تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۹۴۷۴
مذاکره رهبران فلسطيني با نصرالله براي تدوين استراتژي مشترک

ساعت فلسطيني‌ها در مقابله با اسرائيل با حزب‌الله تنظيم شد

(روزنامه جوان ـ 1396/10/28 ـ شماره 5289 ـ صفحه 15)

یک ماه از اعلام آمادگی نصرالله برای تقسیم میادین و تشریک مساعی در مقابله با تصمیم ترامپ در رابطه با قدس می‌گذرد و حالا مقامات فلسطینی می‌گویند با رهبر مقاومت اسلامی لبنان دیدار و درباره راهبرد مشترک برای نجات قدس بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

طلال ناجی، معاون دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی‌ فلسطین دیروز اعلام کرد که دو هفته پیش با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت دیدار کرده و سیدحسن نصرالله در این دیدار برای حرکت در مسیر هر طرح مقاومتی در راستای فلسطین اعلام آمادگی کرده است. وی به جزئیات بیشتری از دیدار خود با نصرالله اشاره نکرد ظاهراً گروه‌های فلسطینی به این نتیجه رسیده‌اند که پس از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت رژیم صهیونیستی به قدس، گزینه‌ای جز مقاومت ندارند و همین مسئله باعث شده آنها بیش از پیش به حزب‌الله لبنان نزدیک شوند که موفقیت‌های زیادی در مبارزه با اشغالگری اسرائیل دارد. دیدار این مقامات فلسطینی از آن جهت مهم است که سیدحسن نصرالله در دومین سخنرانی خود پس از تصمیم ترامپ برای کمک به گروه‌های فلسطینی اعلام آمادگی کرد.

وی در 20 آذرماه گذشته گفت: «باید برای همه چیز متحد شویم و راهبردی یکپارچه برای رویارویی تدوین کنیم تا همه ما راهبردی واحد و روشن و مشخص داشته باشیم و برنامه و طرح‌های میدانی و همکاری کاملی تدوین و تلاش‌‌‌ها را در این رویارویی بزرگ کامل کنیم. ما در حزب‌الله و در مقاومت اسلامی در لبنان به مسئولیت خود در این زمینه به طور کامل عمل خواهیم کرد. ‌ای مردم فلسطین و‌ای ملت‌های منطقه‌، باید به خدای خود و به وعده خدای تعالی به شما اطمینان داشته باشید.» نصرالله از گروه‌های فلسطینی خواست به مقاومتی که در هر میدانی وارد شد پیروز بیرون آمد اطمینان کنند. دبیرکل حزب‌الله لبنان دو هفته قبل در گفت‌وگو با المیادین نیز از گسترش این روابط حرف زد‌: «دیدارهای اخیر با گروه‌های فلسطینی با هدف متحد شدن و از بین بردن اختلاف‌‌‌ها صورت گرفت. من با بیشتر گروه‌های فلسطینی دیدار کردم. موضوع اصلی دیدار‌‌‌ها با گروه‌های فلسطینی قدس بود و اصل هماهنگی در همه زمینه‌‌‌‌ها را با تمام گروه‌های فلسطینی تنظیم کردیم. با گروه‌های فلسطینی در مورد فعال‌سازی انتفاضه در داخل و خارج فلسطین و راه‌های حمایت از آن گفت‌وگو کردیم.»

آمریکا کمک مالی را به فلسطین قطع کرد

یک مقام وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که این کشور ۶۰ میلیون دلار برای سازمان آنروا فرستاده تا بتواند به کار خود ادامه دهد اما ۶۵‌میلیون دلار دیگر را بلوکه کرده است. به گزارش ایسنا، این مسئول افزود: نیاز است که بازنگری عمیقی در روش کار آژانس امداد و کار آوارگان فلسطین (آنروا) و حمایت مالی از آن صورت گیرد. قبل از اعلام تصمیم امریکا درباره آنروا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی شدید تأکید کرد که توقف حمایت مالی امریکا به مشکل بسیار بزرگی منجر خواهد شد. وی تأکید کرد: آنروا یک نهاد فلسطینی نیست بلکه نهاد وابسته به سازمان ملل است که خدمات حیاتی به آوارگان می‌دهد. مصطفی البرغوثی، دبیرکل جنبش طرح ملی فلسطین نیز تصمیم امریکا را محکوم و تأکید کرد: این تصمیم محتوای سیاسی خطرناکی دارد و در راستای فشارهای هدفمند اسرائیل برای نابودی حقوق آوارگان فلسطینی در بازگشت به کشورشان است. وی هشدار داد: این تصمیم اوضاع انسانی میلیون‌‌‌‌ها آواره فلسطینی را که به زور سلاح از منازل و وطن‌شان مهاجرت کرده‌اند، تهدید می‌کند. همچنین جنبش حماس در بیانیه‌ای تأکید کرد، اقدام امریکا در کاهش کمک‌های مالی به آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی(آنروا) سیاستی مردود است؛ سیاستی که در چارچوب طرح‌های امریکا برای پاکسازی مسئله فلسطین و در رأس آن مسئله پناهندگان فلسطینی، تثبیت مواضع و تصمیمات این کشور به نفع رژیم تندرو و نژادپرست اسرائیل اجرا شده است.

عباس: به آمریکا اعتماد نداریم

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با بیان اینکه به مبارزه تا پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهیم، افزود: دیگر به امریکا به عنوان میانجی در روند صلح اعتماد نداریم. محمود عباس‌ در کنفرانس جهانی الازهر مصر برای حمایت از شهر قدس گفت: به تلاش خود برای پیوستن به سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای مواجهه با اسرائیل ادامه می‌دهیم. رئیس تشکیلات خودگردان افزود: دیگر به امریکا به عنوان میانجی بین فلسطینیان و تل‌آویو اعتماد نخواهیم کرد و صلح به هر قیمتی حاصل نخواهد شد. این برای دومین بار است که عباس اعلام می‌کند امریکا اعتبار خود را به عنوان میانجی از دست داده است. رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند محمود عباس‌ بعد از مشاهده نقشه راه امریکا برای سازش با اسرائیل، تصمیم گرفت مذاکرات با تیم امریکایی را لغو کند. به نوشته روزنامه «جروزالم پست‌» مشاهده این اسناد بود که باعث شد عباس روز یک‌‌‌شنبه طی سخنرانی اعلام کند که دیگر به پای میز مذاکره با تیم ترامپ برنمی‌گردد نه تصمیم واشنگتن برای اعلام قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی. عباس در ادامه صحبت‌های خود حتی مواضع تندتری نسبت به قبل اتخاذ کرد و گفت: سخنان ترامپ و دیگران را درباره قدس نمی‌پذیریم زیرا این شهر پایتخت ماست؛ امریکا با این تصمیم خطرناک خود را از روند صلح خارج کرد.

نتانیاهو: آمریکا ظرف یک سال سفارتش را به قدس می‌برد

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید، امریکا سفارتش را ظرف یک سال به قدس منتقل می‌کند. به گفته بنیامین نتانیاهو، این اقدام بر مبنای یک ارزیابی مستحکم و قاطع است. نتانیاهو که در سفری رسمی در هندوستان به سر می‌برد، در به خبرنگاران گفت امریکا در بازه زمانی یک ساله سفارت خود را به قدس منتقل می‌کند و ادامه داد: برنامه تغییر مکان سفارت یکی از سیاست‌های غیرمنتظره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا محسوب می‌شود. نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفت: اینها چیزی‌‌‌‌هایی هستند که تا به حال هرگز از سوی دولت‌های امریکا اتفاق نیفتاده است. تغییر مکان سفارت امریکا به قدس یکی از این رخدادهای باورنکردنی است. ارزیابی من این است که این اتفاق ظرف یک سال رخ می‌دهد.

http://www.Javann.ir/891469

ش.د9604675

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات