صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۰۹۰۸۷

حرف روز/ خیمه‌شب‌بازی جدید آمریکا

پایگاه بصیرت / علی حیدری

از هفته پیش اعلام شد، دولت آمریکا قصد دارد در راستای سیاست‌های ایران‌هراسانه خود سفیران کشورهای عضو شورای امنیت را به واشنگتن دعوت کند و قطعات موشک‌هایی را که ادعا می‌کند از ایران برای اعضای جنبش انصارالله یمن فرستاده و به عربستان شلیک شده است، به این دیپلمات‌ها نشان دهد. ضیافت ناهار دونالد ترامپ با نمایندگان شورای امنیت که البته به گفته خود او برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی،‌ مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، پایان درگیری‌ها در سوریه و مبارزه با تروریسم برگزار شده بود، به نشستی برای تکرار اظهارات ضد ایرانی مقامات آمریکایی تبدیل شد. نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل که گویا طراح این نشست پس از نمایش مضحک این آهن‌پاره‌ها برای خبرنگاران بود، در سخنانی مدعی شد:‌ «ایالات متحده در حال تشویق دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای موضع‌گیری علیه توافق هسته‌ای ایران است؛ توافقی که از دیدگاه رئیس‌جمهور ترامپ توافقی نامطلوب است. ما همچنین بر نابودی برنامه موشکی ایران و دیگر تخلفات غیرهسته‌ای این کشور متمرکز شده‌ایم.»  
آمریکایی‌ها این نمایش را با دو هدف برگزار کرده‌اند؛ اول اینکه دولت ترامپ می‌خواهد با این کار اعلام کند جمهوری اسلامی ایران با دستیابی به توانمندی موشک‌های بالستیک قطعنامه 2231 مربوط به رفع تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را نقض کرده است‌؛ از این رو باید اقدامات عاجل برای محدود کردن توان موشکی ایران انجام شود. دوم اینکه با گرد هم آوردن سفرای کشورهای عضو شورای امنیت می‌خواهد این پیام را به پایتخت‌های آنان منتقل کند که آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای (برجام) جدی است و آنها را به همراهی در این اقدام فرا می‌خواند.
اما آمریکایی‌ها این ادعا را در حالی مطرح می‌کنند که ائتلاف تحت رهبری آل‌سعود در تجاوز به یمن پس از حدود سه سال نه تنها به نتیجه‌ای نرسیده است؛ بلکه به دلیل سیاست‌های نامعقول عربستان و متحدانش می‌رود تا به باتلاقی دیگر برای آمریکا تبدیل شود. آمریکا و آل‌سعود برای جبران شکست‌های خفت‌بار خود چاره‌ای جز اتهام‌زنی به ایران ندارند؛ چرا که اعتراف به مقاومت و ایستادگی مردم یمن و شکست از آنها هزینه سنگینی برای آنها در صحنه بین‌المللی خواهد داشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات