صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۰۸۱۹۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 13 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در قضایای اخیر دشمنان هم‌پیمان شدند تا برای نظام اسلامی مشکل به وجود آورند. من در خصوص این قضایا حرف‌هایی دارم و در وقت آن با مردم عزیزمان سخن خواهم گفت.(1396/10/12) www.basirat.ir
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
 
▼ حرف روز
نياز به آرامش و وحدت
چند روزي است کشور درگير آشوبي شده که خيلي زود چهره واقعي طراحان آن آشکار شد. شعارهاي ساختارشکنانه و توهين به آرمان‌ها و مقدسات يک ملت، خسارت وارد کردن به اموال عمومي و حتي کشتن بي‌گناهان، بازي تلخي است که هرچند تأسف و تأثر يک ملت را به همراه داشته است، اما موجب خوشحالي کساني شده که به دنبال ليبیيايزه کردن ايران و تکرار وضعيت سوريه و عراق در اين سرزمين هستند. مشكل آنان فقط دولت و حكومت ايران نيست، مسئله آنان تمدن و تماميت ارضي ايران و انتقامي است که كشورهاي مرتجع منطقه پس از شکست از جبهه مقاومت مي‌خواهند از ملت ايران بگيرند.
در این باره توجه به چند نکته ضروری است؛ جامعه ايران، امروز بيش از هر زمان ديگري نيازمند حفظ آرامش براي توسعه و آباداني است. رفع مشکلات کشور و مطالبات بحق مردم در حوزه معيشت و اقتصاد بدون شک در فضاي آرام ممکن خواهد بود و هر اقدام آشوب‌گرايانه برخلاف مصالح ملت خواهد بود. افزون بر آرامش، بايد تأکيد کرد که امروز روز حفظ وحدت جامعه و انسجام ملي است. هر اقدامي که بر واگرايي و اختلاف در جامعه بيفزايد، اقدامي ناصواب و خيانتي در جهت تحقق سناريوی دشمن خواهد بود؛ از این رو نبايد بر مناقشات سياسي و جناحي در اين مقطع افزود و سطح تحليل آشوب‌هاي کور پشتیبانی شده از سوی دشمنان بیرونی را به تحليل‌هاي جناحي و اختلافات سیاسی درونی تقليل داد. بهره‌برداري حزبي و جناحي از اين حوادث، کثيف‌ترين اقدامي است که جز روسياهي براي فرصتطلبان دستاوردي نخواهد داشت! ملاحظه بعدي توجه دادن افکار عمومي به هزينه‌هايي است که اين آشوب‌ها براي اقتصاد کشور به همراه داشته است. افزون بر خسارات ميلياردي وارد شده به اموال عمومي و خصوصي و همچنین کسادي‌هاي رخ داده براي کسبه، چنين فضايي بسترساز سوء‌استفاده بيگانگان و افزايش تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي خواهد شد که این امر بدون شک جزء اهداف اصلي طراحان خارجي اين فتنه بوده است!
با هوشیاری مردم و نیروهای امنیتی اغتشاشات سير نزولي به خود گرفته است و چند روز ديگر ته مانده آن نيز پايان خواهد یافت؛ در اين ميان اين ملت است که با درس گرفتن و تجربه آموختن از اين‌گونه حوادث، بايد به خاطر بسپارد که دشمني دشمن، پايان‌ناپذير است و همواره بايد در قبال توطئه‌ها هوشيار بود.

▼ گزارش روز
آیا کافی نیست؟
مطالبات مردم در زمینه‌های گوناگون از دولت و نظام حقیقتی انکارناشدنی است؛ از مشکلات معیشتی که به ویژه در سال‌های اخیر به علت دلخوشی بیش از حد به بیرون مرزها، تحریم‌های ظالمانه و سیاست‌های غلط و  فساد اقتصادی، حقوق‌های نجومی و... افزایش ‌یافته است تا مطالبات در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، از این رو شنیدن صدای مردم و منتقدان و دوری از اشرافی‌گری و تلاش برای کشور و پیش‌برد اهداف انقلاب بسیار حیاتی و ضروری است؛ اما متأسفانه افزون بر جریان‌های منافق و سلطنت‌طلب و سران آمریکا و دولت‌های مرتجع منطقه، بخش دیگری نیز در کشور هستند که با موج‌سواری بر این مطالبات، در حالی که دولت‌ها و چهره‌های مطبوع آنها بیشتر سال‌های پس از انقلاب در دولت و مجلس حضور داشته‌اند، و بیشترین سهم را در شرایط کنونی دارند و در حالی که این جریان با به راه انداختن فتنه سال 88 و گرا دادن برای تحریم‌های گسترده علیه کشور مسبب بخش عمده‌ای از نواقص و کمبودهای امروز است، تلاش می‌کنند به جای پاسخگویی با فرافکنی ژست طلبکاری بگیرند! چنانچه روزنامه‌ «جامعه فردا» از رسانه‌ «اصلاح‌طلب» می‌نویسد: «پایان حصر محصورین، به عنوان حسن نیت و دلجویی از سیدمحمد خاتمی و دعوت رسمی از او برای حضور در جامعه؛ شاید نشانی از آغاز یک دوره جدید از آشتی ملی به شمار بیاید و بدنه وسیع اصلاح‌طلبان را به تحرک برای گفت‌وگوی آرامش‌بخش با کسانی گسیل کند که خیابان‌ها عرصه ابراز احساس و مطالبات آنهاست.» یا روزنامه «قانون» از دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلب چنین می‌نویسد: «آیا امروز جای برخی شخصیت‌های تأثیرگذار در محدودیت و محذوریت است یا در میان معترضان و نظام تا با سرمایه اجتماعی و سابقه انقلابی نقاط فصل را وصل کنند؟ باید دست از لجاجت برداشت و بیهوده مردم را عصبی نکرد. همین امروز کینه‌های  ۸۸ را باید فراموش کرد و ولو یک گام کوچک برای بهبود اوضاع برداشت.» اکنون باید از سران این جریان و رسانه‌ها و فعالان آن پرسید اولاً هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه اغتشاشگران میل و علاقه‌ای به جناح خاصی داشته باشند، دیده نمی‌شود؛ ثانیاً آیا بازی‌های سیاسی و جناحی و ترجیح منافع شخصی و حزبی کافی نیست؟ بهتر نیست کمی هم به فکر مردم و رسیدگی به مطالبات آنها باشید؟

▼ اخبار ویژه
مصاحبه فتنه‌انگیز خبرنگار فراری!
در حالی که تعدادی فرصت‌طلب به بهانه مطالبات اقتصادی مردم اقدام به اغتشاش و ایجاد ناامنی در کشور کرده‌اند، متأسفانه «مسیح علی‌نژاد» خبرنگاری که به دلیل انتشار اخبار جعلی مدت‌هاست مخاطب چندانی ندارد، با یکی از ائمه جمعه کشور مصاحبه کرده و در حالی که بر کسی پوشیده نیست این اغتشاشات با حمایت‌های سعودی‌ها و آمریکایی‌ها به راه افتاده است و هیچ سنخیتی با مطالبات اقتصادی مردم ندارد، این خبرنگار فراری در اقدامی غیراخلاقی، به هنگام پخش این مصاحبه با نشان دادن تصاویری از اغتشاشات، تلاش کرده است اغتشاشات را قیام مردم ایران علیه اسلام و روحانیت جلوه دهد. در چنین شرایطی که دشمنان و پادوهای آنها به دنبال موج‌سواری هستند، نیروهای انقلاب باید بیش از پیش مراقب حیله‌های رسانه‌ای دشمن باشند.

مأموران سعودی متجاوز عفو شدند و جایزه گرفتند!
با دستور عجیب محمد‌بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی، دو مأمور متجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده عفو شده و جایزه گرفتند! گفتنی است هشتم فروردین ماه سال ۹۴ دو مأمور امنیتی فرودگاه جده عربستان، دو نوجوان ایرانی را به بهانه بازرسی از دیگر اعضای کاروان جدا کرده و به یک اتاق مجزا بردند و به آنها تعرض کردند.

 ▼ اخبار
1ـ آمریکا در ناآرامی‌های ایران نقش دارد

«کنستانتین کاساچوف» رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» یادآور شد: «عامل خارجی در اعتراضات چند روز اخیر در ایران مؤثر بوده است.» این سناتور روس گفت: «در زمینه این حوادث به طور قطع نفوذ خارجی بی‌تأثیر نبوده است. من نمی‌خواهم بگویم واشنگتن نفوذ زیادی بر روند اوضاع داخلی در ایران دارد، ولی هم اکنون جمهوری اسلامی ایران «نامزد» مناسبی برای دخالت خارجی است.» به ‌عقیده این مقام پارلمانی روس، کوچک‌ترین تردیدی نیست که آمریکا از هر فرصتی برای بی‌ثبات کردن اوضاع داخلی در ایران که «دشمن شماره یک» امنیت ملی آمریکا معرفی شده است، استفاده می‌کند. کاساچوف با اشاره به خبر چند روز پیش امضای توافق‌نامه همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران، افزود: «به طور مسلم عامل خارجی در راه‌اندازی اعتراضات در داخل ایران نقش دارد، هرچند این مسئله فعلاً به طور کامل نمایان نباشد.» وی در عین حال بعید دانست که چنین اعتراضاتی بتواند امنیت و ثبات در ایران را در معرض خطر جدی قرار دهد.

2ـ ترور سردار سلیمانی در دستور کار آمریکا و رژیم صهیونیستی
روزنامه «الجریده» به نقل از یک منبع آگاه در بیت‌المقدس اعلام کرد، آمریکا و رژیم صهیونیستی به این توافق رسیده‌اند که قاسم سلیمانی «تهدیدی برای منافع دو کشور در منطقه است». در این گزارش آمده است، این توافق سه سال پس از آن حاصل شد که آمریکا تلاش رژیم صهیونیستی برای قتل این ژنرال ایرانی را متوقف کرده بود. بنا بر این گزارش، سه سال پیش رژیم صهیونیستی قصد قتل قاسم سلیمانی در منطقه‌ای در نزدیکی دمشق را داشت؛ اما ایالات متحده آمریکا به رهبری ایران دربارۀ این طرح رژیم صهیونیستی هشدار داده بود. این موضوع در آن زمان به بروز اختلافات شدیدی میان دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و آمریکا منجر شده بود. روزنامه الجریده همچنین اعلام کرده است، احتمالاً اسرائیل محمدرضا فلاح‌زاده، دومین فرمانده ایران در سوریه را نیز که به «ابوباقر» معروف است، هدف قرار خواهد داد.

3ـ جان بولتون: نباید تاریخ تکرار شود!
«جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد و از مشاوران دولت «دونالد ترامپ»، خواستار «اقدام عملی» دولت کشورش در حمایت از آشوبگران روزهای اخیر ایران شد. وی با بیان اینکه ترامپ باید علناً از آشوبگران حمایت کند، گفت: «رئیس‌جمهور باید از توافق هسته‌ای بیرون بیاید و همه تحریم‌های تعلیق ‌شده ایران را بار دیگر اعمال کند؛ او باید به کنگره برود و تصویب تحریم‌هایی سخت‌تر علیه ایران را خواستار شود؛ او باید به اروپایی‌ها بگوید که از ادامه سیاست توازن اخلاقی در قبال ایران دست بردارند و به سمت مردم ایران برود؛ رئیس‌جمهور باید نیاز جنبش مقاومت ایرانیان به پول را نیز برآورده کند.» بولتون سپس با برشمردن سابقه تاریخی مردمانی که به امید و پشت‌گرمی حمایت لفظی آمریکایی‌ها به خیابان آمده‌اند، گفت که این بار نباید تاریخ تکرار شود.

4ـ تلاش عربستان برای کودتا در اردن
روزنامه صهیونیستی «تایمز» به‌ نقل از برخی منابع نوشت: «دستگاه‌های اطلاعاتی اردن تماس‌های بین برادران و پسرعموی عبدالله دوم، پادشاه اردن با مقامات سعودی و اماراتی را برای کودتا علیه وی رصد کرده‌اند. بر اساس این گزارش، پادشاه اردن به تازگی به‌ منظور جلوگیری از کودتا طی فرمانی، شاهزاده فیصل و شاهزاده علی‌بن‌الحسین دو برادر و همچنین طلال‌بن‌محمود، پسرعموی خود را برکنار کرد و مناصب نظامی آنها در ارتش اردن را بازپس گرفت و این سه شاهزاده هم‌اکنون در اقامت اجباری به‌سر می‌برند.» در همین راستا، پایگاه خبری «بریت بارت نیوز» آمریکا نیز افشا کرد: این سه شاهزاده با حکام سعودی برای کودتا علیه ملک‌عبدالله در حال برنامه‌ریزی بودند.

▼ اخبار کوتاه
سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشنهاد آمریکا برای برگزاری نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل و کمیته حقوق بشر در زمینه اغتشاشات ایران را به تمسخر و استهزا گرفت. «ماریا زاخارووا» نوشت: «نیکی هیلی می‌تواند تجربه آمریکا درباره پراکنده کردن راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز مردم این کشور، جزئیات بازداشت‌های دسته‌جمعی، سرکوب خشن جنبش وال‌استریت و پاکسازی وحشیانه شهر فرگوسن از معترضان را به اطلاع جهانیان برساند.» گفتنی است‌، رئیس دوره‌ای شورای امنیت هم درخواست نماینده آمریکا برای برگزاری نشست فوری درباره ایران را رد کرده و گفته است ضرورتی برای این کار وجود ندارد.
رسانه‌های روسیه گزارش دادند یک زن مسلمان نیز به فهرست کاندیداهای ریاست‌جمهوری رقیب ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در انتخابات ماه مارس این کشور اضافه شده است. این کاندیدا به نام آینا گامزاتوا، یک خبرنگار زن مسلمان و همسر و مشاور مفتی اعظم جمهوری داغستان روسیه است. او همچنین ریاست بزرگ‌ترین گروه رسانه‌ای مسلمان در روسیه را به عهده داشته و در کمیته مرکزی انتخابات این کشور به منظور شرکت در انتخابات نام‌نویسی کرده است.
شمس علی هادی‌زاده، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه قیمت‌های ارز و بورس از این ناآرامی‌ها تأثیر پذیرفته‌اند و بر بخش‌های کشاورزی، صنعت و... تأثیر خواهد گذاشت، گفت: در نتیجه، این اغتشاشات سبب القای فضای ناآرام اقتصاد ایران می‌شود که این امر روی تجارت ما با دیگر کشورها تأثیرگذار خواهد بود.
پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ممنوعیت افزایش قیمت آب‌، برق و گاز در قالب بند جداگانه‌ای به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ اضافه می‌شود. وی تأکید کرد: در صورت تصویب صحن مجلس، دولت اجازه افزایش قیمت این حامل‌های انرژی را تحت هیچ شرایطی نخواهد داشت.
اسحاق جهانگیری در توئیتر خود نوشت: دولت قدرت لازم در انعطاف و اصلاح‌پذیری و پیشبرد خواسته‌های مردم را دارد؛ اما به اتکای ملت که به قدرت و پشتیبانی آن باور دارد، در برابر هر تهدیدی علیه دموکراسی و اصلاح و هرگونه تخریب و ارعاب مقتدرانه می‌ایستد.
سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی با اعلام اینکه بیشتر دستگیرشدگان دغدغه معیشتی نداشتند، گفت: لیدرها و نیروهای اصلی تحویل مراجع قضایی شدند و تعدادی که تحت تأثیر هیجانات جوانی اغفال شده بودند، طی مراحلی به کانون جامعه باز خواهند گشت.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات