صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۱۷۱۵

حرف روز/شکست هیمنه‌ تحریم

خودداری چینی‌ها از انجام تقاضای آمریکا مبنی بر قطع واردات نفت از ایران و پیش از این، رد همین درخواست آمریکا از سوی هند نشان می‌دهد سیاست تحریم آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران ترک برداشته و آمریکا دیگر نمی‌تواند[...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: خودداری چینی‌ها از انجام تقاضای آمریکا مبنی بر قطع واردات نفت از ایران و پیش از این، رد همین درخواست آمریکا از سوی هند نشان می‌دهد سیاست تحریم آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران ترک برداشته و آمریکا دیگر نمی‌تواند به اثرگذاری تحریم‌ها بر ایران امیدوار باشد. در واقع، اکنون باید از شکست سیاست تحریمی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران سخن گفت؛ زیرا دیگر ابزارهای تحریمی آن نیز در وضعیت جدید، بی‌اثر خواهد شد. به عبارت دقیق‌تر، دو حوزه‌ اساسی و زیربنایی در تحریم‌های آمریکا؛ تحریم صادرات نفت ایران و دیگری، تحریم معاملات بین‌المللی بانکی ایران است. در حوزه‌ نخست، باتوجه به مخالفت دیگر کشورها با تحریم نفت ایران، صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز نخواهد رسید. پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی آن است که اقتصاد ایران با همین میزان فروش می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. در حوزه‌ تحریم‌های بانکی نیز باید سیطره دلار در مبادلات و معاملات خارجی کشور برداشته شود؛ مبادلات تهاتری و پایاپای و همچنین مبادله با ارزهای ملی یا همان انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه، راه‌حلی برای عبور از سدّ تحریم‌های بانکی آمریکا است. در این زمینه گفته می‌شود چنانچه ایران با هشت کشور از جمله روسیه، چین، ترکیه و... پیمان دوجانبه پولی اجرا کند، بیش از 60 درصد مشکلات بانکی آن، که در اثر تحریم‌های آمریکا ایجاد می‌شود، رفع خواهد شد. انجام این اقدامات، باتوجه به اوضاع کشور، ضروری و بلکه حیاتی است و البته با توجه به تجربه تحریم‌ها، کار چندان دشواری هم نیست. بنابراین، در عمل باید از ناکارآمدی تحریم‌ها و شکست هیمنه‌ آن سخن گفت.
آنچه در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و اتفاقاً یک نقطه‌ مهمِ آسیب‌پذیری محسوب می‌شود، وضعیت روانی جامعه در اثر اعمال تحریم‌های آتی است که در این زمینه هم باید روشنگری‌های لازم صورت گیرد و هم مسئولان و دولتمردان باید به یک اجماع و انسجام جدی برای مقابله با تحریم‌ها، رفع مشکلات مردم، به ویژه مشکلات معیشتی، برخورد با مفسدان و محتکران و... برسند تا مردم با مشاهده‌ اقدامات عملی و نه صرفاً وعده‌های توخالی، احساس اطمینان کنند و از این طریق، از بار روانی حاکم بر جامعه کاسته شود.







▼ گزارش روز                            جواب عکس!
شبکه دولتی بی‌بی‌سی، شبکه من و تو وابسته به خاندان پهلوی، شبکه صدای آمریکا، شبکه العربیه وابسته به رژیم سعودی، شبکه‌ها و صفحات وابسته به منافقین و ضد انقلاب و... همه و همه با همه توان وارد میدان شدند تا با سوءاستفاده از شرایط ویژه اقتصادی و نارسایی‌ها و ناکارآمدی‌های اخیر بر موج گلایه‌مندی و نارضایتی موجود در جامعه‌ سوار شوند و طرح شکست‌خورده خود در ایجاد اغتشاش و درگیری در کف خیابان در شهرهای کشور را احیا کنند که نتیجه این تلاش‌های شبانه‌روزی، فراخوان‌های گسترده و هزینه‌های هنگفت تقریباً صفر بوده است! تصاویری که این روزها خود این شبکه‌ها پخش می‌کنند و مدعی هستند شهروند خبرنگاران‌شان در داخل ایران به دست‌شان می‌رسانند، نشان از اندک بودن جمعیت‌ها و همراهی نکردن مردم با آنهاست که با تیترهای خنده‌دار آشوب و قیام منتشر می‌شوند! افزون بر همراهی نکردن مردم که شکستی بزرگ برای این رسانه‌ها به شمار می‌آید، اقدام هوشمندانه و با مسامحه و درست پلیس از یک سو و مواردی چون حضور فرمانده سپاه مشهد در میان افراد معترض در این شهر و شنیدن سخنان آنان از سوی دیگر، نتیجه عکس برای جریان ضد انقلاب که به دنبال روبه‌روی هم قرار دادن مردم است، به بار آورده است.
از این اتفاقات و شرایط می‌توان دو پیام و نکته مهم را دریافت کرد؛ اول آنکه همه جریان ضد انقلاب و دشمنان خارجی و داخلی هم که جمع بشوند، نمی‌توانند مردم ایران را در مقابل یکدیگر قرار بدهند و برخلاف همه ناکارآمد‌ی‌ها و نارسایی‌ها مردم پای کار انقلاب هستند، نکته دوم هم اینکه اگر مسئولان و صاحبان منصب به میان مردم بروند و صدای آنها را بشنوند و جامعه عزم آنها را برای حل مشکلات ببیند، بی‌شک شاهد همراهی و اتفاق‌های مبارکی در مسیر مرتفع کردن مسائل و مشکلات خواهیم بود.
▼ اخبار ویژه             گزارش وقیحانه یک روزنامه اصلاح‌طلب!
روزنامه «ابتکار» در گزارشی تأمل‌برانگیز با عنوان «سربازان دلواپس سیاست» به فرماندهان ارشد سپاه حمله کرده و نوشته است: «این روزها از گوشه و کنار سپهر سیاست ایران صداهای فراوانی بلند است. صداهایی که مخاطب بسیاری از آنها دولت بوده و هر کدام سعی می‌کنند نقدی، پیشنهادی یا حتی دخالتی در امور دولت داشته باشند. در میان تمام این صداها به نظر می‌رسد موضع‌گیری‌ها، تحلیل‌ها و اظهارنظرهای فرماندهان ارشد و نیمه‌ارشد نظامی در عرصه‌های گوناگون سیاسی، دیپلماسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بیش از بقیه به گوش می‌رسد. یکی از رئیس‌جمهوری دفاع می‌کند؛ دیگری از او تقدیر می‌کند؛ آن یکی دولت را تهدید می‌کند و فرمانده بعدی به ارائه راهکارهای دیپلماتیک به رئیس دولت و مسئول اجرای قانون اساسی بسنده می‌کند؛ در آخر هم از میان این فرماندهان یکی سعی می‌کند راهبردهای اقتصادی‌ـ جنگی به دولت ارائه دهد؛ اما چرا فرماندهان نظامی در این ایام به فکر حضور در عرصه اجتماعی و رسانه افتاده‌اند؟ یک روز دیپلمات می‌شوند، روز دیگر کارشناس اقتصادی و فردای بعدی تحلیلگر مسائل داخلی و امنیتی در کشور که این قبیل مداخله‌ها می‌تواند جرم بوده و باعث مجازات مرتکب یا مرتکبان شود.»
◄ صادق زیباکلام با ابراز نگرانی از وضعیت موجود، گفته است: این مسائل من را به شدت ترسانده است از اینکه اوضاع بی‌ثبات شود و بهم بریزد. همین نکات باعث می‌شود من بگویم اگر خدایی ناکرده اتفاقی بیفتد، ما پیشرفت نمی‌کنیم و وضع خراب‌تر می‌شود. وی افزوده است: براندازی ایران را وارد جنگ‌های داخلی می‌کند و وضعیت به مراتب بدتر از سوریه و افغانستان می‌شود.




 
▼ اخبار
بهترين راه حل مشکلات و مبارزه با آمريکا، کار است
محمدباقر قالیباف طی گفت‌وگویی اظهار داشته است: «به کساني که دم از مذاکره با آمريکا مي‌زنند، توصيه مي‌کنم ابتدا کمي تاريخ بخوانيد تا متوجه بشويد که اساس دولت و حکومت آمريکا بر پايه استثمار شکل ‌گرفته است. دولت آمريکا دولتي است که اگر پايش بيفتد، هيچ ابايي از مورد هدف قرار دادن صدها ايراني روي آب‌هاي خليج‌فارس ندارد. دولت آمريکا دولتي است که در زمان جنگ ايران با رژيم منحوس بعثي، با هواپيماهاي آواکس خود، مستقيماً در جنگ عليه مردم غيور ايران دخالت کرد. حقيقت دولت آمريکا اين است. آنها هيچ ابايي از نابودي يک سرزمين و کشتن مردم آن ندارند و سابقه نحس‌شان در هيروشيما و ناکازاکي مؤيد اين امر است. همان‌طور که در مناظره‌ها هم تأکيد کردم، بهترين راه حل هر بحران و مشکل اقتصادي و حتي مبارزه با آمريکا، کار است و کار؛ واقعيت اين است که تجربه‌هاي گذشته به ما نشان مي‌دهد تکيه کردن بر قدرت‌هاي خارجي و در رأس آنها آمريکا براي حل مشکلات داخلي هيچ‌گاه جوابگو نبوده و نخواهد بود.»
باید با مذاکره از وضعیت سیاه اقتصادی رها شویم!
روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» نوشت: «ما در شرایطی هستیم که هر روز به نقطه‌های تاریک بیشتری از جهت اقتصادی می‌رسیم. پیشنهادم به دولت این است که اصل مذاکره اگر براساس منافع ملی ما باشد، باید آن را بررسی کرد. اگر بر این اساس، اصل مذاکره را بپذیریم، می‌توانیم راجع به چگونگی آن صحبت کنیم. از آنجا که هم از جهت سیاست خارجی و هم از جهت داخلی زمینه‌های نارضایتی اجتماعی در جامعه کاملاً فراهم است، می‌تواند ما را با مشکلاتی مواجه کند... الآن با قدرتی که در دریای سرخ از طریق حوثی‌ها از خود نشان داده‌ایم، می‌توانیم در پشت مذاکره امتیاز هم به‌دست بیاوریم.» اصلاح‌طلبان و رسانه‌های آنان این اظهارات را در حالی طرح کرده‌اند که کمتر از سه ماه از خروج ترامپ از برجام که حاصل مذاکره با اروپا و آمریکا بود، می‌گذرد و آمریکا نشان داده است بر هیچ تعهدی پایبند نمی‌ماند.
دفاع عجیب یک نماینده اصلاح‌طلب از دولت!
«بهرام پارسایی» از نمایندگان اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون امید با بیان اینکه در وضعیت فعلی کشور، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید مقصر روحانی است، گفته است: «هیچ کس نمی‌تواند بگوید سرمنشأ مشکلات فعلی کشور روحانی است، همه به اندازه خود در قدرت و حکومت و در مشکلات سهم دارند، هر سه قوه مقصر هستند»(!) در همین حال، «عبدالله ناصری» عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان نیز در مصاحبه‌ای گفته است: «توجه داشته باشید که مشکلات اقتصادی دولت و کشور خیلی فراتر از این است که با سؤال از رئیس‌جمهور و استیضاح و جابه‌جایی چند وزیر حل شود. من معتقدم که در کشور باید کارهای بنیادی صورت بگیرد(!) و این را باید مسئولان و نمایندگان مجلس بدانند که مشکلات اقتصادی ما زمینه سیاسی و بین‌المللی دارد و با جابه‌جایی یک وزیر اتفاق خاصی نمی‌افتد»(!)
مشکل ارز به خارج از مرزها هیچ ربطی ندارد!
«حسین راغفر» کارشناس اقتصادی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت: «عده‌ای معتقدند به دنبال صحبت‌های اخیر ترامپ در خصوص مذاکره با ایران، نرخ دلار با کاهش روبه‌رو شده است؛ اما باید اقرار کرد نوسانات بازار ارز مربوط به مافیایی در داخل کشور است و هدف آن این است که القا کند موضع‌گیری‌های رئیس‌جمهور آمریکاست که می‌تواند اقتصاد ایران را متلاطم کند. دلار 11 هزار تومانی یا 9 هزار و 500 تومانی هیچ‌کدام به تحریم‌ها بازنمی‌گردد؛ این یک دروغ محض است که واکنش‌های ترامپ موجب کاهش یا افزایش قیمت دلار در ایران می‌شود... متأسفانه مسئولان هیچ واکنشی جدی در برابر این وضعیت نشان نداده‌اند.»



▼ اخبار کوتاه
◄ سیدمحمود نوابی، رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با بیان اینکه اطلاعات 510 هزار انبار در کشور در سامانه قرار داده شد، گفت: اگر کسانی کالایی در غیر از این انبارها داشته باشند، ظن قاچاق و احتکار محسوب می‌شود. وی گفت: در چهار ماهه نخست امسال 118 هزار بازرسی از انبارها داشتیم که از این تعداد در حوزه کالای قاچاق 3 هزار پرونده به ارزش 15 میلیارد تومان تشکیل شد.
◄ به گزارش شبکه المسیره یمن، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور شامگاه جمعه 12 مرداد اعلام کرد یک فروند موشک بالستیک از نوع «زلزال 1» را به محل تجمع نظامیان رژیم سعودی در منطقه «ملحمه» استان «جیزان» عربستان شلیک کرده است. این یگان همچنین اعلام کرد دو موشک از نوع زلزال را به محل تجمع نیروهای وابسته به ائتلاف عربستان سعودی در منطقه عسیر شلیک کرده است.
◄ مناقبی، رئیس مجمع واردات گفت: کسانی که تا امروز از ارز دولتی استفاده کرده‌اند، خیلی وابسته به بخش خصوصی واقعی در کشور نبوده‌اند؛ بنابراین تقاضای ما این است که اعلام شود این ارز به چه کسانی و برای چه داده شده است؟ وی افزود: کارت بازرگانی نیز در سال‌های قبل مشکلاتی داشته است و کسانی بوده‌اند که از کارت‌های یکبار مصرف استفاده غیر قانونی کرده‌اند.
◄ سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم در اظهاراتی خواهان تشکیل دادگاه صحرایی برای متهمان اقتصادی شد و تأکید کرد، در وضعیت فعلی نیروهای انقلاب باید آرایش نظامی به خود بگیرند. او با کنایه به نمایندگان مجلس گفت: برخی نماینده‌ها به جای پیگیری مشکلات مردم دنبال مجوز کنسرت و حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند.
◄ یک کارشناس جمعیت‌شناسی گفت: زودتر از آنچه فکر می‌کردیم، نرخ رشد جمعیتی در ایران صفر خواهد شد. قاسمی افزود: پیش‌بینی‌های جدید نشان می‌دهد این اتفاق حدود پنج سال زودتر و در سال ۱۴۱۵ رخ خواهد داد؛ اما سیاستگذاران هنوز تحولات نگران‌کننده جمعیتی را جدی نمی‌گیرند.
◄ علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: در هفت ماه دو بار از مجلس رأی گرفتم. دوباره استیضاح می‌شوم، در حالی که حق دفاع در کمیسیون را نداشتم و مستقیم به صحن آورده شدم!


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات