تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۰۱۶۷

تاریخ مصرف احمدی‌نژاد تمام شده است

پایگاه بصیرت / احمد شیرزاد / استاد دانشگاه

(روزنامه آفتاب‌يزد - 1395/01/22 - شماره 4584 - صفحه 1)

در طلیعه سخن باید بگویم که محمود احمدی‌نژاد درصدد آن است تا به راست افراطی نشان دهد که به او احتیاج دارند و بدون حضورش نمی‌توانند از پس دولت روحانی و حامیان اصلاح طلب او بربیایند. به همین دلیل تجلی مجدد رئیس دولت نهم و دهم درست پس از شکست اصولگرایان در انتخابات تاریخ ساز هفتم اسفندماه صورت گرفت. احمدی نژاد به صحنه آمده است تا به بدنه اصولگرای موجود در جامعه این پیام را بدهد که بدون من کاری نمی‌توانید انجام دهید و آن کسی که می‌تواند حریف اصلاح طلبان باشد، تنها من هستم. از همین روی نوک پیکان حمله‌اش را متوجه اصلاح طلبان کرده است. پیش‌بینی من این است که احمدی‌نژاد تور انتخاباتی‌اش را ادامه خواهد داد. چرا که جز این هم کار دیگری بلد نیست.

به خاطر می آورم که پس از انتخابات سال 92 و کنار رفتن او از عرصه قدرت، خبرنگاران از من می‌پرسیدند که احمدی‌نژاد اکنون چه کار خواهد کرد؟ من در آن زمان پاسخ می‌دادم که متاسفانه رئیس دولت نهم و دهم جز این کارهایی که در دوران ریاست جمهوری و در شهرداری کرده است، کار دیگری بلد نیست. ایشان نه تخصص دانشگاهی برجسته‌ای دارد و نه استاد اثرگذار ی است . نه یک مدیر دانشگاهی برجسته است و نه یک رهبر سیاسی است که بتواند حزب مخالفی را سازماندهی کند . نه یک متفکر و اندیشمند است که بتواند دست به نگارش بزند و ایده‌پردازی کند و نه یک مدیر اقتصادی است که بتواند شرکت و بنگاهی را به کار بیندازد و کارآفرینی کند.

محمود احمدی‌نژاد تنها در دو کار تسلط دارد یکی اینکه از پشت تریبون به فضاسازی و جنجال آفرینی بپردازد. دیگر اینکه بر روی کرسی ریاست جمهوری بنشیند که پخش کردن بدون آنکه منبع تامین آن مشخص باشد، جز ملزومات آن است.

نکته دیگر این است که جناح اصولگرا شاید حضور احمدی‌نژاد برایش یک اغتنام فرصت باشد و از همین روی تلاش کند تا از حضور رئیس دولت نهم و دهم بهره کامل ببرد. به این ترتیب ماموریت ناگفته و نانوشته احمدی‌نژاد این خواهد بود که در عریان‌ترین و هتاکانه ترین شکل ممکن به کوبیدن دولت اهتمام بورزد و کارهایی را انجام دهد که به طور معمول اصولگرایانی که در مسند قدرت هستند یا ملاحظات و محذوراتی دارند، نمی‌توانند انجام دهند.

تجربه نشان داده است که احمدی‌نژاد هیچ حد و مرزی را نمی‌شناسد و این کارها را انجام خواهد داد و نگران وجهه خودش هم نیست. تنها چیزی که برایش از اهمیت برخوردار است این است که هتاکی کند و غباری در فضا بیافریند ولو اینکه این غبار چشمان خودش را هم آزرده کند. به‌این ترتیب طبق تحلیل اصولگرایان افراطی، دولت در یک مخمصه‌ای قرار می‌گیرد که اگر بخواهد با تبلیغات نامناسب احمدی‌نژادی دهن به دهن بشود طبیعتا وجهه‌اش به شدت پایین خواهد آمد و در بین توده‌های جامعه اینگونه جلوه‌گر خواهد شد که دو طرف درحال ریختن پته‌های یکدیگر بر روی آب هستند و همه آلوده اند. این تصویری است که به‌شدت برای نظام خطرناک است یعنی اصولا برای کل نظام جمهوری اسلامی چنین چیزی نمی‌تواند پدیده خوبی باشد ولی من فکر می‌کنم محاسبه اصولگرایان افراطی در روزهای آتی این خواهد بود که چنین فضایی برایشان خوب است و دولت روحانی را در این مخمصه‌ای که عنوان کردم قرار می‌دهند که اگر بخواهد پاسخگویی کند در همان دامی گیر می‌افتد که احمدی‌نژاد برایش پهن کرده است و اگر سکوت پیشه کند که طبیعتا تضعیف خواهد شد و این فضا سازی ادامه خواهدیافت.

با این وجود من فکر می‌کنم هرگز مجموعه اصولگرا به ریاست جمهوری مجدد آقای احمدی‌نژاد تن نمی‌دهد و نمی‌تواند او را تحمل کند. به دلیل اینکه احمدی‌نژاد به هیچ نحوی نمی‌تواند با یک جریان همراهی نشان دهد و اصولا آدمی نیست که بتواند در یک چارچوب انضباطی قرار بگیرد و قطعا برای جریان اصولگرا مشکل ساز خواهد بود. برای همین اصولگرایان به هیچ وجه تن به این بازی نخواهند داد و بازی‌های حساب شده‌تری از خودشان نشان خواهند داد اما این موضوع نافی آن نیست که دست آقای احمدی‌نژاد را برای تبلیغات علیه دولت و کوباندن سیاست‌های دولت روحانی بازنگذارند. در واقع این کار جدیدی است که روکرده‌اند. درنهایت من فکر می‌کنم تاریخ مصرف احمدی‌نژاد در این برهه دقیقا در چند هفته مانده به انتخابات که تایید صلاحیت‌ها اعلام می‌شود، تمام خواهد شد. تا آن زمان ایشان می‌تواند هرنوع غبارافکنی که دوست دارد ، انجام دهد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=31943

ش.د9504559

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات