صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۰۵۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 20 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): علت تهاجم‌های بی‌سابقه کنونی بر ضد نظام اسلامی، قدرت روز افزون این نظام است؛ زیرا دشمنان از این قدرت فزاینده به ‌شدت احساس خطر کرده‌اند و حملات خود را افزایش داده‌اند. به ‌رغم تمام توطئه‌ها و به کوری چشم دشمنان، قدرت نظام اسلامی، روز به روز افزایش خواهد یافت.(1397/1/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
قدرت فزاینده!

امروز بیستم فروردین مصادف با روز ملی فناوری هسته‌ای است؛ حدود 12 سال می‌شود که ما در این روز آخرین اخبار توسعه و پیشرفت علمی هسته‌ای دانشمندان عزیز کشورمان را می‌شنویم. البته امسال نیز با وجود همه موانع و کارشکنی‌هایی که قدرت‌های بزرگ غربی و ارتجاع منطقه در مسیر پیشرفت ملت ایران ایجاد کرده‌اند، بنا به گفته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی فعالیت‌های علمی متوقف نشده و شاهد رونمایی از 83 دستاورد هسته‌ای خواهیم بود.
اساساً راز دشمنی دشمنان انقلاب و نظام اسلامی با ما همین عزت، اراده، امید به آینده روشن، خودباوری ملی توأم با تلاش مضاعف متخصصان و پژوهشگران حوزه‌های علمی گوناگون است که در بیانات دیروز امام خامنه‌ای در دیدار جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح مورد تأکید ویژه قرار گرفت. ایشان دوران کنونی را دوران عزت جمهوری اسلامی ایران دانستند و تأکید کردند: «علت تهاجم‌های بی‌سابقه کنونی بر ضد نظام اسلامی، قدرت روزافزون این نظام است؛ زیرا دشمنان از این قدرت فزاینده به ‌شدت احساس خطر کرده‌اند و حملات خود را افزایش داده‌اند، اما به ‌رغم تمام توطئه‌ها و به کوری چشم دشمنان، قدرت نظام اسلامی، روز به روز افزایش خواهد یافت.»
نشانگان این قدرت فزاینده تنها در حوزه نظامی یا دستاوردهای هسته‌ای و علمی نیست؛ بلکه پیشروندگی و حرکت رو به رشد جمهوری اسلامی همه‌جانبه و متوازن است و مبتنی بر این نگاه، در افق 1404 ایران نه تنها باید به قدرت اول منطقه‌ای در عرصه‌های گوناگون تبدیل شود؛ بلکه باید شاخصه‌های یک بازیگر «توانمند مؤثر» در معادلات و مناسبات سیاسی بین‌المللی را نیز کسب کند. به طور حتم تنوع و تعدد دشمنی‌ها با جمهوری اسلامی که طیفی از سیاسی تا دیپلماسی، نظامی و دفاعی در منطقه تا جنگ نرم فرهنگی و به ویژه جنگ تجاری و اقتصادی در ساحت ناجوانمردانه گسترش تحریم‌ها و تهدیدات تا برهم زدن توافق برجامی که مهر تأیید قدرت‌های بزرگ تا شورای امنیت سازمان ملل در پای آن است، مبین این موضوع است که ایران در این هدف با وجود همه مانع‌تراشی‌ها و گرفتاری‌هایی که نمونه‌هایی از آن را در سال گذشته در حوادث دی ماه شاهد بودیم، موفق بوده است.      

▼ گزارش روز
ترجیح منافع حزبی

«با توجه به بیماری‌ای که دارم و به‌ خاطر آن حضورم در شهرداری خیانت است.» این جمله‌ای است که محمدعلی نجفی، شهردار تهران در جلسه علنی روز گذشته شورای شهر تهران که برای بررسی استعفای وی تشکیل شده بود، بیان می‌کند. شهردار تهران همچنین در این باره تأکید می‌کند: «از اعضای شورای شهر تهران تقاضا دارم که این موضوع را به موضوع سیاسی و اطراف آن ارتباط ندهند و اصلی‌ترین علت، بیماری من است.» اما با وجود اظهارات صریح آقای نجفی، اعضای شورای شهر تهران با استعفای وی مخالفت کرده و حضور وی در مسند شهرداری را تمدید می‌کنند! اما آنچه در این میان قابل توجه و تأمل است، این است که چرا باید اعضای شورای شهر در حالی که شهردار تهران وضعیت جسمانی مناسبی را برای اداره پایتخت ندارد و به کنار رفتن از این مسئولیت اصرار دارد و حتی اعلام می‌کند به زودی قرار است برای طی مراحل درمان خود که سخت و طولانی نیز خواهد بود، در بیمارستان بستری شود، بر ماندن نجفی در شهرداری اصرار دارند؟! فارغ از عملکرد چند ماه نجفی در شهر تهران، آیا ماندن وی در حالی که به وضوح اعلام می‌کند: «قطعاً با ادامه حضور بنده با توجه به شرایط بیماری‌ام عملکرد ضعیفی در شهرداری خواهیم دید»، با منافع کلان شهر تهران و پایتخت‌نشینان با وعده‌های انتخاباتی و مسئولیتی که نمایندگان پارلمان شهری تهران در قبال مردم و مشکلات ساکنان تهران دارند، همخوانی دارد یا دلیل اصرار بر موضع عجیب و تعجب‌برانگیز مخالفت با استعفای نجفی را باید در مسائل و منافع حزبی و جناحی جست‌وجو کرد؟ اتفاقی که یک بار دیگر نشان می‌دهد، یکی از مشکلات کشور ما که سبب سامان نیافتن موضوعات در سطوح گوناگون شده، ترجیح منافع حزبی و جناحی بر منافع ملت و کشور است.

▼ اخبار ویژه       
اتمام حجت وزرای دولت نهم و دهم با احمدی‌نژاد

صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی در دولت دهم با بیان اینکه رفتارهای امروز آقای احمدی‌نژاد نگران‌کننده است، تصریح کرد: بنده با رفتارهای ایشان موافق نیستم و به نظرم ایشان در مسیر درستی حرکت نمی‌کند. وی افزود: ما تبعیت از رهبر معظم انقلاب را واجب شرعی و عقلی می‌دانیم و تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیریم که برخی بخواهند با حاشیه‌سازی برای کشور، تابع معظم‌له نباشند. وی گفت: اگر آقای احمدی‌نژاد امروز می‌گوید دلسوز کشور و تابع امام است، باید این ادعا را در عمل با تبعیت از بیانات رهبر معظم انقلاب ثابت کند. عضو کابینه دولت دهم گفت: برخی از دوستان ما که در کابینه نهم و دهم آقای احمدی‌نژاد حضور داشتند، در دیدار با ایشان اتمام ‌حجت کردند؛ توصیه دوستان ما این بود که ایشان در چارچوب قانون اساسی مباحث خود را دنبال کرده و از مواضع غیر اصولی و غیر قانونی پرهیز کند.

مناطق آزاد یا مناطق قاچاق!

داوود گودرزی، دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس نوشت: «همان‌طور که به درستی اشاره کرده‌اید، مناطق آزاد اقتصادی در کشور دچار یک سقط جنین شده‌ و در یک کلمه به مناطق قاچاق تبدیل شده‌اند.» وی درباره لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد در کشور گفته است: «لایحه افزایش مناطق آزاد برای چندمین بار در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است و خبرها حاکی از آن است که برخی نمایندگان با نگاه‌های بخشی و جزیره‌ای و احتمالاً بدون توجه به منافع ملی و کلان کشور به دنبال تصویب این لایحه هستند، در حالی ‌که تجربه ناموفق و عبرت‌آموز مناطق آزاد فعلی پیش روی ما قرار دارد.»

▼ اخبار
1ـ نگرانی آل‌سعود از قدرت موشکی یمن
یک منبع مسئول در اتحادیه عرب اعلام کرد: اجلاس آتی سران عرب که قرار بود ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) به میزبانی عربستان سعودی و در شهر ریاض برگزار شود، به شهر الدمام منتقل شده است. وی که نخواست نامش فاش شود، به دلایل تغییر در مکان برگزاری این نشست اشاره نکرد، ولی رسانه‌ها می‌گویند دلیل این اقدام عربستان سعودی ترس از موشک‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بود. قرار است همه تدارکات لازم برای اجلاس مذکور در پایتخت عربستان انجام شود؛ ولی در مرکز فرهنگی «الملک عبدالعزیز» واقع در شهر الدمام انجام می‌شود. گفتنی است، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های یمنی روز ۱۹ دسامبر سال میلادی گذشته (۲۸ دی ماه) یک فروند موشک از نوع برکان اچ ۲، به سمت قصر الیمامه واقع در شهر ریاض شلیک کرد که سامانه موشکی عربستان آن را رهگیری و منهدم کرده بود. قصر الیمامه که دفتر پادشاه سعودی در آن قرار دارد، در تاریخ مذکور میزبان شورای وزیران و ولی‌عهد عربستان بود.

2ـ پرونده نازنین زاغری به مسائل مالی ربطی ندارد

در پی انتشار ادعایی از سوی «ریچارد راتکلیف» همسر نازنین زاغری، تبعه ایرانی‌ـ انگلیسی مبنی بر اینکه مقامات قضایی ایران به وی گفته‌اند که علت اصلی زندانی‌‌ شدن همسرش، بدهی بریتانیا به ایران است، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت: خانم زاغری به عنوان شهروند ایرانی، از نظر دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران به دلایل مختلف مجرم شناخته شده و طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران محاکمه شده و دوران محکومیت خود را سپری می‌کند. وی افزود: هر آنچه درباره نوع اتهامات خانم زاغری و ارتباط دادن آن به برخی از مسائل روابط فیمابین ایران و انگلستان مطرح می‌شود، گمانه‌زنی‌های بی‌اساسی است که صحت ندارد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هیچ ارتباطی بین محکومیت وی با روابط دوجانبه تهران و لندن وجود ندارد و این موضوع به مسائل و اختلافات مالی نیز که در برخی حوزه‌ها بین ایران و انگلستان وجود دارد، ارتباط پیدا نمی‌کند.

3ـ شادمانی روزنامه اصلاح‌طلب از افزایش نرخ دلار!

روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» در گزارشی با ابراز خرسندی از روند صعودی نرخ دلار نوشت: «بازار ارز در تهران روز گذشته همچنان به روند افزایشی خود ادامه داد و وارد فاز جدیدی از قیمت شد... ولی باید پذیرفت که قیمت دلار در حال حاضر دارد سیر طبیعی خود را سپری می‌کند، این یعنی حباب قیمتی در کار نیست که مردم منتظر ترکیدن آن باشند. قیمت کنونی بازار ارز قیمتی تعادلی است و رویه‌ای است که دولت باید سال‌های پیش به سمت آن می‌رفت. شناور کردن قیمت‌ها و خروج از مکانیسم سرکوب قیمتی از جمله عملکردهایی است که مدت‌ها پیش باید در دستور کار دولت قرار می‌گرفت. البته در این میان نباید از نظر دور داشت که با بالا رفتن قیمت دلار می‌توان منتظر تورم‌های آتی بود.»

4ـ شروط آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بن‌سلمان

«مجتهد» کاربر و فعال سیاسی مشهور عربستانی در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرده است ولی‌عهد سعودی تا سه ماه آینده به جای پدرش حاکم عربستان می‌شود. وی افشا کرده که محمد‌بن‌سلمان برای این اقدام با جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ هماهنگ است و نظر مثبت آمریکا را در این باره گرفته است. گفتنی است، «خالدبن‌فرحان آل‌سعود» شاهزاده سعودی نیز پیش از این اعلام کرده بود، آمریکا و اسرائیل شرط‌هایی را برای محمدبن‌سلمان اعلام کرده‌اند که باید پیش از اعلام پادشاهی خود آنها را بپذیرد؛ از جمله آن شرط‌ها، تضمین امنیت کشتیرانی رژیم صهیونیستی از طریق تنگه تیران و عادی‌سازی روابط با این رژیم است.

▼ اخبار کوتاه
نیروهای امنیتی سومالی در فرودگاه موگادیشو از یک هواپیمای مسافربری اماراتی میلیون‌ها دلار پول کشف کردند. به نوشته وبگاه «ماریگ آنلاین»، آنطور که برخی منابع مطلع اعلام کرده‌اند، در این هواپیما که از ابوظبی وارد سومالی شده، حدود 13 میلیون دلار پول نقد موجود بوده که مقصد این حجم پول قاچاق، سفارتخانه امارات در موگادیشو بوده است. گفتنی است، سومالی بابت حمایت دولت امارات از جمهوری خودخوانده سومالی‌لند با این کشور اختلاف دارد. افزون بر این، روابط دو کشور از زمان قطع رابطه عربستان و امارات با قطر تیره شده است.
اصغر زارعان، دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با بیان اینکه 83 دستاورد در حوزه فناوری هسته‌ای داشته‌ایم، گفت: این دستاوردها در عرصه صنعت هسته‌ای، حاکی از مدیریت جهادی، خودباوری بدون وابستگی به خارج از کشور است که می‌توانند در نمایشگاه قرار بگیرند و رونمایی شوند. وی افزود: قرار بر این بود که مجموع دستاوردهای سال 96 که در 20 فروردین(امروز) از آنها رونمایی می‌شود، 111 دستاورد باشد که در نهایت 83 دستاورد نمره قبولی را از نظر فنی دریافت کردند.
محمدعلی پورمختار، از نمایندگان مجلس با اعلام اینکه اعضای کمیسیون قضایی مجلس با رئیس قوه قضائیه دیدار کرده‌اند، گفت: در این جلسه مباحثی در زمینه ادعاهای محمود احمدی‌نژاد درباره اموال و دارایی‌های رئیس دستگاه قضا مطرح شد که آیت‌الله آملی‌لاریجانی این اظهارات را تکذیب و عنوان کرد ما بنا نداریم به این اظهارات پاسخ دهیم.
شرکت بیمه تعاون در سال حمایت از کالای ایرانی، کالاهای ساخت وطن را از نظر کیفیت بیمه می‌کند تا تولید‌کننده و مصرف‌کننده در چتر امنیت بیمه معامله کنند. این نوع از بیمه‌نامه در مواردی که مصرف‌کنندگان از کیفیت کالای داخلی زیاد مطمئن نبوده و نسبت به خدمات پس از فروش به حصول اطمینان نیاز دارند، ارائه می‌شود.
بررسی آمار گمرک در سال ۹۶ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۳ هزار و ۶۴۸ تن گلاب استحصالی از گل‌ محمدی، گل خشک و گلبرگ تازه و اسانس‌های روغنی از گل‌ محمدی به کشور‌های گوناگون جهان صادر شده است که با صادرات این حجم گل و گلاب، ۱۱ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۹۶۸ دلار درآمد ارزی به دست آمده است.
«گلعاد اردان» و «یوآو گالانت» دو نفر از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی ضمن اتهام‌زنی به دمشق درباره حمله شیمیایی در «دوما»، حمله آمریکا به مواضع دولت سوریه را خواستار شدند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات