تکامل و ترقی بشر در گرو جامعه و محیط سالم و نمونه است و فلسفه بعثت انبیاء و جانشینان حضرات هم تشکیل جامعه سالم و الگو بوده و امیرمؤمنان (ع) طبق همین فلسفه به ویژه درزمان خلافت ظاهریشان پیرو جامعهای بودند، که انسانها در کنار آسایش ظاهری به آرامش روحی و روانی حقیقی برسند.
در نهجالبلاغه که قسمتی از کلمات آن امام علی (ع) است، به نشانه و مؤلفههای جامعه الگو پرداخته و نقشه راهی برای همیشه ترسیم کردهاند که ما بخشی از آن را بیان میکنیم:
اساسیترین علامت یک جامعه سالم و الگو توحید محور بودن در تمام ابعادش هست، توحید ستون فقرات جامعه نمونه را تشکیل میدهد. در خطبه اول پس از حمد خداوند بیهمتا آمده است: «سرآغاز دین، خداشناسی است و کمال شناخت باور داشتن او و کمال داشتن خدا شهادت بر یگانگی اوست.»
اهداف حکومت توحید در خطبه ۱۳۱ اینگونه بیان شده است: «خدا تو میدانی که جنگ و درگیری ما برای به دست آوردن قدرت و حکومت و دنیا و ثروت نبود، بلکه میخواستم نشانههای حق و دین تو را به جایگاه خویش بازگردانیم و در سرزمینهای تو اصلاح را ظاهر کنیم، تا بندگان ستمدیدهات در امن و امان زندگی کنند و قوانین و مقررات فراموش شده تو بار دیگر اجرا گردد.»
یعنی در جامعه توحیدی هدف از کسب قدرت اجرای عدالت، اقامه حق، برقراری امنیت و آبادانی ثروتهای جامعه با رعایت درست قوانین است ولاغیر.
رهبر معظم انقلاب هم در طرح کلی اندیشه اسلامی میفرمایند: «چون توحید مثل خون پاک و پاکیزه و صاف و تازهای در سراسر این کالبد و پیکری که نامش اسلام و دین است، هست، در همه مویرگها حتی هست، یک دانه حکم را در اسلام نمیتوانید پیدا کنید که رنگ و نشانی از توحید در آن نباشد.»
اگر جامعه توحیدی شکل بگیرد، آثار گستردهای در ابعاد فردی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خواهد داشت، در جامعه توحیدی، عدالت اجتماعی، نفی هرگونه شرک و تبعیض، وحدت و انسجام مقدس، و دوری از تفرقه و مقابله با ستم و ستمکار، مسئولیتپذیری و ایثار و جهاد و دفاع از حق، آزادی واقعی و نظم و قانون و اخلاق و سلوک انسانی حاکم میشود، و انسانهای پاک و شایسته رشد و تمام استعدادهای خدایی به بهترین وجه شکوفا میشود و کشتی جامعه با آرامش از دل طوفانها عبور کرده و روح و جان انسانها را قرین شادی کرده و هدف از خلقت انسان در یک بستر شرعی و عقلی به ثمر مینشیند. انشاءالله...
