تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۰۸۹۷۵
کاخ‌ سفید در پی نفوذ به مراکز نظامی کشور

طرح جامع تحریم‌های ایران در سنای آمریکا هم تصویب شد

(روزنامه كيهان ـ 1396/05/07 ـ شماره 21682 ـ صفحه 2)

طرح جامع تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی که چند روز پیش در قالب طرح واحد در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود، در سنای این کشور هم بررسی و تصویب شد.

طرح جامع تحریم‌های ایران در سنای آمریکا مطرح شد و رأی مثبت اکثریت قاطع سناتورها را گرفت.

این طرح پیش از این در سنا به رأی گذاشته شده بود ولی با توجه به افزوده شدن تحریم روسیه و کره شمالی به آن، حالا یک طرح جدید ایجاد شده و سنا باید مجدداً به آن رأی می‌داد.

در جلسه رای گیری 100 سناتور در محل صحن سنای آمریکا حاضر بودند و به جز سناتور «برنی سندرز» و سناتور «رند پاول» که رأی منفی دادند، مابقی 98 سناتور به طرح تحریم‌های جامع ایران «بله» گفتند.

سناتور «بن کاردین» پیش از شروع رأی‌گیری گفت که بخش ایرانی این تحریم‌ها، غیرهسته‌ای است و بخاطر حمایت از تروریسم و عملکرد حقوق‌بشری بر این کشور اعمال می‌شود و به‌همین خاطر هیچ تناقضی با برجام ندارد.

این ادعا که «تحریم‌های جدید غیرهسته‌ای است» در حالی است که تحریم S722 که توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، علاوه بر آنکه صراحتاً نقض بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام و بند 3 و 5 ضمیمه B قطعنامه 2231 شورای امنیت است، براساس دستور اجرایی ۱۳۳۸۲ سال ۲۰۰۵ رئیس جمهور وقت آمریکا علیه ایران به بهانه «هسته‌ای» بنیان گذاشته شده است.

کارشناسان این تحریم را جامع‌ترین بسته تحریمی آمریکا علیه ایران در طول تاریخ می‌نامند و از آن با عنوان سیاه چاله تحریم یاد می‌کنند.

هفته گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۱۹ رأی موافق و فقط ۳ رأی مخالف (که هر ۳ نفر هم جمهوری‌خواه بودند) تحریم‌های گسترده موسوم به «مادر تحریم‌ها» - که در تمام سالهای قبل و بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده- را به تصویب رسانده و حکم مرگ کامل برجام را صادر کردند.

گام بعدی برای تبدیل شدن این طرح به یک قانون لازم‌الاجرا، اخذ امضای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا است که البته «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید دیشب اعلام کرده بود که ترامپ مخالفتی با تحریم این 3 کشور ندارد.

با این حال، با توجه به وجود تحریم‌های روسیه در داخل متن این طرح، پیش از این منابع مطلع از بی‌میلی ترامپ به امضای آن خبر داده بودند.

اگر ترامپ از امضاى طرح خوددارى کند، مصوبه به کنگره بازگشته، دوباره به راى گذاشته شده و در صورت کسب راى مثبت دو سوم نمایندگان هریک از مجلس‌ها، لازم الاجرا مى شود.

ساعتی پس از تصویب طرح جامع تحریم‌های ایران که تحریم‌های روسیه و کره شمالی هم به آن افزوده شده، سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا با انتشار بیانیه‌ای از رأی مثبت همکارانش تشکر کرد.

کورکر در این بیانیه از رأی مثبت نمایندگان مجلس به این طرح تشکر کرده و گفته که تصویب طرح جامع تحریم‌های ایران، مثالی است از دستاوردهای همکاری سنا و مجلس نمایندگان در اولویت بخشیدن به منافع ملت آمریکا.

آمریکا به دنبال بازرسی از سایت‌های نظامی ایران!

برخی منابع آگاه به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کردند که دولت کنونی آمریکا در صدد است به بهانه محک زدن استحکام برجام، سایت‌های نظامی ایران که واشنگتن به آنها مشکوک است را مورد بازرسی قرار دهد.

بنا بر این گزارش، این بازرسی‌ها یکی از عناصری است که با هدف اتخاذ یک رویکرد تهاجمی‌تر در قبال ایران طراحی شده است.

به گزارش فارس، آسوشیتدپرس افزود: در صورتیکه ایران با بازرسی از سایت‌های نظامی خود مخالفت کند، ترامپ در نهایت یک اساس منسجم برای بیان این مطلب دارد که ایران برجام را نقض کرده است و در صورت از بین رفتن برجام، می‌تواند ایران را مقصر جلوه دهد و اگر ایران با این بازرسی‌ها موافقت کند، افراد دولت ترامپ که خواستار حفظ برجام هستند می‌توانند استدلال کنند که این توافق، به صورت کارآمد، امنیت ملی آمریکا را حفظ می‌کند.

در ادامه گزارش آمده است: مقامات آمریکایی می‌گویند، واشنگتن به منظور تحمیل بازرسی از سایت‌های نظامی ایران به حمایت آژانس و اکثریت کشورهای گروه 1+5 نیاز دارد که البته نگرانی‌هایی در خصوص همکاری با آمریکا در این زمینه وجود دارد زیرا اگر آنها نتوانند شواهدی از نقض برجام توسط ایران را اثبات کنند، اعتبار آژانس و توانمندی این سازمان برای تقاضاهای آتی برای بازرسی از تأسیسات ایران تضعیف می‌شود.

گفتنی است با وجود لگدمال شدن برجام توسط آمریکا، متاسفانه مقامات ارشد دولت همچنان سیاست «حفظ برجام به هر قیمت» را در پیش گرفته‌اند. این رویکرد منفعلانه و مغایر با منافع ملی، این پالس را به طرف مقابل می‌دهد که هرچقدر می‌توانید ما را تحریم کنید، ایران واکنش متقابلی نشان نمی‌دهد. این رویکرد همچنین موجب شده است تا گستاخی مقامات آمریکایی هر روز ابعاد گسترده تری به خود بگیرد. بازرسی از اماکن نظامی ایران نیز از جمله این گستاخی هاست.

نگرانی اروپا از تحریم روسیه و بی‌تفاوتی نسبت به تحریم ایران

در طول مذاکرات، برخی از دولتمردان در کنار روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات تاکید داشتند که آمریکا هیچگاه پرستیژ بین‌المللی خود را به واسطه یک توافق، خدشه‌دار نمی‌کند برهمین اساس این گروه تاکید داشتند که طرف مقابل قول داده است که تعهدات خود را انجام دهد و امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است.

اما وقتی تشت رسوایی برجام از بام افتاد و نقض مفاد توافق توسط آمریکا به یک روال معمول تبدیل شد، برخی دولتمردان و مدعیان اصلاحات با تغییر موضعی آشکار تاکید کردند که آمریکا تنها یکی از طرفین توافق است و اروپا با آمریکا همراه نیست.

این ادعا در حالی است که اعضای اروپایی 1+5 هیچگاه اعتراض ایران درخصوص نقض برجام توسط آمریکا را نپذیرفته و حتی برخی مقامات از جمله وزیر خارجه آلمان از تحریم‌های جدید ضد ایرانی استقبال کردند.

در جدیدترین واکنش نیز، ژان کلاد یونکر، رئیس کمیسیون اروپا به تصویب طرح تحریمی جدید علیه روسیه واکنش نشان داد.

یونکر در واکنش به تصویب این طرح گفت: «در صورتی که نگرانی‌های ما در نظر گرفته نشوند، آماده اقدام به نحو مقتضی ظرف روز‌های آینده هستیم».

گفتنی است اتحادیه اروپا نسبت به تحریم‌های ضد ایرانی سکوت کرده است.

احتمال وتوی تحریم روسیه توسط ترامپ

«آنتونی اسکراماچی» مدیر جدید ارتباطات کاخ سفید روز پنجشنبه گفت که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است طرح کنگره آمریکا برای اعمال تحریم علیه روسیه را وتو کند.

اسکراماچی که با شبکه خبری سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، افزود: رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است طرح تحریم‌های روسیه را وتو کند.

گفتنی است بخشی از این طرح که اختیار رئیس‌جمهور آمریکا برای کاهش تحریم‌ها علیه روسیه را محدود می‌کند. قبلاً با مخالفت کاخ سفید رو به رو شده بود.

با توجه به حمایت گسترده نماینده‌های کنگره آمریکا از این تحریم‌ها بسیاری از کارشناسان معتقدند که وتوی ترامپ عملاً بی‌اثر خواهد بود چرا که اعضای کنگره از آرای لازم برای شکستن وی برخوردار هستند.

تصویب یک قطعنامه برای آزادی شهروندان آمریکایی

مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه قطعنامه‌ای که خواستار آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در ایران است را به اتفاق آرا به تصویب رساند.

این قطعنامه از ایران خواسته شهروندان آمریکایی که در ایران بازداشت شده‌اند را بدون قید و شرط آزاد کند.

پیش از این هم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده بود ایران در صورت عدم اقدام برای آزادی برخی شهروندان آمریکایی با تبعات جدی و جدید مواجه خواهد شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه این تهدیدها را ناشی از ماهیت مداخله‌جویانه و خوی سلطه‌طلبی دولت آن کشور دانست و گفت: « صدور بیانیه‌های مداخله جویانه و تهدیدآمیز از سوی مقامات و نهادهای آمریکایی هیچ تاثیری در عزم و اراده سیستم قضایی کشور برای محاکمه و مجازات مرتکبین و ناقضین قوانین کشور و امنیت ملی ایران نخواهد داشت».

وی اضافه کرد افرادی که هیئت حاکم آمریکا خواستار آزادی آنها شده طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران دارای اتهاماتی هستند که مطابق قانون به آنها رسیدگی می‌شود.

مدیرعامل بوئینگ: به سیاست‌های دولت ترامپ پایبندیم

«دنیس مولنبرگ» مدیر عامل بوئینگ گفت: درباره (قراردادهای) ایران، ما در حال پیشرفت مستمر هستیم. تمام این فرایند، تحت نظارت دولت آمریکا قرار دارد و ما کاملاً در چارچوب فرایندهای مجوزدهی دولت حرکت می‌کنیم.

گفتنی است اجرای این قراردادها منوط به ارائه مجوزهای صادرات وزارت خزانه‌داری آمریکا است.

به گزارش رویترز، شرکت CSE که در حوزه فن‌آوری فعال است و راهکارهای تکنولوژیک در زمینه‌های اتوماسیون، ارتباطات و محیط‌ زیست ابداع می‌کند، از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به نقض تحریم‌های ایران و انتقال پول از آمریکا به ایران متهم شده است.

افکار عمومی در انتظار پاسخ متقابل دولت، مجلس و هیئت نظارت بر برجام

در حال حاضر نه تنها تحریم‌های قبلی (حتی هسته‌ای؛ مانند تحریم U-turn) سر جای خود باقی ماند بلکه تحریم‌های بی‌سابقه؛ شدید و جدیدی در عصر پسابرجام علیه ایران تصویب شد، با این تفاوت که دیگر بخش زیادی از توان هسته‌ای را از دست داده‌ایم و همزمان تحریم هم می‌شویم.

این در حالی است که قرار بود براساس وعده و وعیدهای فراوان دولتمردان و رسانه‌های حامی دولت، «فتح‌الفتوح برجام»! دو دستاورد اصلی در پی داشته باشد. اولی لغو بالمره تمامی تحریم‌ها در روز اجرای توافق(یعنی دی ماه ۹۴) و دومی گشایش اقتصادی برای عموم مردم.

اما رویکرد «امضای توافق به هر قیمتی» و در ادامه آن «حفظ برجام به هر قیمتی» موجب شد که نه تنها پول‌های بلوکه شده آزاد نشود بلکه 2 میلیارد دلار از اموال ملت ایران توسط آمریکا غارت شود. نه تنها تحریم‌ها به تاریخ نپیوست بلکه بر تعداد آنها نیز افزوده شد و قانون ضدایرانی آیسا نیز تمدید شد. نه تنها تحریم سوئیفت- با هدف گسترش مبادلات تجاری ایران- رفع نشد بلکه قانون محدودیت ویزا تصویب شد. و در انتها، اوبامای مودب! و باهوش!- به تعبیر مقامات دولت یازدهم- در آخرین روزهای ریاست جمهوری، وضعیت اضطراری آمریکا علیه ایران را تمدید کرد و آخرین لگد را به برجام زد. ترامپ نیز با «سیاه چاله تحریم» در حال تکمیل این پروژه است.

پروژه‌ای که سال گذشته وزیر خارجه سابق آمریکا به آن اشاره کرد. «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا-دی ماه 95- در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، از برد-برد در مذاکرات هسته‌ای رمزگشایی کرد. کری تاکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب‌نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».

در حال حاضر، افکار عمومی در انتظار پاسخ متقابل و قاطع دولت،مجلس و هیئت نظارت بر برجام است.

اجرای برجام از سوی دولت، به 29 شرط ابلاغ شده از طرف رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی مشروط شده است. بنابراین دولت موظف است در صورت اعمال هرگونه تحریم جدید (به هر بهانه‌ای و به هر شکلی) از سوی طرف‌های مقابل رسما به توافقنامه برجام خاتمه داده و فعالیت‌های هسته‌ای را با همان قوت و قدرت و بلکه در مقیاسی گسترده‌تر از سر بگیرد.

در سال 94، نمایندگان مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را به تصویب رساندند. در بخشی از این طرح تاکید شد که دولت موظف است هرگونه عدم‌پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نودهزار سو افزایش یابد. شورای‌عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می‌باشد. دولت باید ظرف مدت 4 ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورا ارائه نماید.در بخش دیگری از این طرح آمده است: وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر سه‌ماه یک‌بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موظف است هر شش‌ماه یک‌بار گزارش اجرای برجام را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

متاسفانه مجلس شورای اسلامی در خصوص وظیفه نظارتی خود در اجرای طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام» به خوبی عمل نکرده است.

علاوه بر این، هئیت نظارت بر برجام نیز عملکرد مناسبی نداشته است. به اذعان نمایندگان مجلس شورای اسلامی،شورای مذکور تاکنون به هیچ‌وجه خروجی قابل قبولی نداشته است. هیئت نظارت بر برجام وظیفه دارد به‌طور قاطع و فوری وارد عمل شده و با اتخاذ مواضع عملی متوازن، مانع از خسارت‌های بیشتر در این میدان شود.

شریک شدن در «حفظ برجام به هر قیمت» توسط نهادهای مسئول موجب گستاخ‌ترشدن طرف مقابل و تحت الشعاع قرارگرفتن منافع ملی خواهد شد.

http://kayhan.ir/fa/news/109877

ش.د9604464

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات