سیاسی >>  امنیتی - دفاعی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۱۰۹۲

دستور هسته‌اي براي تامين حقوق ملت

اگر قرار باشد برجام، خاصيتش "حبس هسته‌اي" جمهوري اسلامي، بدون رفع تحريم‌ها باشد، با کدام عقل و منطقي ادامه اين وضعيت قابل دفاع است؟ بسيار روشن است که ادامه اين وضعيت، نتيجه اي جز پايمال شدن حقوق و منافع ملت ايران در بر ندارد.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ دکتر یدالله جوانی

يکم - دستور مقام معظم رهبري به سازمان انرژي اتمي براي ايجاد مقدمات، تدارک شرايط و رسيدن به آمادگي لازم براي غني‌سازي صنعتي در مقياس واندازه 190 هزار سو، يکي از مهمترين فرازهاي بيانات معظم‌له در سال جديد است که در سالگرد ارتحال حضرت امام خميني(ره) ايراد فرمودند. گرچه با تاکيد رهبر حکيم انقلاب اين اقدام فعلا در چارچوب برجام انجام خواهد شد، لکن مقدمه‌اي است براي رسيدن به موقعيت جديد هسته‌اي که تحقق کامل آن به رفتار دولت‌هاي اروپايي بستگي دارد.

دوم - هدف راهبردي ايران از انجام مذاکرات هسته‌اي با کشورهاي گروه 1+5، برداشتن تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي ظالمانه‌اي بود که آمريکا و متحدانش عليه ملت ايران به بهانه فعاليت‌هاي هسته‌اي وضع کرده بودند. برجام از يکسو نقشه راهي بود براي شفاف سازي برنامه هسته‌ي ايران با پذيرش مجموعه‌اي از محدوديتهاي هسته‌اي و از ديگر سو برداشتن تحريم‌هاي هستهاي که توسط آمريکايي‌ها وضع شده بود! از زمان اجرايي شدن برجام در تيرماه 1394، جمهوري اسلامي به تمامي تعهدات خود عمل کرد، ليکن طرف مقابل نه تنها به تعهدات خود پايبند نماند، بلکه آمريکايي‌ها در نهايت با خروج از برجام اعلام کردند ضمن بازگرداندن تمامي تحريم‌هاي هستهاي، تحريم‌هاي جديد و شديدتري را عليه ملت ايران وضع خواهند کرد!

سوم - دولت آقاي روحاني اعلام کرده به رغم خروج آمريکايي‌ها از برجام، ايران برجام را با همکاري اروپا حفظ خواهد کرد! دولت‌هاي اروپايي نيز بر تداوم و حفظ برجام تاکيد دارند، اما سوال اساسي آن است که آيا اروپايي‌ها خواهند توانست علي‌رغم مخالف و کارشکني و عدم همراهي آمريکايي‌ها برجام را حفظ نمايند؟! اساسا در اين شرايط حفظ برجام به چه معنا خواهد بود؟! حفظ برجام به عنوان يک توافق بين المللي، به پايبندي تماي طرف‌هاي امضاء کننده آن برمي‌گردد، اما اينک آمريکا به عنوان اصلي‌ترين کشور در 1+5 از برجام خارج شده و با صراحت از بازگرداندن تحريم‌هاي هسته‌اي و وضع تحريم‌هاي جديد با شدت بيشتر سخن مي‌گويد. در اين شرايط آيا اروپايي‌ها از توان لازم براي خنثي سازي و بي‌اثر کردن تحريم‌هاي آمريکايي برخوردارند؟!

چهارم - از مجموعه مواضع اتخاذ شده از سوي سران کشورهاي موثر اروپايي، مي‌توان چند نکته را برداشت نمود:

الف. آنها برجام را از اين حيث مفيد مي‌دانند که محدود کننده برنامه‌هاي هسته‌اي ايران است.

ب. آنها با حفظ برجام هسته‌اي، خواهان شکل‌گيري برجامهاي ديگري همانند برجام موشکي و منطقه‌اي هستند.

ج. آنها قادر به تضمين دادن به ايران براي خنثي سازي تحريم‌هاي آمريکا نيستند.

پنجم - در چنين شرايطي ملت ايران با يک برجام معيوبي مواجه است که قادر به تامين منافع او نمي‌باشد. اگر قرار باشد برجام، خاصيتش "حبس هسته‌اي" جمهوري اسلامي بدون رفع تحريم‌ها باشد، با کدام عقل و منطقي ادامه اين وضعيت قابل دفاع است؟ بسيار روشن است که ادامه اين وضعيت، نتيجه اي جز پايمال شدن حقوق و منافع ملت ايران در بر ندارد.

ششم - دستور هسته‌اي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي به سازمان انرژي اتمي، گام‌هاي اوليه براي پايان بخشي به اين "روند خسارت‌بار" براي منافع ملي ملت ايران است. ايشان با صراحت فرمودند؛ پذيرش محدويت‌هاي هستهاي همراه با تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي براي ملت و نظام اسلامي پذيرفتني نيست!

هفتم - نکته پاياني، دروغ بودن دستاوردهاي خيالي برجام است که عده‌اي بر آن تاکيد دارند. در همين سال‌هاي اخير عده‌اي به دنبال القاي اين نکته بودند که با برجام "سايه جنگ" از سر کشور دور شده و اکنون نيز همين "برجام معيوب" خواهد توانست مانع آغاز جنگ گردد! اما حقيقت آن است که اين ادعا دروغي بيش نيست! و اين قدرت پاسخگويي ملت ايران به تهديدات دشمن و ايستادگي در برابر زياده‌خواهي متجاوزان است که تاکنون جلوي تجاوز دشمن را گرفته و امنيت پايدار را براي کشور به همراه آورده است!


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات