صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۰۶۲۷

از پاسخ‌های روسیه تا تغییر راهبرد عربستان

1ـ پاسخ‌های تحریمی روسیه به ‌آمریکا
ریابوخین، سناتور روس اعلام کرد: مجلس فدرال این کشور قصد دارد در قالب قوانین جدید، تحریم‌های علیه این کشور را پاسخ دهد و احتمالاً در قالب این طرح صادرات قطعات تیتانیومی به آمریکا و به مقصد شرکت هواپیماسازی بوئینگ را متوقف کنند. تیتانیوم یکی از عناصر کمیاب در جهان است که روسیه به آمریکا صادر می‌کند و در چرخه تولید هواپیمای بوئینگ بسیار مهم است. این مقام روس افزود: روسیه همچنین می‌تواند صادرات موتورهای آر بی 180 به آمریکا را تحریم کند که ناسا و پنتاگون از آن استفاده می‌کنند. معاون مجلس دومای روسیه هم اعلام کرده است، این تحریم‌ها شامل پایان دادن به همکاری روسیه با آمریکا در حوزه صنعت هسته‌ای، ساخت هواپیما و ماهواره می‌شوند. بنا به طرح ارائه‌شده از سوی دولت روسیه، در صورت تصویب، آمریکا و متحدان این کشور از حضور در توافقات بخش خصوصی در روسیه نیز منع خواهند شد. هم‌اکنون بانک‌هایی نظیر گلدمن ساکس، جی‌پی مورگان، کردیت سوئیس، مورگان استنلی، بی‌ام‌پی پاریباس، یو‌بی‌اس و سیتی به همراه برخی دیگر از بانک‌های خارجی اجازه سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی روسیه را دارند.

2ـ تلاش اصلاح‌طلبان برای نشستن در جایگاه منتقد

«محمود صادقی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه «آرمان» با انتقاد از عملکرد دولت، گفت: «آقای روحانی نتوانست متناسب با انتظارات، به شعارهایی که پیش از تشکیل دولت دوازدهم داده بود، عمل کند. انتظار می‌رفت دولت دوازدهم بسیار چابک‌تر از دولت یازدهم باشد... انتظار می‌رفت در دولت دوازدهم وزیران تازه‌نفسی به کابینه بیایند. در حالی که متأسفانه شاهد هیچ تحول مثبتی از جمله در حوزه اقتصادی در کابینه نبودیم. به نظر می‌آید که تیم ضعیف‌تری در دولت دوازدهم به کار گرفته شده و انضباط و برنامه‌ای که در دولت قبل وجود داشت، در این دوره از بین رفته است.» گفتنی است، روزنامه «شرق» هم در سرمقاله خود نوشت: «متأسفانه سیاست خارجی در دولت دوازدهم در مقایسه ‌با دولت یازدهم ضعیف‌تر شده و وزیر خارجه و تیم او که برای مذاکره و دفاع از منافع ملی ایران سر از پا نمی‌شناختند، اکنون در شرایط کاملاً منفعل قرار گرفته‌اند.» تا همچنان شاهد تلاش اصلاح‌طلبان برای ساختن چهره منتقد دولت از خود باشیم.

3ـ تغییر راهبرد عربستان در بازار نفت

شرکت ملی نفت عربستان برخلاف آنچه پیش‌بینی‌ شده بود، قیمت نفت سبک عربی خود را برای مشتریان آسیایی 10 سنت افزایش داد. این افزایش موجب شد تفاوت قیمت این نفت با نفت سبک عمان و امارات به 1/2 دلار برسد. کارشناسان معتقدند، عربستان قصد دارد با این اقدام از کاهش بیش از پیش قیمت نفت در بازارهای جهانی جلوگیری کند. به نظر می‌رسد، افزایش بهای سهام شرکت آرامکو به دلیل نزدیک شدن به زمان عرضه سهام این شرکت صورت گرفته و عربستان سعی می‌کند به ‌جای مبارزه برای سهم بازار آسیا که حریفانی، مانند امارات، عراق و ایران را در میدان دارد، با رقبایی دست به ‌عصاتر در میدان‌های شیل آمریکا رقابت کند.

4ـ محکومیت اقدامات صهیونیست‌ها از سوی 120 کشور

در بیانیه‌ پایانی اجلاس عدم تعهد که با شرکت ۸۰۰ نماینده از ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد، ۱۷ کشور و ۱۰ نهاد بین‌المللی برگزار شد، اقدامات رژیم صهیونیستی محکوم شده و آمده است: ما سیاست‌های غیر قانونی و اقدامات اسرائیل اشغالگر را علیه مردم فلسطین در زمینه ساخت و گسترش شهرک‌سازی غیر قانونی، تخریب خانه‌ها و اموال فلسطینی، اعمال مجازات جمعی علیه غیر نظامیان مانند حبس و بازداشت هزاران غیر نظامی محکوم می‌کنیم. این بیانیه همچنین افزوده است: ما غم و اندوه عمیق خود را از کشتار و زخمی شدن صدها شهروند فلسطینی به دست نیروهای اشغالگر اسرائیلی ابراز و آن را محکوم می‌کنیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات