صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۰۸۷۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 27 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکا شیطان اکبر است؛ اینها ادّعاهای دروغی دارند، این ادّعاها باید افشا بشود. یکی از این ادّعاها مسئله‌ حقوق بشر است. ضدّ حقوق بشرند و از حقوق بشر دَم می‌زنند و مدام نام حقوق بشر را می‌آورند و آن را مطرح می‌کنند، در حالی‌که کارهایی که اینها می‌کنند ضدّ حقوق بشر است.(1396/10/26)

▼ حرف روز
خبر خوب و جامعه اميدوار
مقابله با یأس و نااميدي و تقويت روحيه اميدواري به آينده، يکي از ضرورت‌هايي است که جامعه بشري به آن نیاز دارد. در فضاي یأس، همه توان‌ها حداقلي و اراده سست شده و مسير حرکت جامعه در سراشيبي انفعال و واگرايي خواهد بود؛ اما جامعه اميدوار مملو از شور و نشاط و انرژي‌هاي مثبتي است که حرکت و تلاش و تکاپو را اسب راهوار دستيابي به موفقيت و پيشرفت قرار داده است. در جامعه پراميد و بانشاط نيز اين‌گونه نيست که همه چيز وفق مراد باشد؛ اما اين جامعه ياد گرفته است هر چيز را در جاي خود ببيند و ضعف‌ها و ناکامي‌ها را بيش از اندازه بزرگ نکند. در اين جامعه همواره چيزهاي خوبي براي حفظ و تقويت اميد وجود دارد و با توجه به همان‌ها است که رفع مشکلات و مقابله با ضعف‌ها و ناکامي‌ها نيز ممکن خواهد بود.
در اين بين، يکي از مهم‌ترين مسائل و عواملي که مي‌تواند جامعه را از يک ذهنيت منفي‌باف و نااميد به سمت جامعهاي با ذهنيت مثبت و اميدوار سوق دهد، رسانه‌ است. اين رسانه‌ها هستند که با اتخاذ خط مشي صحيح مي‌توانند جامعه را پرتوان و فعال کنند يا به انزوا و انفعال بکشانند.
برگزاري همايشي تحت عنوان «خبر خوب» با هدف گفتمان‌سازي و ترويج اخبار اميدواركننده، اتفاق مبارک و قابل توجهي در عرصه فرهنگ و رسانه است که بايد به استقبال آن رفت. خبر خوب، معادل خبرهاي فانتزي و الکي شاد کن نيست که چشم بر حقايق ببندد و تلخ‌کامي‌ها و معضلات و مشکلات را نبيند و آنچنان مصنوعي جلوه دهد که با مخاطب ارتباط برقرار نکند! خبر خوب تلاشي براي مواجهه اميدوارانه با حوادث و تحولات و نظاره همه‌جانبه رخدادها است تا ضمن ديدن مشکلات، استعدادها، ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي موجود براي حل مشکلات نيز ديده شود و حاصل آشنايي با آنها، روحيه دادن مضاعف به بدنه اجتماعي و مخاطبان براي رفع آن باشد.
توجه به «خبر خوب» مي‌تواند سرآغاز تحولي نو در فضاي رسانه در کشور باشد. جامعه اسلامي در روزگاري که همه رسانه‌هاي صهيونيستي در شبکه‌هاي ماهواره‌اي و فضاي مجازي دست به دست داده‌اند تا با القای يأس و نااميدي و «ما نمي‌توانيم» ملت بزرگ ايران را دچار انفعال کنند، بيش از پيش به توليد اين سبک از اخبار نيازمند است.

▼ گزارش روز
درست و صادقانه
مشهور است بین عوام که ما ایرانی‌ها حافظه تاریخی بلندمدت خوبی نداریم؛ حتی اگر این پیش‌فرض، گزاره درستی هم باشد که نیست، سال 94 آنقدر دور نیست و زمان زیادی از آن نگذشته است که حامیان برجام بتوانند بر این گزاره غلط تکیه کنند. حتی اگر به فرض محال چنین نیز بود، کافی است کمی به عقب‌ بازگردیم و فیلم اظهارات رئیس‌جمهور محترم در روزها و ماه‌های پیش از تیر ماه 1394 را نگاه کنیم؛ اگر در آرشیو روزنامه‌های اصلاح‌طلب و رسانه‌های نزدیک به دولت، تیترها و مقاله‌های سال 94 و پیشتر از آن را جست‌وجو کنیم و اگر سخنرانی اقتصاددانان و سیاسیون جریان اصلاحات در آن روزها را بازیابیم، با جملات و عباراتی روبه‌رو خواهیم شد که چکیده آن عبارت است از این معنا؛ امضای برجام میان ایران و کشورهای 1+5 مساوی است با پایان بالمره همه تحریم‌ها و ایجاد رونق اقتصادی! برجام مساوی است با حل همه مشکلات! حال با این تفاسیر به یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «برجام به زبان ساده» به قلم «حسین موسویان» نگاهی بیندازید؛ یادداشتی که در آن آمده است: «از ابتدا روشن بود که وظیفه برجام... حل همه معضلات اقتصادی قبل و بعد از انقلاب ایران نبود»؛ جمله‌ای که البته درست و صادقانه است و از ابتدا هم مشخص بود برجام اگر بر مشکلات نیفزاید،‌ توان حل مشکلات را نخواهد داشت؛ اما سؤال اینجاست که اگر از ابتدا چنین چیزی را می‌دانستید، پس چرا رسانه‌های اصلاح‌طلب مدام از معجزه برجام سخن می‌گفتند و آن مسئول بلندپایه حتی آب خوردن مردم را هم به برجام گره می‌زد و هیچ رسانه اصلاح‌طلبی نمی‌نوشت و هیچ شخصیت اصلاح‌طلبی نمی‌گفت که چنین چیزی واقعیت ندارد؟! از آقای موسویان و دوستان‌شان باید پرسید که اگر قرار نبود برجام مشکلات را حل کند، چرا اکنون می‌گویید و چرا آن زمان به منتقدانی که حرف امروز شما را آن روز می‌زدند، حمله کرده و آنان را با عناوین گوناگون تخریب می‌کردید؟!

▼ اخبار ویژه     
خسارت 2700 میلیاردی قاچاق تلفن همراه به کشور
رئیس اتحادیه واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: زمان ورود یک دستگاه موبایل به کشور، ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده، ۵ درصد عوارض ورودی گمرک، ۴ درصد مالیات بر درآمد علی‌الحساب، ۳ درصد سود بازرگان، ۲ درصد هزینه حمل‌ونقل، ۱ درصد اهدایی به هلال احمر و ۲ درصد متفرقه که در مجموع ۲۶ درصد است، دریافت می‌شود. سیدمحمود صفار تأکید کرد: بازار موبایل ایران ۱۲ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و قاچاق در کالای تلفن همراه ضرر ۲۷۰۰ میلیارد تومانی به دولت می‌زند و حالا با اجرای طرح رجیستری افزون بر ساماندهی بازار، دولت نیز درآمد مناسبی کسب می‌کند. گفتنی است، از محل یک درصد تعرفه برای هلال احمر ماهیانه ۱۰ میلیارد و در سال ۱۲۰ میلیارد تومان به هلال احمر کمک می‌شود.

چرا وزیر نفت مسئول پيگيري حادثه سانچی نشد؟
در روزهاي گذشته، علامت‌ سؤال‌های زيادي در افكار عمومي مبني بر دخالت نکردن وزارتخانه‌هاي نفت و راه و شهرسازي در مديريت حادثه سانچی مطرح شده بود كه در نشست خبری روز اعلام شد، بخش اعظم سهام شركت ملي نفتكش متعلق به سازمان تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي كشوري است. علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به عنوان مهم‌ترين مقام ارشد مرتبط و مسئول مستقيم بالادستي بايد متولي اصلي پيگيري مباحث مرتبط با اين حادثه و ساماندهي تيم امداد و روابط با دیگر كشورها مي‌شده است.

 ▼ اخبار
1ـ میدان عمل سپاه در عالم سیاست پاسخ به تهدیدات سیاسی است
سردار سرتیپ حسین سلامی گفت: آمریکا چند روز پیش تلاش کرد در فتنه جدید، جهان را علیه ما متحد کند که شکست خورد و حتی متحدان آنها نیز آمریکا را همراهی نکردند،‌ امروز آمریکا در موضوع فلسطین و انتفاضه هم منزوی است. وی گفت: آمریکا برترین قدرت جهان است؛ اما ناکارآمد شده و هر چه تلاش کرد قدرت نفوذ ایران را کم کند، نتوانست و به آشفته کردن داخل ایران روی آورد که باز نتیجه نگرفت. وی همچنین با اشاره به اینکه مواضع سپاه شفاف است، افزود: سپاه نهاد سیاسی‌کار نیست و میدان عمل او در عالم سیاست پاسخ به تهدیدات سیاسی است که نظام و انقلاب را در معرض خطر قرار می‌دهد. وی گفت: سپاه مدافع انقلاب اسلامی است و ورود سپاه در عرصه‌ها جنبه تبیینی و روشنگرانه دارد و هر جا احساس کنیم فریب و نیرنگ می‌خواهد افکار را از انقلاب منحرف کند، روشنگری می‌کنیم.

2ـ روایت بهزاد نبوی از سبک زندگی هاشمی‌رفسنجانی
بهزاد نبوی گفت: «اوایل انقلاب خیلی‌ها بودند که سعی می‌کردند خودشان را خیلی انقلابی‌تر از آنچه هستند، نشان دهند و جانماز آب بکشند، اما آقای هاشمی جزء این دسته نبود، بلکه همانی بود که می‌نمود. نمی‌خواست خودش را هیچ‌جوری عوض کند. با آقایان هاشمی، شهید بهشتی و شهیدرجایی جلسات هفتگی منظم داشتیم. وقتی نوبت شهید رجایی می‌شد، غذا از پادگان حفاظت می‌آوردند که بعضاً ساچمه‌پلو یا قیمه‌پلو بود. خود شهیدرجایی هم کاملاً همان بود؛ یعنی او هم جزء کسانی نبود که ریا کند؛ ولی نوبت به آقای هاشمی که می‌رسید جوجه کباب، کباب برگ و کباب کوبیده می‌داد. البته الآن همه‌جا این غذاها سرو می‌شود؛ ولی دو، سه سال اول انقلاب این‌طوری نبود. مثلاً جوجه‌کباب غذای اعیانی محسوب می‌شد. یادم می‌آید حتی از طرف شهید رجایی مورد انتقاد قرار می‌گرفت؛ اما می‌گفت من همین‌طوری هستم و غذای خوب می‌دهم. می‌خواهید بخورید، نمی‌خواهید هم نخورید.»

3ـ ترکیب تصمیم‌گیرندگان اقتصادی دولت باید عوض شود
«محمد سلامتی» عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که «برخی معتقدند حل مشکلات اقتصادی در ایران به اصلاحاتی نیاز دارد و از سویی جامعه هنوز آماده چنین اصلاحاتی نیست، اساساً این مسئله تا چه ‌اندازه قابل قبول است؟» گفت: «به نظر من در حال حاضر برای حل مسائل اقتصادی هیچ‌گونه اصلاحاتی ضرورت ندارد. تنها مدیریت و تفکر مبتنی بر استفاده از امکانات داخلی را لازم دارد که متأسفانه هم اکنون تصمیم‌گیران در امور اقتصادی فاقد آنند. آنها که از ضرورت اصلاحات در این زمینه سخن می‌گویند، یا از کار اجرایی و ظرفیت‌های موجود بی‌اطلاعند یا بهانه‌ای برای توجیه بی‌عملی مطرح می‌کنند. اگر اصلاحاتی هم نیاز باشد، تغییر ترکیب مجموعه تصمیم‌گیرندگان و مشاوران اقتصادی دولت است.»

4ـ الجبیر هم مدعی اصلاح برجام شد
وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: توافق هسته‎ای به اصلاح نیاز دارد تا ایران نتواند به غنی‌سازی اورانیوم دست یابد. عادل الجبیر اعلام کرد: «ایران بزرگ‌ترین منبع خطر و تهدید در منطقه به دلیل نقش آن در لبنان، یمن و سوریه است.» او همچنین مدعی شد، ایران حوثی‎ها را به موشک تجهیز می‌کند تا با آن عربستان را هدف قرار دهند. الجبیر بدون اشاره به تجاوزات و جنایات و کشتار بیش از دو سال و نیم کشورش علیه یمن، اعلام کرد که عربستان بیش از یک میلیون پناهنده یمنی دارد و اجازه نخواهند داد یمن به دست ایران و حزب‌الله بیفتد. وزیر خارجه رژیم سعودی همچنین مدعی شد،‌ بنادر یمن باز است؛ اما حوثی‌ها کمک‌های انسان‌دوستانه را به سرقت می‌برند!

▼ اخبار کوتاه
شرکت خودروسازی رنو فرانسه اعلام کرد، به علت موفقیت فروش تندر و ساندرو، فروش محصولات این شرکت در ایران 3/49 درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش، رنو در سال 2017 میلادی 162 هزار و 79 دستگاه از محصولاتش را در بازار ایران به فروش رسانده است و پس از فرانسه، روسیه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه و برزیل، ایران هشتمین بازار این کشور در سال 2017 بوده است.
عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان در توئیتر خود نوشت: «زیباکلام دغدغه‌اش نسبت به مناسبت 26 دی را توئیت کرد و نوشت که شاه «فرار نکرد»؛ بلکه کشور را «ترک کرد». شاید تفکر انتزاعی‌اش شکل نگرفته و فکر می‌کند حتماً از زیر سیم خاردار یا کوه صعب‌العبور می‌روند تا فرار محسوب شود. خودش یک ماهه برود لندن و هرگز نتواند برگردد کشور را ترک کرده یا فرار؟»
روزنامه بریتانیایی «اکسپرس» اعلام کرده است، ولیدبن‌طلال پس از اینکه از هتل ریتز کارلتون به زندان فوق امنیتی حائر منتقل شده، شکنجه شده و مورد ضرب و جرح قرار گرفته است. بر اساس این خبر، این ماجرا پس از آن رخ داده که این شاهزاده سعودی از پرداخت غرامتی که دولت عربستان برای او تعیین کرده است، سر باز زده و به همین دلیل تحت شکنجه قرار گرفته است.
مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، به ابعاد کلان بودجه و چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۷ پرداخت که بر اساس آن نرخ رشد اقتصادی برای سال آینده را ۳ درصد و نرخ تورم را 5/11 درصد پیش‌بینی کرد.
مؤسسه تحقيقاتي پيو نتايج نظرسنجي اخير خود را درباره دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا منتشر کرد که بر اساس آن، فقط ۳۲ درصد از آمريکايي‌هاي شرکت‌کننده در اين نظرسنجي اعلام کردند عملکرد رئيس‌جمهورشان را می‌پسندند.
نماینده ارومیه در مجلس با اشاره به اعلام وصول نشدن سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس گفت: برخی می‌گویند می‌توان امام زمان(عج) را نقد کرد؛ اما با وجود آن، سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس اعلام وصول نمی‌شود!
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: برخلاف تصورات معمول، سیستان‌وبلوچستان منطقه امن کشور است که به لطف معتمدان و ریش‌سفیدان همواره موقعیت انقلاب در این استان به خوبی درک شده است.
40 نماینده مجلس شورای اسلامی در اقدامی عجیب در نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه، خواستار آزادی هر چه سریع‌تر بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر شدند!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات