صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۱۸۳۴

از سیاست‌های تحریمی تا سیاست‌های غلط

1ـ اظهارات العبادی موضع رسمی عراق نیست!
محمود عثمان، سیاستمدار کهنه‌کار کُرد و عضو دو دوره پارلمان عراق درباره اظهارات حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور مبنی بر پایبندی به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران گفت: العبادی در چنین تصمیمی به صورت کامل به تعجیل و خطا رفته است و هیچ مشورتی با شورای وزیران و دیگر مسئولان عراقی نداشته است. او اعلام کرد: با توجه به اظهارات فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق در مخالفت با این تحریم‌ها می‌توان گفت اظهارات العبادی شخصی است و موضع رسمی حکومت عراق تلقی نمی‌شود. وی در پاسخ به پرسشی درباره انگیزه واقعی العبادی از چنین اظهاراتی گفت: بخشی از اهداف نخست‌وزیر عراق از طرح این مسئله به وضعیت پساانتخاباتی عراق و تلاش برای کسب رضایت آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن برمی‌گردد، اما غافل از آنکه به زیان وی تمام خواهد شد؛ زیرا جریان‌های مهم و تأثیرگذار در تشکیل کابینه عراق روابط مستحکمی با ایران دارند، نه آمریکا یا کشورهای دیگر.

2ـ مشکل اصلی سیاست‌گذاری‌های غلط است
«فرشاد مؤمنی» کارشناس اقتصادی حامی دولت در مصاحبه با روزنامه «اعتماد» در پاسخ به این پرسش که «آقای نوبخت به نوعی از دخالت‌های سیاسی در اقتصاد انتقاد کرده و معتقد است این فشارهای سیاسی اجازه کار به دولت نمی‌دهد.» گفت: «...واقعاً اگر همه منتقدان ساکت شوند سیاست‌های غلطی که در دستور کار دولت قرار دارد، نتایج مثبتی ارائه می‌کند؟ مشکل اصلی اتخاذ سیاست‌های غلط است. کانون اصلی گرفتاری آن است نه صحبت‌های ائمه جمعه... بحث بر سر این است که تا وقتی جهت‌گیری‌ها غلط باشد، چه اجزای دیگر ساختار قدرت «هورا» بکشند و چه «هو» کنند در مشکلاتی که بر اثر جهت‌گیری‌های غلط به وجود آمده، تفاوت و تغییری ایجاد نمی‌کند و به نظر من چقدر خوب بود که کل مجموعه دولت در برابر انتقادات وارده سر تسلیم فرود بیاورند. این به اعتبار آنها اضافه می‌کند و چیزی از آنها کم نمی‌کند.»

3ـ جهانی بدون آمریکا در سال 2030
«سرجیو ویگل» برنامه‌نویس و مشاور فناوری اطلاعات و فعال سیاسی در مقاله‌ای نوشت: «به نظر می‌آید فروپاشی، جنگ داخلی و تجزیه پیش روی آمریکاست. تا جایی که حتی شاید جهان در سال 2030 جهانی به کلی بدون ایالات متحده باشد. به جای آن ممکن است چندین کشور جدید روی نقشه آمریکای شمالی ظاهر شوند. از بر زبان آوردن این حرف نفرت دارم، ولی پول ما در معرض فروپاشی بسیار شدید قرار دارد و امیدوارم که چند تکه شدن آمریکا موجب نشود کانادا نیز به همراه آن تکه تکه شود. امپراتوری ایالات متحده در حال سقوطی بی‌امان است و البته این اتفاق در درازمدت برای بشریت بسیار خوب است، از جمله برای آمریکایی‌ها که معتقدم در نهایت از چنین پالایشی نفع خواهند برد؛ اما این اتفاق در ابتدا سیمایی به غایت زشت خواهد داشت.»

4ـ سیاست‌های تحریمی آمریکا همیشه شکست خورده است
روزنامه چینی «چاینا دیلی» در یادداشتی ضمن اشاره به اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خارج کردن واشنگتن از برجام و تهدید بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، نوشت: آمریکا همچنان به تاکتیک راه‌اندازی جنگ تجاری علیه کشورهای جهان ادامه می‌دهد. چاینا دیلی در این یادداشت با اشاره به این تاکتیک ترامپ نوشت: «تاریخ اثبات کرده است، بیشتر مواقع ‌چنین تاکتیک‌هایی با شکست مواجه می‌شوند.» در ادامه، این یادداشت به تحریم‌های ۶۰ ساله آمریکا علیه کوبا که یک جزیره کوچک در همسایگی آمریکا است، اشاره کرده و یادآور شده است، این تحریم‌های آمریکایی دولت کوبا را از هم نپاشید. کره شمالی هم که سال‌ها به شدت از سوی حکومت آمریکا تحریم شده، ولی دولت پیونگ یانگ دچار فروپاشی نشده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات