صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۱۱۸۰۲

از اقدامات روسیه تا فراخوان در ترکیه

1ـ طرح تشکیل ناتوی عربی علیه ایران محکوم به شکست است
خبرگزاری رویترز هفته گذشته مدعی شده بود کاخ سفید در حال پیشبرد بی‌جار و جنجال طرح «تشکیل ناتوی عربی» به منظور ایجاد یک ائتلاف سیاسی- امنیتی میان شش عضو شورای همکاری خلیج فارس است که یکی از اهداف آن مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه است. «مروان کابالان» تحلیلگر الجزیره نوشته است: «طرح ناتوی عربی ترامپ برای مقابله با ایران محکوم به شکست است.» وی افزوده است: «اصل زیربنایی امنیت جمعی را «یکی برای همه و همه برای یکی» تشکیل می‌دهد. تجاوز یا جنگ علیه یکی از اعضای یک نظام امنیت جمعی، جنگ علیه تمامی اعضا محسوب می‌شود. اما در اینجا، جنگ و تهدید جنگ، از خود سازمانی ناشی می‌شود که قرار است امنیت ایجاد کرده و امنیت بقیه را تقویت کند.» مطابق این تحلیل، در سطح دولت‌ـ جامعه، شکاف‌های میان حاکمان و مردمان‌شان از ادراک تهدیدها به مراتب بیشتر است. در حالی که برخی از دولت‌های عربی ایران را مهم‌ترین تهدید علیه امنیت خودشان تصور می‌کنند، عده بیشتری از آنها معتقدند اسرائیل و آمریکا تهدید مهم‌تری نسبت به امنیت اعراب محسوب می‌شوند.

2ـ اقدامات آمریکا را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم!
دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه گفت تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌های روسیه، به مثابه اعلان جنگ اقتصادی علیه مسکو است. او طی بازدید از مناطق شرقی روسیه، تأکید کرد اگر بانک‌های روسیه از تحریم‌های آمریکا آسیب ببینند، مسکو نیز اقدامات تلافی‌جویانه اقتصادی و سیاسی علیه واشنگتن اجرا خواهد کرد. نخست‌وزیر روسیه با ضروری دانستن واکنش روسیه به این جنگ اقتصادی آمریکا، گفت: «نیاز است به این جنگ اقتصادی، به صورت سیاسی یا از طرق دیگر، پاسخ دهیم و دوستان آمریکایی ما باید این را درک کنند.» گفتنی است، ایالات متحده به بهانه نقش ادعایی روسیه در مسمومیت جاسوس دوجانبه انگلیسی، دور جدیدی از تحریم‌های اقتصادی را علیه روسیه اعمال کرد، همچنین مجلس سنای آمریکا پیشتر با تصویب قانونی، محدودیت‌هایی را برای تراکنش‌های بانکی روسیه با نظام مالی آمریکا و واحد پول دلار اعمال کرد.

3ـ فاتحه اصلاح‌طلبان را باید خواند!
قدرت‌الله علیخانی، از نمایندگان سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه «آرمان» گفت: «من معتقدم واقعیت‌ها با اطلاعاتی که به رئیس‌جمهور می‌دهند، فاصله دارد. سخنان (رئیس‌جمهور) با واقعیت‌های جامعه و مشکلات عدیده مردم سازگار نیست. انگار رئیس‌جمهور اطلاعات جای دیگری را بیان کرد؛ چرا که اساساً اطلاعات او با آنچه در جامعه رخ می‌دهد، منطبق نبود... وعده‌های آقای روحانی از دید مردم در داخل عملیاتی نشده است... من نمی‌خواهم بگویم که وزرا افراد بدی هستند؛ اما عده‌ای از این وزرا به درد شرایط امروز نمی‌خورند. این وزرا به‌ درد کابینه نمی‌خورند. رئیس‌جمهور و سایر مسئولان دولتی باید نگاهی به نظرسنجی‌ها داشته باشند. نارضایتی‌ها زیاد است. من معتقدم آقای روحانی نباید از واقعیات جامعه فاصله بگیرد... من بر این باورم که دولت با این نحو عملکرد خود فاتحه اصلاحات را می‌خواند.»

4ـ فراخوان رئیس‌جمهور ترکیه برای حمایت از پول ملی
رئیس‌جمهور ترکیه، از شهروندان این کشور خواست ارزهای خارجی خود را برای حمایت از لیر ترکیه که در اثر اختلافات دیپلماتیک با واشنگتن به پایین‌ترین حد در برابر دلار آمریکا رسیده است، به فروش برسانند. آسوشیتدپرس به نقل از رجب طیب اردوغان گفت: یوروها، دلارها و طلاهایی را که زیر بالشت‌های خود مخفی کرده‌اید، در بانک‌های ما به لیر تبدیل کنید. این مبارزه‌ای داخلی و ملی است. گفتنی است، ارزش پول ترکیه در روز گذشته تقریباً ۲۰ درصد سقوط کرده و هر یک دلار 6/64 لیر شده است. در حال حاضر، این ارز بدترین هفته خود از سال ۲۰۰۱ را تجربه می‌کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات