صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۰۱۴۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 13 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مسئله‌ تولید داخلی و جلوگیری از قاچاق خیلی مهم است. واردات کالاهایی که در داخل به اندازه‌ کافی تولید می‌شود، باید حرام قانونی و شرعی شمرده شود.(1396/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
ماجرایی که نباید تکرار شود!

تحریم بنزین هواپیمای ظریف یک پیام بود! پیامی که همه جهان صدای بلند ناکارآمدی برجام را شنیدند و وزیر امور خارجه ایران که بیشترین تلاش را برای به سرانجام رساندن آن داشت، برای تأمین بنزین هواپیمایش در فرودگاه مونیخ معطل می‌شود. رسانه‌های آلمان می‌گویند دلیل این اقدام ترس از تحریم‌های آمریکا بوده است؛ اما حقیقت ماجرا نکته دیگری است؛ تنازل قدرت دیپلماتیک، زیرا قدرت در لغت به معنای «توانایی مجبور کردن برای فرمانبرداری» است و ما احساس می‌کنیم هرچه از برجام فاصله می‌گیریم، شیب قدرت به سمت ما بیشتر می‌شود و پیام‌ها حالت سخت‌تر به خود گرفته و مباحث دیپلماتیک و توافقات اولیه در بن‌بست قرار می‌گیرد.
این ماجرا به گونه‌ای برای ایرانیان دردناک است که نمی‌توان از کنار آن به سادگی و شوخی گذشت، موضع اقتدار ما در اوج جنگ و تشدید تحریم‌ها و تهدیدها هیچ گاه اجازه نداده است که چنین مشکلی برای نماینده جمهوری اسلامی حتی در آمریکا رخ بدهد. در سالیان گذشته، با وجود تحریم‌های آمریکا بسیاری از مقامات تحریم شده که در فهرست بوده‌اند، به کشورهای خارجی سفر کرده‌اند و این وضعیت هرگز اتفاق نیفتاده است.
در خرداد سال 90 به دلیل مواضع ضد ایرانی صدراعظم آلمان هواپیمای حامل مرکل به مدت دو ساعت در آسمان ترکیه در حال پرواز و انتظار بود تا اینکه تهران به این هواپیما اجازه داد وارد حریم هوایی ایران شود. سخنگوی صدراعظم آلمان درباره این نحوه رضایت ایران به سفر مرکل به هند از طریق فضای ایران گفت: مذاکرات یک ساعته میان وزارت خارجه آلمان و ایران و میانجیگری ترکیه برای دریافت مجوز عبور هواپیمای حامل مرکل از آسمان ایران صورت گرفت تا اینکه این مجوز دریافت شد.
پایگاه قدرت (Base of Power) در جمهوری اسلامی به صورت فراوان وجود دارد و برای رسیدن به موقعیت و جایگاه گذشته خود در همراه کردن دیگر منابع قدرت با قدرت گفت‌وگو و دیپلماسی نباید درنگ کنیم. دولت باید وارد مرحله بهره‌برداری از مواهب پیروزی مقاومت در منطقه شود و از نفوذ معنوی انقلاب در میان جوانان انقلابی سراسر جهان استفاده کند؛ زیرا پایگاه قدرت به موضوعی اشاره دارد که در صاحب قدرت موجود است و به او قدرت می‌بخشد تا رفتار دیگران را مطابق نظر خود درآورد. دولتمردان باید در همه سطوح به این نکته توجه داشته باشند که درس‌های عبرت‌آموزی در سطوح گوناگون به مقامات غربی بدهند تا ماجرای مونیخ تکرار نشود.

▼ گزارش روز
بزرگ‌ترین آسیب!

«رسول خادم استعفا داد»، تیتری که بسیاری از رسانه‌های جریان خاص از آن استفاده کردند تا که خادم را در موضوع به رسمیت شناختن ورزشکاران رژیم صهیونیستی در برابر نظام قرار دهند؛ اما آیا واقعیت چنین است؟ حرف خادم چیست؟ پس از شکست خودخواسته علیرضا کریمی، کشتی‌گیر کشورمان در مسابقات جهانی زیر 23 سال برای روبه‌رو نشدن با ورزشکار صهیونیست‌ و ماجرای محرومیت وی به همین دلیل و انفعال دستگاه‌های مسئول در این زمینه، رسول خادم در اعتراض به این انفعال و تهدیدات فدراسیون بین‌المللی کشتی برای محرومیت و تعلیق فعالیت‌های دائمی ایران استعفا می‌دهد؛ استعفایی که همان‌گونه که گفته شد برخی به دنبال سوءاستفاده از آن برای زیر سؤال بردن آرمان فلسطین بودند که در این زمان رسول خادم در بیانیه دقیق و هوشمندانه‌ای در این باره می‌نویسد؛ «تمام سخن من به عزیزانی که نام «رژیم صهیونیستی» آنها را به یاد خط قرمز نظام سیاسی می‌اندازد این است که اگر به آنچه می‌گویید به عنوان یک اصل در مواضع نظام سیاسی کشور اعتقاد دارید، به شهید مصطفی چمران و سردار قاسم سلیمانی تأسی نمایید، سلاح بردارید و پیشاپیش ورزشکاران ملی‌پوش حرکت کنید. نه اینکه قهرمانان ملی را سپر بلای خود قرار دهید. شما می‌توانید رسماً و با صدای بلند مواضع نظام سیاسی ایران را در ارتباط با عدم انجام مسابقه با حریفان رژیم صهیونیستی به کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کنید و در این مسیر از توان دیپلماتیک خود نیز استفاده نمایید. مطمئناً اگر به اهمیت کسب افتخارات ملی از سوی قهرمانان ملی کشور اعتقاد داشته باشید، می‌توانید کمیته بین‌المللی المپیک را در تعاملات دیپلماتیک خود از فضای یک‌طرفه امروز که متأثر از لابی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس علیه این سیاست ایران است، به تعادلی مناسب‌تر برسانید.» تا این پیام را بیش از پیش روشن کند که آنچه موجب نگرانی از آینده و محرومیت‌های ما خواهد بود نه اصل عدم شناخت رژیم صهیونیستی، بلکه مدیران ناکارآمد و تنبل هستند که اگرچه تعداد آنها کم است، اما به بزرگ‌ترین آسیب کشور تبدیل شده‌اند.

▼ اخبار ویژه                          
دروغ‌هاي خانم معاون!

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفته بود: «موضوع پیگیری و خوشبختانه زنان توانستند به تماشای مسابقه ورزشی بسکتبال بنشینند که در این راستا با آیت‌الله مکارم جلساتی برگزار و داستان اصلی را برای‌شان توضیح دادم که ایشان تأکید کردند که اصلاً نمی‌دانستند ماجرا این است. به من چیز دیگری گفتند که واکنش را نشان دادم.» دفتر آيت‌الله مكارم‌شیرازی با انتشار اطلاعیه‌ای با تکذیب این اظهارات، اعلام کرد: «اين خبر به طور كامل دروغ و كذب محض است و نامبرده ملاقاتى با معظم‌له نداشته و گفت‌وگويى نكرده است و راستى مايه تعجب است چگونه چنين دروغ‌هايى در عصر و زمانه ما گفته مى‌شود و چرا قبح و زشتى دروغ اينقدر از ميان رفته است با اينكه دروغ از بزرگ‌ترين گناهان كبيره از نظر آموزه‌هاى اسلامى و سرچشمه انواع گناهان است.»

رئیس‌جمهور بی‌منطق و بی‌اخلاق!

«جان برنان» مدیر سابق مهم‌ترین سازمان اطلاعاتی فدرال آمریکا ضمن انتقاد شدید از خصوصیت‌های دونالد ترامپ، وی را «ناپایدار، بی‌منطق و بی‌اخلاق» خواند و گفت: روزهای سختی در انتظار آمریکا خواهد بود. وی تأکید کرد: اکنون برای هیچ کسی این امر پوشیده و محرمانه نیست که دونالد ترامپ برای پرداختن به موضوعاتی که باید به آنها توجه کند و برای انجام دادن وظایفی که در مقام فرمانده کل قوا، به ویژه در قبال نگرانی‌های فزاینده نسبت به تهدیدات روسیه و کره شمالی باید انجام دهد، اصلاً آمادگی ندارد.
 
▼ اخبار
1ـ گفت‌وگوها درباره فعالیت‌های منطقه ایران آغاز شده است؟
خبرگزاری «رویترز» مدعی شده است، قدرت‌های اروپایی با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای برجام، گفت‌وگو با طرف‌ ایرانی درباره «نقش تهران در خاورمیانه» را آغاز کرده‌اند. بر اساس این، سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه، همراه با ایتالیا در این  گفت‌وگوها حضور دارند. گفتنی است، مقامات ارشد دو طرف اولین نشست خود را ماه گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار و درباره «نقش ایران در درگیری‌های یمن» گفت‌وگو کرده‌اند. رویترز در ادامه گزارش ادعایی خود از زبان یک دیپلمات ارشد اروپایی می‌نویسد: «قدرت‌های اروپایی امیدوارند در دور بعدی گفت‌وگوها با ایرانی‌ها درباره نقش نیروهای متحد ایران در جنوب لبنان و جنوب سوریه گفت‌وگو کنند.» یک دیپلمات ارشد فرانسوی نیز در این زمینه به رویترز گفته است: «می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم، اما به ایرانی‌ها گفته‌ایم که با آنها در زمینه‌های دیگر هم مشکل داریم و لازم است ببینیم در آن موضوعات هم پیشرفت حاصل می‌شوند. در غیر این صورت، اقدامات ترامپ به فروپاشی توافق منجر خواهد شد.»

2ـ پیشنهاد شگفت‌انگیز یک تئوریسین!

عباس عبدی از چهره‌های فعال جریان اصلاحات طی اظهاراتی درباره چگونگی حفظ برجام در پیشنهادی تعجب‌برانگیز گفته است: «باید وارد مذاکرات منطقه‌ای با آمریکا بشویم تا نشان بدهیم به برجام پایبند هستیم! ايران مي‌تواند با اعلام آمادگي خود براي مشاركت مؤثر و مسئولانه در رسيدن به ترتيبات امنيتي منطقه‌اي براي صلح و آرامش پايدار، نشان دهد كه به اصل و فلسفه برجام ملتزم است و انتظار دارد كه طرف مقابل نيز به اين اصل ملتزم باشد.» پیشنهادی که نشان می‌دهد جریان اصلاحات و نظریه‌پردازان آن با وجود تجربه روشن و پیش روی ما، یعنی برجام در حوزه هسته‌ای و خلف وعده‌های آشکار طرف مقابل همچنان به غرب اعتماد دارند و فکر می‌کنند می‌توان با امتیاز دادن به غرب در مسیر پیشرفت گام برداشت!

3ـ تهران هفت برابر شده است

سیدمحسن طباطبایی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تأکید بر اینکه تمرکزگرایی از دلایل بروز ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت است، گفت: مساحت تهران از ۱۰۰ کیلومترمربع در سال 1335 به ۷۳۰ کیلومتر رسیده و 7/5 برابر بزرگ‌تر شده است. همچنین از نظر سیاسی‌ـ اداری بیش از ۱۸ درصد کل کارکنان دولت و بیش از ۲۵ درصد کارکنان بخش قضایی و قانون‌گذاری در تهران هستند. وی افزود: ۲۳ درصد مصرف برق و ۲۲ درصد مصرف بنزین کشور در تهران است و ۱۸ درصد کل کارگاه‌های صنعتی کشور و ۲۳ درصد شاغلان این بخش مربوط به تهران (استان تهران) است. وی به وضعیت اجتماعی‌ـ فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: ۱۸ درصد کل دانشجویان کشور، نزدیک به ۵۰ درصد استادان دانشگاه و بیش از ۱۸ درصد پزشکان متخصص کشور در تهران هستند.

4ـ شروط ایران برای مذاکرات موشکی

سردار سیدمسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در واکنش به سخنان مقامات آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی درباره توان موشکی ایران گفت: آنچه آمریکایی‌ها از سر استیصال درباره محدودسازی توان موشکی جمهوری اسلامی ایران می‌گویند، آرزوهای دست‌نیافتنی آمریکایی‌ها و ناشی از ناکامی‌ها و شکست‌های منطقه‌ای آنها به حساب می‌آید. وی افزود: چنانچه قرار بود ارتقای توان دفاعی کشورمان تحت تأثیر برخی مذاکرات و مراودات سیاسی و دیپلماسی واقع شود، امروز در وضعیتی نبودیم که تا این حد آمریکا در برابر ایران در موضع ضعف قرار گیرد. معاون ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه تأکید کرد: شرط مذاکره درباره موشک‌های ایران، نابودی سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های برد بلند آمریکا و اروپاست.

▼ اخبار کوتاه
با وجود آنکه پس از اجرایی شدن برجام بار دیگر کشتی‌های ایرانی امکان آن را پیدا کرده‌اند که با پرچم ایران و با استفاده از بیمه‌های بین‌المللی در آب‌های آزاد حرکت کنند، اما هنوز آنچه در دریاهای ایران اتفاق می‌افتد، فاصله‌ای قابل توجه از ظرفیت‌های بنادر ایران در منطقه دارد. ایران از کل ظرفیت دریایی منطقه خلیج‌فارس ۵۰ درصد را در اختیار دارد؛ اما عملکرد ایران در عرصه تخلیه و بارگیری نشان می‌دهد، از ۳۰ میلیون کانتینر جابه‌جا شده در این منطقه سهم ایران تنها سه میلیون کانتینر است.
«مهدی سنایی» سفیر ایران در مسکو طی مصاحبه‌ای اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، با وجود بدبینی نسبت به کشورهای غربی، روند مذاکرات برجام را ادامه داد و البته همیشه متوجه اقدامات ناقض احتمالی غرب به ویژه آمریکا بوده است و ایران با دانستن این مسئله، خود را برای خروج آمریکا از برجام آماده کرده است.
یک قاضی در کوهدشت لرستان، نوجوان ۱۶ ساله‌ای را که در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده، به دلیل مطالعه سه جلد کتاب در زمینه «ریشه‌های انقلاب اسلامی، دستاوردها و چالش‌هایی که با آن روبروست» و اعلام نظر خود درباره کارهایی که پس از مطالعه این سه کتاب انجام داده، محکوم کرد.
سردار محبی، جانشین اطلاعات نیروی زمینی سپاه گفت: موقعی که جنگ و شورش به دروازه‌ها و خیابان‌های دمشق کشیده شد، برخی از مسئولان ما نیز پا پس کشیدند، از جمله رئیس‌جمهور وقت آقای احمدی‌نژاد که می‌گفتند دیگر در سوریه هزینه نکنیم؛ زیرا کار بشار اسد تمام شده است!
غلامرضا منوچهری، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی با اشاره به مطالعاتی که شرکت‌های داخلی و خارجی روی میدان‌ها انجام داده‌اند، گفت: نتایج مطالعات این نوید را می‌دهد که بتوانیم در آینده ذخایر اثبات شده نفت ایران را حداقل ۱۰ درصد افزایش دهیم.
سردار شریف با بیان اینکه قاچاق فراتر از بُعد اقتصادی، واقعیتی است که حاوی ابعاد امنیتی‌ـ سیاسی و فرهنگی است، تصریح کرد: مبارزه با قاچاق یا همان «اژد‌های هفت سر» نیازمند اقدامات جهادی، انقلابی و قاطع و عدم انفعال برابر مقاومت‌های شدید و مانع‌تراشی‌ها است.
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه نفت ایران همیشه مشتری دارد، گفت: در حال حاضر، تولید روزانه نفت کشور حدود چهار میلیون بشکه و صادرات نفت و میعانات گازی نیز حدود 2/6 میلیون بشکه است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات