حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> مصاحبه حماسه و جهاد
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۱۰۵۳۰
مصاحبه بصیرت با آزاده ای که در ایام اسارت نهج البلاغه را حفظ کرد:

فراگیری نهج البلاغه با عجیب ترین روش ها توسط اسرا/شکنجه سخت به خاطر فراگیری قرآن و نهج البلاغه

ایام ولادت با سعادت حضرت علی (ع) فرصت مغتنمی است برای یاد کردن از مردانی که مردانگی خود را در صحنه های نبرد ثابت نمودند.پایگاه تحلیلی بصیرت پای صحبت های یکی آزادگان عزیز نشسته که در دوران اسارت نهج البلاغه را حفظ نموده و اکنون به عنوان استاد در کلاس های مختلف مفسر و مبلغ نهج البلاغه هستند. خوانندگان عزیز را به مطالعه این مصاحبه دعوت می کنیم
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد
ایام ولادت با سعادت حضرت علی (ع) فرصت مغتنمی است برای یاد کردن از مردانی که مردانگی خود را در صحنه های نبرد ثابت نمودند.پایگاه تحلیلی بصیرت پای صحبت های یکی آزادگان عزیز نشسته که در دوران اسارت نهج البلاغه را حفظ نموده و اکنون به عنوان استاد در کلاس های مختلف مفسر و مبلغ نهج البلاغه هستند. خوانندگان عزیز را به مطالعه این مصاحبه دعوت می کنیم

فراگیری نهج البلاغه با عجیب ترین روش ها توسط اسرا/شکنجه سخت به خاطر فراگیری قرآن و نهج البلاغه


  • خودتان را معرفی نمایید و بفرمایید چگونه اسیر شدید؟
ضمن عرض سلام، ولادت حضرت علی(ع) را به دلدادگانشان تبریک و تهنیت و برای همگان آرزوی بهره برداری هر چه بیشتر از ماه مبارک رجب را دارم.
حقیر شیرعلی شهبازی از استان لرستان شهرستان دلفان روستای گاوکش علیا میباشم،که به محض نواخته شدن شیپور جنگ تحمیلی از مورخه 59/7/3 یعنی چهار روز پس از شروع تجاوز بعثی ها،با خیل بزرگ سلحشوران ملت ایران برای دفاع از نظام نوپای اسلامی وارد عرصه دفاع در کسوت بسیجی شدم و نهایتا در سال 1362به عضویت سپاه نائل گشته و پس از حضور تقریبا20ماه در جبهه های حق علیه باطل در مورخه62/12/11در عملیات خیبر به خاطر اثابت دو تیر مستقیم به کتف و پهلویم در طلائیه اسیر شدم و به مدت6/5سال اسارتم به طول انجامید. که سرانجام در روز سوم آزادی اسرا در تاریخ69/5/28 به میهن اسلامی بازگشتم.

  • در خصوص فضای حاکم در اردوگاه های رژیم بعث بفرمایید بویژه روحیه رزمندگان
به طور طبیعی در اسارت دو فضا در حال رقابت برای حاکم شدن است.اول فضایی که دشمن بعثی سعی در حاکم کردن آن داشت که نهایتا منجر به اسارت واقعی افراد شود.
با ابزاری مثل (تهدید،شکنجه های فردی و اجتماعی بازجوییهای سخت شناسایی روحانیون و پاسداران ... تطمیع،وعده آزادی، دادن سیگار به افراد . تلویزیون ....تزویر،فریب دادن بچه های آزاده از طریق پناهنده ها،اخبار کذب مخصوصا خبر قریب الوقوع بودن پایان نظام اسلامی،جاسوس پروری،ایجاد تفرقه)
از طرف دیگر فضایی بود که خود آزادگان سعی میکردند آن را بر اردوگاه حاکم کنند.که آن فضا فضای سالم ماندن،اعتقادی ماندن،تقویت روح رزمندگی،امیدواری،عدم اعتماد به دشمن،خدمت به اسرای ناتوان،ایجاد باور های دینی از طریق تمسک به ادعیه،تلاوت قرآن،آشنایی با معارف دینی مخصوصا نهج البلاغه.
در همین راستا باید گفت سلسله مباحث تاریخ اسلام،اخلاق،مباحث سیاسی،انتشار نشریه سفیر،انتشارات فرهنگی،تحلیل سیاسی،مسابقات فرهنگی و...داشته ایم

  • چه شد که به سمت حفظ نهج البلاغه رفتید و چگونه با توجه به فضای حاکم بر اردوگاه و بدون امکانات تمرین داشتید ؟
علت گرایش به نهج البلاغه را می توان در چند چیز به صورت اختصار ارزیابی کرد اولا توفیق الهی ثانیا جذبه خود کتاب شریف  نهج البلاغه ثالثا این کتاب اثار ابر مردیست که خود به آنها اعتقاد داشت و به آنها عمل میکرد که اثر شگفتی در مخاطب به جا میگذارد، رابعا فضای حاکم بر دوران اسارت مثل وجود مربیان مخلص ، وقت کافی ، احساس نیاز جدی به این معارف عمیق و ...
نحوه یادگیری بسیار سخت می شد چون در معرض دید بعثی ها بود و میبایست به شدت مراقبت کرد که لو نرود ولی از انجایی که به عمق ارزش این کار پی برده بودیم برای یادگیری آن حاضر بودیم هر هزینه ای را حتی شناسایی شدن و به تبع ان شکنجه های درد اور را بپذیریم.
حقیر در طول شش و نیم سال اسارت تقریبا چهار بار نهج البلاغه را پیش اساتید ارجمندی همچون جواد فاضل از خوزستان ، حاج اقا خوش وقت از شمال و جناب نجفی از قزوین و استاد مرادی از اصفهان تلمذ نمودم و در کنار آن تلاش شد با فنون ادبیات عرب هم آشنا شده و البته تمسک به قرآن به صورت قرائت ، ترتیل ، تدبر در ایات موجب فراگیری زود هنگام شد تا جایی که بنا به توصیه یکی از اساتید در اسارت اقدام به تعلیم نهج البلاغه نمودم ... البته پر واضح است در فضای غیر اسارت فراگیری کتاب عظیم نهج البلاغه هم آسان و هم همه امکانات جانبی قابل دستررسی میباشد ولی در اسارت در عین محدودیتهای دشمن بعثی و ممنوعیت شدید، لکن حتی ابزار کمک آموزشی هم نداشتیم در سالهای آغازین اسارت که همه چیز از طرف بعثیها کنترل می شد ابزار نوشتاری در دسترس نبود به همین خاطر بایستی روی قدرت حافظه کار می کردیم و آموزشها فقط شفاهی بود. به یاد دارم حاج مرتضی محمدیان از استان لرستان که هم اکنون مسئول اداره اوقاف استان بوشهر میباشد پایش مجروح شده و به علت بی توجهی بعثیها جراحت به حدی بود که بدون عصا نمی توانست حرکت کند.ایشان طلبه بود، روزها در حیاط اردوگاه می نشستیم و در عین ماساژ دادن پای ایشان (مثلا فیزیو تراپی ) صبح ها و عصرها از ایشان عربی (صرف و نحو ) افعال و اسماء عربی را یاد میگرفتیم. پس از ماساژ دادن هر کسی به آسایشگاه خودش مراجعه میکرد و در محل اسکان اقدام به تمرین و مباحثه چند نفره میکردیم. این کار هم استفاده از وقت بود هم زمینه درک و دریافت نحوه آشنایی با معارف دینی بود که عموما عربی نوشته شده مثل مصحف شریف قرآن . نهج البلاغه . مفاتیح . صحیفه سجادیه ....و غیره. روز بعد ضمن تکرار کار ماساژ درسهای روز گذشته مرور و اقدام به دریافت دروس جدید میکردیم و یا اینکه از زمین اردوگاه شوره سفید در می آوردیم و مثل گچ روی سیمان جلوی آسایشگاهها استفاده میکردیم.
توجه داشته باشید که در هر موردی که بیان شد نبایستی چشمان بیمار و حسود و کینه ای حزب بعث را از قلم بیاندازیم چرا که به محض فهمیدن و پی بردن موجب سختگیریها و به تبع ان شکنجه عوامل شناسایی شده دست اول می شد، با این وجود چاره ای جز آموزش و فراگیری معارف و علوم مورد نیاز نبود که خوشبختانه خیل عظیمی از آزادگان به این مهم همت مجاهدانه گماشتند


  • راجع به تاثیرات نهج البلاغه در زندگی شما چه دوران اسارت و چه بعد از آن توضیح دهید
نهج البلاغه قبل از اینکه روی مخاطب اثر گزاری کند به لحاظ پیچیدگی های شگرف ان روی گوینده  آن اثر میگزارد . حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه کلمه کوتاهی دارد که هرکس در جایگاه مربی قرار میگیرد الزاما خودش باید تربیت شده باشد که این همان اثر وضعی همراهی و نزدیکی با نهج البلاغه است. به خاطر نزدیکی با نهج البلاغه از مشکلات گوناگون می توان عبور کرد ،‌ دنیا و اخرت در نظر اهل نهج البلاغه تعریف خاص دارد روابط اجتماعی ، سیاسی تعریف شده دینی میباشد.

  • توصیه شما برای توجه بیشتر به نهج البلاغه چیست؟
نهج البلاغه به خاطر اینکه در دوران پر اتفاق حکومت پنج ساله ی حضرت امیر (ع) و ناظر بر اتفاقات ان روز از اوضاع و احوال سیاسی اجتماعی و پیرامون اشخاص مختلف دوست و دشمن حضرت امیر گفته شده، قطعا در جهت بصیرت افزایی امروز به شدت مورد نیاز و موجب افزایش فهم ادمی از مسائل جاری اجتماعی و سیاسی کشور خود و روابط حاکم بر دنیا است.
اگر مدیری با مفاهیم آن عمیقا آشنا باشد درصد خطاهایش الزاما به حداقل خواهد رسید متاسفانه امروزه اگر در زندگی مدیریتی مدیران ناموفق کنکاش کنیم در خواهیم یافت گم شده ی همه انها ،دوری و فاصله از این گنج عظیم مدیریتی ،معنوی و عرفانی خواهد بود

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات