سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۹۷۵۲
نماینده ولی فقیه در سپاه:

شناخت همه جانبه تهدیدات مهمترین نقطه قوت نمایندگی ولی فقیه در سپاه است

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در توصیف نقاط قوت نمایندگی ولی فقیه در سپاه اظهار داشت: به نظر من درک درست از منویات و تدابیر رهبری معظم انقلاب و شناخت همه جانبه تهدیدات داخلی، منظقه‌ای و بین‌المللی در قبال انقلاب اسلامی و ارائه خطوط فکری و سیاسی به مجموعه، از مهم ترین نقاط قوت نهاد نمایندگی در مقطع فعلی است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی
شناخت همه جانبه تهدیدات مهمترین نقطه قوت نمایندگی ولی فقیه در سپاه استیکم اسفند ماه مصادف با سالروز شهادت مجاهد وارسته و انقلابی، شهید آیت الله شیخ فضل الله محلاتی‌(ره) است. در سال 1364 هواپیمای این شهید والا مقام هدف اصابت بعثی‌ها قرار گرفت و او و تعدادی از سربازان ولایت در این حادثه به شهادت رسیدند. گرامی می‌داریم یاد و خاطره تمامی شهدای اسلام و انقلاب اسلامی، بالاخص شهید والا مقام محلاتی را که در دوران با برکت حیات مادی خویش کارنامه درخشانی از اقدامات انقلابی بر ضد حکومت شاهنشاهی داشتند و در دوران بعد از انقلاب اسلامی نیز خدمات ارزشمندی برای ملت و میهن اسلامی ایران به انجام رساندند. بیشترین خدمات این شهید در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، خدمت به عنوان نماینده امام در انقلابی ترین سازمان، یعنی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است؛ مقامی که به این سطح و شکل در سایر نیروهای نظامی وجود نداشت و بعدها نیز به این شکل در این نیروها تشکیل نشد.
همین انتصاب و تداوم آن تا به امروز، نشان از جایگاه خطیر نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران از نگاه امام‌(ره) و رهبری معظم انقلاب دارد. به همین دلیل بر آن شدیم تا در گفتگو با نماینده ولی فقیه در سپاه، حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین علی سعیدی از مأموریت‌ها و وظایف این سازمان انقلابی بیش از پیش مطلع شویم. ضمن تشکر از ایشان که به درخواست سایت بصیرت لبیک گفتند و با وجود مشغله کاری فراوان در این ایام، دعوت سایت بصیرت را پذیرفتند، متن این گفتگو بدین شرح می باشد:
بصیرت: همانطور که استحضار دارید، شهید محلاتی‌(ره) اولین نماینده امام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند، مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی این شهید والا مقام که موجب شد امام ایشان را برای تصدی این پست انتخاب کنند چه بود؟
پاسخ: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با توجه به دارا بودن ویژگی‌های نهادی چون پویایی، انقلابی و جوان بودن نیروهای آن در دوران شکل‌گیری و در آغازین سال‌های پیروزی انقلاب، اقتضا می‌کرد نماینده‌ای از سوی حضرت امام برای هدایت، تربیت، آموزش و بصیرت افزایی این نیروها، انتخاب شود که از درایت، تجربه، پختگی و پیشینه انقلابی برخوردار باشد که شخصیت آیت الله محلاتی از چنین ویژگی‌هایی برخوردار بوده است.
مرحوم شهید محلاتی از پیشینه بسیار طولانی مبارزاتی و انقلابی برخوردار بودند که مقطع اول مبارزات ایشان از سن 18 سالگی و از سال 1326 شروع می‌شود، شهید محلاتی در متن مبارزه در نهضت ملی ایران، در کنار آیت‌الله کاشانی و نواب صفوی حضور داشتند و اقدامات مبارزاتی ایشان تا سال 1342 ادامه پیدا می‌کند. شهید محلاتی از سال 42 تا 57 مهم‌ترین نقش را در تبلیغ و ترویج حرکت انقلابی حضرت امام و به بار نشستن آن در سال 57 ایفا می‌نمایند.
چنین شخصیتی با این پیشینه انقلابی با عبور از گردنه‌های سخت و برخورداری از تجربیات فراوان و سعه صدر بالا، مناسب‌ترین فرد برای حضور در سپاه به عنوان نماینده امام بوده است. عملکرد مثبت ایشان در دوران شکل‌گیری این نهاد انقلابی و ورود در عرصه جنگ و دفاع مقدس نشان از درایت امام در انتخاب شهید محلاتی داشت.
بصیرت: با توجه به انتخاب فرمانده کل سپاه پاسداران، همانند تمامی فرماندهان عالی رتبه نظامی از سوی فرماندهی معظم کل قوا، بفرمایید فلسفه وجود نمایندگی و انتخاب نماینده از سوی رهبر معظم انقلاب برای این نهاد، در کنار فرمانده کل سپاه چیست؟
پاسخ: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد انقلابی مکتبی است و باید نیروهای آن بر اساس شایسته‌سالاری، از بالاترین شاخص‌های معنوی و ارزشی برخوردار باشند. در چنین نهادی دو رکن اساسی و ترکیب دو عامل زیربنائی، تأمین و تضمین کننده اقتدار فردی و نهادی است. رکن اول قوت است که جنبه درونی دارد و رکن دوم، قدرت که جنبه بیرونی دارد. ترکیب این دو عنصر اقتدار فردی و نهادی را ایجاد می‌کند. مؤلفه‌های قدرت، همان ایمان، تقوی، ولایتمداری و استقامت عمیق است که این حقیقت متعالی از طریق حضور یک مجموعه‌ای متعهد، وارسته و انقلابی در این نهاد قابل تأمین است. مجموعه‌ای از روحانیت و نیروهای متعهد و متدین کار آزموده که با بهر‌ه‌گیری از ذخائر معارف دینی، زمینه رشد و تعالی معنوی نیروهای مجموعه بزرگ سپاه را فراهم نموده و با آموزش مبانی و اصول مکتب اسلامِ بر گرفته از قرآن و سنت، هم بنیه دینی را تقویت نموده و هم با بیان تهدیدات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، ظرفیت تحلیل و بصیرت سیاسی را در بین نیروهای مجموعه ارتقاء بخشد. بر این اساس در آغازین ماه‌ها و سال‌های شکل‌گیری سپاه، با انتصاب شخصیت‌هایی برخوردار از مراتب علمی و برخاسته از حوزه‌های علمیه توسط حضرت امام، به عنوان نماینده ایشان، نهاد نمایندگی شکل گرفت و به تدریج توسعه پیدا نمود و در عصر زعامت رهبری معظم انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای‌(مد ظله العالی) توانست با پوشش مجموعه نیروهای سپاه، ظرفیت‌های خود را افزایش و مأموریت‌های محوله را به انجام برساند.
بصیرت: با نگاه به سابقه تجارب و اجرای مأموریت‌های نمایندگی ولی فقیه و رده‌های زیرمجموعه آن در سپاه، لطفاً در شرایط فعلی مهم‌ترین نقاط قوت و ضعف نمایندگی و اولویت‌های آن برای حال و آینده سپاه را تبیین فرمایید.
پاسخ:  قوت‌ها و ظرفیت‌های حوزه نمایندگی بسیار زیاد است. برخورداری از ظرفیت‌های بالای تحلیلی،‌پژوهشی و آموزشی، بهره‌گیری بیش از ده هزار صندلی آموزشی، حضور قریب به دو هزار روحانی متعهد و وارسته و انقلابی در جای جای سپاه، ارتباط منسجم با حوزه‌های علمیه و شکل‌گیری بسیج اساتید، طلاب و روحانیون، بهره‌گیری از چندین هزار هادی سیاسی برای ارتقاء بصیرت سیاسی پاسداران و بسیجیان تنها بخشی از نقاط قوت حوزه نمایندگی است که تا کنون به وجود آمده است. با این حال، به نظر می‌رسد درک درست از منویات و تدابیر رهبری معظم انقلاب و شناخت همه جانبه تهدیدات داخلی، منظقه‌ای و بین‌المللی در قبال انقلاب اسلامی و ارائه خطوط فکری و سیاسی به مجموعه، از مهم ترین نقاط قوت نهاد نمایندگی در مقطع فعلی است.
در کنار قوت‌ها و فرصت‌ها، نگرانی‌هایی فراروی حوزه نمایندگی وجود دارد و آن حجم نقشه‌ها و دسیسه‌های دشمنان علیه سپاه می‌باشد. امروزه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از کانون‌های تهدید از سوی دشمن شناسایی شده و مورد هجمه گسترده قرار دارد. حجم زیادی از سم‌پاشی‌ها و فرافکنی‌ها علیه این نهاد انقلابی را در رسانه‌ها و فضای مجازی مشاهده می‌کنیم.
نگرانی دیگر، گستردگی سپاه و بسیج و محدودیت‌های فراروی نمایندگی در جهت پوشش مجموعه گسترده بسیج در بعد سیاسی و بصیرت‌افزائی می‌باشد که دسترسی ما به عمق بسیج را با محدودیت مواجه نموده است.

از حجه الاسلام والمسلمین سعیدی نماینده محترم ولی فقیه در سپاه که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند کمال تشکر و امتنان را داریم.
مصاحبه از اکبر کریمی


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات