تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۱۰۲۱۵

رسانه ملی و اعتماد اجتماعی

پایگاه بصیرت / مجید ابهری / آسیب‌شناس

(روزنامه آفتاب‌يزد - 1395/06/11 - شماره 4700 - صفحه 1)

یکی از ابزارهایی که باعث تقویت و جذب اعتماد اجتماعی در جامعه می‌شود، رسانه‌های جمعی در جامعه هستند که با فعالیت‌های خود باعث ایجاد و تقویت اعتماد مخاطبان به این رسانه گروهی می‌شوند. متاسفانه بعضی از شبکه‌های صدا و سیما به هر دلیلی با القاب و عناوین مختلف، افرادی را به عنوان کارشناس دعوت می‌کنند که بسیاری از نخبگان و حتی مردم عادی آنها را به خوبی می‌شناسند و از سوابق‌شان آگاه هستند. نه مدرک تحصیلی باعث دانش و تجربه می‌شود و نه عناوین ریز و درشت موجب ایجاد پایگاه علمی برای فرد یا افرادی می‌شود. مثلا شبکه سلامت چند شب قبل فردی را با عنوان دکتر دعوت کرده بود که از ایشان به عنوان برترین در بعضی از رشته‌های اجتماعی و آسیب‌های مرتبط یاد می‌کرد. اولا مدارج تحصیلی و عناوین علمی کارشناسان توسط چه کسانی تایید و ملاحظه شده است؟ ثانیا براساس ادعای فرد مگر می‌شود عناوین مسئولیت ساز و تعهدآور علمی را به وی اعطا کرد؟ این حرکت باعث دلگیری و ناامیدی بسیاری از دست‌اندرکاران علمی، پژوهشی و تجربی می‌شود.

خدا نکند و مبادا که براساس روابط غیررسمی یا بده بستان‌های مادی بعضی از اشخاص به شبکه‌های سیما دعوت شوند و اینگونه عناوین به آنها داده شود و بعد گله‌مند باشیم چرا صدا و سیما مخاطبان خود را از دست می‌دهد و اعتماد مردم به چه علت از صدا و سیما سلب یا کمرنگ می‌شود. شورای سلامت صدا و سیما مخصوصا در شبکه سلامت که با بهداشت جسمی و روانی جامعه سر و کار دارد باید همت مضاعف در ارزیابی و تایید صلاحیت‌ها و عناوین کند. هر چند بسیاری از دلسوزان جامعه از دانش آنها محروم شده اما اینها دلیل موجهی برای دعوت از افردی نمی‌شود که فقط براساس ادعا کارهایی انجام داده‌اند. اغلب مردم در بسیاری از شهرستان‌ها به اعتبار حضور بعضی از کارشناسان در صدا و سیما به آنها مراجعه کرده یا اعتماد می‌کنند.

در امر اعتیاد و موادمخدر کارشناسان و صاحب‌نظرانی در کشور حضور دارند که می‌توانند مشکلات این بلای خانمان‌سوز را با تکیه بر خرد جمعی و دانش روز حل و فصل کنند، اما هیچ‌گاه داوطلب حضور در صدا و سیما نیستند و دست‌اندرکاران این رسانه هم به خود زحمت نمی‌دهند تا به دنبال نخبگان واقعی حرکت کرده و بین آنها و مردم و مخاطبان پل ارتباطی برقرار کنند. متاسفانه عنوان دکتر به عنوان یک ابزار علمی به سادگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دانش پراکنی یکنواخت برخی کارشناسان تکراری، آنها را به سهامداران صدا و سیما و بعضی از شبکه‌ها مثل شبکه سلامت تبدیل کرده است. امروز لازم است مدیریت محترم صدا و سیما اینگونه شبکه‌ها را مورد بازخواست قرار داده و از کارشناسان سلامت و آسیب‌های اجتماعی بخواهد در مورد افرادی که عنوان برترین‌ها را یدک می‌کشند تحقیق کنند تا شاید باقی‌مانده اعتماد مردم به این رسانه حفظ شده و از کاهش اعتبار این رسانه ملی جلوگیری شود.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=48402

ش.د9504545

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات