سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۶۱۶۰۱

زاکانی: ابعاد قرارداد کرسنت در زمان خاتمی فاجعه‌‌بار بود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به قرارداد کرسنت گفت: ابعاد این موضوع نیز بسیار پیچیده است و بخشی از آن را در صدا و سیما اعلام کردم و قراردادهای نفتی در دوران خاتمی فاجعه‌بار بود.

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز  با حضور در جمع دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران که به دعوت بسیج دانشجویی این دانشگاه انجام شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی پیامی برای جهان داشت که شامل شعار آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی است. در 45 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، پرونده استبداد بسته شد و آزادی هدیه انقلاب به مردم شد.

وی افزود: مردم باید سالار بودن خود را با بازخواست و نظارت مسئولان تحقق بخشند و کار مردم با حضور پای صندوق رأی به پایان نمی‌رسد. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: استقلال سیاسی داریم اما استقلال فرهنگی و اقتصادی نداریم، هرچند در این زمینه حرکت کردیم اما باید حرکت خود را کامل کنیم. در حوزه عدالت نیازمند تحول هستیم. در حوزه رفاه افرادی در حال مکیدن خون مردم هستند و بدون تحقق کامل عدالت، تامین تمام و کمال رفاه انجام نمی‌شود. 

زاکانی یادآور شد: ما در برخی حوزه‌ها پیشرفت داشتیم اما در برخی حوزه‌ها نتوانستیم این کار را انجام دهیم. در حوزه فناوری و علم به نقاط افتخار آمیز رسیدم اما چطور می‌شود که ما در صنعت خودروسازی به این نقطه افتخارآمیز نرسیدیم؟ 

وی افزود: ما باید فاصله بین نقطه فعلی با همه قوت‌ها و پیشرفت‌ها را با نقطه آرمانی انقلاب طی کنیم. شهید رئیسی در همین زمینه حرکت می‌کرد و ضرورت استمرار این جهت‌گیری بسیار بالاست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در حوزه پیشرفت نیز اقدامات خوبی را در 45 سال گذشته شاهد بودیم، گفت: این روند آغاز شده و انشاءالله ادامه خواهد داشت. همچنین در حوزه معنویت نیز به هیچ عنوان ما با گذشته قابل قیاس نیستیم و در پی این 45 سال تحولات خوبی در این حوزه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: علیرغم همه تحولاتی که ما در حوزه موشکی، هوافضا و ... داشتیم اما در بخش خودرو که نیاز مردم است توفیقات آنچنانی نداشتیم و باید در این زمینه نیز اقدامات مناسبی صورت بگیرد.

زاکانی افزود: دولت رئیسی ویژگی‌ها و مختصات خاصی را داشت و همین باعث شد که جهت‌گیری درستی را داشته باشد و امکانی را فراهم کند و لذا ضرورت دارد این جهت‌گیری با رفع کاستی‌هایی که وجود دارد ادامه پیدا کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولتی که از روحانی به رئیسی واگذار شد، با دولتی که رئیسی در زمان شهادتش تحویل داد، به هیچ عنوان قابل قیاس نیست. به طوریکه زمانی که روحانی دولت را تحویل می‌گرفت، 250 هزار میلیارد تومان بدهی بانک مرکزی ثبت شده بود اما زمانی که روحانی دولت را به رئیسی تحویل داد، این میزان به 1300 میلیارد تومان رسید بود و این رقم با بودجه سالیانه کشور برابری می‌کرد و شهید رئیسی در طی زمان حضورش اقدامات خوبی را در حوزه‌های مختلف انجام داد.

وی با ذکر خاطره‌ای از شهید رئیسی تصریح کرد: اولین جلسه‌ای که با حضور وزرای سابق در دولت روحانی تشکیل شده بود آنها خودشان اذعان داشتند که ما در آستانه طوفانی قرار داریم و بزودی رقم ارز سه برابر خواهد شد و کار بسیار سخت و دشوار خواهد شد اما شهید رئیسی با کار و تلاش شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم زد و هم اینک شرایط به مراتب از دولت روانی بهتر است. البته اشکالاتی وجود دارد که باید با تلاش و کوشش مجدد این موانع و مشکلات برطرف شود.

زاکانی با بیان اینکه فردی که مسئولیت را می‌پذیرد باید 3 ویژگی داشته باشد گفت: شناخت، علم و تجربه. ویژگی بعدی سلامت و ویژگی بعدی عرضه داشتن است. در واقع کسی که می‌خواهد وارد مسئولیت شود باید این ویژگی‌ها را داشته باشد تا بتواند به موفقیت‌هایی دست پیدا کند.

 نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  گفت: بنده در 4 دوره نماینده مجلس بودم و زمانی هم به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس فعالیت داشتم. شناخت خوبی را نسبت به ظرفیت‌ها و مشکلات کشور دارم و امروز نیز توفیق خدمت را در شهرداری تهران برعهده دارم و سی و سه ماه و اندی از حضورم در شهردار یتهران می‌گذرد و بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری، شهر تهران خود یک کشور است چرا که تهران ابعاد مختلفی را داراست. 

وی ادامه داد: در دوران دانشجویی نیز بزرگترین تشکل دانشجویی را مدیریت کردم و در دوران دفاع مقدس از 15 سالگی حضور داشتم و لذا نسبت به شرایط کشور با توجه به سوابقم شناخت کافی را دارم. همچنین بنده 3 سال نیز در هیئت دولت حضور داشته‌ام.

زاکانی با اشاره به موضوع برجام و اداره کمیسیون برجام تصریح کرد: در آن مقطع این کمیسیون با حضور 7 نفر از اعضا که یکی از آنها آقای پزشکیان نامزد فعلی ریاست جمهوری بود تشکیل شد و ما در آن کمیسیون از دو طرف آقایان ظریف و جلیلی را دعوت کردیم و اداره آن جلسه بسیار سخت بود اما سندی که از آن جلسه بیرون آمد تا امروز حقانیت آن جلسه را ثبات کرد و نزدیک به 9 الی 10 سال است که یک کلمه از آن سند بزرگ رد نشده است به طوریکه مقام معظم رهبری نیز در آن مقطع از کمیسیون برجام تشکر کردند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: جالب اینجاست که آقای پزشکیان که به عنوان یکی از اعضای آن کمیسیون بود اظهارنظری راجع به برجام کرده بود که وقتی بنده از ایشان پرسیدم خودشان اذعان کرد که برجام را نخوانده بود و اظهارنظر کرده بود! 

وی افزود: نکته بعدی در ارتباط با ویژگی افرادی که وارد مسئولیت می‌شوند مسئله صلاحیت اعتقادی افراد و اطرافیانشان است و سابقه من در این 45 سال کاملا معلوم و مشخص است و از هر روز آن دفاع می‌کنم. البته ما معصوم نبوده‌ایم و شاید اشتباهی را نیز داشته باشیم. اما همیشه طرف درست تاریخ ایستاده‌ام.

زاکانی ادامه داد: در مجموعه شهرداری تهران پیش از ما شهردار وقت در صدا و سیما اعلام کرد که نمی‌توان کاری را در پایتخت انجام داد چرا که بیش از 50 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران بود و زمانی که ما شروع به کار کردیم، با شرایط سختی روبرو بودیم و جالب آنجاست در سال 1401 از این میزان بدهی 10 هزار میلیارد تومان را به بانک‌ها پرداخت کردیم و آن زمان تازه بانک‌ها اعلام کردند که بدهی شهرداری تهران 170 هزار میلیارد تومان از سنوات گذشته است و ما در یک برنامه‌ریزی منظم و مدون و در قالب مولدسازی و استفاده از ظرفیت‌های شهرداری تهران فرآیند پرداخت بدهی‌ها را آغاز کردیم و هم اکنون 81 هزار میلیارد تومان بدهی‌های شهرداری تهران از 170 هزار میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی نیز امسال پرداخت می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما هیچ وقت در مجموعه شهرداری تهران نگفتیم مسئولیت با ما نیست و کارهایی که نشده است به عهده شهرداران سابق بوده است چرا که ما مسئولیت‌پذیر بودیم و لذا با مجموعه دولتی نیز از جمله جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و وزارت نیرو همکاری کردیم و علاوه بر این موارد در بحث آسیب‌های اجتماعی نیز به وزارت رفاه کمک کردیم و این در حالیست که شهرداران در دهه 80 و 90 نتوانسته بودند در حوزه آسیب‌های اجتماعی اقداماتی را انجام بدهند و هم اکنون کلونی در سطح شهر تهران در این حوزه وجود ندارد.

وی در ادامه به موضوع کرسنت اشاره کرد و افزود: ابعاد این موضوع نیز بسیار پیچیده است و بخشی از آن را در صدا و سیما اعلام کردم و قراردادهای نفتی در دوران خاتمی فاجعه‌بار بود.

زاکانی گفت: با اصلاح تقاطعی که در شهر تهران انجام می‌دهیم به کاهش 1 میلیون لیتری مصرف بنزین می‌رسیم. همچنین در نظر داریم تهران به سمت برقی‌سازی برود؛ 55 هزار دستگاه تاکسی برقی خریدیم، اتوبوس‌های ما 750 دستگاه بود اما الان بیش از 2500 عدد است.

وی با اشاره به اقداماتش در زمینه قرارداد با چین برای افزایش واگن‌های قطارهای مترو و نیز داخلی‌سازی آن‌ها، تاکید کرد: می‌شود با دنیا صحبت کرد اما از موضع عقلانیت و قدرت. من تنها نامزدی بودم که برنامه عملیاتی دادم. ما دو بسته برای مردم داریم؛ بسته اول رفع نیاز مردم و بسته دوم عمران و آبادانی کشور است.

 نامزد انتخابات ریاست جمهوری در زمینه مبارزه با فساد، گفت: فساد با تعارف از بین نمی‌رود. من با وزیر اطلاعات خطاکار درگیر شدم وزیری که کسی جرئت نمی‌کرد سمت او برود، کسی مگر جرئت می‌کند سراغ دادستان خطاکار تهران برود؟ اما من رفتم. من جانم را کف دستم گرفتم. خواستند تطمیع کنند و تهدید کردند، اما به خاطر حق مردم کوتاه نیامدم. بارها به دادگاه رفتم، آقایان علوی و جهانگیری و چند معاون رئیس‌جمهور شاکیان من بودند. در هیچکدام از دادگاه‌ها وکیل نداشتم و در تمام آن‌ها برنده شدم.

زاکانی تصریح کرد: ما در سیاست خارجی امیرعبداللهیان را می‌خواهیم که سردار حاجی‌زاده را تکمیل کند، اما وای برما که وزیر خارجه‌ای داشتیم که به کنگره آمریکا اصرار می‌کرد بیایید با ما توافق کنید تا دور بعد رأی بیاوریم. تحریم بد است ولی ما اول باید از داخل شروع کنیم و تحریم داخلی را از میان برداریم؛ آن‌وقت می‌بینید خود آنان سراغ ما می‌آیند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات