صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۰۹۸۳۰

حرف روز/ نقشه شوم!

یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه «واشنگتن‌پست» گفته است، رئیس‌جمهور آمریکا شش حوزه را برای همکاری با کشورهای اروپایی به منظور تشکیل جبهه‌ای واحد علیه ایران و مطالبه تغییر رفتار این کشور تعیین کرده است[...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه «واشنگتن‌پست» گفته است، رئیس‌جمهور آمریکا شش حوزه را برای همکاری با کشورهای اروپایی به منظور تشکیل جبهه‌ای واحد علیه ایران و مطالبه تغییر رفتار این کشور تعیین کرده است. بر اساس این، ترامپ که در سخنرانی خود در دی‌ماه (هنگام اعلام تمدید تعلیق تحریم‌های ضدایرانی) ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای را به سه شرط تغییر بندهای زوال‌پذیر برجام و دائمی شدن آنها، بازرسی‌های بین‌المللی همه پایگاه‌ها، از جمله پایگاه‌های نظامی و محدودیت برنامه موشک‌های بالستیک ایران منوط کرده بود و از کنگره و کشورهای اروپایی خواسته آنها را اصلاح کنند؛ سه حوزه دیگر از جمله «نقض حقوق بشر»، «تهدیدهای سایبری» و «فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را به درخواست‌های گذشته خود افزوده است.   
انتشار این خبر و موضع‌گیری اخیر ترامپ مبنی بر اینکه در شرایطی که در ایران هنوز «مرگ بر آمریکا» به گوش می‌رسد و ما نمی‌توانیم به برجام پایبند باشیم، حکایت از ترفند و نقشه‌ جدید آمریکا برای تنگ‌تر کردن عرصه بر ایران در برجام و اخذ امتیازات بیشتر دارد. در واقع، آمریکایی‌ها با این موج‌سازی روانی‌ـ رسانه‌ای درصدد هستند تا پیش از موعد اعلام نظر ترامپ درباره‌ تمدید تعلیق تحریم‌های ضدایرانی آمریکا در اردیبهشت ماه سال آینده، به ایران گوشزد کنند که باید برای دادن امتیازات بیشتر خود را آماده کند. هرچند از آمریکا بیش از این نمی‌توان انتظار داشت؛ اما مسئله اصلی سیاست کشورمان برای مقابله با این زیاده‌خواهی‌ها و یاوه‌گویی‌های بی‌منطق است. دستگاه دیپلماسی کشور باید به طور قاطع و صریح در مقابل این راهبرد موضع‌گیری کند، به گونه‌ای که متوجه شود نقشه‌های وی در برابر ایران هیچ‌گاه راه به جایی نخواهد برد. به عبارت دیگر، سنخ و دامنه‌ خواسته‌هایی که ترامپ از ایران دارد، نشان می‌دهد آنها به چیزی جز تهی‌سازی توانمندی‌های درونی نظام، خدشه بر عزت ملی و تحقیر ایرانیان و... راضی نیستند؛ مسائل و خواسته‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم با حفظ موجودیت آنها ارتباط دارد. از این‌ رو، هرگونه سهل‌انگاری و انعطاف در مقابل این خواسته‌های غیرقانونی پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت و بنابراین، به طور جدی باید با آنها مقابله شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات