بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۰۴۲۷

وزیر خارجه جدید آمریکا کیست و چه سیاستی در قبال ایران خواهد داشت

بازی ترامپ با مُهره ها سبب کنار گذاشتن تیلرسون و نشاندن فردی به جای وی در راس دستگاه دیپلماسی آمریکاست که سیاست وی در قبال ایران و برجام بر همگان مشهود است.
به گزارش بصیرت به نقل از خبرگزاری مهر، رکس تیلرسون وزیر خارجه معزول آمریکا در حالی ساعاتی پیش از طریق توئیتر از سوی ترامپ برکنار شد که شب گذشته از سفر چند روزه آفریقایی‌اش به واشنگتن بازگشته بود و تصور می کرد که با اقتدار به کار خود ادامه خواهد داد.

ترامپ امروز در پیامی توئیتری اعلام کرد که مایک پمپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» را به عنوان وزیر خارجه این کشور منصوب کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا پس از برکناری تیلرسون اعلام کرد که دلیل این اقدام اختلاف نظر با تیلرسون در برخی مسائل، از جمله توافق هسته ای ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ میلادی (۲۳ تیر ماه سال ۹۴) موسوم به «برجام» بوده است.

ترامپ در این خصوص گفت: من زمانی با «مایک پومپئو» کار کرده ام. او همیشه یک حالت دارد و پر انرژی و با هوش بسیار است.

به راستی پمپئو کیست، تشابه دیدگاه وی با ترامپ در چه حوزه هائی است و چه سیاستی را درباره ایران در پیش خواهد گرفت؟

به گزارش بی‌بی‌سی، مایک پمپئو از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران است و انتصاب او در حالی صورت گرفته که دو ماه دیگر دولت آمریکا باید نظرش را درباره پایبندی ایران به توافق هسته‎ای اعلام کند.

تأیید نکردن این پایبندی به این معنا است که تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکا ادامه نخواهد یافت. دولت آمریکا می‌‎گوید اگر برجام «اصلاح» نشود، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نخواهد کرد.

مایک پمپئو ۵۴ ساله به عنوان رئیس سازمان سیا به طور مرتب دونالد ترامپ را در جریان مسائل اطلاعاتی قرار می‌دهد. او یکی از تندروترین چهره‌ها در زمینه سیاست خارجی در حلقه نزدیک به رئیس جمهوری آمریکا است.

پمپئو مانند خود دونالد ترامپ از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران است و بارها خواهان لغو آن شده است. وی چندی پیش درباره ایران مدعی شده بود که تهران «دست به اقدامات بی‌رحمانه‌ای می‌زند تا به قدرت برتر در منطقه تبدیل شود».

این فرد، در گفته های پیشین خود (همگام با ترامپ) بارها تصریح کرده است که رفتار واشنگتن با پیونگ یانگ باید به اندازه ای شدید و سخت باشد که دارای بازدارندگی کافی بوده، کره شمالی را از ادامه فعالیت های هسته ای و موشکی این کشور منصرف کند.

وی موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا را کم‌اهمیت می‌داند و می‌گوید روسیه دهه‌هاست که در حال دخالت در دوره‌های مختلف انتخابات آمریکا است. درماه فوریه او از گفتگوهای خود با رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی روسیه در ساختمان مرکزی سازمان سیا نیز دفاع کرد.

وزیر خارجه جدید المنصوب آمریکا از طرفداران جمع‌آوری گسترده اطلاعات از شهروندان آمریکایی و ارتباطات آنها است.

وی در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۶ خواهان ازسرگیری جمع‌آوری اطلاعات تلفن‌های داخلی و ترکیب آن با اطلاعات مربوط به شیوه زندگی مردم برای ساختن بانک داده‌های قابل جستجو بود.

قبل از رسیدن به ریاست سازمان سیا، پمپئو نماینده ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از اعضای محافظه‌کار این مجلس بود.

او افسر بازنشسته ارتش، فارغ‌التحصیل آکادمی نظامی آمریکا در وست‌پوینت نیویورک و همین‌طور دانش‌آموخته مدرسه حقوق هاروارد است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات