صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۰۸۵۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 24 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) قبلاً اعلام کردیم و باز هم اعلام می‌کنیم که امکان دفاعی کشور قابل مذاکره و چک و چانه زدن نیست. اینکه بگویند چرا فلان ابزار دفاعی را دارید، چرا آن را تولید می‌کنید، چرا تحقیق می‌کنید؛ ما درباره آن چیزهایی که اقتدار ملی‌مان را تأمین می‌کند، با دشمن هیچ چک و چانه‌ای نداریم.(1396/8/3)

▼ حرف روز
سؤال از رئیس‌جمهور
طبق اصل 88 قانون اساسی یک‌چهارم كل نمايندگان مجلس شوراي اسلامي (72 نفر) می‌توانند از رئيس‌جمهور، يا هر يك از نمايندگان از وزرا درباره وظايف آنان سؤال كنند که رئيس‌جمهور و وزير مربوطه موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال جواب دهد و اين جواب نبايد درباره رئيس‌جمهور بيش از يك ماه و درباره وزير بيش از ده روز به تأخير افتد مگر با عذر موجه که تشخيص آن به عهده مجلس شوراي اسلامي است. از سویی، چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از جواب رئیس‌جمهور به سؤالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه قضائیه ارسال می‌شود. همچنین در صورتی که مجلس درباره رئیس‌جمهور یا هر یک از وزیران سه نوبت ‌رأی به وارد بودن گزارش بدهد، طرح استیضاح در صورت رعایت مفاد اصل هشتادونهم (89) قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
در این راستا و با استناد به همین اصل قانون اساسی تاکنون چهار سؤال از رئیس‌جمهور مطرح شده است که یکی از مهم‌ترین آنها در زمینه عملکرد مؤسسات مالی و اعتباری و ورشکستگی برخی از این مؤسسات است. طرحی که در ابتدای مطرح شدن‌ آن در خرداد امسال 85 امضا داشت؛ اما اکنون تعداد امضاهای آن به 130 رسیده است. اما با وجود این همچنان در بلاتکلیفی مانده و به صحن علنی مجلس نیامده است!
اما اینکه چرا سؤال از رئیس‌جمهور به صحن علنی نمی‌آید، به علت این است که رئیس مجلس مخالف باب شدن این روند است و پیگیر است که با تعامل و رایزنی با نمایندگان سؤال از رئیس‌جمهور فراموش شود. علی مطهری، نایب‌رئیس دوم مجلس با تأکید بر اینکه لاریجانی به دلیل اینکه طرح سؤال از رئیس‌جمهور را به صلاح کشور نمی‌داند، تاکنون این سؤالات را به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع نداده است، اظهار داشت: «در جلسات هیئت‌رئیسه درباره نحوه مطرح شدن سؤال از رئیس‌جمهور بحث‌هایی مطرح شده است.» بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس نیز تصریح کرد، طراحان سؤال از رئیس‌جمهور در انتظار تعیین زمان از سوی رئیس مجلس به منظور برگزاری نشست برای تعیین تکلیف این موضوع هستند.

▼ گزارش روز
نمی‌دانند
آشوب به راه انداختند، اغتشاش کردند و علیه نظام اسلامی و آرمان مردم ایران شعار دادند تا نظام اسلامی را در نقطه ضعف قرار دهند و جمهوری اسلامی ایران را کشوری بدون پشتوانه مردمی نشان دهند؛ اما پیش از آنکه بتوانند لبخند رضایت از تصاویر آشوب و اغتشاش بر لب بنشانند، میلیون‌ها نفر از مردم به خیابان‌ها آمدند و توطئه‌ای را که مدت‌ها برای آن برنامه ریخته بودند، در چند روز به هم ریخته و تنها تحقیر و شکست را برای دشمنان نظام اسلامی باقی گذاشتند؛ حضور مردمی که مانند 9 دی ماه سال 88 و به تعبیر رهبر معظم انقلاب می‌توان در آن دست خداوند تعالی را در هدایت دل‌ها مشاهده کرد. آری، اوست که هر کس را که بخواهد عزت می‌دهد و هرکس را که بخواهد خوار می‌کند؛ «تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ».
شکست‌خوردگان از ملتی که از پیروزی انقلاب تا به امروز با پیروی از ولی فقیه خود از همه گردنه‌های سخت و صعب‌العبور به سلامت عبور کرده است، موجب شد آنان یک بار دیگر تلاش عبث خود را برای هجمه و تخریب رهبر معظم انقلاب آغاز کنند؛ آنان با دو دوتا چهارتای رسانه و قواعد جنگ روانی خود فیلم‌هایی از جلسه خبرگان در سال 68 را که به منظور انتخاب ولی فقیه و جانشین امام خمینی(ره) تشکیل شده بود، منتشر کردند تا به خیال خود انتقام شکست سخت از ملت ایران را به نحوی دیگر جبران کنند؛ اما نتیجه آن درست 180 درجه مخالف آن شد که آنان دنبال می‌کردند؛ هر آنچه گفتند و تکرار کردند تا شاید به مشروعیت و مقبولیت رهبر معظم انقلاب آسیب وارد کنند، تأثیر عکس یافت؛ فیلم‌ها و گفته‌هایی که قرار بود آنها را به هدف‌شان نزدیک کند، موجب شد بیش از پیش مردم به ایمان و تقوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پی ببرند. آری، آنان نمی‌دانند اوست که هر کس را که بخواهد عزت می‌دهد و هرکس را که بخواهد خوار می‌کند؛ «تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ».

▼ اخبار ویژه        
مجبور شدم قبول کنم و شهادت کذب دادم!
علیزاده‌طباطبایی، وکیل خانواده هاشمی در مصاحبه با روزنامه «فرهیختگان» گفت: در سال 76 فائزه هاشمی با من تماس گرفت و خواست در دادگاه بررسی پرونده روزنامه زن حاضر شوم و به نفع او شهادت دهم، اما من گفتم که هرچه دیده بودم را در شورای عالی امنیت ملی گفتم و دیگر در هیچ دادگاهی حاضر نمی‌شوم. بعد از آن محسن هاشمی با من تماس گرفت و گفت که حاج آقا می‌خواهد شما را ببیند و من به منزل مرحوم رفسنجانی رفتم و قضیه را کامل توضیح دادم و بعد از آن مرحوم رفسنجانی شخصاً از من خواستند که در دادگاه به نفع فائزه شرکت کنم و من هم به خاطر آیت‌الله مجبور شدم قبول کنم و به دادگاه بروم و درنهایت به جرم شهادت کذب به چهار ماه حبس محکوم شدم.

گزارش خیالی فاکس‌نیوز
«فاکس‌نیوز» آمریکا با انتشار گزارشی خیالی مدعی شده است، ناآرامی‌های گسترده در ایران همچنان ادامه دارد و معترضان به گرمی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تشکر کرده و خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند! در این گزارش آمده است، یکی از معترضان ایرانی در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز عنوان کرد که قیام ما تازه آغاز شده است و مردم به هیچ وجه تسلیم نخواهند شد. ما از ترامپ تشکر می‌کنیم و از تمامی حامیان مردم می‌خواهیم که حکومت را از همه جهت تحت فشار قرار دهند.

▼ اخبار
1ـ روش عجیب ترامپ در برابر خواست اروپا
«پیتر جنکینز» نماینده اسبق انگلستان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یادداشتی در زمینه بیانیه اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای نوشت: آمریکا برای تغییر مفاد برجام روشی عجیب در پیش گرفته و در حال تهدید کردن متحدان دیرینه این کشور است. وی در این باره می‌نویسد: با خواندن بیانیه ترامپ متوجه رویکرد شوک‌آور آمریکا در قبال متحدان اروپایی‌اش می‌شویم. با وجود آنکه متحدان واشنگتن چند ماهی می‌شود که مرتباً در گوش ترامپ از فواید برجام به منزله یک توافق منع‌ اشاعه‌ای می‌خوانند و به او می‌گویند که حفظ این توافق برای اروپا خیلی مهم است؛ اما در بیانیه ترامپ می‌بینیم که او به بی‌توجهی به گفته‌های اروپایی‌ها اکتفا نکرده و آنها را تهدید کرده است که در صورت تسلیم نشدن در برابر خواسته‌های وی، دقیقاً همان چیزی را سر اروپایی‌ها می‌آورد که خیلی از آن هراس دارند، یعنی مرگ برجام.

2ـ توانمندی‌های دفاعی ما به هیچ وجه قابل مذاکره نیست
سیدعباس عراقچی درباره درخواست آمریکا برای ایجاد پیوند بین برجام و برنامه موشکی ایران و اینکه به نظر می‌رسد این موضوع مشترک اروپا و آمریکا است، گفت: ما با اروپا درباره مسائل منطقه به شدت اختلاف نظر داریم. درباره توانایی‌های نظامی ایران نیز اختلاف نظر داریم. تا الآن موفق شدیم در موضوع برجام اروپا را از آمریکا جدا کنیم، همچنین موفق شدیم برجام را از هر موضوع دیگری جدا کنیم. عراقچی تصریح کرد، اگر اروپایی‌ها درباره برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران نگرانی دارند، جدا از برجام است. اما آمریکایی‌ها از ابتدای برجام دنبال این بودند که برنامه موشکی را وارد مذاکرات کنند؛ که موفق نشدند. معاون وزیر خارجه تصریح کرد: توانمندی‌های دفاعی ما به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و ما اجازه نخواهیم داد موضوع برجام با موضوعات دیگر مرتبط شود.

3ـ مأمور ویژه غرب در مسائل ایران
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، درباره سخنان دونالد ترامپ در زمینه توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بحث و تبادل نظر کرد. به گفته خبرنگار شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی، نتانیاهو در این گفت‌وگوی تلفنی مدعی شد: «آنهایی که می‌خواهند توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنند، باید آن را اصلاح کنند.» پیشتر نیز مکرون و ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم محدود کردن حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و توقف برنامه دفاعی کشورمان تأکید کرده بودند. گفتنی است، رئیس‌جمهور فرانسه در میانه دی ماه قصد سفر به ایران را داشت که به بهانه اتفاقات اخیر سفر خود را به زمانی دیگر موکول کرد که این موضوعات در کنار هم نشان می‌دهد، گویا قرار است فرانسه نقش ویژه‌ای را در پیشبرد اهداف غرب علیه ایران ایفا کند.

4ـ خوش‌خدمتی به سعودی‌ها
رضا پهلوی در مصاحبه با رسانه سعودی «الریاض» با بزرگ‌نمایی مشکلات اقتصادی کشور، مدعی شد: این مشکلات به دلیل مبارزه ایران با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه است! وی که پیش از این با افتخار از ترامپ خواسته بود تحریم‌های فلج‌کننده‌ای علیه ایران وضع کند، این بار با وقاحت تمام کشورهای همسایه ایران را به اتحاد علیه جمهوری اسلامی فراخواند و گفت: «ما می‌بایست با یکدیگر برای رویارویی با قضایای سرنوشت‌سازتری در منطقه متحد باشیم و این وعده من است که اگر اوضاع ایران تغییر کند، دست صلح و دوستی به سمت همسایگان عرب خود و در رأس آنها شاهزادگان سعودی دراز کنم.» گفتنی است، ربع پهلوی پیشتر نیز برای خوش‌خدمتی به سعودی‌ها در مصاحبه‌ با یک روزنامه سعودی، از لفظ جعلی برای خلیج‌فارس استفاده کرده بود.

▼ اخبار کوتاه
به گزارش اسپوتنیک، دستگاه دیپلماسی روسیه با انتشار بیانیه‌ای، شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را در اراضی اشغالی غیر قانونی خواند و اعلام کرد: مسکو بر این باور است که اسرائیل شرایط لازم برای مذاکرات مستقیم با طرف فلسطینی را مهیا نمی‌کند. در ادامه این بیانیه آمده است: اقدامات رژیم صهیونیستی دورنمای دستیابی به راهکاری برای حل مناقشه میان اسرائیل و فلسطین را تضعیف و با مشکل مواجه می‌کند.
دولت قطر بار دیگر در نامه‌های جداگانه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت از امارات به دلیل نقض حریم هوایی قطر از طریق یک هواپیمای باربری نظامی متعلق به کشور امارات شکایت کرد. دولت قطر با درخواست رسیدگی به موضوع یادآور شده است: نقض حریم هوایی قطر در واقع نقض آشکار حاکمیت قطر، سلامت مرزها و اراضی آن و در راستای اقدامات تحریک‌آمیزی است که امارات علیه قطر انجام می‌دهد.
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در مطلبی نوشت: منابع اسرائیلی اعلام کردند در صورت تجاوز این رژیم به لبنان حزب‌الله توانایی شلیک دست‌کم چهار هزار موشک در روز را به اراضی اشغالی خواهد داشت. بنا بر این گزارش، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در گزارشی نوشت: موشک‌هایی که حزب‌الله لبنان استفاده خواهد کرد، دارای بیشترین دقت در هدف‌گیری و قدرت تخریب اهداف تعیین شده خواهد بود.
سعید رئوفی‌نسب، مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و ابراز نگرانی از میزان اندک بارش در کشور، اظهار داشت: «طی 26 سال که بنده در این حوزه مسئولیت داشته‌ام، هرگز خشکسالی به این شکل ندیدم که سه ماه از پاییز و یک ماه از زمستان تقریباً بارندگی صفر باشد.» وی گفت: «سطح فعلی آب پشت سد دز 10 متر پایین‌تر از سال گذشته است.»
مجتبی ذالنوری، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس درباره واکنش ایران به خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: شورای عالی امنیت ملی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط کشور، دست‌کم چهار گزینه را در برابر نقض برجام از سوی طرف مقابل پیش‌بینی کرده‌اند.
«عاصمه جهانگیر» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران در مصاحبه‌ای جهت‌دار با «رادیو فردا» رسانه وابسته به سازمان سیا، درخواست کرد زمینه تحقیق بی‌طرفانه و مستقل درباره افرادی که وی مدعی شد در زندان جان خود را از دست داده‌اند، فراهم شود!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات