سیاسی >>  امام و رهبری >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۱۵۴۴

پيامهاي فرااقتصادي يک ديدار اقتصادي

مهمترين پيام فرمايشات مقام معظم انقلاب اسلامي را بايد «باور معظم له به توانايي دولت در حل مشکلات اقتصادي کشور و عبور از اين شرايط» دانست که در واقع عامل اصلي توفيق کشور در مقطع کنوني است. اساس جنگ فعلي را جنگ اراده‌ها به خود اختصاص داده و خودباوري نقش موثر در برابر هجمه رواني دشمنان انقلاب اسلامي است که تلاش مي‌کنند، تصويري ناتوان از مديران کشور ارائه دهند.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ حسین عبداللهی فر

ديدار رئيس‌جمهور و اعضاي هيئت دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامي اگرچه موضوع و ماهيت اقتصادي داشت و جهت حل مشکلات معيشتي مردم و معضلات اقتصادي کشور صورت گرفت، اما با پيام‌هاي فرااقتصادي و سياسي مهمي نيز همراه بود که از جمله آنها مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

1- مهمترين پيام فرمايشات مقام معظم انقلاب اسلامي را بايد «باور معظم له به توانايي دولت در حل مشکلات اقتصادي کشور و عبور از اين شرايط» دانست که در واقع عامل اصلي توفيق کشور در مقطع کنوني است. چرا که اساس جنگ فعلي را جنگ اراده‌ها به خود اختصاص داده و خودباوري نقش موثر در برابر هجمه رواني دشمنان انقلاب اسلامي است که تلاش مي‌کنند، تصويري ناتوان از مديران کشور ارائه دهند. لذا معظم‌له تاکيد فرمودند: «جداً معتقدم دولت به شرط انجام اقداماتِ لازم، خواهد توانست بر مشکلات فائق آيد و توطئه‌هاي آمريکا را ناکام بگذارد.»

2- دومين پيام مهم اين سخنان در مشروط کردن موفقيت دولت به شروطي لازم‌الاجراء است. معظم‌له در بيان اين شروط به موارد بسيار کاربردي و موثري مانند: «روحيه‌ي انقلابي و قوي، مجاهدت، انگيزه، شجاعت و عزم راسخ، تلاش شبانه‌روزي مسئولان، همکاري و همراهي آحاد مردم، استمرار پيشرفت و حرکت پرشتاب اشاره کردند.»

3- پيام ديگر رهنمودهاي مقام معظم رهبري به دولت اين است که اولا دولت بايد در حل مشکلات اقتصادي کشور و مقابله با جنگ اقتصادي وسط ميدان بوده و محور اصلي کار و تحرک در کشور باشد. ثانياً تصويري که مردم از دولت دارند نيز بايد تصويري کارآمد، تلاشگر و توانا باشد. لذا بايد رسانه‌هاي کشور به ويژه صداوسيما وظيفه دارند در انتقال تصوير درست از اقدامات دولت کوشا باشند.

4- پيام بسيار مهم براي مسئولان کشور از اين بخش از فرمايشات رهبر معظم انقلاب اين است که بخش عمده‌اي از تصويرسازي درست از دولت وابسته به عملکرد مسئولان است. چنانچه فرمودند: «مسئولان بايد به ميان مردم، کارگران و صنايع بروند و از نزديک با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.» چرا که از منظر معظم‌له ريشه برخي از مشکلات پيش آمده در دوري مسئولان از مردم نهفته است.

5- پيام سياسي بسيار مهم ديگري که در مقطع فعلي حائز اهميت فراواني است اين توصيه معظم‌له مي‌باشد که فرمودند: «نشان دادن اقتدار در مقابل بيگانگان به‌ويژه آمريکايي‌ها امري لازم است و اين کار بايد به هنگام، صريح و قاطع انجام شود. مانند مواضعي که رئيس‌جمهور کشورمان در اروپا گرفتند.» زيرا ايجاد اختلاف ميان مسئولان کشور يکي از اهداف اساسي جنگ رواني دشمن است.

6- در بعد بين‌المللي يک پيام مهم ديگر «ضرورت تحرک عملياتي و هدفمند ديپلماسي کشور» مي‌باشد که با اين عبارت مورد تاکيد رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. «به‌جز موارد معدودي همچون آمريکا، روابط کشور با شرق و غرب بايد هرچه بيشتر تقويت شود.» معظم‌له در خصوص مذاکرات کنوني با اروپا نيز فرمودند: «البته طرف‌هاي اروپايي موظفند تضمين‌هاي لازم را درخصوص برجام بدهند اما نبايد اقتصاد کشور به اين موضوع گره زده و معطل آن شود.»

7- هفتمين پيام از اين ديدار به لزوم برخورد با متخلفان اقتصادي باز مي‌گردد چنانکه فرمودند: «برخورد با متخلفان در هر سطحي که هستند ضروري است و بايد قاطعانه دنبال شود.» معظم‌له ضمن حمايت از دستور روز گذشته‌ي رئيس‌جمهور براي برخورد با تخلفات در واردات خودرو تاکيد فرمودند: «اين دستورها بايد پيگيري شود تا به نتيجه‌ي مطلوب برسد.» برخورد با متخلفان اقتصادي بخشي از مبارزه با مفاسد مالي و اقتصادي است که رهبر معظم انقلاب در خصوص تاثير آن بر حل مشکلات کشور فرمودند: «در مبارزه با مفاسد ابتدا بايد با فساد و عنصر متخلف برخورد و سپس به‌طور شفاف اطلاع‌رساني کرد. البته مسئله‌ي برخورد با مفاسد در وهله‌ي اول به عهده‌ي مسئولان دستگاه‌ها است و پس از آن بايد موضوع به قوه‌ي قضائيه واگذار شود.»

8- يک پيام مفصل و عبرت آموز از يک جمله کوتاه معظم له که فرمودند: «اقدام بهنگام و علاج واقعه قبل از وقوع» اين است که دولت نشان داده برخي مشکلات را بعد از اعتراض و آشوب حل مي‌کند، اما اقدام ديگر هنگام سبب مي‌شود تا برخي از مشکلات ابعاد امنيتي و سياسي پيدا کند.

9- آخرين پيام مهم اين ديدار در اين توصيه معظم‌له نهفته است که با اشاره به لزوم «حرف زدنِ رودرروي مسئولان با مردم و بيان شرايط» فرمودند: «مشکلات را با مردم در ميان بگذاريد و ضمن ارائه‌ي اقدامات خود، نقشه‌ي دشمن را براي آن‌ها تبيين کنيد.»

10- البته در اين ديدار رهبر معظم انقلاب اسلامي چندين توصيه و راهکار اقتصادي نيز به دولت داشتند که عملياتي سازي هر يک از آنها مي‌تواند در عبور کشور از مشکلات کنوني موثر واقع شود. برخي از اين راهکارها عبارتند از:

الف) تهيه‌ي «نقشه‌ي راه اقتصادِ باثبات» لازم است و اگر نقشه‌ي راه اقتصاد تهيه شود، مردم و فعالان اقتصادي تکليف خود را خواهند دانست و با احساس ثبات و آرامش به کمک دولت خواهند شتافت.

ب) اشراف و اعمال قدرت دولت بر مبادلات مالي براي جلوگيري از عمليات مخرب نظير قاچاق و پول‌شويي ضروري است و بايد با سامانه‌هاي مربوط و يا مقررات قانوني جلوي چنين تخلفات آشکاري گرفته شود.

ج) سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بايد جدي گرفته شود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات