صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۰۹۱۷۹

از برجام منطقه‌ای تا توافقات نظامی

1ـ شرق: باید به سمت برجام منطقه‌ای برویم!
روزنامه «شرق» در یادداشتی به قلم یکی از کارشناسان سیاسی وزارت امور خارجه با عنوان «غروب برجام» نوشت: «بهتر است تهدید ترامپ برای اصلاح برجام را جدی گرفت و در این مدت سه ‌ماهه به تقویت روابط با متحدان فعلی و افزون‌خواهی و مطالبه‌گری از اروپا و کاستن از تنش‌های منطقه‌ای برخاست. به ‌نوعی باید به ‌دنبال «برجام ۲» در منطقه بود و موضوع «برجام ۱» را پایان‌یافته نشان داد. یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که باید در منطقه برداشت، کاهش تنش با عربستان سعودی است. کاهش تنش با عربستان مرزهای شرقی ایران را امن‌تر خواهد کرد و از هزینه‌های نظامی ایران خواهد کاست... در صورت برخورد منفعلانه ایران با سیاست‌ورزی آمریکا و اسرائیل[رژیم صهیونیستی]، غروب برجام نزدیک است. برجام بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک ایران پس از انقلاب و یک پیروزی مطلق سیاسی است و نباید به‌ سادگی از آن چشم پوشید.»

2ـ رشد خیره‎کننده «امید به زندگی» ایرانی‎ها

گزارش توسعه انسانی سازمان ملل نشان می‌دهد، شاخصه «امید به زندگی» در مردم ایران طی چهار دهه اخیر رشد خیره‌کننده‌ای داشته و با پشت سر گذاشتن ۸۲ کشور، «امید به زندگی» در آن از ۱۸۰ کشور دنیا بیشتر شد. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه هر کشور که هر ساله در گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد اعلام می‌شود، شاخصه «امید به زندگی» است که نشان می‌دهد، مردم هر کشوری بر اساس میزان توسعه‌یافتگی آن کشور، چند سال به زنده ماندن امید دارند. بر اساس گزارش دفتر برنامه توسعه سازمان ملل، میزان امید به زندگی در ایرانی‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 54 سال بوده که این رقم در آخرین گزارش توسعه انسانی 2016 رشد داشته و به بیش از 75/6 سال رسیده است. این گزارش همچنین اعلام می‌کند، ایران طی چهار دهه اخیر از نظر رشد امید به زندگی جزء 10 کشور اول جهان است.

3ـ سیلی‌های حریری بر صورت عربستان

روزنامه «الشرق» قطر با اشاره به سفر نخست‌وزیر لبنان به ترکیه، نوشت: «عربستان سعودی همچنان از لبنان سیلی می‌خورد و شاید آخرین ضربه نیز نوشته‌های سعد حریری در صفحات اجتماعی و پس از سفر رسمی به آنکارا باشد که به دعوت بن علی یلدریم، همتای ترک او صورت گرفت.» حریری در یکی از این نوشته‌ها اعلام کرد: «دولت ترکیه را به حمایت از طرح تقویت ارتش و نیروهای امنیتی و نیز طرح سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های لبنان فراخواندم و درخواست کردم بخش خصوصی ترکیه یک سوم سرمایه آن را تأمین کند.» گفتنی است، این نوشته‌های حریری با وجود کوتاه و خلاصه بودن، معانی زیادی را در دل خود جا داده است به ویژه اینکه طرف او ترکیه است؛ کشوری که عربستان در بسیاری از پرونده‌ها به ویژه در زمینه بحران تحریم قطر، آن را متحد خود نمی‌داند.

4ـ توافقات نظامی جدید قطر و آمریکا!

روزنامه «الدیار» چاپ بیروت نوشت: کنفرانس استراتژیک که در واشنگتن با حضور وزرای خارجه آمریکا و قطر برگزار شد، با سه توافق به پایان رسید؛ توسعه پایگاه «العدی» که هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی از آن استفاده می‌کنند، آمریکا یک سپر موشکی شبیه به آنچه در اروپا دارد در قطر مستقر می‌کند؛ سامانه‌ای که به گفته وزیر دفاع آمریکا دومین سپر موشکی است که آمریکا خارج از خاک خود تعبیه کرده است. ارتش آمریکا برپایی پنج پایگاه هوایی برای نیروی هوایی قطر و چهار پایگاه دریایی برای نیروی دریایی قطر را به عهده گرفته است. در همین راستا، قطر سلاح‌های هوایی و دریایی جدیدی به قیمت 245 میلیون برای این پایگاه‌ها خریداری می‌کند. ارتش آمریکا همچنین تعهد داد، قطر در سال 2025 صاحب یک ارتش قدرتمند باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات