امید ناراحتند. آنها زمانی که به جریان و مجموعه خود نگاه می‌کنند می‌بینند که ظرف 3 سال و اندی هنوز نتوانسته‌اند سر شخص خاصی توافق کنند. این جریانات به‌جای اینکه بر انسجام خود سرمایه‌گذاری کنند، قصد دارند با تفرقه در جریان مقابل نقطه‌ضعف خود را بپوشانند. این کار عاقلانه و عادلانه نیست و هیچ جریانی نباید برای ارتقای جایگاه خود درصدد تخریب جریانات رقیب برآید. ما باید همیشه آرزوی توانمند بودن رقیب را داشته باشیم نه اینکه آرزوی مرگ آنها را کنیم.

* انتخابات پیش رو اولین انتخاباتی است که بدون آیت‌ا...هاشمی برگزار می‌شود. به نظر شما ایشان چقدر در انتخاب تاثیرگذار بودند؟

** حضرت امام (ره) سخنی دارند که تا انقلاب هست‌هاشمی هم هست. نام آقای‌هاشمی در تاریخ انقلاب اسلامی به‌خوبی می‌درخشد. ایشان شخصیتی بود که هم در زمان حضرت امام دومین شخصیت نظام بود و هم در زمان مقام معظم رهبری جایگاه پس از ایشان را در اختیار داشت. آقای‌هاشمی در هر جایگاهی که حضور داشتند وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دادند. قوه مقننه، قوه مجریه، سال‌های جنگ و مجمع تشخیص مصلحت نظام، مناصبی بود که آقای‌هاشمی آنها را به خود دید و بحق از پس آنها به‌خوبی برآمد.

نکته دیگر اینکه این آیت‌ا...هاشمی بود که به مناصب جایگاه می‌بخشید نه مناصب به ایشان. وجود آیت‌ا...‌ هاشمی آن‌قدر عزیز بود که در حساس‌ترین مراحل کشور ایشان یار و یاور امام، مقام معظم رهبری، انقلاب و مردم بودند. آیت‌ا...هاشمی ویژگی‌های بارزی داشتند که ایشان را از سایرین متمایز می‌کرد. متانت، تیزهوشی، صبر و بردباری و استقامت در مقابل مشکلات از ایشان یک استوانه صبر و مقاومت ساخته بود. نبودن آیت‌ا...هاشمی در بین ما یک ضایعه بسیار سنگین و جانفرساست، اما درعین‌حال قضا و قدر الهی است که باید در برابر مشیت الهی تسلیم بود. امیدوارم خود آقای‌هاشمی اگر وجودشان در میان ما نیست فکر و اندیشه ایشان که همان تفکر اعتدال و میانه‌روی بود در جامعه ما ساری و جاری باشد.

* با توجه به اینکه شما استاندار دولت تدبیر و امید هستید در دو ماه پایانی منتهی به انتخابات چه مسائلی را می‌بینید که باید ترمیم شود تا دولت دست‌پر به انتخابات وارد شود؟

** من عملکرد دولت را مثبت ارزیابی می‌کنم. اگر قرار باشد موفقیت هر دولتی را میزان سنجی کنیم باید ببینیم به آن دولت چه تحویل دادیم و از او چه می‌خواهیم. اگر کشور را به بدن یک انسان تشبیه کنیم وقتی‌ که در سال92 دولت تدبیر و امید کشور را تحویل گرفت کشور مانند انسانی بود که از فرق سر تا نوک پا مریض بود و جای سالمی نداشت. تورم همراه با رکود به مقدار فراوان از یک‌سو، طراز تجاری منفی، نرخ‌های سود بسیار بالا، واردات سالانه 8 میلیون تن گندم، وضعیت بیمارستان‌هایی که بیشترین وجه را از مردم اخذ می‌کردند و علاوه بر آنها بیش از 11 میلیون نفر که بیمه نبودند و اگر مریض می‌شدند در اثر بیمه نبودن باید از بین می‌رفتند از تبعات عملکرد دولت قبل بود. این دولت در این راستا قدم‌های موثری برداشته است.

به نظر می‌رسد با این‌همه سنگ‌اندازی و این‌همه دشمنی، عداوت، کینه‌توزی و مخالفت‌های داخلی و خارجی هر مجموعه دیگری بودند، نمی‌توانستند بهتر از این دولت کار کنند. کاری که دولت در این مدت انجام داده کارستان است. باید خداوند مهربان را برای داشتن چنین نعمتی شکر کنیم. طرفداران و حامیان دولت باید عملکردها و دستاوردهای دولت را با شجاعت و بدون کم و کاست برای مردم بیان کنند و بگویند که تلاش‌های دولت، کشور را از کدام نقطه به کدام نقطه برده است. عملکرد دولت در میدان سیاست داخلی و سیاست خارجی در امور آرامش فکری و اقتصادی که در کشور حاکم شده باید برای مردم گفته شود.

* رفتار مخالفان دولت درماه‌های منتهی به اردیبهشت و برگزاری انتخابات ۹۶ را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

** هرچه به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ نزدیک می‌شویم، مخالفان دولت به جای اینکه از روش‌های درست استفاده کنند، به روش‌های نامطلوب، تخریب و توهین روی می‌آورند. پس از انقلاب هیچ دولتی را به این مظلومیت ندیدیم و هیچ مجموعه‌ای را مشاهده نکردیم که در این سطح به دولت بتازد و هتاکی کند. جرم این دولت چیست؟ آیا اتفاقاتی که در دولت سابق افتاد، شش قطعنامه علیه ایران صادر شد و آن همه مخمصه و گرفتاری برای کشور ایجاد شد را فراموش کرده‌اند؟ این دولت که تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا گرفتاری‌های بین‌المللی را از بین ببرد، مستحق تعریف و تقدیر است یا توبیخ و اهانت؟ دولتی که نرخ تورم ۴۴ درصد را به ۸درصد کاهش داد و دولتی که رشد منفی شش و هشت درصد را به رشد مثبت ۵ درصد رساند، آیا قابل تشکر است یا توبیخ؟ احساس می‌کنم آقای روحانی مجددا در انتخابات سال ۹۶ با موفقیت رای می‌آورند و حضور خود بر کرسی ریاست‌جمهوری را برای ۴ سال دیگر ادامه می‌دهند، بنابراین مخالفان به‌جای اینکه خود را بشکنند، آیینه را می‌شکنند.

امروز انرژی هسته‌ای به رسمیت شناخته شده و خطر یک جنگ حتمی از سر این کشور برداشته شده که مخالفان دولت و مخالفان مشی اعتدالی مایل به عملکرد دولت نبودند. دلواپسان دوست داشتند که همچنان کشور دچار بحران باشد تا بتوانند جیب‌های خود را از این بحران پر کنند. آنها از اینکه تحریم‌ها برداشته شده و کشور می‌تواند تولید نفت خود را در حدی که سهمیه تعیینی اوپک است تولید کند، ناراحت هستند.

در گذشته نفت را اینها (مخالفان دولت یازدهم) می‌فروختند و پولش را گاه بی‌حساب هزینه می‌کردند بنابراین طبیعی است اکنون برای اینکه دولت یازدهم، فروش نفت را به این آقایان واگذار نمی‌کند، ناراحت باشند. آنها همچنین از اینکه دیگر شرایطی برای گرفتن پول و نیاوردن کالا به کشور فراهم نیست، نگران هستند، بنابراین عقده‌های خود را سر دولت خالی می‌کنند و غافل از این هستند که مردم این آگاهی را دارند که دولت جدید منافع دلواپسان را به خطر انداخته و دیگر آن حالت بریز و بپاش که در کشور وجود داشت، از بین رفته و وضعیت کشور در حال سامان یافتن است. مردم هوشیار هستند، آگاهی کافی دارند و اجازه نخواهند داد آن تفکر ۸ ساله دو دولت گذشته بر کشور حاکم شود.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/181001

ش.د9504812

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات