صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۰۱۵۱

حرف روز/ ماجرایی که نباید تکرار شود!

تحریم بنزین هواپیمای ظریف یک پیام بود! پیامی که همه جهان صدای بلند ناکارآمدی برجام را شنیدند و وزیر امور خارجه ایران که بیشترین تلاش را برای به سرانجام رساندن آن داشت، برای تأمین بنزین هواپیمایش در فرودگاه مونیخ معطل می‌شود[...]
پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی
یادداشت: تحریم بنزین هواپیمای ظریف یک پیام بود! پیامی که همه جهان صدای بلند ناکارآمدی برجام را شنیدند و وزیر امور خارجه ایران که بیشترین تلاش را برای به سرانجام رساندن آن داشت، برای تأمین بنزین هواپیمایش در فرودگاه مونیخ معطل می‌شود. رسانه‌های آلمان می‌گویند دلیل این اقدام ترس از تحریم‌های آمریکا بوده است؛ اما حقیقت ماجرا نکته دیگری است؛ تنازل قدرت دیپلماتیک، زیرا قدرت در لغت به معنای «توانایی مجبور کردن برای فرمانبرداری» است و ما احساس می‌کنیم هرچه از برجام فاصله می‌گیریم، شیب قدرت به سمت ما بیشتر می‌شود و پیام‌ها حالت سخت‌تر به خود گرفته و مباحث دیپلماتیک و توافقات اولیه در بن‌بست قرار می‌گیرد.
این ماجرا به گونه‌ای برای ایرانیان دردناک است که نمی‌توان از کنار آن به سادگی و شوخی گذشت، موضع اقتدار ما در اوج جنگ و تشدید تحریم‌ها و تهدیدها هیچ گاه اجازه نداده است که چنین مشکلی برای نماینده جمهوری اسلامی حتی در آمریکا رخ بدهد. در سالیان گذشته، با وجود تحریم‌های آمریکا بسیاری از مقامات تحریم شده که در فهرست بوده‌اند، به کشورهای خارجی سفر کرده‌اند و این وضعیت هرگز اتفاق نیفتاده است.
در خرداد سال 90 به دلیل مواضع ضد ایرانی صدراعظم آلمان هواپیمای حامل مرکل به مدت دو ساعت در آسمان ترکیه در حال پرواز و انتظار بود تا اینکه تهران به این هواپیما اجازه داد وارد حریم هوایی ایران شود. سخنگوی صدراعظم آلمان درباره این نحوه رضایت ایران به سفر مرکل به هند از طریق فضای ایران گفت: مذاکرات یک ساعته میان وزارت خارجه آلمان و ایران و میانجیگری ترکیه برای دریافت مجوز عبور هواپیمای حامل مرکل از آسمان ایران صورت گرفت تا اینکه این مجوز دریافت شد.
پایگاه قدرت (Base of Power) در جمهوری اسلامی به صورت فراوان وجود دارد و برای رسیدن به موقعیت و جایگاه گذشته خود در همراه کردن دیگر منابع قدرت با قدرت گفت‌وگو و دیپلماسی نباید درنگ کنیم. دولت باید وارد مرحله بهره‌برداری از مواهب پیروزی مقاومت در منطقه شود و از نفوذ معنوی انقلاب در میان جوانان انقلابی سراسر جهان استفاده کند؛ زیرا پایگاه قدرت به موضوعی اشاره دارد که در صاحب قدرت موجود است و به او قدرت می‌بخشد تا رفتار دیگران را مطابق نظر خود درآورد. دولتمردان باید در همه سطوح به این نکته توجه داشته باشند که درس‌های عبرت‌آموزی در سطوح گوناگون به مقامات غربی بدهند تا ماجرای مونیخ تکرار نشود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات