تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۹۷۳۲

آمریکا سال‌ها در سوریه می‌ماند

(روزنامه شرق - 1396/06/02 - شماره 2945 - صفحه 12)

ائتلاف نیروهای سوریه دموکراتیک که متحد اصلی واشنگتن در جنگ علیه داعش در سوریه به شمار می‌رود، می‌گوید نیروهای آمریکایی قرار است برای ده‌ها سال آینده در شمال این کشور باقی بمانند. به گفته آنها، انتظار می‌رود حتی پس از شکست گروه‌های تندرو، روابط مستمر و پایداری بین آمریکا و منطقه تحت نظارت کردها پدید ‌آید. «طلال سلو»، سخنگوی ائتلاف نیروهای سوریه دموکراتیک، به خبرنگار رویترز می‌گوید این ائتلاف از گروه‌های متعدد کرد تشکیل شده که یکی از مهم‌ترین آنها واحدهای حمایت از خلق کرد سوریه به شمار می‌رود. به گفته این سخنگو، «ایالات متحده منافع استراتژیکی برای باقی‌ماندن در این منطقه دارد». سلو تأکید می‌کند «قطعا آنها برای ده‌ها سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند. حتما، توافقاتی درازمدت بین دو طرف خواهد بود؛ توافقات نظامی، اقتصادی و سیاسی... . بین دولت آمریکا و رهبران کرد توافقاتی امضا شده است». ائتلاف به رهبری ایالات متحده که علیه گروه داعش تشکیل شد، در چند منطقه شمال سوریه برای خود پایگاه‌های هوایی ساخته است که یکی از آنها در نزدیکی کوبانی قرار دارد. نیروی هوایی این ائتلاف از طریق بمباران و نیروهای ویژه آمریکایی در زمین از نیروهای سوریه دموکراتیک پشتیبانی می‌کنند.

در پاسخ به این پرسش که آیا چنین راهبرد طولانی‌مدتی وجود دارد، ژنرال «ریان دیلون»، سخنگوی ائتلاف آمریکایی، می‌گوید: «هنوز جنگ‌های زیادی هست که باید وارد آنها شد، حتی بعد از شکست داعش در رقه». این سخنگو معتقد است داعش هنوز مواضعی در وادی فرات به‌خصوص استان دیرالزور در جنوب شرق رقه دارد. دیلون بدون اینکه به جزئیات موضوع بپردازد، می‌گوید، «مأموریت فعلی ما شکست داعش در مناطق مشخصی از عراق و سوریه است. مأموریت بعدی ما آماده‌سازی شرایط برای آغاز عملیاتی جدید به منظور تحکیم ثبات منطقه است». «اریک باهون»، سخنگوی پنتاگون، می‌گوید: ‌«وزارت دفاع آمریکا درباره عملیات آینده هیچ چارچوب زمانی را مشخص نکرده است. ما درحال‌حاضر موظف به نابودی داعش هستیم و اینکه اجازه ندهیم این گروه دوباره برگردد». نیروهای سوریه دموکراتیک و واحد‌های حمایت از خلق کرد در منطقه وسیعی از شمال این کشور حضور دارند. آنها در سال ٢٠١١، یعنی از زمان شروع درگیری‌ها در سوریه در این مناطق، خودمختاری اعلام کردند. نیروهای حمایت از خلق کرد بر نواری متصل به طول ٤٠٠ کیلومتر در حاشیه مرزهای سوریه و ترکیه مسلط هستند. حمایت ایالات متحده از نیروهای دموکراتیک خلق سوریه و واحدهای پیرامونی آن به کانون اختلافی بین ترکیه و آمریکا تبدیل شده است. ترکیه این نیروها را ادامه حزب کارگران کردستان می‌داند که سه دهه است با دولت ترکیه، مسلحانه می‌جنگد.

پایگاه‌های جدید

سلو می‌گوید: «آمریکایی‌ها اخیرا اشاره کردند می‌توانند یک فرودگاه نظامی برای آنها بسازند. این شروع کار است. قطعا طرف آمریکایی همه این خدمات را برای این ارائه نمی‌دهد که منطقه را ترک کند و برود. همه می‌دانند که آمریکایی‌ها مجانی این کارها را نمی‌کنند». به اعتقاد او، شمال سوریه درحال‌حاضر به پایگاه جدیدی برای نیروهای آمریکا تبدیل شده است. شاید ساخت پایگاه‌هایی از این دست جایگزینی برای اینجرلیک در ترکیه باشد. فرمانده واحدهای حمایت از خلق کرد ماه گذشته گفت ایالات متحده هفت پایگاه نظامی در مناطق شمال سوریه تأسیس کرده است که یکی از آنها نزدیک کوبانی در کنار مرزهای ترکیه است. این مناطق زیر نظر نیروهای خلق کرد سوریه قرار دارد. ائتلاف به رهبری آمریکا می‌گوید به دلیل امنیتی نمی‌تواند درباره این پایگاه‌ها اطلاع‌رسانی کند. اما بعضی از خبرنگاران رویترز بالگردهای نظامی مدل بلاک هاوک و آپاچی را دیده‌اند که از یک کارخانه سیمان در جنوب شرق کوبانی بلند می‌شوند.

درباره تلاش ایالات متحده آمریکا، «عبدالباری عطوان»، تحلیلگر مشهور عرب در روزنامه «رأی الیوم»، می‌نویسد: «آمریکایی‌ها چندی پیش با هدف قراردادن جنگنده سوری در مرزهای سوریه و اردن و سرنگون‌کردن آن، تلاش کردند سوریه و هم‌پیمانان آن از جمله روسیه را وارد یک نبرد نظامی مستقیم با خود کنند، بااین‌حال خویشتنداری سوریه و هم‌پیمانان آن موجب شد واشنگتن در تحقق هدف خود ناکام بماند. از همین رو، آمریکایی‌ها مسئله تسلیحات شیمیایی را بار دیگر به میان کشیدند. در این میان، مقامات فرانسه و بریتانیا در فاصله کوتاهی بر اتهامات واشنگتن به دمشق درخصوص تسلیحات شیمیایی صحه گذاشته و بدین‌سان از هرگونه تحرک نظامی احتمالی آمریکا علیه سوریه اعلام حمایت کردند».

درهمین‌حال، واشنگتن در دوره دونالد ترامپ اقدام به ارسال سلاح بین نیروهای حامی خلق کرد سوریه کرد. هنوز نبرد نهایی برای آزاد‌سازی شهر رقه شروع نشده است. ارسال این کمک‌ها خشم ترکیه را به دنبال داشت. ترکیه تلاش می‌کند با فشارآوردن بر آمریکا این کشور را متقاعد کند که دست از حمایت کردها بکشد. با وجود یقین نیروهای دموکراتیک کرد سوریه مبنی‌ بر اینکه نیروهای آمریکایی باقی خواهند ماند، این نگرانی وجود دارد که واشنگتن حمایت کافی از مردم کرد و سرزمین‌های در اختیارشان در شمال سوریه به عمل نیاورد. سلو می‌گوید: «هنوز جلسات مفصلی برای بحث درباره آینده سوریه تشکیل نشده است. ما می‌بینیم که از نیروهای ما حمایت سیاسی می‌شود اما امیدواریم این حمایت‌ها بیشتر شود».

منبع: رویترز

http://www.sharghdaily.ir/News/139341

ش.د9602623

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات