تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۱۰۱۶۴

درک احمدی‌نژاد!

پایگاه بصیرت / سیدعلیرضا کریمی / سردبیر

(روزنامه آفتاب‌يزد - 1395/01/21 - شماره 4583 - صفحه 1)

به چند دلیل روشن درک و شعور اجتماعی محمود احمدی نژاد اگر نگوییم از تمامی اصولگرایان اما حداقل از بخش اعظم این جریان بالاتر است.

به عبارت ساده تر او خیلی بهتر وبیشتر نیازها و حفره های جامعه را می فهمد تا طیف های دیگر جناح راست . نگاهی به سخنرانی تبلیغاتی اخیر وی در آمل این نکته را محرز می کند.شاید گفته شود از آنجا که وی پوپولیست است و تبحر زیادی در این راستا دارد می تواند اینگونه اظهار نظر کند و باقی اصولگرایان نمی توانند.اما از آنجایی که به هرحال بخشی از سیاست ورزی، نمایش است و سیاستمداران ناچارند در برهه هایی حرف های عوام پسند بزنند رفتار و سخن رییس دولت سابق طبیعی به نظر می رسد .از همین رو هرچقدر احمدی نژاد و تیم رسانه ای اش نبض جامعه را می فهمند و درک می کنند اصولگرایان فرسنگ ها از مردم فاصله دارند .این روزها نه اصولگرایان مردم را می فهمند و نه مردم اصولگرایان را.

کافیست برای بررسی صحت این گزاره نگاهی به سخنان اخیر رییس دولت سابق در آمل بیندازید.سخنرانی فوق دو نکته طلایی در بر دارد که متاسفانه خیلی ها نسبت به آن حساس نشدند:

اول: احمدی نژاد در این سخنرانی وقتی در مقابل این پرسش قرار می گیرد که نظرش در مورد برجام چیست ، پاسخ را به جامعه حواله می دهد و می گوید از مردم بپرسید.درحالیکه غالب اصولگرایان چه در ایام تبلیغات انتخاباتی و چه پس و پیش از آن هر زمان در برابر این سوال قرار گرفتند زبان به فحش و ناسزا گشودند و از لزوم سیمان ریختن بر سر صالحی و خائن بودن ظریف گفتند.حال رییس دولت سابق با درک این نکته که قاطبه مردم برجام را قبول دارند و پشتیبان دولت روحانی برای مصالحه با دنیا هستند هرگز به انتقاد از توافق هسته ای نمی پردازد. ضمن آنکه به خاطر داشته باشیم احمدی نژاد در اواخر عمر دولت خود با توجه به نیاز جامعه و حساسیت آن تلاش های بسیاری را برای برقراری رابطه با غرب و حل مسئله هسته‌ای آغاز کرد اما نه نظام و نه دنیا روی خوشی به او نشان ندادند.

دوم: در باقی موارد نیز تا کنون احمدی نژاد انتقاد صریح و روشنی را از دولت روحانی مطرح نکرده است.او به غیر از آنکه در یک مورد خاص خواستار مناظره با رییس جمهور شده در موارد دیگر تلاش نکرده خود را مقابل دولت تدبیرو امید تعریف کند.هرچند بالاخره رییس دولت سابق از این پوسته خارج و با همان ادبیات کوچه و بازاری خود انتقاد های تندی را علیه روحانی و تیم اش مطرح خواهد کرد اما در این برهه خیال ندارد اعتراضی را مطرح کند.

چرا که می داند دولت فعلی نسبتا کارنامه قابل قبولی داشته و مردم حس بدی به آن ندارند.احمدی نژاد با توجه به این مهم سعی کرده فعلا نظاره گر عملکرد دولت روحانی باشد تا پس از پایان انشای این دولت غلط های آن را مطرح و روی آن مانور دهد.رییس دولت سابق در آمل کوچکترین نقدی را متوجه دولت روحانی نکرد و خیلی کلی سخنرانی نمود.برخلاف این رویکرد غالب مدعیان اصولگرایی از همان هفته نخست روی کار آمدن روحانی به انتقاد تند علیه این دولت پرداختند و بی امان تاختند.این انتقاد ها به دلیل آنکه از حیز انتفاع خارج بود سبب شد منتقدان، منفور ملت شوند.

با این حال به نظر نگارنده محمود احمدی نژاد مهره‌ای سوخته تلــقی می‌شود‌. از هر زاویه ای به ماجرا بنگریم چشم انداز روشنی نمی توان برای وی متصور شد.بدین خاطر هم است که غالب اصولگرایان حاضر به سرمایه گذاری مجدد علیرغم شکست هفتم اسفندماه بر روی او نیستند. عبور احمدی نژاد از فیلتر شورای نگهبان با اما و اگر‌های جدی روبروست .همچنین کارنامه سیاه رنگ وی هنوز از خاطر مردم پاک نشده است.نزدیکان وی نیز یا پرونده قضایی دارند و یا در کنج اوین مشغول آب خنک خوردن هستند.مردم هم در انتخابات هفتم اسفند نشان داده اند به بلوغ فکری مناسبی رسیده اند و بنا نیست از یک سوراخ دوبار گزیده شوند.بنابراین اگرچه احمدی نژاد رگ خواب مردم را خوب می‌داند اما بازگشت او به دلایل ذکر شده تقریبا محال است.

یعنی به همان دلیلی که اصولگرایان حاضر نیستند روی خوشی به او نشان دهند درب‌های بازگشت وی مسدود است.برهمین اساس جناح راست برای انتخابات سال 96 روزهای سختی را پیش رو دارد.این جریان نیاز به احمدی نژادی دیگر دارد تا بتواند امیدوار شود.

فی الحال تمام اصولگرایانی که نام شان به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود توانایی پر کردن شکاف میان مردم و اصولگرایان را ندارند و از درک پایینی برخوردارند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=31255

ش.د9504560

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات