تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۹۴۵۳

جنگ‌طلبي آمريکا در سايه تداوم پيروزي‌هاي ارتش سوريه

(روزنامه اطلاعات – 1396/05/07 – شماره 26778– صفحه 12)

رخدادهاي سوريه از پيشروي‌هاي ارتش اين کشور در جبهه‌هاي گوناگون تا بهانه تراشي و سنگ اندازي اردوگاه ضد سوري؛ از موضوعاتي است که مورد توجه ويژه رسانه‌هاي عرب زبان قرار گرفت.

به گزارش ايرنا، پيروزي‌هاي گسترده ارتش سوريه در ميدان‌هاي نبرد روند رويدادهاي اين کشور را به مرحله حساس و سرنوشت سازي رسانده است. تحولات نظامي جديد در سوريه شرايط مناسبي را براي شکست نهايي گروه تروريستي داعش فراهم مي‌کند. دولت دمشق و متحدانش، اينک دست برتر را در تحولات ميداني در اختيار دارند؛ وضعيتي که پذيرش آن براي دشمنان سوريه دشوار است. از اين رو، آنها به بهانه‌هاي گوناگون، تغيير شرايط ميدان‌هاي نبرد را به سود خود دنبال مي کنند.با توجه به اين، در روزهاي گذشته نگاه رسانه‌هاي عربي به تازه ترين رويدادهاي سوريه و چشم‌انداز تحولات اين کشور دوخته شد. اين گزارش، مهمترين محورهاي تحليلي اين رسانه‌ها را درباره شرايط کنوني جنگ در سوريه مورد توجه قرار داده است.

فضاسازي ضد سوري آمريکا

تارنماي «بيروت پرس» لبنان و روزنامه «راي اليوم» چاپ لندن با اشاره به پيشروي‌هاي ارتش سوريه در ميدان‌هاي نبرد، ناخرسندي اردوگاه ضد سوري و فضاسازي آن عليه نظام سوريه را در کانون توجه قرار دادند. به نوشته تارنماي بيروت پرس، دولت آمريکا بار ديگر در حال فضاسازي براي حمله نظامي در سوريه است به طوري که اين بار نيز از بهانه استفاده از سلاح شيميايي توسط نيروهاي ارتش سوريه براي فضا سازي عليه دولت اين کشور بهره برداري مي شود. شواهد نشان مي دهد که هزينه تهديدهاي دولت آمريکا هنگفت است و پرداخت آنها بر عهده ارتش سوريه و دولت اين کشور خواهد بود.

پيش از اظهارات مقام‌هاي کاخ سفيد و نماينده آمريکا در سازمان ملل، «امانوئل ماکرون» رئيس جمهوري فرانسه نيز گفت: احتمال دارد فرانسه به تنهايي يا با همکاري آمريکا به سوريه حمله کند. اظهارات و فضاسازي‌هاي آمريکا عليه نظام و ارتش سوريه در شرايطي صورت مي گيرد که ارتش اين کشور به ويژه در منطقه الباديه به پيروزي‌هاي بزرگي دست يافته است. اين مناطق داراي موقعيت راهبردي بوده و عمليات ارتش سوريه در اين مناطق، مقدمه‌اي براي آزادسازي سوريه است. اين مناطق داراي منابع نفت، گاز و فسفات است که بازپس‌گيري آن به اقتصاد آسيب ديده سوريه جان تازه اي خواهد بخشيد. بازپس‌گيري اين مناطق(الباديه) و ارتباط آن با عراق نتايج مثبتي در روند جنگ عليه رژيم صهيونيستي به دنبال خواهد داشت و مي توان گفت تکميل عمليات ارتش سوريه بر ناآرامي آمريکا و رژيم صهيونيستي مي افزايد.

در اين صورت طرح برقراري منطقه امن و ارتباط آن با منطقه «القنيطره»، «درعا»، «السويداء»، «التنف» و «البوکمال» خنثي خواهد شد. اين طرحي است که آمريکا و رژيم صهيونيستي به منظور جداسازي سوريه ايران و عراق براي تثبيت آن تلاش مي کردند تا بدينگونه ازتشکيل کمربند مقاومتي که با تهران در ارتباط است، ممانعت کنند. در چنين شرايطي آمريکا و رژيم صهيونيستي با متوسل شدن به بهانه‌هاي گوناگون براي حمله به ارتش سوريه تلاش مي کنند. آشکار است که آمريکا سعي دارد در مسير پيروزي‌هاي مداوم ارتش سوريه سنگ اندازي کند و اگر واشنگتن اين بار تهديدهاي خود را عملي سازد، به طور بي سابقه اي در لبه پرتگاه قرار مي گيرد.

به نوشته روزنامه راي اليوم، دولت «دونالد ترامپ» احساس مي‌کند در جنگ سوريه در آستانه شکست قرار دارد. همچنين با توجه به نزديک بودن سقوط پايتخت خلافت خودخوانده‌ داعش در موصل و الرقه و از بين رفتن دلايل حضور نيروهاي آمريکا و ائتلاف بين‌المللي در سوريه؛ دولت آمريکا مي‌خواهد وارد مرحله جنگ‌هاي ساختگي با دولت سوريه شود تا با بهانه‌ تراشي‌هاي پوچ جنگ را براي مدت طولاني‌ ادامه دهد. به نوشته راي اليوم، طي چند روز اخير دولت دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا بار ديگر شيپورهاي جنگ را به صدا درآورده و مدعي است نظام سوريه براي حمله شيميايي از پايگاه هوايي الشعيرات در نزديکي حمص آماده مي شود.

«شون اسپايسر» سخنگوي کاخ سفيد گفته است دستگاه اطلاعاتي آمريکا تحرکات ارتش سوريه را در اين زمينه رصد مي کند.اسپايسر هشدار داد اگر «بشار اسد» رئيس جمهوري سوريه دست به حمله شيميايي بزند، ارتش سوريه هزينه سنگيني را خواهد پرداخت. ما نمي‌دانيم هزينه آن چه خواهد بود، اما در مقايسه با آنچه در آوريل گذشته رخ داد، دور از ذهن نيست آمريکا و همپيمان آن با دست زدن به حمله‌اي ساختگي در سوريه، به شليک موشک‌هاي «تام‌هاوک» براي حمله به پايگاه‌هاي نظامي در اين کشور اقدام کنند و بدين ترتيب وارد مرحله دوم جنگ يعني مرحله تغيير نظام شوند. اين مساله احتمال دارد جنگ جهاني را به دنبال داشته باشد. زيرا روسيه در اين زمينه به خويشتن‌داري و پذيرش اهانت‌ها ادامه نخواهد داد.

حمله نيروهاي آمريکايي به نيروهاي سوريه در منطقه مرزي «التنف» ميان اردن، عراق، سوريه و سرنگون کردن جنگنده سوري بر فراز آسمان شهر رقه باعث نشد مقام‌هاي سوريه يا همپيمانان آنان با وارد شدن به رويارويي نظامي، شعله‌هاي جنگي فراگير را روشن کنند، زيرا دو طرف از طرح آمريکا آگاه هستند. از اين رو، کاخ سفيد تصميم گرفت بار ديگر بهانه سلاح‌هاي شيميايي را مطرح کند. مساله قابل توجه آن است که فرانسه و انگليس نيز به سرعت اين اقدام را تاييد و با کاخ سفيد در اين باره هماهنگ و از هرگونه تحرک نظامي حمايت کردند. دولت آمريکا از اين موضوع که ارتش سوريه در حلب، حمص و حماه، حومه دمشق پيشروي گسترده‌اي را رقم زده و مرزهاي سوريه و عراق را در شرق براي نخستين بار باز کرده و شماري از چاه‌هاي نفت و گاز در دير الزور را که زير اشغال داعش بود، به کنترل خود درآورد، خرسند نيست. از اين رو، دولت آمريکا مي‌خواهد شرايط را بار ديگر در سوريه شعله ور سازد. زيرا آمريکا نمي‌خواهد جنگ در سوريه به هيچ وجه پايان يابد.

ارتش سوريه در حلب، حمص و حماه، حومه دمشق پيشروي گسترده‌اي را رقم زده و مرزهاي سوريه و عراق را در شرق براي نخستين بار باز کرده و شماري از چاه‌هاي نفت و گاز در دير الزور را که زير اشغال داعش بود، به کنترل خود درآورد، موضوعي که خوشايند آمريکايي‌ها نيست. از اين رو، دولت آمريکا مي‌خواهد شرايط را بار ديگر در سوريه شعله ور سازد، زيرا آمريکا نمي‌خواهد جنگ در سوريه به هيچ وجه پايان يابد.

اهداف آمريکا از فضاسازي ضد سوري

روزنامه «البناء» لبنان و نشريه «المنار» فلسطين نيز اهداف آمريکا از فضاسازي‌هاي ضد سوري را مورد توجه قرار دادند و نظام سوريه را پيروز ميدان‌هاي نبرد معرفي کردند. به نوشته روزنامه البناء، آمريکا با مطرح کردن استفاده ارتش سوريه از سلاح‌هاي شيميايي مي خواهد به چندين هدف دست يابد. اين کشور مي‌خواهد حضور خود را در ميدان‌هاي نبرد ثابت و اين گونه وانمود کند که شکست نخورده است و مي تواند با دخالت نظامي خود مرزهايي را که خواهان آن است ترسيم کند.

آمريکا مي خواهد با مطرح کردن چنين دروغ‌هايي، سوريه و همپيمانان آن را بترساند و مانع از پيشروي و پيروزي‌هاي راهبردي آنان در ميدان‌هاي نبرد شود. همچنين آمريکا مي خواهد پس از شکست گروه‌هاي تروريستي در برابر ارتش سوريه و همپيمانان آن روحيه اين گروه‌ها را بهبود بخشد. همچنين در اين زمينه برخي کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس از آمريکا مي خواهند با دخالت‌هاي خود مانع از پيروزي نهايي بشار اسد رئيس جمهوري سوريه شوند. افزون بر اين، واشنگتن مي خواهد با دخالت‌هاي خود برگ برنده اي را در اختيار داشته باشد تا بتواند در هرگونه مذاکره اي براي حل بحران سوريه از آن استفاده کند.

به نوشته نشريه المنار، ماموريت آمريکا در سوريه دشوار است، اين کشور حتي با وجود حمله‌هاي نظامي و حمايت از گروه‌هاي تکفيري به عنوان ابزار فشار نمي تواند طرح خود را در اين کشور پيش برد. اوضاع در سوريه برپايه منافع آمريکا پيش نمي رود و هيچ کسي نمي‌داند که آثار و پيامدهاي جنگ عليه سوريه چه خواهد بود. سراسر منطقه تاوان اين جنگ را پرداخت خواهد کرد. همه شرط بندي‌ها براي سقوط نظام سوريه از بين رفته است و آمريکا و همپيمانان آن اکنون پس از شکست راهبردي در مسير تلاش براي سقوط دولت سوريه آخرين فرصت را در اختيار دارند تا با تغيير سياست خود درباره نظام سوريه با آن در مبارزه با تروريسم همکاري کند. به طور خلاصه مي توان گفت سوريه بر خلاف خواست کينه توزان و دشمنان هميشه با پيروزي همراه خواهد بود. از اين رو به سود همه است که سوريه پيشرفت کند و با قدرت يابي و افزايش نقش خود طرح‌هايي را که براي تسلط برمنطقه انديشيده مي شود، خنثي سازد.

پيشروي‌هاي ارتش سوريه و شمارش معکوس براي نابودي داعش

رخدادهاي سوريه از پيشروي‌هاي ارتش اين کشور تا موشک باران مقر داعش از خاک ايران به ويژه پس از به وجود آمدن بحران در روابط کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس و اختلاف ميان گروه‌هاي تروريستي وابسته به آنها؛ مهمترين موضوع‌هايي است که مورد توجه ويژه رسانه‌هاي عرب زبان قرار گرفت و گزارش‌ها و تحليل‌هاي بسياري در اين باره منتشر شد.

به گزارش گروه پژوهش و تحليل خبري ايرنا، پيروزي‌هاي گسترده ارتش سوريه در ميدان‌هاي نبرد و ورود موشک‌هاي ايران به عرصه، روند رويدادهاي اين کشور را به مرحله حساس و سرنوشت سازي رسانده است. تحولات نظامي- سياسي جديد در سوريه به ويژه پس از به وجود آمدن تنش ميان حاميان تروريست‌ها وعمليات موشکي ايران عليه تروريست‌ها، شرايط مناسبي را براي شکست نهايي گروه تروريستي داعش فراهم مي‌کند. دولت دمشق و متحدانش، اينک دست برتر را در تحولات ميداني در اختيار دارند؛ وضعيتي که پذيرش آن براي دشمنان سوريه دشوار است. از اين رو با هدف قرار دادن جنگنده‌هاي نظامي و ارتش سوريه تغيير شرايط ميدان‌هاي نبرد را به سود خود دنبال مي کنند. با توجه به اين، نگاه رسانه‌هاي عربي به تازه ترين رويدادهاي سوريه و چشم‌انداز تحولات اين کشور دوخته شد. اين گزارش، مهمترين محورهاي تحليلي رسانه‌ها را درباره شرايط کنوني جنگ در سوريه مورد توجه قرار داده است .

داعش در سراشيبي سقوط

نشريه «المنار» فلسطين با اشاره به پيشروي‌هاي ارتش سوريه در ميدان نبرد عليه تروريسم و عصبانيت حاميان آن از اين موضوع، موفقيت‌هاي ارتش سوريه را يک تحول بزرگ در روند مبارزه با تروريسم و نابودي داعش به شمار آورد. به نوشته نشريه المنار، فروپاشي داعش آغاز شد و اين گروه به دليل شکست‌هاي پياپي در برابر ارتش سوريه و همپيمانان آن در آستانه سقوط قرار دارد. ارتش سوريه در امتداد منطقه الباديه وارد نبرد شده است و تلاش مي کند داعش را به واپسين نبرد در ديرالزور هدايت کند‌. تحولات نبرد عليه داعش در الرقه هم از اين فضا جدا نيست. ارتش سوريه در مناطق حضور داعش تحرک‌هاي پي در پي دارد، به طوري که نيروهاي ارتش در حومه الرقه به منطقه الثوره رسيده‌اند و در مدت زمان کوتاهي مناطق گسترده‌اي ميان استان‌هاي الرقه و حماه را به زير کنترل خود در‌آورده‌اند. در اين زمينه مي توان گفت گروه تروريستي داعش و ديگر گروه‌هاي وابسته به آن در نتيجه افزايش فشارها در ميدان‌هاي نبرد و از دست دادن سرزمين‌هاي گسترده‌اي از مناطق تحت نفوذ خود اکنون در حال آخرين رقص‌هاي پيش از مرگ خود هستند.

آمريکا و همپيمانان آن با نگراني و عصبانيت تمام صحنه‌هاي جنگ نيروهاي ارتش سوريه را رصد مي کنند. اين نيروها با کنترل در آوردن برخي از مناطق راهبردي در منطقه شمال شرق «التنف» به مرزهاي عراق رسيده و بسياري از پايگاه‌ها و مراکز راهبردي را در ژرفاي باديه در اختيار گرفته اند. اين موفقيت‌هاي ارتش تحول راهبردي در نبرد عليه تروريسم به شمار مي رود و پايگاه‌هاي ارتش براي گسترش عمليات نظامي در «الباديه» و در مرزهاي عراق به ويژه در شرايطي که تروريست‌ها ضربه‌هاي دردناکي را متحمل شده اند، افزايش مي دهد. گروه تروريستي داعش زيان‌هاي بسياري متحمل شده و اين موضوع سبب شده است گروه داعش براي رهايي از فشارها تلاش کند. ارتش سوريه در نتيجه اين پيروزي‌ها روحيه تازه‌اي در ميدان‌هاي نبرد به دست آورده است.

در شرايطي که داعش و ديگر نيروهاي تندرو به طور جدي همه انرژي خود را براي جلوگيري از آزادسازي شهر الرقه به کار گرفته اند، اما بازپس گيري اين شهر سبب مي شود نيروهاي داعش از سوريه فرار کنند. مي توان گفت سوريه پس از نابودي داعش به مسير جديدي وارد مي شود.به يقين پيروزي در نبرد الرقه آغاز واقعي براي بيرون کردن عناصر داعش از سوريه است و اين هدف راهبردي ارتش عربي سوريه است که براي پايان دادن به حضور داعش به آمادگي لجستيکي و تاکتيکي خود ادامه مي دهد. اين ارتش از پشتيباني‌هاي جنگنده‌هاي روسيه وايران برخوردار است.داعش ضعيف شده است و به زودي به پايان کار خواهد رسيد. سوريه به زودي به ويژه پس از پيشروي‌هاي ارتش و همپيمانان آن در جبهه‌هاي گوناگون ثابت خواهد کرد که اين کشور گورستان داعش و ديگر گروه‌هاي تکفيري است.

آثار بحران روابط عربستان و قطر بر روي تروريست‌ها

خبرگزاري رسمي سوريه «سانا» در گزارشي با اشاره به وجود آمدن تنش در روابط عربستان و همپيمانان آن با قطر، اين موضوع را در وضعيت مخالفان مسلح و تروريست‌ها اثر گذار دانست. به نوشته سانا، مخالفان خارج نشين سوريه در نتيجه شکست‌هايي که بازوهاي تروريستي آنان در ميدان‌هاي نبرد از ارتش سوريه متحمل مي شوند در شرايط بحراني ناگواري قرار دارند. در ميان حاميان منطقه اي و فرامنطقه اي آنان نيز دامنه اختلاف افزايش يافته است .‌

خبرگزاري فرانسه به نقل از شماري از تحليلگران نوشت بحران اخير در روابط ميان کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس، مخالفان سوريه را در تنگنا قرار داده است در اين زمينه «يزيد صايغ» پژوهشگر «مرکز پژوهش‌هاي کارنگي» گفت: قطع روابط ميان عربستان و قطر مخالفان را در شرايط سياسي سختي روبرو کرده است. زيرا کسي نمي خواهد به طور آشکار بخشي از اين بحران باشد. از طرفي هيچ کس تحمل چشم پوشي از حمايت‌هاي قطر يا عربستان را ندارد. اين بحران اوضاع مخالفان خارج نشين را پيچيده تر مي کند. از زمان آغاز بحران در سوريه، کشورهاي عربي و شيخ نشين‌هاي حاشيه خليج فارس و در راس آنها نظام عربستان و قطر، انواع حمايت‌هاي مالي، تسليحاتي و سياسي را از گروه‌هاي تروريستي به عمل آورده اند. اين کشورها با تاسيس گروه‌هاي تروريستي، آموزش و تجهيز آنان با اموال و انواع سلاح‌ها براي حمله تروريستي به مردم سوريه و عملي سازي طرح‌هاي آمريکا و رژيم اسرائيل با يکديگر در حال رقابت بودند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\07\07-28\20-12-28.htm&storytitle=%CC%E4%90%20%D8%E1%C8%ED%20%C2%E3%D1%ED%98%C7%20%CF%D1%20%D3%C7%ED%E5%20%CA%CF%C7%E6%E3%20%81%ED%D1%E6%D2%ED%9D%E5%C7%ED%20%C7%D1%CA%D4%20%D3%E6%D1%ED%E5

ش.د9604702

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات