تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۰۱۴۵
لندن خواستار حمایت ایران از راه‌ حل سیاسی در یمن شد

اعتراف لندن به قدرت ایران در منطقه

پایگاه بصیرت / روح‌الله فرقاني

(روزنامه صبح نو ـ 1396/12/02 ـ شماره 424 ـ صفحه 5)

وزیرخارجه انگلیس روز گذشته با صدور بیانیه‌ای خواستار حمایت ایران از راه‌ حل سیاسی در یمن شد. «بوریس جانسون» عنوان کرد؛ از ایران می‌خواهم تا فعالیت خود را که خطر تشدید مناقشه را دارد متوقف کرده و از راه حل سیاسی در خصوص یمن حمایت کند. این سخنان «بوریس جانسون» در حالی مطرح می‌شود که برخی کارشناسان این درخواست مقام انگلیسی را اذعان به قدرت نفوذ ایران در منطقه تعبیر می‌کنند.

وزیرخارجه انگلیس در بیانیه‌ای که خواستار حمایت ایران از راه حل سیاسی در یمن شده است، بدون محکومیت عربستان به عنوان کشوری که بیش از سه سال است به یمن حمله می‌کند و در ماه‌های گذشته این کشور را به محاصره کامل خود درآورده است، عنوان کرد: از همه طرف‌های این مناقشه می‌خواهم تا به صورت کامل از قوانین بین المللی شامل قوانین حقوق بشر و قوانین بشردوستانه پیروی کنند.

سخنان جانسون درحالی روز گذشته عنوان شد که در یک ماه اخیر برای نجات ریاض از باتلاق یمن، شاهد سفر وی به عمان و شرکت در نشستی که گفته می‌شود به منظور بازگشت ثبات به جنوب غربی آسیا برگزار شده است، بودیم.

غرب به دنبال نجات ریاض از «ویتنام عربی»

به نظر می‌رسد شکست‌های پی در پی عربستان درعرصه‌های مختلف جنگ علیه یمن، مقامات این رژیم را ناچار به بازبینی در سیاست‌های خود کرده و به این نتیجه رسانده که حتی بدون هیچ نتیجه ملموس و قابل‌ذکری از باتلاق یمن خارج شوند حتی با توسل شدن به قدرتی دیگر به جای آمریکا و برگزاری نشست‌های سری با مقامات انگلیسی در مسقط و ریاض، نشست‌هایی که گفته می‌شود اعتراف به شکست عربستان سعودی در آن عنوان و ماحصل آن خروج عربستان از باتلاق گرفتار شده است. باتلاق و بن بستی که این روزها آن را «ویتنام عربی» برای ائتلاف سعودی می‌نامند.

دست برتر انصارالله

سعودی‌ها به این نکته واقف شده‌اند که ادامه تجاوز چیزی جز هزینه و تحمیل شکست‌های بیشتر برای آنها ندارد به خصوص که تحولات اخیر جنگ نیز نشان از دست برتر یمنی‌ها در عرصه میدانی نبرد دارد، چرا که، پیشرفت موشکی جنبش انصارالله باعث شده تا بتوانند نقاط حساس رژیم سعودی را مورد هدف قرار دهند. در این میان کشتی‌ها و ناوهای جنگی مهم‌ترین هدف انقلابیون یمن هستند. علاوه‌ برموفقیت‌های موشکی نیروهای مقاومت یمن، انقلابیون یمنی در جدیدترین حمله خود، موفق شدند اخیراً دوازدهمین کشتی جنگی متجاوزان سعودی را هم در بندر «المخاء» به‌طور کامل منهدم کنند.

کارشناسان بین‌المللی معتقد هستند پس از روبه‌رو شدن ائتلاف سعودی با رویدادهایی مبنی بر سقوط جنگنده‌های اماراتی و عربستانی در یمن، پرتاب موشک‌های انصار‌الله یمن به عربستان و امارات و کشته شدن «علی عبدالله صالح» و شکست کودتای آن درماه‌های اخیر، عربستانی‌ها عملاً در موضوع یمن عقب‌نشینی سیاسی کرده‌اند.

از این روست که شاهد برگزاری نشست‌ها و بیانیه‌های متعدد وزیر امور خارجه انگلیس درباره یمن هستیم و با صدور بیانیه‌ای خواستار حمایت ایران از راه‌ حل سیاسی در یمن شد.

پس از گذشت سه سال هنوز جنگ یمن آورده‌ای برای طرف‌های عربستانی و اماراتی نداشته و این کشور در باتلاق جنگی مانده است. برای حرکت دهی به این جنگ و خروج از وضعیت سکون در میدان جنگ، طرف عربستانی با برنامه ریزی می‌خواهد با حمایت‌های غربی از این باتلاق جنگی که به وجود آورده است عبور کند.

کشورهای غربی که به این درک رسیده‌اند که قدرت خودساخته ایران برنده این گونه رویارویی‌هاست و تحریم‌های گسترده جهانی علیه آن کارساز نبوده است، تصمیم گرفته‌اند تا راه حل‌های سیاسی را پیشنهاد دهند. موضوعی که سال‌هاست جمهوری اسلامی ایران آن را عنوان کرده است ولی غربی‌ها با توسل به راه‌هایی چون تحریم و فشار قصد به زانودرآوردن کشورمان را داشتند که با شکست روبه‌رو شدند.

سکوت شورای امنیت از بحران یمن

از سویی دیگر؛ نمی‌توان گفت شورای امنیت از آنچه در یمن می‌گذرد بی اطلاع است. سازمان ملل تا این مرحله نیز به خوبی از ابعاد فاجعه در یمن آگاه بوده ولی هیچ اقدام جدی و موثری برای توقف جنگ در یمن صورت نداده است. علاوه بر این در بسیاری از موارد، ریخت و پاش‌های مالی و باج دادن عربستان و متحدانش باعث عدم انتشار گزارش‌های سازمان ملل درباره فاجعه یمن شده و در سایر موارد نیز با کمرنگ جلوه دادن یمن و سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگی ائتلاف سعودی، عملاً به تشدید بحران و ادامه جنگ در یمن دامن زده است.

با این حال، مقامات سازمان ملل بارها بر ابعاد گسترده اوضاع فاجعه آمیز یمن تاکید کرده‌اند و از جمله گوترش دبیرکل سازمان ملل، جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن را «احمقانه و بیهوده» نامیده است لکن در میدان عمل شاهد هیچگونه اقدام جدی و بازدارنده‌ای که زمینه‌های توقف جنگ را فراهم سازد نبوده‌ایم.

نکته مهم‌تر اینکه در واقع آمریکا، انگلیس، فرانسه و بسیاری از کشورهای صادرکننده اسلحه به عربستان، امارات و سایر اعضای ائتلاف سعودی از ادامه جنگ و حتی تشدید آن بهره می‌برند و بسیاری از سلاح‌های جدید خود را در یک جنگ واقعی مورد آزمایش قرار می‌دهند.

در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ عربستان سعودی و متحدانش در یک ائتلاف نظامی برای بازگردندان ثبات به یمن عملیات «توفان قاطع» را شروع کردند. یمن که ازسه سال پیش مورد حمله ائتلاف عربستان سعودی قرار گرفته است تا کنون ده‌ها هزارکشته و مجروح به دلیل تجاوزهای سعودی‌ها به این کشور بر جای گذاشته است و ریاض تلاش می‌کند تا اذهان عمومی را به سوی موشک‌های انصارالله متوجه سازد که برای دفاع از خودشان در برابر مزدوران آل سعود استفاده می‌کنند.

http://sobhe-no.ir/newspaper/424/5/16773

ش.د9605051

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات