صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۱۱۶۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 9 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر ما امروز راه را برای مذاکره با آمریکایی‌ها و وسوسه‌های آنها در بخش‌های مختلف باز کنیم، نه فقط زمینه‌ساز نفوذ آشکار و پنهان آنها شده‌ایم؛ بلکه پیشرفت مورد نظر کشور هیچ‌گاه محقق نخواهد شد و عقب‌ماندگی قطعی خواهد بود.(95/6/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

▼ حرف روز 
سیاست دوگانه!
رئیس‌جمهور آمریکا عصر دیروز در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا در سخنانی مدعی شد، آماده است بدون هیچ پیش‌شرطی با مقامات ایرانی دیدار کند. پس از این اظهارات دونالد ترامپ، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با حمایت ضمنی از سخنان رئیس‌جمهور آمریکا، با تکرار پیش‌شرط‌های خود گفت: «اگر ایرانی‌ها تعهدی برای تغییرات اساسی در رفتار با مردم خود، کاهش رفتار بد، دستیابی به توافق هسته‌ای که به طور واقعی مانع از اشاعه هسته‌ای شود، بدهند، وی آماده است بنشیند و با آنها(ایران) گفت‌وگو کند.»
در چنین شرایطی، دولت آمریکا سیاست دوگانه‌ای را در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند؛
اولاً ترامپ اعلام کرده است به منظور وادار کردن مقامات کشورمان برای نشستن پای میز مذاکره بدون پیش‌شرط، سیاست اعمال فشار بیشتر بر ایران را دنبال می‌کند، اما وزیر خارجه او همواره بر عملی شدن پیش‌شرط‌هایی در این زمینه تأکید دارد؛ از شروط دوازده‌گانه برای مذاکره با ایران تا تأکید بر شروط گفت‌وگو حتی پس از موضع‌گیری دیروز ترامپ!
ثانیاً تناقض آشکار بین نمایش اعلام آمادگی برای مذاکره، با اقدام این کشور در خروج از برجام وجود دارد؛ چرا که برجام ماحصل گفت‌وگوی طولانی چندین کشور اروپایی به همراه آمریکا با ایران بود که دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از آن تعهد نداشتن خود را به هر نوع گفت‌وگویی اعلام کرد؛ از این رو طرح موضوع گفت‌وگو در وضعیت فعلی تنها با هدف اخذ امتیازات بیشتر در زمینه‌های نفوذ منطقه‌ای، توانمندی موشکی و... است و از آغاز روشن و مبرهن است که هیچ دستاوردی برای جمهوری اسلامی نخواهد داشت.
ثالثاً این نوع موضع‌گیری با عملکرد دولت آمریکا به ویژه در چند ماه اخیر که تمام تلاش خود را برای تغییر در ایران به کار بسته است، همخوانی ندارد؛ چنانکه از یک سو «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی ترامپ حمایت‌های بیشتری از منافقین می‌کند و از سوی دیگر هیئت‌های اعزامی وزارت خزانه‌داری آمریکا در کشورهای گوناگون در حال رایزنی برای فشارهای بیشتر به کشورمان هستند.
از این رو امروز مسیر عزت و اقتدار ایران اسلامی از مسیر توجه به مشکلات مردم و مدیریت صحیح اقتصادی و مقابله جدی با اخلالگران اقتصادی می‌گذرد، نه اعتماد به زورگویانی که در آزمون‌های گوناگون پس از پیروزی انقلاب رفوزه شده‌اند و دشمنی آنها با ملت اثبات شده است.

▼ گزارش روز                        
به عمل کار برآید
در ماه‌ها و روزهای اخیر، به موازات آنکه قیمت دلار به پرواز درآمده و در بازه زمانی کوتاهی به چند برابر قیمت خود رسیده است! همزمان با آنکه بازار سکه بی‌ثباتی عجیب و بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و در کمتر از چند ماه قیمتش دو برابر شده است! همراه با انتشار اخبار تازه‌ای از فساد آقازاده‌ها و مفسدان وابسته و غیر وابسته و طرح مباحثی درباره تخلف دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای واردات و وجود مفسدان که بازار را برهم می‌زند و...، مسئولان گوناگون از رأس دستگاه قضا تا وزیران و مسئولان در قوای مجریه و مقننه همه و همه از ضرورت مقابله جدی با فساد و مفسدان اقتصادی، برهم‌زنندگان بازار و دست‌های پشت پرده و... سخن می‌گویند! مدیران کشور تأکید می‌کنند حالا که اوضاع اقتصادی نامساعد شده و کشور در تنگنا قرار گرفته است، باید ساده‌زیستی و صرفه‌جویی از دولت و مسئولان آغاز شود؛ اما متأسفانه برخلاف سخنان آتشین علیه فساد، رانت و تجمل‌گرایی، برخلاف وعده‌هایی مبنی بر رسیدگی سریع و بدون نوبت به تخلف مفسدان اقتصادی و سخن گفتن از آغاز صرفه‌جویی‌ها از دولت و دستگاه‌های دیگر، در عمل هنوز مصداق و نشانه‌های امیدوارکننده‌ای مشاهده نمی‌شود! قصد این نوشتار هرگز ایجاد تردید نسبت به حمیت و جدی بودن دستگاه‌های مربوط و صاحبان سخن و مسئولان نیست؛ اما واقعیت این است که مدت‌هاست دیگر گفتار درمانی برای کاهش تخلفات یا بازگرداندن آرامش به بازار و... اثر خود را از دست داده است و باید برای تغییر وضعیت، ضمن برخورد با مفسدان، تغییر در مدیران تنبل و مدیریت تجملی، کاهش تشریفات و اجرای عدالت را مد نظر قرار دهند، باید این موضوعات در عمل اتفاق بیفتد تا آثار واقعی آن را همگان مشاهده کنند و نتیجه مطلوب حاصل شود.

▼ اخبار ویژه
اجاره یک بندر با مبلغ سالیانه 600 هزار تومان!
حسین اخگرپور، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به پیامدهای منفی تصویب طرح لایحه مناطق آزاد گفت: همه می‌دانند طرح مناطق آزاد که در گذشته اتفاق افتاده، ناکارآمد بوده است؛ با این حال چه لزومی دارد که مجدداً عده‌ای از نمایندگان مجلس برای افزایش این مناطق اصرار می‌کنند. این فعال دانشجویی در ادامه به وضعیت نامناسب بنادر در کشور هم اشاره کرد و گفت: وضعیت بنادر و قاچاق از مبادی آنها هم بسیار پیچیده شده است و دستگاه‌های نظارتی باید نظارت ویژه‌ای روی بنادر داشته باشند. اخگرپور افزود: شنیده شده یکی از بنادر را با مبلغ سالیانه 600 هزار تومان اجاره داده‌اند که این خبر موجب نگرانی دانشجویان شده و مسئولان باید در این زمینه و اجاره ناچیز این بندر هم شفاف‌سازی کنند.

هجوم اتباع ترکیه به شهرهای مرزی ایران!
در پی افزایش نرخ ارز در ایران، اتباع ترکیه از طریق سه دروازه مرزی سروـ اسندره، رازی‌ـ کاپی کوی و گوربولاغ‌ـ بازرگان به ایران سفر کرده و اقدام به خرید مایحتاج و کالاهای مورد نیاز خود می‌کنند. هنوز آمار دقیقی از سفر زمینی این اتباع به ایران اعلام نشده؛ ولی اصناف فعال در مرز اعلام کرده‌اند حضور اتباع ترکیه در شهرهای مرزی ایران به طور چشمگیری افزایش یافته است. هم اکنون هر لیره ترکیه که خود شاهد افت 30 درصدی ارزش در سال جاری میلادی بود، با دو برابر افزایش نرخ، به قیمت 25 هزار ریال در شهرهای مرزی ایران خرید و فروش می‌شود. به این طریق عملاً قدرت خرید اتباع ترکیه در ایران به علت گران شدن نرخ ارز، طی چهار ماه اخیر دو برابر شده است.

▼ اخبار
1ـ از شما حمایت می‌کنیم و منتظر اقدامات انقلابی‌تان هستیم
سردار جعفری، فرمانده کل سپاه در دلنوشته‌ای خطاب به رئیس‌جمهور تأکید کرد: حمایت‌های بی‌نظیر و گسترده دلسوزان انقلاب در هفته‌های اخیر از جناب‌عالی، نباید مانع اقدامات انقلابی شما در کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش سرسام‌آور قیمت ارز و سکه، در وضعیت جنگ اقتصادی با دشمنان شود؛ چرا با آن قهر و غضبی که در شما سراغ داریم و در رقابت‌های انتخاباتی یا با مخالفان خود بعضاً به‌ کار می‌بردید، با نارسایی‌ها و سوءمدیریت‌های بخش اقتصادی دولت برخورد نمی‌کنید؟! وی افزود: اتخاذ تصمیمات مهم در شرایط سخت امروز کشور برای مقابله با فشار‌های اقتصادی دشمنان، نیاز به عزم و اراده‌ای انقلابی و قاطعیت در برخورد با کم‌تحرکی و ضعف برخی مدیران دارد تا مردم به مدیریت همراه با تدبیر دولت شما امیدوار شوند. سردار جعفری با تأکید بر هماهنگی بین بخش‌های گوناگون افزود: مطمئن باشید همه توان نیرو‌های انقلاب و دعای خیر مردم مؤمن و انقلابی ایران اسلامی، پشت سر شماست و بی‌صبرانه همگان، منتظر تصمیمات انقلابی رئیس‌جمهور منتخب‌شان هستند تا از این درگاه نور امیدی به دل‌های با ایمان‌شان بتابد و قضاوت کلی آنها، تلاش مجدانه و مؤثر دولت برای عبور از بحران اقتصادی همراه با دلسوزی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه باشد.

2ـ خارج شدن یا نشدن ایران از سوریه در اختیار ما نیست
«آناتولی ویکتوروف» سفیر روسیه در فلسطین اشغالی در گفت‌وگو با شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در واکنش به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در زمینه فشار روسیه بر ایران برای خروج نیروهایش از سوریه گفت: «مسکو نمی‌تواند ایران را به خروج نیروهایش از سوریه مجبور کند.» ویکتوروف به اعلام نارضایتی مکرر رژیم صهیونیستی از حضور نیروهای جبهه مقاومت در نزدیکی جولان اشغالی هم پرداخت و گفت: اگر اسرائیل به توافق سال 1974 با سوریه در زمینه تعیین خط مرز سوریه و فلسطین اشغالی احترام بگذارد، فقط سربازان ارتش سوریه را در نزدیکی مرزها خواهد دید. گفتنی است، توافق 1974 یک سال پس از جنگ شش روزه اعراب و صهیونیست‌ها به دست آمد و بر اساس قطعنامه 350 شورای امنیت ملل متحد و برای اعلام آتش‌بس بین رژیم صهیونیستی و سوریه منعقد شد.

3ـ اصلاح‌طلبان و براندازان هدف مشترکی دارند!
مصطفی تاج‌زاده، از محکومان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه «اعتماد» گفت: «تفاوت ما با براندازان عمدتاً در راه‌حلی است که ارائه می‌کنیم آنان یا به انقلاب باور دارند یا به سرنگونی با کمک قدرت‌های خارجی به طور مشخص آمریکا. ما با هر دو راه مخالف هستیم؛ به دلیل اینکه هزینه چنین اقداماتی را به مراتب بیشتر از مزایا و فواید آنها می‌بینیم و معتقدیم اصلاحات اگر چه کند و زمانبر، اما با اطمینان بیشتر و هزینه کمتر و با حفظ نظم و ثبات می‌تواند ما را به اهداف مشترک نزدیک کند.» وی پیش از این در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفته بود، «اکثر اصلاح‌طلبان اعتقادی به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه ندارند، از گذشته پشیمانند و معتقد به برجام منطقه‌ای هستند»!

4ـ بازگشت به برجام، هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی است
حمید ابوطالبی، مشاور رئیس‌جمهور کشورمان در واکنش به اظهارات متناقض دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تمایل برای مذاکره با ایران و اظهارات وزیر خارجه آمریکا و ارائه چندین پیش‌شرط برای مذاکره با مقامات ایرانی از سوی وی در حساب توئیتری خود نوشت: «احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت‌ها و بازگشت آمریکا به برجام، هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی است. گفت‌وگوی تلفنی رؤسای‌جمهور دو کشور در سازمان ملل در سال 1392، بر این باور استوار بود که می‌توان با التزام به ابزار گفت‌وگو در مسیر اعتمادسازی گام برداشت.» وی افزود: «برجام دستاورد التزام به گفت‌وگو است؛ باید آن را پذیرفت.»

▼ اخبار کوتاه
بختیاری، مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: قیمت تمام‌شده آب، فقط در بخش توزیع در شهر تهران حدود ۱۲۰۰ تومان است، در حالی که به طور میانگین ۶۰۰ تومان از مردم دریافت می‌کنیم که گستره آن از ۴۰۰ تومان در جنوب تهران تا ۹۰۰ تومان در شمال تهران است. وی با بیان اینکه در وزارت نیرو طرحی را برای قطع طولانی‌مدت آب مشترکان پرمصرف پیگیری می‌کنیم، تأکید کرد: چنانچه شهروندان مصرف خود را مدیریت نکنند، ممکن است در روزهای آینده با مشکل روبه‌رو شویم؛ چون مصرف آب در تهران در نقطه سربه‌سر تولید و مصرف قرار دارد.
گروهی از فعالان حقوق بشر و اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد درخواست «همین حالا به تحریم‌های ایران پایان دهید» را در پایگاه کاخ سفید ثبت کرده‌اند. در متن این درخواست مردمی آمده است تحریم‌های اقتصادی اقداماتی توجیه‌ناپذیر هستند که به نقض گسترده حقوق بشر می‌انجامد. در ادامه این درخواست، تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران طی چهار دهه گذشته ناعادلانه توصیف و تصریح شده است، هدف از این تحریم‌ها ضربه زدن به استقلال، توسعه و پیشرفت مردم ایران و حقوق کودکان ایرانی است.
پایگاه خبری «گلوبز» که اخبار اقتصادی رژیم صهیونیستی را پوشش می‌دهد، از افزایش قیمت بنزین در جایگاه‌های سوخت سرزمین‌های اشغالی از نیمه‌شب 31 جولای خبر داد. گلوبز افزود: به دنبال تنش لفظی میان ایران و آمریکا و تهدید تهران مبنی بر ناامن شدن تنگه هرمز در صورت اختلال در صادرات نفتی، قیمت سوخت در سراسر سرزمین‌های اشغالی از اول ماه اوت افزایش خواهد یافت.
شاهرودی، سفیر ایران در عمان در دیدار سفرا با رئیس بنیاد مستضعفان در عمان گفت: ایجاد آزادراه و تونل در عمان در دیدار با وزیر راه و شهرسازی این کشور بررسی شد، عمانی‌ها در هفته‌های گذشته به من اعلام کردند که مناقصه ساخت آزادراه برگزار خواهند کرد که ارزش آن یک میلیارد دلار است؛ آنها مایل بودند بنیاد در مناقصه این پروژه شرکت کند.
امیر خجسته، نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه جلسه بررسی استیضاح وزیر اقتصاد به زودی برگزار می‌شود، گفت: افزایش قیمت‌ها بیش از آنکه ناشی از تحریم باشد، به داخل برمی‌گردد و ظاهراً برخی با مدیریت نکردن بازار و اقتصاد به دنبال ناراضی کردن مردم هستند.
وزارت اوقاف سوریه در بخشنامه‌ای رسمی اعلام کرد: هرگونه خرید و فروش کتاب‌های فرقه ضاله وهابیت و هرگونه فعالیت دینی بر اساس آرا و فتاوای ابن‌تیمیه ممنوع است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات