صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۰۷۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 17 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مهمترین سلاح ملت ایران برای خنثی کردن تهدیدها، همبستگی ملی و همدلی است. ملت ایران برای خنثی کردن تهدیدهای دشمن احتیاج به بمب اتمی و سلاح هسته‌ای ندارد. همدلی و همبستگی شما مردم و چنگ زدن شما به ریسمان الهی و ایمان دینی، مهم‌ترین سلاح ملت ایران است.(84/1/1)

▼ حرف روز
تلگرام و وفاق ملی

ضعف و نبود اجماع‌نظر میان مسئولان درباره‌ موضوعات متعدد، از جمله آسیب‌های جدی در حوزه‌ سیاست کشور به شمار می‌آید که به مناسبت‌های گوناگون بروز و ظهور یافته است، دچار شدت و ضعف می‌شود و معمولاً هم بدون دستیابی به نتیجه‌ مشخصی به پایان می‌رسد. در این میان، تلگرام و فیلتر کردن آن از این قبیل مسائل است که هنوز هم درباره آن میان مسئولان دولتی و دیگر مسئولان اختلاف‌نظر وجود دارد. در واقع، هرچند اختلاف‌نظر و سلیقه در میان افراد و مسئولان تا حدودی طبیعی و لازمه‌ کشورداری موفق است؛ اما چرا این اتفاق‌نظر و وفاق در حوزه‌های اساسی و مسائلی که ماهیت جناحی نداشته و مربوط به منافع کلان ملی و مرتبط با حفظ موجودیت هستند، نیز به گونه‌ای غیرقابل آشتی بروز می‌کند؟ به راستی چرا مسئولان نباید در حوزه‌ای مانند فیلتر کردن تلگرام که تهدید امنیتی و حتی اقتصادی برای کشور دارد، متحدالقول باشند؟ چرا باید میان مواضع برخی مسئولان در جلسات خصوصی‌ و تصمیم‌سازانه با مواضع آنها در ملأ عام و در میان مردم، تفاوت وجود داشته باشد و چندین چرای دیگر.
پیامد خسارت‌بار این وضعیت در کشور، خدشه‌دار شدن وجهه‌ مسئولان و نظام در میان مردم و بی‌اعتمادی به آنها است. در واقع، از آنجا که مواضع هر طیفی از مسئولان، از سوی طیفی از مردم پذیرفته و درونی می‌شود، در شرایطی که میان مسئولان درباره‌ مسائلی که افکار عمومی نسبت به آنها حساسیت داشته و انتظار دریافت پاسخ قاطع و سریع از سوی مسئولان دارد، اختلاف‌نظر جدی وجود دارد، در جامعه دوقطبی غیر قابل ‌ترمیم ایجاد می‌شود و وفاق ملی را از وضع مطلوب آن دور می‌کند. افزون بر این، طیفی از مردم هم که چندان به مسائل سیاسی و اجتماعی کشور با دیدگاه جناحی و جریانی نمی‌نگرند، با مشاهده‌ این آشفتگی‌های ساخته‌ شده از سوی مسئولان، روز‌به‌روز اعتماد خود به مسئولان را بیشتر از دست می‌دهند. از این ‌رو، به نظر می‌رسد در این شرایط، مسئولان گوناگون، به ویژه مسئولان دولتی باید مراقب و مواظب باشند که اختلاف‌نظر و سلیقه‌ آنها با همدیگر، به لایه‌های اجتماعی سرایت نکند و روح و روان مردم درگیر جنجال‌های بی‌ثمر آنها نشود. واقعیت آن است که مجاری ارتباطی گوناگونی میان مسئولان وجود دارد و آنها باید از این طریق و در میان خودشان اختلاف‌ها را حل کنند نه اینکه آنها را در میان مردم جار بزنند.

▼ گزارش روز
مسئله اصلی

«حملات رژیم صهیونیستی با گلوله‌های جنگی، پلاستیکی و گاز اشک‌آور به راه‌پیمایی‌های صلح‌آمیز در نوار غزه منجر به مجروحیت و مسمومیت 1143 فلسطینی شد.»، «اخبار جنجالی درباره همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان و رژیم غاصب صهیونیستی»، «راه‌پیمایی‌های بزرگ بازگشت که ارتش صهیونیستی آن را به خشونت کشید و موجب شهادت چهار فلسطینی و زخمی شدن حدود پنج هزار نفر دیگر شد»، «ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان نشست کمیته مرکزی جنبش فتح که در رام‌الله برگزار شد، خواستار خلع سلاح نیروهای مقاومت شده و تأکید کرده است که می‌خواهد هیچ سلاحی در نوار غزه وجود نداشته باشد و تمام بخش‌های نظامی از جمله گردان‌های عزالدین قسام باید سلاح‌های خود را به تشکیلات خودگردان تحویل دهند تا غزه نیز شبیه کرانه باختری شود»، «شهادت شش نفر از اعضای گردان‌های القسام طی انفجاری در مرکز نوار غزه»، «تلاش برای فراهم شدن انتقال سفارت آمریکا به قدس»، «دیدار اعضای لابی صهیونیستی در آمریکا با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر»، «تلاش رژیم سعودی و هم‌پیمانانش برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و به رسمیت شناختن اشغالگران» و... اخباری است که در روزها و هفته‌های گذشته درباره فلسطین اشغالی منتشر شده است؛ اما در میان ده‌ها موضوع ساختگی و بحران‌سازی‌های آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش در غرب آسیا، از حضور داعش و القاعده در سوریه و عراق و افغانستان، تا جنایات هولناک علیه مردم یمن به دست رژیم حاکم بر عربستان و طرح موضوعات واهی درباره حضور منطقه‌ای، فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، ایجاد فتنه‌های مذهبی و... به دست فراموشی سپرده شد و آنطور که باید دیده نشد تا متأسفانه سناریوی آمریکایی‌ـ صهیونیستی برای به حاشیه رفتن مسئله فلسطین و مشروعیت نداشتن رژیم صهیونیستی بیش از همیشه به موفقیت نزدیک شود. موضوعی که هوشیاری و دقت نظر بیشتر نیروهای مقاومت، ملت‌های مسلمان و رسانه‌های جبهه مقاومت را می‌طلبد و نباید اجازه داد موضوع فلسطین که مسئله اول منطقه و جهان اسلام است، به حاشیه رانده شود.

▼ اخبار ویژه
افشای کمک‌های سعودی‌ها به منافقین

بر اساس افشاگری یک منبع عرب، گروهک منافقین ماهیانه 82 میلیون دلار از دولت سعودی کمک مالی دریافت می‌کند. دولت سعودی تا پیش از این، از گروه‌های تروریستی گوناگونی در منطقه از جمله القاعده، داعش و النصره و دیگر گروه‌های تکفیری حمایت مالی کرده است. گفتنی است، منبع یاد شده افشا کرده است با سقوط رژیم بعثی صدام در 2003 میلادی، اصلی‌ترین منبع تأمین نیازهای مالی گروهک منافقین از میان برداشته شد؛ اما دولت سعودی با باز کردن یک حساب ویژه، این گروهک تروریستی را تاکنون تأمین کرده است.

انصراف پشت انصراف
«محمود حجتی» یکی از نامزدهای موردنظر برای تصدی پست شهرداری پایتخت، انصراف خود را به صورت کتبی اعلام کرده است. پیش از این نیز محمدابراهیم انصاری‌لاری در نامه‌ای به رئیس شورای اسلامی شهر تهران، انصراف خود از نامزدی شهرداری را اعلام کرده بود. گفتنی است، محمدعلی افشانی، محمدابراهیم انصاری‌لاری، محمود حجتی، سیدمحمود حسینی، سمیع‌الله حسینی‌مکارم، پیروز حناچی و حجت‌الله میرزایی نامزدهای مورد نظر شورای شهر هستند که برای حضور در مسند شهرداری تهران اعلام شدند.

▼ اخبار
1ـ تسهیل و احسان درباره سران فتنه

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه رفع حصر به عملکرد مهدی کروبی بستگی دارد، گفت: «قرار بود با توبه و اعلام برائت از فتنه و با جبران گذشته تخفیفاتی به محصورین داده شود؛ اما کسانی که زیر پای او پوست موز انداختند و او را وادار به نوشتن آن نامه کردند، در حقیقت زمینه‌ها و کورسوها در راستای رفع حصر را از بین بردند. حال اگر او جبران کند این موضوع جای بحث دارد.» وی درباره گشایش‌های ایجاد شده برای محصوران، گفت: «گشایش‌ها، گشایش‌هایی در راستای رفع حصر نبوده، بلکه تنها تسهیل در روابط خانواده و بستگان با محصورین بود و اینکه قرار بود یک‌سری از محدودیت‌هایی که در قبل بود، کم شود.» این نماینده مجلس تأکید کرد: در حقیقت گشایش‌های ایجاد شده یک احسان و یک تسهیل بوده، نه اینکه بگوییم قدمی است در راستای رفع حصر. این‌گونه نیست که بگوییم این قدم اول است و قدم بعدی رفع حصر است.»

2ـ خواسته‌های دشمن پایان ندارد
حسن رحیم‌پورازغدی با انتقاد از وادادگی و خوش‌بینی برخی از جریان‌ها و چهره‌های سیاسی در برابر دشمن گفت: هسته‌ای را که بتون ریختیم، بحث موشکی را هم تعطیل کنیم، در رابطه با سوریه هم کنار بکشیم، ولی آیا فکر می‌کنید خواسته‌های دشمنان تمام می‌شود؟ یک‌سری‌ها همان‌طور که هسته‌ای را دادند و در عوضش چیزی نیاوردند، حالا می‌خواهند موشک‌ها را بدهند، می‌خواهند کشور بی‌دفاع باشد و نفوذ منطقه‌ای ایران را ضعیف کنند. شما یادتان باشد ما اگر همه اینها را هم بدهیم، باز هم چند سال دیگر می‌گویند کم است و از ما چیز دیگری می‌خواهند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه برخی به آمریکا و غرب امید بسته‌اند، تصریح کرد: ترامپ روانی در آسانسور هم بی‌خیال زنان نمی‌شود و رفتارهای زشت و ناپسندش برای همه مشخص شده، اما متأسفانه برخی در ایران به این افراد دل بسته‌اند.

3ـ یک پایان تلخ بهتر از یک تلخی بی‌پایان است
روزنامه اصلاح‌طلب «قانون» در گزارشی با اشاره به بدعهدی آمریکا و احتمال خروج این کشور از برجام نوشت: «بی‌شک یک پایان تلخ بهتر از یک تلخی بی‌پایان است. سال‌ها هزینه برای تنظیم قراردادی به نام برجام همه مردم ایران را به بهبود وضعیت در کشور دلخوش کرده بود... بیشتر مردم ایران و آنهایی که دل در گرو کشورشان داشتند، در زمان مذاکرات پای تصویب برجام ایستادند و از آن حمایت کردند و امروز نیز اگر نتیجه‌ای داشته باشد دوباره از آن دفاع خواهند کرد؛ ولی اگر کشورهای غربی و آمریکا سعی کنند برجام را از تأثیرگذاری خود خارج کرده و آن را به اهرمی برای کنترل ایران تبدیل کنند، پایان آن از تحمیلش دلنشین‌تر است که ما برجام پلاستیکی نمی‌خواهیم.»

4ـ رکوردشکنی صادرات نفت ایران
مدیرعامل شرکت ملی نفت به رکوردشکنی صادرات نفت در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) اشاره کرد و گفت: با اینکه برخی ادعا می‌کردند ایران صدور نفت خود را کاهش داده است، صادرات روزانه در ماه آوریل به حدود 2 میلیون و 600 هزار بشکه رسید. وی تأکید کرد: مشکلی از سوی خریداران اصلی نفت ایران وجود ندارد، البته ممکن است شرکت‌های اروپایی که به صورت تک‌ محموله خرید می‌کنند، تقاضای خود را کاهش دهند. «کاردر» پیش‌بینی کرد، در صورت تصمیم منفی ترامپ، شاید صادرات نفت تا 200 هزار بشکه تحت تأثیر قرار بگیرد که می‌توان آن را در پالایشگاه‌های داخلی به مصرف رساند. وی درباره تولید نفت کشور گفت: اکنون تولید روزانه نفت کشور با سه میلیون و 900 هزار بشکه به پایداری رسیده است.

▼ اخبار کوتاه
بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی در «نیویورک‌تایمز» نوشت: «هنگام مواجهه با مجموعه‌ای از گزینه‌های نامطبوع، عقل سلیم در این است که گزینه‌ای با کمترین تبعات منفی انتخاب شده و بعداً کاستی‌های آن اصلاح شود.» او در ادامه نوشت: «این موضوع درباره توافق هسته‌ای ایران هم صادق است؛ توافقی که رئیس‌جمهور ترامپ هم‌اکنون در حال بررسی آن است و 12 می ضرب‌الاجل دیگری است که او می‌خواهد آمریکا را از برجام خارج کند.» جانسون ادعا کرد: «این توافق کاستی‌هایی دارد؛ اما مطمئنم که می‌توان آن را اصلاح کرد.»
نشریه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» در سلسله گزارش‌های خود درباره توان نظامی نیروهای مسلح جهان، ایران را از نظر «میزان آمادگی نیروهای نظامی برای عملیات رزمی» بین پانزده کشور قرار داد. این نشریه پیشتر نیز در گزارشی مشابه از ایران به منزله یکی از قدرت‌های نظامی قاره آسیا نام برده و نوشته بود: «در این رده‌بندی میزان تسلیحات نظامی، کمیت نیروهای مسلح، وضعیت جغرافیایی، ظرفیت تدارکات، منابع طبیعی در دسترس و وضعیت صنایع نظامی بومی لحاظ شده است.»
«محمدتقی فاضل‌میبدی»، از فعالان اصلاح‌طلب طی یادداشتی نوشته است: باید اذعان کرد که صراحت لهجه رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم بسیار کم شده است. اگر رئیس‌جمهور از وزرای خود ناراضی است، چرا وزرایی را انتخاب کرد که به او توصیه می‌شد نباید از آنها در کابینه استفاده شود؟ انتقاد رئیس‌جمهور از وزرا هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه رئیس‌جمهور در صورت وجود ایراد و اشکال باید عملاً اقدام به تغییر و حل مشکل کند.
ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: از 22 فروردین تاکنون 4 میلیارد و 650 میلیون دلار یا معادل آن به سایر ارزها برای ثبت سفارش و گشایش اعتبار تخصیص داده شده و از این رقم 2 میلیارد و 700 میلیون دلار آن تأمین شده است. وی با بیان اینکه واردات به صورت طبیعی در حال انجام است، گفت: برای ارز مورد نیاز مسافران نیز در این مدت 100 میلیون دلار تخصیص داده شده است.
کارشناسان بزرگ اقتصادی آمریکا طی نامه‌ای سرگشاده به ترامپ نسبت به بالا گرفتن اختلافات تجاری بین آمریکا با چین و اتحادیه اروپا و تأثیرات اقتصادی آن هشدار دادند. در این نامه که 1144 کارشناس آمریکایی تنظیم کرده‌اند، از دولت آمریکا خواسته شده است تا از تکرار اشتباهاتی که به بروز رکود اقتصادی در دهه ۱۹۳۰ در آمریکا منجر شد، خودداری کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات