صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۲۰۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 6 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بعضی خیال می‌کنند که برخورد با مفاسد اقتصادی، مخل امنیت اقتصادی است. این عکس قضیه است؛ این درست نقطه مقابل حقیقت است. برخورد با مفسد اقتصادی موجب امنیت اقتصادی است برای غیر مفسد. غیر مفسد کیست؟ اکثریت مردم.(1386/4/7)

▼ حرف روز
سکه‌های مسی!
این روزها مس را به جای طلا می‌فروشند. یک چوپان از طریق پیامک صدها دکتر و مهندس را فریب می‌دهد. ماجرای این کلاهبرداری با ارسال یک پیامک آغاز می‌شود؛ پیامک‌هایی که لحنی عوامانه و روستایی دارد و خبر از یافتن کوزه‌ای از سکه‌های طلا توسط یک چوپان کم‌سواد می‌دهد و دست بر قضا مالباختگان به عنوان خوش‌شانس‌ترین آدم‌هایی که این پیامک به آنها ارسال شده، انتخاب می‌شوند. این سکه‌های تقلبی که برخی از افراد برای آنها از صدها میلیون تومان پول خود می‌گذرند، از سیم‌های برق سرقت شده ساخته می‌شود. در آخرین مورد از کلاهبرداری سکه‌های تقلبی، کلاهبرداران توانستند در ازای سکه‌های بی‌ارزش، 146 میلیون تومان کلاهبرداری کنند.
این ماجرای چند ساله مردم زودباور در عالم سیاست به شیوه بزرگتری در جریان است. در موضوع مذاکره با آمریکا و اعتماد به این کشور و مسئولان آن اکنون همه مردم جهان به دروغگو بودن آمریکا اذعان می‌کنند. البته اصلاح‌طلبان هم این قضیه را باور کرده‌اند. از یک سو آقای ظریف که روزی می‌گفت امضای جان کری تضمین است، امروز از اشتباه خود در اعتماد به آمریکا سخن می‌گوید، از سوی دیگر آقای روحانی آمریکا را مزاحم برجام خطاب می‌کند. حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران که از سینه‌چاکان برجام بود هم گفته است؛ «ما در مقابل افرادی که در ایران می‌گفتند نمی‌توان به غرب اعتماد کرد دیگر حرفی برای گفتن نداریم و این فرو ریختن ساختار سیاسی دولت است.» هنوز ماجرای بی‌نتیجه بودن مذاکره با آمریکا برای برخی از مردم به باور تبدیل نشده است و در آینده ممکن است آمریکا با سکه‌های مسی مردم را تحت تأثیر قرار دهد؛ البته در این میان برخی از افراد، افکار عمومی را به فعالیتهایی مشغول می‌کنند که از حقیقت مالباختگی خود با لحن ساده پیامهای دروغین با خبر نشوند. رئیس سازمان انرژی اتمی به تازگی اظهاراتی داشته که تعجب‌برانگیز است: یک نفر به من بگوید آخر ما با برجام چه چیزی را از دست داده‌ایم؟ در عرض مدت کوتاهی ۳۰ هزار سانتریفیوژ به شما می‌دهم؛ می‌خواهید چکارش کنید؟ تولید ۴ درصد کنیم، بعدش چه؟ می‌گویند در رآکتور سیمان ریخته‌ایم؛ این رآکتور اصلاً کار نمی‌کرد و در حال ساخت بود!
 این اظهارات، پیام‌ها و پیامدهای خطرناکی دارد و می‌تواند با ایجاد اشتباه تحلیلی، آمریکا را به گرفتن امتیازات بیشتر از ایران تحریک کند.

▼ گزارش روز
تهدید اعتماد عمومی
زدن چوب حراج به دریای خزر و واگذاری آن به روسیه، اجاره دریای جنوب و غارت منابع آن، صادرات آب آشامیدنی ایرانیان به کشورهای همسایه در حالی که مردم جنوب با مشکل بی‌آبی مواجه هستند، فروش برق به کشورهای همسایه به جای تأمین برق کشور و در تازه‌ترین نمونه نیز بحث سوءاستفاده جنسی در شهر مشهد و استان خوزستان تنها بخشی از بمباران خبری دروغ، خلاف واقع و اغراق‌آمیز است که رسانه‌های ضد انقلاب از شبکه‌های ماهواره‌‌ای «بی‌بی‌سی فارسی»، «صدای آمریکا» و «من و تو» تا کانال‌های تلگرامی و... دنبال می‌کنند و در کمال تعجب و تأسف در داخل کشور هم از سوی برخی از رسانه‌ها و اشخاص معروف به سلبریتی دنبال می‌شود! اخباری که باید آنها را قطعه‌های جورچینی دانست که کنار هم قرار گرفتن آنها، قرار است نقشه دشمن را کامل کند، نقشه‌ای که هدف بسیار واضح و مشخص آن تهدید و از بین بردن اعتماد مردم، خدشه وارد کردن به استقلال کشور در ذهن مردم به مثابه یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی و ایجاد حس به تاراج رفتن ایران است، موضوعاتی که همگی در نهایت یک نتیجه مشترک دارند و آن ناامید کردن مردم از آینده است! اما مشکل آنجاست که در این میان می‌توان به جامعه حق داد که این دروغ‌ها برایش شبهه ایجاد کند و حتی برخی از اینها را بپذیرد، وقتی جریان رسانه‌ای انقلابی و مسئولان مربوط در هر یک از این حوزه‌ها به موقع وارد عمل نمی‌شوند و در مقابل این تردیدافکنی‌ها توضیح نمی‌دهند، سکوت می‌کنند و از کنار این اخبار به سادگی عبور می‌کنند! اتفاقی که بی‌تردید می‌تواند در درازمدت آسیب‌های جدی فراوانی به اعتماد عمومی وارد کند؛ اعتمادی که از دست رفتن آن نیز هزینه‌های گزافی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

▼ خبر ویژه                 
کاهش اختیارات محمد‌بن‌سلمان!
خبرگزاری رویترز که از توقف فروش سهام شرکت ملی نفت آرامکو عربستان سعودی خبر داده بود، اعلام کرد پادشاه، دستور به این کار داده است. به گفته این خبرگزاری، سه منبع مطلع نزدیک به دایره قدرت در عربستان گفته‌اند، ملک سلمان در ماه ژوئن گذشته در نشستی با افرادی از خاندان سلطنتی و مدیران ارشد نفتی از جمله رئیس بخش اجرایی شرکت آرامکو و مشورت با آنها، تصمیم به لغو واگذاری سهام این شرکت نفتی گرفته است. بنا بر این گزارش، در عربستان براساس عادت مألوف، پادشاه فصل‌الخطاب است و این تصمیم ملک‌سلمان، ضربه شدیدی به برنامه‌های اصلاح اقتصادی و چشم‌انداز 2030 محسوب می‌شود؛ چشم‌اندازی که ولی‌عهد «محمد‌بن‌سلمان» طرح‌ریزی کرده است و هدف اصلی آن تغییرات ریشه‌ای در حوزه اقتصاد است. رویترز همچنین به نقل از منابع خود گفته است که پادشاه سعودی اقدام به کاهش اختیارات فردی محمد‌بن‌سلمان کرده است. رویترز در ادامه می‌نویسد: این برای بار دوم است که پادشاه سعودی در مواضع و تصمیمات فرزندش ورود پیدا کرده و آن را نقض می‌کند. در سال گذشته نیز محمدبن‌سلمان اعلام کرد که عربستان با تصمیم دولت آمریکا برای صلح در خاورمیانه موافق است که از جمله آن شناسایی بیت‌المقدس به پایتختی رژیم صهیونیستی بود. پس از این اعلام موضع ولی‌عهد بود که پادشاه عربستان به طور علنی در نشست عربی که در آوریل گذشته در عربستان برگزار شد، از التزام ریاض به هویت عربی و اسلامی قدس سخن گفت. یک منبع مطلع به رویترز گفته است: «ملک سلمان در این فکر است که در تاریخ چگونه درباره او قضاوت خواهد شد؛ فردی که هم فلسطین را فروخت، هم آرامکو را.»
 
▼ اخبار
1ـ سیاست خارجی در اختیار دولت نیست!
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی به نقل از فائزه هاشمی نوشت: «سیاست خارجی ما که باعث بخش عمده‌ای از فشارهای اقتصادی به جامعه است و مانع ورود دلار به کشور شده و تحریم‌ها را ایجاد کرده، در اختیار رئیس‌جمهور نیست.» روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی به قلم «مهدی پازوکی» نوشت: «ناگفته پیداست که امروز مسائل اقتصادی کشور در گرو سیاست‌های خارجی است و اگر سیاست خارجی اصلاح نشود، امکان تغییرات ساختاری اقتصادی هم وجود ندارد.» متأسفانه دولت در موضوع برجام مرتکب تقصیرهای فراوانی شد. این رویکرد خسارت‌آفرین موجب شد هیچ دستاوردی از این توافق عاید کشورمان نشود. تأسف‌برانگیز اینکه، پس از شکست واضح راهبرد حل مشکلات کشور و ایجاد رونق اقتصادی از طریق مذاکرات هسته‌ای، این جریان به‌جای عذرخواهی و تغییر ریل مدیریت اجرایی کشور و توجه به ظرفیت‌های عظیم داخلی، در اقدامی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی، به رفع مسئولیت از خود و دولت اقدام کرده‌اند و خواهان اختیارات بیشتر در سیاست خارجی هستند.

2ـ تمام مناطق امارات متحده عربی در تیررس نیروهای یمنی است
سخنگوی ارتش یمن در واکنش به حمله پهپاد ارتش این کشور به فرودگاه دبی، گفت: تمام مناطق امارات متحده عربی در تیررس نیروهای یمنی است. «شرف لقمان» سخنگوی ارتش یمن افزود: بار دیگر از سرمایه‌گذاران در امارات متحده عربی می‌خواهیم تا از سرمایه‌گذاری در این کشور خودداری کنند. وی گفت: موشک‌ها و پهپادهای ما این قابلیت را دارند تا به رغم تدابیر و اقدامات امارات متحده عربی به اهداف مورد نظر خود دست یابند. سخنگوی ارتش یمن اضافه کرد، اینها تنها بخشی از توانایی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است. یگان‌های پهپادی ارتش یمن، یک ماه بعد از حمله به فرودگاه ابوظبی فرودگاه بین‌المللی دبی را هدف قرار دادند. خبرگزاری رسمی یمن(سبا) گزارش کرد، این حمله پهپادی با یک فروند هواپیمای بدون سرنشین صماد3 انجام شده است.

3ـ میعانات گازی در صدر صادرات غیر نفتی ایران
بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی پنج ماهه نخست سال جاری، اقلام عمده صادراتی ایران در این مدت به ترتیب؛ میعانات گازی به ارزش دو میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار و سهم ارزشی 11/23 درصد، پروپان مایع شده به ارزش ۸۴۵ میلیون دلار و سهم ارزشی 4/37 درصد، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین به ارزش ۷۳۴ میلیون دلار و سهم ارزشی 3/8 درصد، متانول به ارزش ۵۶۰ میلیون دلار و سهم ارزشی 2/9 درصد و پلی اتیلن گرید فیلم به ارزش ۴۹۶ میلیون دلار و سهم ارزشی2/57 درصد بوده است. گزارش گمرک ایران حاکی از آن است که در مدت مذکور، بیش از ۳۰ درصد از ارزش کل صادرات ایران مربوط به پتروشیمی‌ها، 11/23 درصد مربوط به میعانات گازی و 48/58 درصد مربوط به دیگر کالاها بوده است.

4ـ اعتراض یک روزنامه اصلاح‌طلب به فراکسیون امید
روزنامه همدلی در مطلبی نوشت: «روزی نیست که از خانه ملت عکس، خبر و حاشیه‌ای بیرون نیاید که موجب آزردگی و گاه، زهرخند افکار عمومی نشود و به‌صورت دائم اظهارنظرهایی بیرون نیاید که تنها سرشکستگی برای مردم باقی بگذارد. یکی از نمونه‌های بارز این فَشَلی و بی‌برنامگی به وضوح در عملکرد «فراکسیون امید» دیده می‌شود که این روزها بیشتر به فراکسیونی «ناامید» شباهت دارد. این فراکسیون با اینکه فراکسیون اکثریت است، اما کاملاً منفعل و بی‌برنامه عمل می‌کند و سرلیست آن هم برخلاف انتظارها، عموماً در سکوتی معنادار به‌سر می‌برد و صدای همه حامیان خود را که با «تَکرار می‌کنم» به آنها رأی داده‌اند نیز درآورده است.»

▼ اخبار کوتاه
سیدمصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره استیضاح  وزیر اقتصاد و مطالبه تغییر وزرای اقتصادی دولت، گفت: «من شخصاً به آقای روحانی پیشنهاد دادم قبل از اینکه مردم اعتماد خود را به شما از دست بدهند، تغییری در هیئت وزیران به‌وجود بیاورید، در غیر این‌ صورت مجلس اقدام خواهد کرد.» وی افزود: «به ایشان گفتم دیدید که وزیر کار برکنار شد، ممکن است باز هم از این دست اقدامات پیش بیاید؛ لذا خودتان ابتکار عمل را به ‌دست بگیرید که این‌گونه موجه‌تر است و این واقعیت‌هایی است که وجود دارد.»
مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای شکایت ایران علیه آمریکا نزد دیوان بین‌المللی دادگستری، به اتهام نقض عهدنامه مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی را مداخله در حقوق حاکمیت ایالات متحده برای اتخاذ اقدامات قانونی، از جمله اعمال دوباره تحریم‌ها دانست که موضوعی حیاتی برای حفاظت از امنیت ملی این کشور است. پمپئو همچنین شکایت ایران از آمریکا را سوءاستفاده از دیوان بین‌المللی دادگستری توصیف کرد.
آیت‌الله سیّداحمد خاتمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در نشستی خبری اظهار داشت: با توجه به مشکلات معیشتی مردم، اجلاسیه پیش‌روی مجلس خبرگان به این موضوع اختصاص می‌یابد. وی با بیان اینکه از رؤسای سه قوه دعوت کرده‌ایم تا در این اجلاسیه حضور یابند، گفت: رئیس‌جمهور اعلام کرد از حضور در این اجلاسیه معذور است، اما رؤسای دو قوه دیگر، قول حضور در اجلاسیه را داده‌اند.
سیدمحمود علوی گفت: تیم نظامی وارداتی گروهک تروریستی که با هدف اجرای اقدامات خرابکارانه و تروریستی وارد کشور شده بود، شناسایی و پیش از هر نوع اقدام خرابکارانه منهدم شد. در درگیری مسلحانه با این تیم تروریستی، دو نفر از اعضای آن به هلاکت رسیدند و دو نفر دیگر نیز دستگیر شدند.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی در هفتمین جلسه اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه، اظهار داشت: مذاکره با کشوری که به هیچ تعهدی پایبند نیست، بی‌معناست. وی یادآور شد: آمریکا اگر خواهان مذاکره است باید به برجام برگردد و از ملت ایران بابت هزینه‌هایی که ایجاد کرده عذرخواهی کند.
«برات آبلایراک» وزیر دارایی ترکیه که به پاریس سفر کرده، در نشست خبری مشترک با «برونو لو مارین» همتای فرانسوی خود، از تصمیم مشترک دو کشور برای مقابله با تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا خبر داد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات