صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۰۱۸۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 14 اسفند

سفری بی‌دستاورد اگر.../نگذاریم مطالبات مردم فراموش شود/دو انتصاب در نیروهای مسلح..
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
سفری بی‌دستاورد اگر...

صبح امروز «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه برای گفت‌وگو با مقامات کشورمان درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین رایزنی دیپلماتیک برای گسترش روابط دوجانبه وارد تهران شد. معمولاً در سفرهای دیپلماتیک، برنامه‌ها و اظهار مواضع سیاسی غیر رسمی و به اصطلاح اعمالی بیشتر از رسمی و اعلامی اهمیت پیدا می‌کند و تعیین‌کننده‌تر است.
لحن تهدیدگونه آقای لودریان در آستانه سفر به تهران در مصاحبه دیروزش با روزنامه «ژورنال دو دیمانش» که جمهوری اسلامی ایران را به اعمال تحریم‌های جدید در صورت استنکاف از ایجاد تغییر در برنامه‌های قدرت دفاعی و موشکی و حضور منطقه‌ای‌اش تهدید کرد، نشان داد اهداف سفر وی را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد.
به نظر می‌رسد، لودریان با مواضعی که درست در آستانه سفرش به تهران ابراز کرد می‌خواست این پیام را بدهد که محور سفرش چیست و مذاکره دوجانبه باید از کجا شروع شود. در واقع وی می‌خواهد مذاکره را با فرار به جلو از جایی شروع کند که بخشی از دعوای ما با غرب و آمریکایی‌هاست. اگر آقای لودریان به دنبال یک سفر موفقیت‌آمیز است، باید از طرح مباحثی که جزء خطوط قرمز منافع و امنیت ملی ما محسوب می‌شود و پاسخ آن از پیش روشن است، پرهیز کند و به جای آن بر موضوعاتی که می‌تواند حضور مؤثر فرانسه را در منطقه به همراه داشته باشد، تمرکز کند. تقویت قدرت دفاعی در دنیای امروز حق مشروع و مسلم هر ملتی است و اجتناب از مداخله دیگران در امور داخلی کشورها، مفاد پذیرفته شده همه کنوانسیون‌هایی است که امضای فرانسه نیز در پای آنها وجود دارد. برجام نیز به تأیید فرانسوی‌ها، یکی از اعضای اصلی گروه 1+5 رسیده است؛ از این رو از فرانسوی‌ها که در بین اروپایی‌ها خود را قانونمدار و منشأ فرهنگ آزادی می‌دانند، کمترین انتظار این است که هم به قوانین ملی ما احترام بگذارند و از مداخله در امور داخلی ما دست بردارند و هم قانون بین‌المللی و برجام را محترم بشمارند. وفق برجام، ایران بیش از سهمش برای موفقیت برجام هزینه کرده و الآن نوبت آنهاست؛ به همین دلیل اگر فرانسه همچنان بخواهد نقش جدید خودش که بعد از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا کسب کرده و متولی اعمال فشارهای اروپا علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شده، ایفا کند، این سفر دستاورد جدی نخواهد داشت.

▼ گزارش روز
نگذاریم مطالبات مردم فراموش شود

«بی‌خبر نیستم از افرادی که تلاش می‌کنند دستاورد‌های دولت صدمه ببیند. البته این از روی کم‌عقلی است. وقتی حساب می‌کنم، می‌بینم کسانی که با دولت مخالفت می‌کنند، بیشتر بر مبنای کمبود عقل است. مخالفت با دولت معنی ندارد، مبارزه با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی و منافع یک ملت، ضربه زدن به امید یک ملت که ضربه زدن به اعتماد مردم است.» این عبارات را رئیس دولت اعتدال، روز گذشته و در مجمع سالانه بانک مرکزی بیان کرده است! جملاتی که چند نکته مهم در آن نهفته است؛ اول هم‌سنگ کردن انتقاد به دولت با ضربه زدن به منافع ملی و اعتماد عمومی و آن را نشانه کم عقلی دانستن! نکته‌ای که حتی اگر از آقای روحانی این را بپذیریم و قبول کنیم که وی درست می‌گوید، آن‌گاه باید از ایشان پرسید آیا این موضوع تنها منحصر به دولت شماست یا شامل همه دولت‌ها می‌شود؟ و اگر معتقدید فقط مختص دولت اعتدال است، بگویید چه تفاوتی میان رأی مردم در سال‌های 92، 84، 76 و... وجود دارد، آیا رأی مردم در دوران مختلف ارزش‌های متفاوت دارد؟ اگر شامل همه دولت‌ها می‌شود، انتقادات و سخنان شما درباره دولت‌های گذشته نیز مشمول همین کم‌عقلی و اقدام علیه منافع ملی می‌شود یا خیر؟ اما نکته دیگر و صد البته مهم‌تر در این میان، فارغ از آنکه رئیس‌جمهور در سخنان‌شان چه می‌گویند و چه مباحثی را مطرح می‌کنند، این است که مطالبات مردم و خواسته‌ها و انتظارات از حسن روحانی و دولتش مشخص است، مردم و منتقدان نباید اسیر این جمله‌سازی‌ها و مباحث انحرافی شده و به بحث‌های بی‌پایان در این زمینه بپردازند، بلکه با تذکری کوتاه در این باره، همچنان باید به دنبال پیگیری خواسته‌های مردم و حل مشکلات بوده و مراقبت کنند با طرح چنین مباحثی مطالبات مردم گم نشود.

▼ اخبار ویژه            
انتقادپذیری، شفاف‌سازی و برائت‌جویی

حجت‌الاسلام لطفی، امام جمعه ایلام که به تازگی انتقادات زیادی نسبت به سبک زندگی او و برخی از اطرافیانش در فضای مجازی مطرح شده بود، در مصاحبه‌ای رادیویی درباره حواشی ایجاد شده مربوط به فرزندش گفته است: «من هیچ دشمنی نداشته باشم، فقط این بچه‌ام برای دشمنی من کفایت می‌کند.» پیشتر نیز وی با انتشار اطلاعیه‌ای در زمینه حواشی ایجاد شده درباره اتومبیل مورد استفاده دفترش گفته بود: «از همه عزیزانی که با معیار عدالت و ارزش‌های انقلاب اسلامی و از باب فریضه امر به معروف به تصریح یا تلویح، این طلبه خدمتگزار را نقد فرمودند، تشکر می‌کنم و صد البته انتقاد خیرخواهانه را فرصتی برای اصلاح و تکامل تلقی نموده و خود را بی‌نیاز از نقد و دعای خیر مؤمنین نمی‌دانم.» گفتنی است، خودروی پرادو هم که تصویر آن در فضای مجازی منتشر شده، سالیان پیش آخرین استاندار دولت اصلاحات به دفتر امامت جمعه ایلام واگذار کرده است و صرفاً در شرایط اضطراری و ضروری برای جابه‌جایی برخی مهمانان یا استثنائاً در برخی سفرهای شهرستانی از آن استفاده می‌شود. در این باره باید گفت، انتقادپذیری، شفاف‌سازی و برائت از فرزند ناخلف سه مؤلفه‌ای است که در عملکرد امام جمعه ایلام پس از مباحث اخیر ستودنی است و می‌تواند برای بسیاری از مسئولان یک الگو تلقی شود.

خیز عربستان برای دخالت در انتخابات عراق

یکی از سیاست‌های عربستان سعودی برای تأثیر گذاشتن بر انتخابات عراق، به دنبال به دست آوردن پایگاه مردمی در مناطق فقیرنشین این کشور است؛ رژیم سعودی برای تحقق این هدف در تلاش است از طریق حمایت‌های مالی، توجه مردمِ ساکن این مناطق را به خود جلب کند.

▼ اخبار
1ـ دو انتصاب در نیروهای مسلح
حضرت آیت‌الله‌العظمی ‌خامنه‌ای، فرمانده معظم کل‌قوا، در احکام جداگانه‌ای حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله حاجی‌صادقی را به سمت نماینده ولی‌فقیه در سپاه و حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی را به سمت رئیس دفتر عقیدتی‌ـ سیاسی فرماندهی کل قوا منصوب کردند. در حکم فرمانده معظم کل قوا به حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی آمده است: «نظر به پایان مأموریت جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ علی سعیدی و تعهد و شایستگی و تجارب ارزنده، جناب‌عالی را به سمت نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می‌نمایم.» رهبر معظم انقلاب در ادامه ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعیدی، تأکید کردند: «ارتقای معنویت و بصیرت دینی و تقویت روحیه جهادی و انقلابی آحاد فرماندهان و پاسداران و بسیجیان و خانواده‌های آنان با بهره‌گیری از حوزه‌های علمیه و استفاده از روحانیون عالم و عامل و اثرگذار، هماهنگ با سیاست‌های ابلاغی و تعامل ‌هم‌افزا با فرماندهی کل سپاه مورد انتظار است.» فرمانده معظم کل قوا همچنین در حکم انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌های خالصانه و ارزشمند حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا صفائی در طول خدمت، تأکید کردند: «ارتقای سطح آمادگی‌های معنوی و بصیرت دینی فرماندهان و آحاد کارکنان نیروهای مسلح و خانواده‌های آنان با استفاده حداکثری از ظرفیت نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه و سازمان‌های عقیدتی سیاسی در نیروهای مسلح از طریق سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت و تعامل نزدیک و هم‌افزا با ستاد کل مورد انتظار است.»

2ـ شرط حمایت اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری لاریجانی در 1400

«محمدصادق جوادی‌حصار» درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری گفت: مسئله مورد اشاره بسیار به موضع آقای علی لاریجانی بستگی دارد. مواضع کاندیدا‌ها در آستانه انتخابات است که اعلام حمایت یا عدم آن را از سوی اصلاح‌طلبان و صاحبان رأی می‌گیرد و در حقیقت شیوه مواجهه آنها بسیار تعیین‌کننده است. وی در این باره افزود: در صورتی ‌که اصلاح‌طلبان هیچ گزینه‌ای نداشته باشند و مجبور شوند بین گزینه‌های موجود یکی را انتخاب کنند، آقای لاریجانی می‌تواند یکی از این گزینه‌ها در نظر گرفته شود؛ اما یک تجربه خیلی روشن از انتخابات گذشته نشان می‌دهد در صورتی ‌که بنا باشد اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی ‌مانند روحانی حمایت به عمل‌ آورند، باید با یک گفتمان دادوستدی، یعنی نوعی از ائتلاف روشن و شفاف دست به این کار بزنند.

3ـ آیت‌الله خامنه‌ای به هیچ‌کس باج نمی‌دهد

آیت‌الله محمد مؤمن گفت: آیت‌الله خامنه‌ای اعتقاد و اعتماد واقعی به مردم و قدرت آنها دارند و مطلقاً خلاف‌گویی در ایشان و در کارشان وجود ندارد. ایشان با صراحت و صداقت، بارها تأکید کرده‌اند که کار وقتی بر دوش مردم باشد، پیش می‌رود که نمونه‌ آن نیز جمع‌ شدن فتنه 88 بود که خود مردم انجام دادند و این نکته باید در پیشبرد امور حوزه و دانشگاه هم مورد توجه قرار گیرد. وی در پایان تبیین کرد: بنده بحمدلله از آغاز با آقا رفیق بوده‌ام و در آیت‌الله خامنه‌ای غیرخدا ندیده‌ام؛ باید دعا کنیم خدا به حق جد ایشان، این شخصیت را برای ما حفظ کند؛ آیت‌الله خامنه‌ای مسلمان واقعی است و به هیچ‌کس هم باج نمی‌دهد.

4ـ ائتلاف آمریکایی، نیروی هوایی داعش است

«بشار اسد» اعلام کرد: ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به رهبری آمریکا عملاً نیروی هوایی داعش است. وی گفت: تهاجم رسانه‎ای و سیاسی علیه سوریه تحت عناوین حقوق بشری با هدف اصلی حمایت از تروریسم و تروریست‎ها پس از حملات پیاپی علیه آنها، انجام می‌‏گیرد. رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد: بیشتر ساکنان غوطه شرقی و ریف دمشق خواستار رهایی از محاصره تروریست هستند و از همین رو، عملیات ضد تروریستی همزمان با ایجاد گذرگاه‎های امن برای مردم به سوی مناطق تحت سلطه دولت سوریه، ادامه خواهد داشت.

▼ اخبار کوتاه
رزمندگان قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه پس از تحقیق و بررسی و تأیید اخبار مردمی، در اقدامی غافلگیرانه و ضربتی موفق شدند بیش از 13 تن بذرِ خشخاش را که در یکی از انبارهای شهرستان زاهدان دپو شده بود، کشف و ضبط کنند. محموله کشف شده از نظر میزان و حجم در سطح کشور بی‌سابقه و جزء بزرگ‌ترین محموله‌های کشف شده در کشور است که در پی این عملیات موفقیت‌آمیز، تعدادی از قاچاقچیان نیز دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.
«دنی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد، در نشست سالیانه لابی «آیپک» از سازمان ملل خواست به جای تصویب قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی با ایران مقابله کند. وی در اظهارات جالبی مدعی شد: «ضروری است که سازمان ملل تمرکزش را به سمت مسائل واقعی دنیا مثل ایران معطوف کند. همه ما می‌دانیم این تهدید، چقدر خطرناک است؛ اما سازمان ملل وقت و انرژی‌‌اش را با رأی‌گیری و گزارش علیه اسرائیل هدر می‌دهد.»
سخنگوی شورای نگهبان گفت: موضوع همه‌پرسی فقط در دو اصل قانون اساسی آمده است که یکی مربوط به اصل ۵۹ و اعمال قوه مقننه از طریق همه‌پرسی در موارد ضروری و دیگری مربوط به اصل ۱۷۷ قانون اساسی و موضوع بازنگری قانون اساسی است. البته در اصل ۱۱۰ نیز فرمان همه‌پرسی از اختیارات رهبری اعلام شده است که شورای نگهبان در این دایره موافق همه‌پرسی است.
عطاءالله مهاجرانی در توئیتر نوشت: «چرا BBC جهانی که به بسیاری از زبان‌های معروف و مهجور دنیا برنامه پخش می‌کند، به زبان عبری که زبان رسمی اسرائیل و زبان دینی یهودیان جهان است، برنامه ندارد؟ چرا اسرائیل[رژیم صهیونیستی] را در منطقه حفاظت‌شده خبری قرار داده و نتانیاهو را با پر طاووس باد می‌زند!؟»
«لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه گفت: «در آستانه نبرد بین اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و حزب‌الله در جنوب لبنان هستیم. ایران در حال پیروزی است و ما در حال بازنده شدن هستیم. من به اردن و اسرائیل سفر کردم. پادشاه اردن در محاصره است؛ زیرا در برابر شکل گرفتن محور روسی و ایرانی، ابتکار عملی نداریم.»
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره افزایش حضور بانوان در دستگاه دیپلماسی گفت: در وزارت امور خارجه تاکنون معاون وزیر، سخنگو و سفیر زن منصوب کرده‌ایم و در حال حاضر هم سه سفیر زن دیگر پیشنهاد کرده‌ایم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات