تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۹۴۴۶

تقدير روسيه از ايران براي کمک به پيشرفت مذاکرات صلح سوريه

(روزنامه اطلاعات – 1396/05/12– شماره 26783– صفحه 16)

«میخائیل بوگدانوف»، معاون خاورمیانه‌ای رئیس‌جمهوری روسیه پس از دیدار با «حسین جابری انصاری»، معاون وزیر خارجه کشورمان از کمک‌های ایران به پیشرفت مذاکرات صلح سوریه تقدیر کرد.

«بوگدانوف» درباره این دیدار گفت: رایزنی‌هایمان را ادامه خواهیم داد و ما این رایزنی‌ها را با موضوع سوریه شروع و درباره اوضاع شمال آفریقا نیز گفتگو کردیم. وی اضافه کرد: به این نوع مباحث قوی و سازنده و ارزیابی‌هایی که مبتنی بر اعتماد و تحلیل مشترک اوضاع منطقه هستند بسیار علاقه‌مندیم. بوگدانوف گفت:‌مهم‌ترین موضوع، توافق بر سر گام‌هایی مشخص درباره نحوه کمک به مردم منطقه و سوریه برای رسیدن به راه حل‌های مشخص درباره تضمین امنیت، کاهش خصومت‌ها و در عین حال مبارزه با تروریست‌ها است.

این دیپلمات روس تصریح کرد:‌ در اینجا دو ساز و کار مهم وجود دارند: آستانه و ژنو؛ ما از کمک ایران به این فرایند، بسیار تقدیر می‌کنیم. در عین حال ما با طرف‌های سوری و طبیعتاً با دمشق، در تماس هستیم. این درحالی است که رکس‌تیلرسون وزیر خارجه آمریکا بار دیگر مواضع قبلی این کشور در قبال سوریه را تکرار کرد و در اظهاراتی مداخله‌جویانه علیه ملت سوریه گفت که اسد جایی در آینده این کشور ندارد. وزیر خارجه آمریکا همچنین حضور نیروهای ایرانی در سوریه را غیرقابل قبول دانست و ادعا کرد: نظامیان ایرانی باید سوریه را ترک کرده و به کشورشان بازگردند. وی مدعی شد: خروج نیروهای ایرانی از سوریه شرطی ضروری برای حل‌وفصل بحران سوریه است و این موضوعی است که اکثر اعضای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به آن اعتقاد دارند.

خبر دیگر اینکه، در پی استعفای «ابوعمار العمر» از سرکردگی گروه تروریستی احرار الشام، این گروه تروریستی شخصی دیگر به نام «حسن صوفان» تبعه سعودی را به سرکردگی خود منصوب کرد. در خبری دیگر منابع خبری اعلام کردند که تروریستهای تحت حمایت آمریکا در سوریه تسلیم ارتش این کشور شده‌اند. عناصر زیادی از گروه موسوم به جیش مغاویر الثورة -تحت حمایت آمریکا- پس از تسلیم شدن، سلاح خود را به ارتش سوریه تحویل داده‌اند. برخی اعضای گروهک جیش مغاویر الثوره در پی انتشار اخباری درباره عقب‌نشینی قریب‌الوقوع آمریکا از منطقه تنف، اعلام کردند از ابتدا قصد مبارزه با ارتش سوریه را نداشته‌اند. منابع غیر رسمی نیز میگویند که ارتش آمریکا تصمیم گرفته است پایگاه نظامی «تنف» را ترک کند و به همپیمانانش 24 ساعت مهلت داده تا سلاح خود را در این منطقه زمین بگذارند. در چنین شرایطی سازمان ملل از ارسال کمک‌های بشردوستانه برای ۴۰۰ هزار تن از آسیب‌دیدگان جنگ در استان‌های رقه، دیرالزور و حسکه که تحت محاصره تروریست ها هستند، طی دو ماه گذشته خبر داد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت:‌ برنامه جهانی غذا در ماه ژوئیه گذشته کمک‌های خود را به ۲۰۰ هزار تن از کسانی که در جریان خشونت‌ها در رقه آسیب دیده‌اند و شهروندان دو استان‌ مجاور یعنی دیرالزور و حسکه رسانده است. دوجاریک افزود: علاوه بر این، کمک‌های برنامه جهانی غذا در ماه ژوئن نیز در میان ۲۰۰ هزار تن از ساکنان این مناطق توزیع شد، بیش از ۱۴۰ هزار کامیون مواد غذایی سازمانملل و صلیب سرخ از مسیری که به تازگی میان حلب و حسکه ایجاد شده، به این مناطق منتقل شدند. از طرفی گزارش سالانه خریدهای سازمان ملل حاکی از آن است که این سازمان به شرکت‌هایی که غالبا گردانندگان آنها اعضای خانواده و نزدیکان رئیس جمهور سوریه هستند، ۱۸ میلیون دلار پرداخته است. به گزارش خبرگزاری اقتصادی "بلومبرگ" آمریکا، سازمان ملل قراردادهایی با شرکت‌های ارتباطاتی و شرکت‌های امنیتی که توسط بستگان و خانواده بشار اسد اداره می‌شوند منعقد کرده است که در راس آنها شرکت‌های رامی مخلوف، پسر خاله بشار اسد قرار دارد.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\08\08-02\22-54-12.htm&storytitle=%CA%DE%CF%ED%D1%20%D1%E6%D3%ED%E5%20%C7%D2%20%C7%ED%D1%C7%E4%20%C8%D1%C7%ED%20%98%E3%98%20%C8%E5%20%81%ED%D4%D1%DD%CA%20%E3%D0%C7%98%D1%C7%CA%20%D5%E1%CD%20%D3%E6%D1%ED%E5

ش.د9604708

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات