تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۹۰۶۹

سخنگوی دولت: قرارداد توتال بی‌نظیر است/ کرسنت هم درجه یک بود!

(روزنامه كيهان ـ 1396/04/28 ـ شماره 21675 ـ صفحه 10)

سخنگوی دولت در نشست خبری در حالی قرارداد توتال را بی‌نظیر توصیف کرد که پیش از این نیز دولتمردان قرارداد کرسنت را با 18 میلیارد دلار ضرر برای کشور درجه یک خوانده بودند!

به گزارش فارس، محمد باقر نوبخت در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره قرارداد توتال، گفت: همه کسانی که فکر می‌کنند قرارداد توتال یک رفتار غیرقانونی از سوی کسی صورت گرفته هیچ مسامحه‌ای نکنند و هر سند و مدرکی دارند به قوه قضائیه ارائه کنند.

وی تصریح کرد: این قرارداد یک قرارداد بی‌نظیر پس از برجام بوده و مورد تمجید است. ضمن احترام به کسانی که دلسوزانه درباره منافع ملی نظر می‌دهند، باید پاسخ مناسب برای این انتقادها داشته باشیم حتی اگر گفته شود که طرح سه فوریتی مطرح شود اما جواب ما این است که آن نقطه‌ای که برای تامین منافع هستید راهش این نیست. راهش متوقف کردن قرارداد با طرح سه فوریتی نیست. ما انتظار سخنان سبک نداریم و باید سخنان وزین مطرح شود.

ادعای بی‌نظیر بودن قرارداد توتال، توصیف علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت از کرسنت را به ذهن متبادر می‌کند! وی مهرماه سال گذشته قرارداد کرسنت را یک قرارداد درجه یک خوانده بود. همان قراردادی که در آن به منافع و مصالح ملی از سوی دست اندرکاران و امضاء کنندگانش کمال بی‌توجهی صورت گرفت و ایران محکوم به پرداخت حداقل جریمه 18 میلیارد دلاری شد.سخنگوی دولت گفت: هرکسی مدعی است این قرارداد غیرقانونی است در ارایه مدارک به قوه قضاییه تعلل نکند.

نوبخت درباره کابینه دوازدهم اظهار داشت: کسانی از همین وزرا که آقای رئیس‌جمهور موفق تشخیص دهد دوباره از آنها دعوت می‌شود. برخی هم ممکن است تغییر جایگاه داشته باشند. برخی وزرا نیز ممکن است به هر دلیلی آمادگی نداشته باشند از بیرون کابینه هم آقای روحانی روی برخی افراد برای حضور در کابینه نظر دارد.

وی تصریح کرد: افراد جدید هم از سوی جریانات سیاسی معرفی می‌شوند. اعتدال ویژگی افراد کابینه است چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب.

سخنگوی دولت با بیان اینکه مشی آقای رئیس‌جمهور اقتضا می‌کند به همه تشکلها، حتی جریانهای اصولگرا احترام بگذارد باید به این نکته هم توجه داشت، اظهار داشت: اگر کسی اصلا مشی و روش دولت را قبول ندارد، طبعا قادر به همراهی و همدلی نیست. با این وجود همه جریانات سیاسی همراه و همدل می‌توانند به کابینه بعدی کمک کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: هنوز لیست اعضای کابینه آینده کامل نشده است. هنوز هیچ چیزی قطعی نشده و آقای رئیس‌جمهور همچنان در حال ارزیابی با ملاکهای مختلف است.

وی با سؤالی درباره خط قرمز در مفاسد روبرو شد و توضیح داد: دولت هیچ خط قرمزی در این باره ندارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره احضار و بازداشت حسین فریدون، گفت: از سال‌های قبل، بحث‌هایی درباره ایشان مطرح بود. آقای رئیس‌جمهور تاکید می‌کردند هر کسی در هر رتبه‌ای باید پاسخگو باشد. آقای حسین فریدون هم مرتبا برای ادای توضیحات به مرجع قضایی می‌رفتند.

وی افزود: اخیرا هم ایشان احضار شد و وثیقه بسیار بالایی صادر شد. این که باید این میزان وثیقه باشد یا نه، نمی‌توانم داوری درستی کنم ولی اینکه ایشان فرار نمی‌کند مسئله مشخصی است. این که آن وقت شب، چنین رقم بالایی را بخواهند مطمئنا کسی ندارد. ولی اینکه شخص محترمی را به زندان بیندازند و حتی یک ساعت هم بازداشت کنند، نکات قابل تاملی است.

نوبخت اظهار داشت: ما از برادران عزیزمان در قوه قضاییه انتظار قضاوت عادلانه را داریم. آقای رئیس‌جمهور بسیار صبور و خویشتندار است، این هم که قوه قضاییه اینقدر مستقل است که برادر رئیس‌جمهور را احضار می‌کند و به زندان می‌اندازد، باعث قوت قلبی ما است. ما انتظار داریم قوه قضاییه همانطور که با برادر رئیس‌قوه مجریه برخورد کرد با برادر رئیس‌قوه مقننه برخورد کند. امیدواریم عدالت در امر قضا در این قوه مستقل برای همگان اجرا شود.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: وثیقه در توان آقای فریدون نبود و او را به زندان بردند. ولی بالاخره ایشان هم دوستانی دارد. مردم را هم که می‌شناسید، ممکن است کمپین سندگذاری تشکیل دهند و دوستانی کم و بیش اسناد خود را می‌آورند تا تامین وثیقه برای جلب رضایت قاضی محترم را داشته باشند. این که چرا این عدد را مطالبه کردند، طبیعی است من نباید توضیح دهم ولی طبیعی است آن وقت شب، کسی چنین مبلغ بزرگی را در اختیار ندارد. ما در آرامش مسائل را دنبال می‌کنیم و رئیس‌جمهور هم ظرفیت پذیرفتن این مسائل را دارد.

وی درباره بازداشت حسین فریدون گفت: این که فرد سالمی به قوه قضاییه برود و بعد چنین مشکلی برای او عارض شود تا جایی که پزشک، دستور بستری دهد، باید دید چه شده که آن فرد به این وضعیت دچار شده است. این را باید دیگران جواب بدهند.

http://kayhan.ir/fa/news/109146

ش.د9604437

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات