صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۰۹۵۹
اندیشکده چاتم هاوس بررسی کرد

عواقب خروج از برجام برای آمریکا

این نوع نگرش ساده اندیشانه حاکی از درک و فهم ضعیف ایالات متحده از ایران و سیاست داخلی اش می باشد. این نوع نگرش ضعیف واشنگتن نیز در مورد تفاوت عمیق نقش منطقه ای بین ایران و همسایگان عرب اش صدق می کند.
پایگاه بصیرت / مترجم مهدی بختیاری
اندیشکده چاتم هاوس از مراکز مهم تحلیل و بررسی رویداد سیاسی در انگلستان می باشد .
در گزارشی که در سال۲۰۱۵ توسط دانشگاه پنسیلوانیا منتشر شد، مؤسسه چاتم هاوس بعد از مؤسسه بروکینگز دومین اندیشکده پرنفوذ غیرآمریکایی در جهان نام گرفت، همچنین در سال۲۰۰۹ فارین پالسی از چتم هاوس به عنوان مهم‌ترین اندیشکده غیرآمریکایی نام برد.
  صنم وکیلی پژوهشگر و تحلیلگر مسائل خاورمیانه و ایران این اندیشکده در تحلیلی جالب به عواقب خروج از برجام برای آمریکا پرداخته است.
در ابتدای این تحلیل نویسنده قصد و نیت ایالات متحده را اینگونه تشریح می کند:این بحران پدید آمده (منظور خروج و نقص برجام توسط ترامپ) ماه حصل هم اندیشی واشنگتن و متحدان سعودی و اسرائیلی اش می باشد. آنها تمرکز خود بر روی ایجاد تغییرات سیاسی در جمهوری اسلامی بنا نهاده اند.
وی می افزاید:این نوع نگرش ساده اندیشانه حاکی از درک و فهم ضعیف ایالات متحده از ایران و سیاست داخلی اش می باشد. این نوع نگرش ضعیف واشنگتن نیز در مورد تفاوت عمیق نقش منطقه ای بین ایران و همسایگان عرب اش صدق می کند.
با توجه به گفته های نویسنده می توان دریافت که همگان به نقش مهم و راهبردی ایران در منطقه اشراف دارند و تنها راه حل ثبات به زعم آمریکایی ها پذیرفتن ایران به عنوان یک بازیگر کلیدی و مهم و تعامل صحیح و احترام متقابل با آن می باشد. همانطور که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود اعلام فرمودند که دوران بزن و در رو به پایان رسیده است , آمریکا و متحدانش باید بدانند که سیاست تغییر در ایران تنها توهمی پوچ است.
عواقب خروج از برجام برای آمریکا
نویسنده در ادامه ایران را به غول چراغ جادویی تشبیه نموده که با این تصمیم ترامپ شاید به چراغ خود بر نگردد.به عبارت دیگر به عواقب و چالش های پیش رو پرداخته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
1: نویسنده معتقد است که خروج آمریکا منجر به تقسیمات اقیانوس آتلانتیک خواهد گشت آن هم در زمانی که اروپا و آمریکا بیش از هر زمانی دیگر به همکاری با هم احتیاج دارند.
2: وی معتقد است شکست کامل برجام در آینده منجر به قدرتمند تر شدن چین و روسیه خواهد گشت. این دو کشور با گسترش روابط اقتصادی با ایران و سایر کشور ها در صدد زمین گیر کردن اقتصاد غرب خواهند بود.
3: فرصت عالی برای تندروان داخل ایران پدید خواهد آمد تا بذر نا امیدی را بیشتر در میان مردم ترویح دهند. این فرصت طلبان از شکست برجام برای وفاق نخبگان درون حزبی خود بهره خواهند برد تا بتوانند اعتماد از دست رفته میان مردم پس از اعتراضات گسترده در دی و بهمن ماه را به دست آورند. در این صورت آنها شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بعدی در ایران خواهند داشت.
4: اگر اروپا نتواند به صورت کامل از برجام حمایت کند شاهد خروج احتمالی ایران از آن خواهیم بود که در نتیجه راه اندازی مجدد فعالیت های هسته ای ایران را با خود در بر خواهد داشت. در این صورت سایر کشور های منطقه برای حفظ امنیت خود رو به ساخت تسلیحات هسته ای می آورند.
در انتها نویسنده مینویسد:باید گفت که دولت ترامپ در محاسبات خود دچار اشتباه شده است. وی غافل از این است که با عمل کردن به یکی از وعده های انتخاباتی اش در حال غوطه ور کردن واشنگتن در جنگ دیگری در خاورمیانه می باشد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات