صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۱۱۸۱۲

حرف روز/ آغاز قاطعیت و پایان ملاحظه

اقدامات صورت گرفته در قوه قضائیه متناسب با انتظارات نیست؛ یعنی انتظارات بالاست، اما کارآیی، اثرگذاری احکام، اجرای عدالت و قاطعیت در حد بسیار پایین است. این سخنانی است که هر روز در انتقاد از قوه قضائیه در بین مردم و مسئولان رد و بدل می‌شود[...]
پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی
یادداشت: اقدامات صورت گرفته در قوه قضائیه متناسب با انتظارات نیست؛ یعنی انتظارات بالاست، اما کارآیی، اثرگذاری احکام، اجرای عدالت و قاطعیت در حد بسیار پایین است. این سخنانی است که هر روز در انتقاد از قوه قضائیه در بین مردم و مسئولان رد و بدل می‌شود و همواره این اعتراض وجود دارد که چرا قوه قضائیه با دانه درشت‌ها برخورد متناسب با کیفرشان نمی‌کند؟! اما نباید از حق گذشت که در سال‌های اخیر قوه قضائیه اقدامات خوبی را برای مبارزه با مفسدان اقتصادی دانه درشت انجام داده است؛ به گونه‌ای که معاونان رئیس‌جمهور دهم (سه نفر)، برادر رئیس‌جمهور و برادر معاون اول رئیس‌جمهور فعلی و فرزند رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و... را محاکمه کرده است و در عین حال بسیاری از مفسدان دانه درشت را به مجازات اعدام و حبس‌های طولانی‌مدت محکوم کرده است. اما این اقدامات شایسته هم نتوانسته به طور کامل رضایت مردم را جلب کند؛ زیرا وقتی مردم مشاهده می‌کنند مجرمان هنوز هم حقوق معنوی و مالی حضور در جلسات رسمی را دارند، نسبت به عدالت قضایی شک می‌کنند که رفع این تردید به اقدامات انقلابی از سوی قوه قضائیه نیاز دارد؛ در این راستا، رئیس قوه قضائیه در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اجازه اقدامات ویژه در برخورد قاطع و سریع در چارچوب قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور و قانون مجازات اسلامی را درخواست کرد. این درخواست اگر چه بسیار دیرهنگام مطرح شده است؛ اما می‌تواند محاسن زیر را به دنبال داشته باشد:
1ـ ایجاد بازدارندگی در مقابله با فساد اقتصادی؛ 2ـ افزایش سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های سالم اقتصادی در کشور؛ 3ـ افزایش اعتماد به دستگاه قضایی و نظام؛ 4ـ کاهش پرونده‌های قضایی؛ 5ـ بهبود وضعیت اقتصادی کشور؛ 6ـ افزایش درآمد سرانه کشور.
در این میان ممکن است برخی فعالان اقتصادی یا سیاسی بهره‌مند از رانت در مقابل دستگاه قضایی مقاومت کنند؛ اما قوه قضائیه باید بدون ملاحظه هیچ‌یک از جریان‌های سیاسی کشور، شخصیت‌ها و مناصب مدیریتی ترازوی عدالت خود را به صورت میزان به همه مردم نشان‌ دهد تا آنها به آینده نظام امیدوار باشند؛ البته در موافقت رهبر معظم انقلاب سه ویژگی سرعت، عدالت و دقت ذکر شده است که اگر رعایت شود، اثرگذاری احکام افزایش می‌یابد. از این پس قوه قضائیه دیگر دلیلی برای کندی یا ملاحظه در اجرای مأموریت ندارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات