تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۰۸۴۶۷

تنش ميان آمريکا-کره‌شمالي؛ آيا تابوي جنگ هسته‌اي شکسته مي‌شود؟ (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/08/11 ـ شماره 26858 ـ صفحه 12)

احساس خطر روسيه و چين از بحران در شبه‌ جزيره

تمرینات نظامی-دریایی مشترک روسیه و چین تحت عنوان «مشارکت دریایی-۲۰۱۷» آغاز شده که به گفته کارشناسان، به منظور افزایش آمادگی دفاعی دو کشور در صورت بروز جنگ بین آمریکا و کره شمالی برنامه ریزی شده است.به گزارش تسنیم، 22سپتامبر، مرحله فعال مانورهای نظامی مشترک روسیه و چین تحت عنوان «مشارکت دریایی-2017» در مناطق شرق دور روسیه و آب‌های دریای ژاپن و دریای اوکوتسک آغاز شد. این نخستین بار است که در چنین مانورهایی، عملیات نجات خدمه زیردریایی‌ها در صورت بروز حادثه تمرین می‌شود.کارشناسانی که روزنامه «گازیتارو» روسیه با آنها به گفتگو نشسته، معتقدند که مسکو و پکن در جریان این تمرینات، خود را برای درگیری نظامی احتمالی بین آمریکا و کره شمالی آماده می کنند. کشتی‌های جنگی ارتش مردمی و آزادی بخش چین و کشتی‌های ناوگان اقیانوس آرام روسیه برای شرکت در این مانورها به منطقه شرق دور اعزام شده و خدمه آنها خود را برای اجرای عملیات نظامی مشترک آماده شده اند.این مانورها تا 25 سپتامبر ادامه خواهد داشت. 15 کشتی و زیردریایی، دو وسیله نقلیه ویژه نجات در اعماق دریاها، چهار فروند هواپیمای ضدزیردریایی و چهار فروند بالگرد ویژه کشتی متعلق به ناوگان اقیانوس آرام روسیه و نیروی دریایی چین در این تمرینات مشارکت دارند.ملوانان روسی و چینی در این مانورها اقدامات مشترکی را برای دفاع از کشتی‌های در محاصره قرار گرفته، جستجو، نجات و اسکورت کشتی‌ها و همچنین آزادسازی کشتی‌های به تصرف درآمده، شناسایی و هدف قرار دادن اهداف مشترک دفاع ضدهوایی، انجام خواهند داد. در این مانورها همچنین حملات توپخانه‌ای مشترک به اهداف دریایی مورد تمرین قرار می گیرند.انتظار می‌رود که برای نخستین بار در چنین مانورهای مشترکی عملیات نجات خدمه زیردریایی‌ها آسیب دیده در قعر دریا، هم انجام خواهد گرفت.

در این حال،«آلکسی ماسلوف» مدیر مرکز تحقیقات راهبری چین در موسسه شرق دور آکادمی علوم روسیه یادآور شده است:البته این مانورها از قبل برنامه ریزی شده و چنین تمرینات مشترکی تقریبا هر شش ماه یکبار صورت می گیرند و برنامه اقدامات مورد نظر حداقل شش ماه قبل از آغاز مانورها تهیه می‌شوند. ولی با این وجود امکان ایجاد تغییراتی در برنامه‌های در نظر گرفته شده، با توجه به نیازها و روند اوضاع در منطقه وجود دارد.این کارشناس می گوید:اولا این مانورها در شرایطی انجام می شوند که وخامت اوضاع در منطقه شبه جزیره کره، بشدت اوج گرفته است و به احتمال زیاد کشورهای برگزار کننده از این تمرینات به منظور افزایش آمادگی نیروهای نظامی خویش برای مقابله با عواقب احتمالی ناشی از بروز درگیری نظامی در منطقه، استفاده کرده اند. این درگیری منطقه‌ای احتمالا با آغاز حمله نظامی آمریکا به کره شمالی و سپس پاسخ پیونگ یانگ به آن با حمله به کره جنوبی و ژاپن همراه خواهد بود. بنابراین کشورهای منطقه، از جمله روسیه و چین باید خود را برای چنین شرایطی آماده کرده باشند.

مواضع مشترک مسکو و پکن

البته مانورهای «مشارکت دریایی- 2017 » کاملا جنبه تدافعی دارند و هدف مشترک آن اقدامات مشترک برای دفاع از خاک روسیه و چین است. این کارشناس مسائل چین یادآور شده است:کلیه مانورهای نظامی روسیه و چین طی سالهای اخیر صرفا جنبه تدافعی داشته اند. و هرچند بطور رسمی اعلام نمی شود و این کاملا قابل درک است، دو کشور در جریان این تمرینات، قصد دارند خود را برای یک جنگ منطقه ای بسیار جدی آماده کنند.این کارشناس روس افزوده است:نکته دوم در مورد این مانورها این است که طی سالهای اخیر همواره زمانی که مانورهای نظامی مشترک در حال اجراست، روسیه و چین دائما مواضع خویش در مورد مشارکت با یکدیگر را هماهنگ می کنند. برای مثال در مانورهای سال جاری، کلیه برنامه‌ها به منظور دفع حملات بطور مشترک تهیه شده است.

قدرتنمایی روسیه و چین

مرحله نخست مانورهای نظامی «مشارکت دریایی-2017» در ماه جولای سال جاری در آبهای دریای بالتیک برگزار شد که برای نخستین بار در تاریخ روابط روسیه و چین، کشتی‌های نظامی چینی وارد این منطقه از قاره اروپا شده بودند. تا قبل از آن همیشه مانورها همواره در مناطقی انجام می‌شدند که برای چینی‌ها کاملا آشنا بود.آلکسی ماسلوف یادآور شد: اکنون روسیه و چین نشان داده‌اند که می‌توانند عملا در هر نقطه از جهان به اقدام مشترک بپردازند. چین پیش از این ناوگان دریایی خود را به بیرون از دریاهای جنوبی نبرده بود و بسیاری بر این عقیده بودند که نیروی دریایی چین قادر به عملیات نظامی در خارج از منطقه نفوذ خویش نیستند. ولی مانور نظامی مشترک با روسیه در منطقه دریای بالتیک خلاف این موضوع را ثابت کرد. ضمن اینکه "ویکتور موراخوفسکی" کارشناس نظامی و سردبیر مجله «آرسنال میهنی» هم پیشتر به این روزنامه گفته بود: روسیه و چین با اجرای مانورهای مشترک در دریای بالتیک ثابت کردند که این منطقه آبهای داخلی متعلق به کشورهای عضو ناتو بشمار نمی رود. در واقع پکن از این سیاست مسکو حمایت کرده است که هیچ نقطه‌ای از آبهای بین‌المللی نمی تواند متعلق به یک بلوک خاص باشد و بدین ترتیب چین هم به قدرتنمایی آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در منطقه بالتیک اعتراض کرده است.

واشنگتن در تنش با کره شمالی به دنبال سود استراتژیک است به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، ترامپ ترجیح می‌دهد در تنش آمریکا و کره شمالی بازی کند تا سود استراتژیک ببرد، دولت ترامپ همچنین از این موضوع برای اداره نظام کشور خود سود سیاسی می‌برد. «فرشید باقریان»، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص اهداف دولت ترامپ از تشدید تنش با کره شمالی و چشم‌انداز این بحران، با اشاره به اینکه واشنگتن در این تنش به دنبال سود استراتژیک است، بیان داشت: ترامپ در تنش آمریکا با کره شمالی به دنبال اتحادهای استراتژیکی است که به حساب جیب طرف مقابل باشد. وی با توجه به تصمیماتی که ترامپ برای جبران ناکامی‌های خود اتخاذ می‌کند، گفت: رئیس‌ جمهوری آمریکا در بسیاری از مسائل نتوانسته موفق باشد، اما بعضی از اتحادهای استراتژیک را شکل داده است. ترامپ در نقاطی مثل اقیانوس آرام عمل می‌کند که خطری برای آمریکا نباشد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه کره شمالی قدرت محدودی دارد، افزود: قدرت این کشور در حد موشک‌هایی است که می‌تواند تولید کند؛ اما قدرت کشوری چون ایران اینگونه نیست. جمعیت ایران 80 میلیون نیست، بلکه حوزه نفوذ ایران 350 میلیون نفر جمعیت دارد که بعضی از آن‌ها پنهانی هستند. وی با اشاره به اهداف ترامپ از تشدید تنش با کره شمالی تاکید کرد: ترامپ ترجیح می‌دهد در این حوزه بازی کند تا سود استراتژیک ببرد. واشنگتن به دنبال سود مالی از فروش سلاح است. دولت ترامپ همچنین از این موضوع برای اداره نظام کشور خود نیز سود سیاسی می‌برد. باقریان با توجه به گسترش تنش آمریکا و کره شمالی اشاره داشت: اگر ترامپ مانند زمان بوش پدر بتواند وضعیت فوق‌العاده اعلام کند، می‌تواند اداره نظام را به سبک دیگری به دست بگیرد. مثلاً وی در این شرایط مسئله نژادپرستی را می‌تواند اداره کند. شکی نیست که این مسئله حادتر خواهد شد. وی با تأکید بر فرصتی که در شرایط کنونی برای ایران ایجاد شده است، گفت: کره‌شمالی مخاطبی جز آمریکا ندارد. الآن بهترین فرصت برای بازسازی کشورمان است. چون دولت ترامپ و حوزه ‌‌پاسیفیک مشغول مسئله کره‌شمالی هستند. این موضوع ادامه خواهد یافت؛ اما اینکه موشکی به سمت آمریکا شلیک شود، مشخص نیست. کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به موضع مسکو درباره تنش آمریکا و کره شمالی مطرح کرد: روسیه یکی از پایگاه‌های نظامی خود را در کره تخلیه کرد؛ چراکه روس‌ها احساس خطر کرده‌اند. به نظر می‌رسد رویکرد جدید روسیه نفوذ در افغانستان است که بتواند در منطقه نوع بازی را تغییر دهد.

بمب هیدروژنی کره شمالی برای آمریکا؛ تهدید یا فرصت

رهبر ۳۳ساله کره شمالی که حدود ۶سال است زمامداری کره شمالی را بر عهده گرفته است، توانسته از شکاف منافع بین آمریکا و چین و فرصت ماه‌های نخست استقرار ترامپ در کاخ سفید و فقدان استراتژی عملی دولت جدید آمریکا علیه پیونگ یانگ، نهایت استفاده را ببرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کره شمالی یکشنبه ششمین آزمایش هسته‌ای خود را آزمایش کرد. این آزمایش که از آن بمب هیدورژنی پیشرفته یاد می‌شود، قابلیت حمل بر روی موشک دوربرد را دارد و قدرت آن 10 برابر بیشتر از آزمایش قبلی کره شمالی بوده است. هدف پیونگ یانگ از آزمایش هسته‌ای جدید چیست؟ بمب هیدروژنی کره‌شمالی برای آمریکا تهدید است یا فرصت؟ این آزمایش چه تاثیری در معادلات شبه جزیره کره خواهد داشت؟ آمریکا برای خروج از بن‌بست بحران شبه جزیره کره با چه گزینه‌هایی روبرو است؟ در مقاله پیش روی به برخی از این پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود.

مختصات فنی بمب هیدروژنی کره شمالی

کره شمالی ششمین و قدرتمندترین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد. همه شش آزمایش هسته‌ای این کشور در سایت زیرزمینی «پانگی‌ری» واقع در کوهستان‌های این کشور انجام شده است. آزمایش کره شمالی موجب وقوع زمین لرزه 6.3 ریشتری در بخش‌هایی از این کشور شد. مقامات کره جنوبی و ژاپن نیز انفجار این بمب هیدروژنی را 10 برابر قوی تر از پنجمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی که سال گذشته انجام شد، توصیف کردند. سازمان نروژی نظارت بر وقوع زمین لرزه نیز پس از بررسی زلزله ناشی از این انفجار، قدرت آن را 120 کیلوتُن اعلام کرد. این در حالی است که قدرت بمب «پسرکوچک» که در سال 1945 در هیروشیمای ژاپن فرو افتاد 15 کیلوتن و قدرت بمب «مرد چاق» که در پایان جنگ جهانی دوم در ناکازاکی ژاپن فرود آمد، 20 کیلوتن بوده است. در این‌باره «کیون وای سو»، استاد مهندسی هسته‌ای دانشگاه ملی سئول درباره قدرت بمب هیدروژنی کره شمالی گفت: مقیاس قدرت این بمب به حدی بوده که هرکسی می تواند هیدروژنی بودن آن را تایید کند. در این باره «دیوید آلبرایت»، فیزیکدان و بنیانگذار موسسه غیرانتفاعی علوم و امنیت بین المللی در واشنگتن نیز گفت: رسیدن به این سطح تولید بمب‌های هیدروژنی به تجهیزات پیشرفته ای نیاز دارد. سطحی که کره شمالی به آن دست یافته و می‌تواند شهرهای بزرگ دنیا را تهدید کند. در نهایت عبدالقدیرخان پدر بمب اتمی پاکستان در این باره گفته که بمبی با این قدرت می‌تواند هر شهری را در یک چشم به هم زدن ویران کند. در واقع بمب‌های هیدروژنی از بمب هسته‌ای بسیار قوی‌تر هستند و اگر به فرض، یک بمب هسته‌ای بتواند منطقه‌ای به شعاع یک و نیم تا دوکیلومتر را ویران کند، یک بمب هیدروژنی می‌تواند یک شهر را کاملا نابود کند.

واکنش‌ها به ششمین آزمایش بمب هسته ای کره شمالی

پس از آنکه کره شمالی آزمایش یک بمب هیدروژنی را موفقیت‌آمیز خواند، جامعه جهانی نسبت به آن واکنش نشان داد. آزمایش بمب هیدروژنی در کره شمالی، واکنش‌های بین المللی از سراسر جهان در پی داشته است.

1-آمریکا

بلافاصله بعد از آزمایش جدید هسته ای کره شمالی،نشستی در اتاق تعیین موقعیت کاخ سفید با حضور ترامپ و دستیارانش برای بررسی مسئله کره شمالی تشکیل شد و در جریان آن با شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن هم در یک تماس تلفنی مشورت شد. ترامپ دقایقی قبل از تشکیل نشست در پیام توییتریش نوشت: کره شمالی یک آزمایش هسته‌ای بزرگ انجام داده است. گفتار و کردار آنها کماکان برای ایالات متحده بسیار پرمخاطره و خطرناک است. کره شمالی، کشوری سرکش است که باعث شرمساری چین شده؛ پکن در تلاش است که کمکی انجام دهد، اما موفقیت اندکی به دست می‌آورد. کره جنوبی هم دارد به این درک می‌رسد که همان‌طور که به آنها گفته‌ام، صحبت از مماشات با کره شمالی کارساز نخواهد بود. آنها فقط یک چیز می‌فهمند!در این میان جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا بعد از تشکیل نشست اضطراری در اتاق تعیین موقعیت، به کره شمالی هشدار داد هرگونه تهدیدی علیه آمریکا و تمام قلمروات آن شامل جزایر «گوام» یا تهدید علیه متحدان آمریکا با یک پاسخ عظیم نظامی روبرو خواهد بود.

2-اتحادیه اروپا

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از جامعه بین‌المللی، بویژه شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا درخواست کرده تا با جدیت بسیار به آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی واکنش نشان دهند.در همین حال، رئیس جمهوری فرانسه درباره بحران کره شمالی با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گفتگوی تلفنی داشت. دو طرف در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که «رفتار تحریک آمیز» رهبر کره شمالی وارد دور تازه‌ای شده است.

3-آژانس بین المللی انرژی اتمی وناتو

سازمانهای بین المللی به رویداد هسته‌ای در کره شمالی واکنش نشان دادند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای آزمایش هسته‌ای کره شمالی را «بسیار تاسف بار» خوانده و آنرا «نقض کامل» خواسته‌های بین‌المللی خوانده است. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز رفتار «بر هم زننده ثبات» پیونگ‌یانگ را نگران کننده خواند. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اقدامات پیونگ‌یانگ را تهدیدی برای صلح منطقه و کشورهای جهان خواند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\11\11-01\20-10-20.htm&storytitle=%C7%CD%D3%C7%D3%20%CE%D8%D1%20%D1%E6%D3%ED%E5%20%E6%20%8D%ED%E4%20%C7%D2%20%C8%CD%D1%C7%E4%20%CF%D1%20%D4%C8%E5%9D%CC%D2%ED%D1%E5

ش.د9604223

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات