صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۱۴۵۲

اخبار ویژه روزنامه‌ها 20 تیرماه

روزنامه کیهان **

تیم اقتصادی دولت اگر توانمند بود باید در 5 سال گذشته خود را نشان می‌داد

کارشناسان اقتصادی حامی دولت می‌گویند «ناتوانی تیم اقتصادی دولت اظهر من الشمس است» و «تیم دولت، درس اقتصاد نخوانده‌اند».

محمدقلی یوسفی استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ناتوانی تیم اقتصادی دولت اظهر من الشمس است اگر این تیم توانمند بود در 5 سال گذشته خود را نشان می‌داد.

محمدقلی یوسفی افزود: دولت مسئول سیاست‌های اقتصادی کشور است. نمی‌شود دولت در عرصه اقتصاد تصمیم‌گیر باشد ولی در بحران‌های اقتصادی عوامل نامرئی را تاثیرگذار بداند اگر این طور باشد فاتحه علم اقتصاد را باید خواند.

او اضافه کرد: تخصص پزشکان را زمانی باید سنجید که یک بیمار بدحال را درمان کنند وگرنه شخص سالم که پزشک نمی‌خواهد. در اقتصاد هم همین طور است.

تنها زمانی که اقتصاد دچار بحران و بن‌بست شده است عیار مردان اقتصادی مشخص می‌شود.

یوسفی محصول عملکرد 5 ساله تیم اقتصادی دولت را گسترش فقر، بیکاری فزاینده و تشدید نابرابری دانست و گفت: دولت نمی‌تواند از زیربار این مسائل شانه خالی کند.

وی افزود: موفقیت سیاست‌های اقتصادی را هرگز نمی‌توان با معیارهایی چون نرخ تورم و رشد اقتصادی سنجید. استناد به تورم از اساس غلط است.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: متاسفانه افراد کم‌سوادی که بعضا دارای مدارک دانشگاهی هم هستند تیم اقتصادی دولت را در دست گرفته‌اند.

این اشخاص در دو دهه گذشته همواره در مسئولیت‌های مختلف دولتی یا صاحب ‌پست‌های کلیدی بوده‌اند یا عنوان مشاور را برعهده داشته‌اند.

یوسفی با بیان اینکه این افراد براساس منافع خود سیاست‌های اقتصادی را در کشور دنبال کرده‌اند گفت: سیاست‌های این اشخاص مطلوب آنهایی است که بخواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

البته به نظرم دولت برای ویران کردن اقتصاد کشور بهترین نفرات را به کار گرفته است و هیچ‌کس مانند این افراد نمی‌توانست اقتصاد را به این حال و روز وخیم بیندازد.

همچنین محمدصادق جنان‌صفت در همین زمینه گفت: تیم اقتصادی دولت بهتر است تغییر کند چرا که هیچ کدام در رشته تحصیلی مرتبط با فعالیت خود درس نخوانده‌اند.

وی افزود: داستان تغییر و دگرگونی در تیم اقتصادی دولت روحانی از اواخر دولت یازدهم شروع شد و به ویژه وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه را در مرکز توجه خود قرار داد.

او ادامه داد: آقایان کرباسیان، سیف و نوبخت یک وجه مشترک دارند و آن اینکه هیچ کدام دانش‌آموخته اقتصاد نیستند بلکه آن را به طور تجربی یاد گرفته‌اند. مثلا کرباسیان مدیر اجرایی نیرومندی است اما دانش اقتصادی لازم را ندارد تا سیاست‌های اقتصادی موردنیاز را برپایه آن تدوین کند. البته خود ایشان هم به تازگی به این امر اعتراف کرد.

جنان‌صفت با بیان اینکه سیف هرچند سابقه بانکداری دارد ولی چون رشته‌اش حسابداری بوده است علم مورد نیاز برای ریاست بانک مرکزی را ندارد، تصریح کرد: کسی که در این سمت می‌نشیند باید دانش عظیمی در حوزه علم بانکداری داشته باشد. نوبخت هم به همین شکل. بنابراین ضرورت دارد این اشخاص در شرایط موجود جای خود را به نیروهای بهتری بسپرند.

او گفت: یکی از اقتصاددانان به نام «بهکیش» به تازگی از سیف نقل کرد که ایشان گفته من نمی‌دانم چه کار کنم؟! طبیعی است کسی که نمی‌داند چه کار باید بکند، بهتر است جای خود را به نیروی باانگیزه‌تری دهد. کرباسیان هم صریحا گفته که با علم اقتصاد آشنایی ندارد و به طور تجربی آن را فرا گرفته است.

اروپا هیچ کاره است اما کفه برجام سنگین‌تر شد(!)

یک حامی دو آتشه برجام، در روزنامه ایران نوشت «کفه برجام سنگین‌تر شد» اما همزمان در روزنامه سازندگی تصریح کرد «اروپایی‌ها می‌خواهند اما نمی‌توانند».

حسن بهشتی پور در روزنامه ایران و در یادداشت «کفه بقای برجام سنگین‌تر شد» می‌نویسد: براساس مواضعی که وزیر امور خارجه در پایان نشست مهم وین مطرح کرده، روند مذاکرات برای ایران امیدبخش بوده است. از مواضع موگرینی و بیانیه اتحادیه اروپا هم این گونه برمی‌آید که اروپایی‌ها هم - با وجود تردیدهایی که درباره توان آنها برای حفظ برجام بدون آمریکا وجود داشت - تلاش دارند با تدارک تمهیدات ویژه و از جمله آنچه در بند 8 بیانیه دیروز آمد، این توانایی را به اثبات برسانند.

بنابراین آنچنان که محمد جواد ظریف گفت، اگر همین اراده سیاسی را که در مذاکرات بروز داده‌اند، در عمل به تعهدات خود نشان دهند، می‌توان گفت که کفه بقای برجام سنگین‌تر خواهد بود.

اما وی همزمان در یادداشت روزنامه سازندگی با عنوان «اروپایی‌ها می‌خواهند اما نمی‌توانند» می‌نویسد: «در شرایط فعلی اروپایی‌ها به طور جدی خواستار آن هستند تا در برجام بمانند. اما توان آن را ندارند. مقامات اروپایی نیز بر همین نکته تأکید کرده‌اند. یکی از دلایلی که مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی در سال 82 به نتیجه‌ای نرسید مخالفت‌های آمریکا بود. به همین دلیل نیز مذاکرات با آمریکا آغاز شد. واقعیت آن است که اروپا بدون آمریکا قادر به تأمین همه منافع ایران در برجام نخواهد بود اما در هر صورت ایران باید تلاش خود را انجام دهد و البته نباید از الغای برجام استقبال کرد. در حال حاضر دستگاه دیپلماسی ایران باید تمام تلاش خود را در مذاکره با اتحادیه اروپا و چین و روسیه انجام دهد تا اگر نتوانستیم با اروپایی‌ها به نتیجه دست یابیم که البته احتمال آن زیاد است»، استراتژی جدیدی را اتخاذ کنیم.

این توصیه در واقع تن دادن به وقت‌کشی جدید اروپا پس از فرصت‌سوزی 5 سال گذشته در اعتماد به غرب است. متأسفانه به اعتبار همین رویکرد انفعالی و فاقد خط قرمز، غرب (اروپا و آمریکا) به این محاسبه رسیده‌اند که در صورت هر نوع تعلل و کارشکنی و نقض عهد، باز هم طیف شیدای برجام، اعتراض مؤثر و بازدارنده از خود بروز نخواهد داد.

آنالیز حواشی جام جهانی بی‌خیال سرنوشت برجام

نایب رئیس مجلس خواستار اقدام عاجل در مقابل افراد دوتابعیتی شد.

در حالی که این روزها دو چالش مهم اقتصادی و نقض آشکار برجام توسط غرب (وقت کشی اروپایی‌ها) تبدیل به مسئله مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌ها شده علی مطهری نایب رئیس محترم مجلس، در اینستاگرام دست به قلم شده و به موضوع دوتابعیتی‌ها و بی‌عدالتی در جام جهانی فوتبال پرداخته است!

او می‌نویسد: «در میان تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی فوتبال، تیم‌هایی را می‌بینیم که از بازیکنانی با ملیت دیگر استفاده می‌کنند به این بهانه که تابعیت آن کشور را دارند. این قضیه رقابت بین ملت‌ها را مخدوش و ناعادلانه کرده است. مثلاً تیم فرانسه که در آن تعداد قابل توجهی از ملیت‌های آفریقایی حضور دارند در واقع تیم ملی فرانسه نیست بلکه تیم فرانسه و مستعمرات آفریقایی سابق اوست.

این مطلب را با شدت کمتری می‌توان درباره تیم‌های آلمان و بلژیک نیز صادق دانست. این که چند غول آفریقایی را در داخل تیم ملی خود قرار می‌دهند نشانه ضعف فوتبال آن کشور است.

ضمناً این مطلب نشان می‌دهد که اگر کشورهای آفریقایی امکانات کشورهای اروپایی را داشتند قطعاً قهرمان جام جهانی می‌شدند.

فیفا باید این نقص و بی‌عدالتی را برطرف کند به طوری که تیم ملی هر کشوری فقط از همان ملیت تشکیل شده باشد و حتی شامل بازیکنان دو رگه نیز نباشد. تیم‌هایی مثل برزیل و آرژانتین واقعاً تیم ملی هستند. متأسفانه تیم ملی برزیل در اثر اشتباهات فردی یکی از بازیکنانش در حالی که استحقاق برد را داشت به تیم چند ملیتی بلژیک باخت و طرفداران فراوان خود در سراسر جهان را غمگین و جام جهانی را از بازی زیبا محروم کرد.»

این قبیل موضع‌گیری‌ها و وقت‌گذاشتن‌ها در حالی است که مردم به حق انتظار دارند نایب رئیس مجلس، اگر می‌خواهد به معضل دوتابعیتی‌ها بپردازد، ابتدا موضوع نفوذ دوتابعیتی‌ها در سیاست و اقتصاد و فرهنگ کشور را پیگیری کند. یا از دولتمردان درباره مشکلات اقتصادی در سوءتدبیرهای انجام شده توضیح خواسته شود؛ وگرنه بعید است فیفا معطل نظر آقای مطهری درباره تیم‌های ملی کشور و افراد دوتابعیتی باشد.

یادآور می‌شود حضور عناصر دوتابعیتی در تیم مذاکره‌کننده و برخی وزارتخانه‌های کلیدی، موجب خسارت‌های سنگین به مردم و نظام شده که جای پیگیری و بررسی دارد. نمونه این خسارت را می‌توان در ماجرای حضور دری اصفهانی به‌عنوان کارشناس ارشد مالکی و بانکی (تحریم) در تیم مذاکرات برجام مشاهده کرد که موجب باقی ماندن منافذ بزرگ در برجام شد و عجیب اینکه برخی نمایندگان سهل‌اندیش با گشاده‌دستی با این موضوع مواجه شده و 20 دقیقه را هم برای بررسی برجام زیاد دانستند!!

تیم اقتصادی دولت زبان عذرخواهی بلد نیست؟!

یک عضو فراکسیون امید می‌گوید در کنار عذرخواهی دولت از مردم به خاطر نابسامانی اقتصادی، باید تیم اقتصادی دولت نیز تغییر کند

عبدالرضا هاشم‌زایی در گفت‌و گو با روزنامه آرمان و در پاسخ این سوال که این روزها، روزهای سختی برای کشور و ملت محسوب شده و «مشکلات اقتصادی فشار زیادی را بر توده ملت وارده می‌آورد، ‌درخواست نمایندگان از دولت برای تغییر و ترمیم فوری کابینه تا چه اندازه می‌تواند مشکلات را برطرف سازد؟»، گفت: بارها خبر استعفا و یا عذرخواهی برخی از مسئولان کشورهای توسعه یافته در پی حوادث مختلف را دیده و شنیده‌ایم. به طور نمونه پس از مشکلاتی که برای یک بخش کوچک در کشور ژاپن پیش آمد، مسئولان رسما از مردم عذرخواهی کردند و یا پس از یک سانحه دریایی در کره‌جنوبی بلافاصله وزیر مربوطه به عنوان عذرخواهی استعفا داد. اما در کشور ما چنین فرهنگی متاسفانه وجود ندارد و به ندرت پیش می‌آید که یک مسئول در هر رده‌ای پاسخگوی مشکلات پیش آمده در حیطه خود باشد و ضمن عذرخواهی از مردم از کاری که در انجام آن ناتوان بوده کناره‌گیری کند. برخی از مسئولان گویا نمی‌خواهند قبول کنند که مردم در چه وضعیتی قرار دارند. قدرت خرید مردم این روزها به شدت کاهش پیدا کرده است. در واردات و صادرات با مشکل مواجه هستیم. رانت‌خواری و ویژه‌خواری بیداد می‌کند. مسئول این وضعیت چه کسی است غیر از تیم اقتصادی دولت؟ البته نمی‌گوییم که این تیم اقتصادی هیچ کاری نکرده است. قبول داریم که در کنترل نسبی تورم توفیقاتی داشته ولی شرایط اقتصادی فعلی را چگونه می‌‌خواهند پاسخگو باشند؟ به نظر من مسئولان اقتصادی باید به افکار عمومی احترام گذاشته و استعفا دهند و حتی عقیده بر این است که قبل از بازگشت رئیس جمهور از اروپا این کار را انجام دهند که این به نفع خودشان و به نفع کشور است.

وی در پاسخ این سوال که آیا با کنار رفتن این تیم اقتصادی می‌توان امیدوار بود که تیم اقتصادی جایگزین بتواند مشکلات را حل کند؟ می‌گوید: دور از ذهن نیست که تیم اقتصادی جایگزین هم براساس معیارهایی همچون دوستی، سفارش و یا روابط خاص انتخاب شوند، اما حداقل از نظر افکار عمومی و جو روانی جامعه می‌‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد. البته 2 سال قبل در نطق افتتاحیه مجلس یکی از تذکراتی که به دولت داده بودم همین تغییر تیم اقتصادی بود، اما اهمیتی داده نشد در حالی که رسیدگی به وضع اقتصادی کشور از مهم‌ترین وظایف دولت است. به نظر من تغییر در تیم اقتصادی دولت هم به نفع دولت است و هم به نفع ملت.

وی یادآور شد: بنابراین بار دیگر تاکید می‌کنم تغییرات در فروکش کردن التهابات جامعه و آرامش وضعیت اقتصادی کشور تاثیرگذار خواهد بود و باید به آن روی آوریم.

رسم نفاق جدید؛ زبان درازی پس از بی‌عرضگی

ادعای جلایی‌پور درباره بی‌اختیار بودن دولت، زیر سؤال بردن خود و هم‌طیفان خویش است.

روزنامه جوان ضمن نقد مقاله جلایی‌پور(از اعضای حزب منحله مشارکت) نوشت: حقد و کینه وی از دستگیری فرزند نتوانسته از قلم دور بماند این در حالی است که باید پاسخگوی توبه از گذشته انقلابی خود و راه برادران شهیدش باشد و بگوید پسرش در انگلستان چه مراوداتی داشته که دستگیر شده است؟

وی می‌نویسد «مشکل کشور، دولت روحانی یا سیاست‌های سیاستی در هیئت دولت نیست. مشکل سیاسی است و حل آن در دست هسته اصلی قدرت و در بیت است.» ادبیات مذکور هیچ تفاوتی با VOA و سخنان باستانی در لندن و سازگارا و کدیور ندارد. دوم اینکه جمع‌بندی اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد روحانی همین جمله جلایی‌پور است. جمع‌بندی آنان این است که «دولت روحانی منفعل و ضعیف است اما ما باید بگوییم اختیارات ندارد.» سوم اینکه مگر شما نمی‌دانستید هسته قدرت در جای دیگری است و «دولت موازی» وجود دارد؟ چرا به خودتان توهین و از شکل‌گیری دولت بی‌اختیار و فاقد اثرگذاری حمایت کردید؟ اگر آنچه را که می‌گویند مفروض می‌دارید، حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی جز چپیدن در قدرت و خوردن و بردن چیزی نمی‌تواند باشد، چون به زعم آنان دولت فقط اختیار دارد حقوق بدهد و تمام.

ایشان چهار پایه حفظ حکومت را که به سبک کلاسیک در کتاب‌ها خوانده است برای حفظ قدرت ایران ذکر می‌کند که همه آنها منهای دولت است. جالب اینکه جناب بشیریه بعد از فتنه 1388 در مصاحبه با نشریه «لوگوس» همین چهار مورد را برشمرده‌اند. حال آنکه قدرت ایران از جهت اقتصادی در نفت و مالیات خلاصه شده است که در اختیار دولت است و اقتصاد ایران نیز در بعد خصوصی‌سازی به رده‌های مدیریتی مختلف دولت هاشمی واگذار شد که آقای جلایی‌پور با یک جو انصاف می‌تواند در پتروشیمی و صادرات و واردات افراد مدنظر را شناسایی و نسبت آنان با جریان متبوع خود را بازخوانی کند و نهادهای حاکمیتی-غیردولتی حداکثر 5 درصد اقتصاد را در اختیار دارند. بعید است ایشان دنبال دیکتاتوری از طریق تسلط قوه مجریه بر قضائیه و نیروهای مسلح باشد و خواستار ادغام آنان باشد. اما شاید به عنوان یک استثنا قبول دارد.

وی به بنگاه‌های اقتصادی خارج از دولت می‌پردازد که منظور ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان است. این دو مجموعه ضمن پرداخت مالیات هیچ هزینه‌ای از بودجه عمومی کشور مصرف نمی‌کنند اما خروجی آنان در توسعه مدارس، مساجد، درمان و دارو به اندازه چند وزارتخانه دولت مورد حمایت شماست. قرارگاه خاتم نیز طبق اعتراف صریح جهانگیری (در پاسخ زیباکلام)، «اگر دولت بخواهد به آن پروژه می‌دهد» که فعلا رایگان کار می‌کند و دولت متبوع شما پز افتتاح زحمات آنان را می‌دهد و همانند شما به موقعش فحش را نیز چاشنی آن می‌کند. همین افتتاح قرارگاه خاتم بود که دولت را از واردات بنزین در پساتحریم در ستاره خلیج‌فارس نجات داد و آب خرمشهر و آبادان را به سامان رساند که اگر اندکی تقوا، انصاف و آزادگی در وجودتان بود، تشکر می‌کردید که بی‌عرضگی دولت مورد حمایت شما چگونه جبران می‌شود؟

روزنامه جوان در پایان نوشت: قاعده این است که نخبگان درون نظام در سلامت و همراهی با آن قاعده‌مند عمل کنند و جاسوسی آنان یک استثنا باشد اما گویی نزد دوستان جناب جلایی‌پور جاسوسی یک قاعده شده است.

قاعده این است که اصلاح‌طلبان همراه نظام باشند و امثال اکبر گنجی و دیگر پناهندگان به دشمن استثنا باشند اما جلایی‌پور و پسرش تلاش می‌کنند اصلاح‌طلبان همراه نظام را به عنوان استثنا معرفی کنند.

سوال اساسی این است که جایگاه ایشان در مدل «قاعده»، «استثنا»ی نظام کجاست؟ قاعده این است که انقلابیون سیاست‌های کلی نظام را محترم می‌شمارند. قاعده اصلاح‌طلبان دراین‌باره چیست؟

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* به گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه دفتر خدمات مسافرتی هواپیمایی ماهان در مالزی را تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا قبلاً هواپیمایی ماهان را به اتهام جابجایی عوامل وابسته به سپاه پاسداران و همچنین انتقال سلاح و تجهیزات به سوریه تحت عنوان اقدامات تروریستی تحریم کرده بود. چندی قبل، آمریکا شرکت‌های وابسته به هواپیمایی ماهان و معراج و همچنین هواپیماهای شرکت‌های کاسپین و پویا را در سیاهه تحریم‌های خود قرار داده بود.

* نیروهای عراقی مردی را در بغداد دستگیر کردند که با انتشار فایل‌های ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی مدعی شده بود عیسی مسیح است. به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز، فرماندهی عملیات بغداد، دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای امنیتی این فرماندهی به همراه نیروهای امنیت ملی موفق شدند «طارق هاشم»، مرد متهم به حیله گری و فریب کاری در منطقه «الغزالیه» در غرب شهر را دستگیر کنند. براساس این گزارش، فرماندهی عملیات بغداد در بیانیه خود ضمن اعلام این که فرد مذکور مدعی شده که عیسی مسیح(ع) است و از طریق فایل‌های ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی برای این مسئله تبلیغ کرده، تاکید کرد که دستگیری وی برای از بین بردن پدیده حقه بازی و شیادی و سوءاستفاده از شهروندان ساده بوده است.

* دونالد ترامپ در جدیدترین اظهارنظر خود در مورد ولادیمیر پوتین گفته: نمی‌توانم بگویم او دوست است یا دشمن. فقط می‌دانم او رقیب ما است. رئیس‌جمهور آمریکا این پاسخ را در کاخ سفید به خبرنگاران داده است. وی دیروز عازم اروپا شد که در این سفر با پوتین نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

*********************************

روزنامه خراسان**

وام غیرمجاز به دولتی ها بدهید، شلاق می خورید

طبق بخشنامه یک نهاد نظارتی به مسئولان اقتصادی کابینه، با اشاره به ممنوعیت هایی که قانون بودجه امسال برای پرداخت تسهیلات از محل اعتبارات دولتی، منابع داخلی، کمک ها و درآمدهای کلیه دستگاه های اجرایی به مدیران عامل، اعضای هیئت مدیره، روسا و مدیران دستگاه های دولتی در نظر گرفته، تاکید شده است تخلف از این موضوع در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محسوب و مرتکب به مجازات مقرر در ماده 598 قانون مجازات اسلامی یعنی جبران خسارات وارد شده و شلاق تا 74 ضربه محکوم می ‌شود.

دستور یک وزارتخانه برای عدم اجرای ساعت کار جدید ادارات

بر اساس نامه روزهای اخیر یک وزارتخانه اقتصادی به سازمان ها و ادارات زیرمجموعه، با تاکید بر این که ابلاغیه استانداری تهران در خصوص تغییر ساعت کار ادارات دولتی، مربوط به دستگاه های استان تهران است، متذکر شده، بخشنامه مذکور مشمول دستگاه های ستادی و ملی مستقر در پایتخت نیست و محدوده کار کارکنان این وزارتخانه و سازمان های ملی، تا زمان صدور مصوبه ای جدید از طرف هیئت وزیران، همان ساعت 8 تا 16 ماه های قبل خواهد بود.

*********************************

روزنامه ایران**

تمدید مهلت رسیدگی به پرونده سپنتا

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی خود نوشت: برای حل پرونده سپنتا نیکنام مهلت رسیدگی به این پرونده را تمدید کردیم.محسن رضایی در اینستاگرامش نوشت: در فروردین ماه مهلت سه ماهه رسیدگی به پرونده سپنتا نیکنام تمام شده بود، اگر رسیدگی به آن را تمدید نمی‌کردیم نظر شورای نگهبان‌ قطعی و از دستور کار مجمع خارج می‌شد. با پیشنهاد اینجانب و موافقت آیت‌الله شاهرودی تمدید رسیدگی که طبق آیین نامه ،حداکثر یک سال می‌تواند باشد انجام شد.حل این نوع اختلافات به رأی دو سوم مجمع تشخیص مصلحت نظام نیاز دارد به همین دلیل دو هفته پیش بین دو کمیسیون حقوقی و سیاسی مجمع جلسه‌ای مشترک گذاشتیم تا نظرات آنها به هم نزدیک‌تر شود.

امریکا در پی ممانعت انتقال پول ایران از آلمان

پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن گزارش داد: دولت امریکا در تلاش است مقامات آلمانی را متقاعد کند که مانع از اجرای درخواست ایران برای انتقال بیش از 350 میلیون دلار از دارایی‌های این کشور به تهران شوند.به گزارش ایسنا، دولت ترامپ در حال حاضر به سختی تلاش می‌کند که دولت آلمان را متقاعد کند مانع از انتقال این پول شود. روز دوشنبه گزارشی مبنی بر این منتشر شد که ایران به‌دنبال بازگرداندن حدود 300میلیون یورو از دارایی‌های خود از یک حساب در بانک تجارت ایران – اروپا مستقر در هامبورگ است. ایران بویژه در تلاش است این پول‌ خود را پیش از وضع مجدد تحریم‌های واشنگتن علیه تهران به کشورش بازگرداند.

ادعای نماینده تهران درباره فساد در مجلس

نماینده تهران در مجلس با اشاره به رواج فساد شبکه‌ای در کشور و مصادیق آن گفت: از جمله این مصادیق طرح درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری تهران بود که در این موضوع کاملاً با فساد شبکه‌ای درگیر شدیم. به گزارش ایرنا، محمود صادقی افزود: در رسیدگی به این طرح رانت‌ها و رشوه‌های بسیاری داده شد که از جمله آنها می‌توان به اعطای هولوگرام تغییر کاربری به ارزش یک میلیارد تومان به یکی از اعضای کمیسیون عمران و بعضاً دریافت کارت پول‌های پنج میلیون تومانی از سوی برخی نمایندگان مجلس اشاره کرد. این موارد بر اساس گزارش‌های کارمندان مجلس به دست آمده است. در این زمینه برای تغییر کاربری سندهایی در دست دارم اما برای کارت پول سندی برای اثبات وجود ندارد. صادقی گفت: درباره دریافت رشوه‌ از سوی نمایندگان مجلس هم در جلسات کمیسیون و هم در روز رأی‌گیری علامت‌هایی از آلوده شدن نمایندگان مشاهده کردیم.

تحریم شرکت گردشگری ماهان

وزارت خزانه‌داری امریکا در ادامه جنگ اقتصادی و ایران ستیزی، شرکت مسافرتی و گردشگری ماهان را که در مالزی فعالیت دارد، تحریم کرد. به گزارش ایرنا، در اطلاعیه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری که روز دوشنبه منتشر شد، این شرکت در راستای مقررات تحریم مالی ایران، در فهرست تحریم‌های ثانویه امریکا قرار گرفته است. در بیانیه اوفک شرکت گردشگری و مسافرتی ماهان نماینده فروش هواپیمایی ماهان تعریف شده و با توجه به آنچه که ادعا کرده‌اند چون هواپیمایی ماهان با تروریسم بین‌المللی ارتباط دارند، از این رو دستورالعمل اجرایی مربوط به ضد تروریسمی شامل آن می‌شود. به موجب این دستورالعمل، تمام اموال و منافع احتمالی این شرکت در امریکا مسدود خواهد شد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

بررسی اخراج ۲ دیپلمات ایرانی از هلند در مجلس

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از نشست ویژه هیات‌رئیسه این کمیسیون به منظور بررسی ابعاد اخراج ۲ دیپلمات ایرانی از هلند خبر داد. حشمت‌اللّه فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اخراج 2 دیپلمات کشورمان از سفارت ایران در هلند از سوی دولت این کشور اظهار داشت: بررسی این موضوع در دستور کار کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار گرفته است. وی افزود: ابعاد بیشتر موضوع اخراج این 2 دیپلمات از سفارت ایران در هلند در نشست ویژه‌ هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس که بزودی برگزار می‌شود، بررسی خواهد شد.

مخالفت مجدد چین با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران

«هوا چان‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین که روز دوشنبه با خبرنگاران درباره اجلاس اخیر وزرای خارجه کشورهای عضو برجام سخن می‌گفت، تاکید کرد چین خود را موظف به حفظ و اجرای برجام می‌داند. به گزارش تسنیم، وی با اعلام حمایت چین از تلاش‌های انجام‌شده برای حفظ توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا افزود کشورش به هیچ‌وجه تحریم‌های یکجانبه‌ای را که از نظر حقوق بین‌الملل بی‌اساس هستند نپذیرفته و با تمام قوا برای حفاظت از حقوق و منافع خود تلاش خواهد کرد. به گزارش آسوشیتدپرس چان‌یینگ گفت برجام اکنون در مرحله بسیار حساسی قرار داشته و ایران به همراه دیگر کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای، عزم خود را برای ماندن در این توافق جزم کرده‌اند.

پرونده پالرمو در شورای نگهبان بسته شد

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به دستور کار آخرین جلسات این شورا طی هفته‌های اخیر، گفت: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) هفته گذشته در شورای نگهبان پایان یافت. در مواردی برخی ایرادات شکلی را به مجلس اعلام کردیم. سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ایرادات این شورا به لایحه «پالرمو»، گفت: در ماده 3 لایحه الحاق ایران به کنوانسیون «پالرمو» ایراد شکلی وجود داشت که در نامه‌ای آن را به مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم البته این ایراد شکلی و جزئی است. کدخدایی با بیان اینکه نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون «پالرمو» را نیز به مجلس ارسال کردیم، اظهار داشت: ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون «پالرمو» طبق بند 2 اصل 110 قانون اساسی به مجلس اعلام شده است. وی یکی دیگر از ایرادات وارد شده از سوی شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو را مربوط به واژه‌های بیگانه و آن را مغایر با اصل 15 قانون اساسی دانست و تأکید کرد: این ایراد نیز از سوی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. کدخدایی ادامه داد: فقهای شورای نگهبان در لایحه الحاق ایران به کنوانسیون «پالرمو» ایرادی نسبت به یکی از بندهای لایحه که مربوط به مصادره اموال است، وارد کردند. این ایراد نیز به همراه دو ایراد شکلی دیگر که گفته شد، به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در این شورا تصریح کرد: اعضای شورای نگهبان یک ایراد شکلی نسبت به لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی گرفتند و آن این بود که از لحاظ شکلی این لایحه قضایی است و لازم بود از سوی قوه‌قضائیه ارسال می‌شد که این ایراد را هم به مجلس اعلام کردیم.

دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش و سپاه

فرماندهان نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه با هم دیدار و درباره تعاملات بین این دو نیرو گفت‌وگو کردند. به گزارش تسنیم، در دیدار دریادار علی فدوی و دریادار حسین خانزادی توسعه تعاملات فی‌مابین در فضای پیچیده امنیتی پیرامون محیط دریایی جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات