تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۰۹۵۲۴
پاسخ به نمایش ضد ایرانی آمریکا

ظریف: دوباره تلاش کنید مدرک تولید کنید!

(روزنامه ايران ـ 1396/11/11 ـ شماره 6707 ـ صفحه 2)

وزیر امور خارجه کشورمان به نمایش مقامات امریکایی در تولید مدرک علیه ایران واکنش نشان داد. محمد جواد ظریف در صفحه توئیتر خود با قرار دادن تصویر مدارک ادعایی امریکا و قطعاتی که به نحو کاملاً ساختگی جمله «made in Iran» و نشان استاندارد ایران روی آن چاپ شده بود در کنار نشان استاندارد حک شده بر یک بسته «پفک نمکی» ساخت ایران نوشت: «مدتی قبل، امریکا یک موشک ایرانی ارائه شده توسط سعودی‌ها را نمایش داد. باید به آنها گفته شده باشد موشکی که در آسمان توسط پاتریوت نابود شده کاملاً سالم به زمین فرود نمی‌آید. لذا این بار قطعاتی از موشک را نشان دادند ولی با آرم مؤسسه استاندارد ایران که ما روی بسته‌های غذایی به‌کار می‌بریم. دوباره تلاش کنید مدرک تولید کنید!»

ظریف همچنین در توئیتی دیگر نوشت: «مُهر استاندارد نشانه کیفیت محصولات ایرانی است؛ ولی برای ترامپ و شرکایش متأسفم چون ما این علامت را روی قطعات موشک نمی‌زنیم. وقت آن است که برای جعل و تقلب هم کمی همت کنید»

این واکنش های ظریف پس از آن بود که «نیکی هیلی» نماینده امریکا در سازمان ملل که جلسه ضیافت ناهار سفیران کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با حضور دونالد ترامپ را ترتیب داده بود، تلاش کرد این نمایندگان را با نمایش دادن بقایای موشک‌هایی که ادعا می‌کند توسط حوثی‌های یمن به عربستان شلیک شده است، متقاعد کند که موشک‌ها ساخت ایران بوده است.

هیلی مدعی شد: «شواهد دست اول علیه ایران داریم. دیپلمات‌های شورای امنیت تسلیحاتی را می‌بینند که نشان می‌دهد، بدون هیچ شک و تردیدی ایران ساخته و ارسال کرده است». وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «این شواهد باز هم نشان می‌دهد ایران تعهدات بین‌المللی‌اش را نادیده می‌گیرد. اقدامات ایران تهدیدی نه تنها برای همسایگانش بلکه برای تمام جهان شد.»

«شواهد دست اول» و «قطعات ساختگی» که انتشار تصاویرشان در شبکه‌های اجتماعی سبب شد بسیاری از کاربران آن را غیرواقعی و مضحک تلقی کنند. این در حالی بود که هیلی ماه گذشته نیز با ایستادن کنار قطعاتی که مدعی بود لاشه موشک‌ها و سلاح‌های ایرانی است، تهران را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد. اما ادعای او در روزنامه نیویورک‌تایمز و به‌نقل از مقام‌های وزارت دفاع امریکا رد شد.

تکرار ادعاهای بی‌اساس ترامپ علیه ایران

رئیس جمهوری امریکا نیز در ضیافت ناهار و میزبانی از نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت به تکرار ادعاهای خود علیه کشورمان پرداخت. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ در این نشست ایران را به انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه متهم کرد و گفت: «این گروه کار زیادی برای انجام دادن دارند از جمله مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران، پایان دادن به جنگ سوریه، مقابله با تروریسم و خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی.»

او در شست دیگری که «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه امریکا نیز در آن حضور داشت در ادامه ادعاهای خود گفت: «ساعاتی پیش، نمایندگان (شورای امنیت) موشک‌هایی که ایران به شبه‌نظامیان متعهدش در یمن ارسال کرده بود را مشاهده کردند. بنابراین آنها موشک‌های ایران را دیده‌اند.»

نیکی هیلی نیز که به نتیجه بخشی نمایش برگزار شده امیدوار بود، گفت که یک تلاش جهانی و هماهنگ برای مجازات ایران به‌دلیل آنچه واشنگتن نقض قطعنامه شورای امنیت در خصوص موشک‌های بالستیک می‌خواند، می‌تواند رئیس جمهوری ترامپ را متقاعد کند که ماندن در توافق هسته‌ای با ایران منافعی دارد. اشاره او به اظهارات اخیر ترامپ بود که همزمان با ادامه تعلیق تحریم‌های ایران به متحدان اروپایی‌اش و کنگره امریکا هشدار داد اگر آنها توافق هسته‌ای را اصلاح نکنند، واشنگتن از توافق خارج خواهد شد.

این درحالی است که کشورهای اروپایی طرف توافق هسته‌ای حمایت خود را از این توافق با وجود انتقادات ترامپ اعلام کرده‌اند.

نماینده امریکا در سازمان ملل پس از دیدارش با دیگر نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در واشنگتن گفت: کار در حال پیشروی است. آنها سرانجام در حال درک هستند که اگر ما درباره این نقض‌ها صحبت نکنیم، سپس امریکا خواهد گفت که همه چیز یک دروغ است. مقامات امریکایی در حالی این ادعاهای بی‌اساس خود را تکرار می‌کنند که ایران همواره ضمن رد این ادعا تأکید می‌کند که تهران امکان ارسال موشک به یمن را ندارد و این موشک‌ها متعلق به حوثی‌ها بوده است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/456348

ش.د9604740

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات