صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۱۸۶۶

البناء:برای شکستن انحصار دلار ارز مشترک اسلامی ضروری است

در سال 2003، ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی، در جریان نشست کشورهای اسلامی در کشور خود، موضوع ضرب سکه طلای اسلامی را مطرح کرد که در آن زمان با استقبال گسترده ای مواجه شد؛ اما آمریکایی ها درصدد ناکامی این طرح و سرنگونی شخص ماهاتیر برآمدند. عربستان در هر دو این ماموریت ها نقشی محوری ایفا کرد.
ناصر قندیل روزنامه نگار لبنانی و سردبیر البناء در مقاله ای افزود: کارشناسان مالی و اقتصادی می دانند که فرق بسیاری بین دعوت به بازگشت به طلا به عنوان پشتوانه ذخایر مالی دولت ها و تضمین پول ملی آن کشور و صدور یک واحد پولی مشترک جدید در یک یا چند کشور وجود دارد.
وی اضافه کرد: گزینه اول از زمان خروج آمریکا از توافق سیستم «برتون وودز» که در سال 1945 تعیین و در آن بر سر یک نظام ارز ثابت و اتکا به دلار برای قیمت گذاری سایر ارزها و وابستگی دلار و طلا به یکدیگر توافق شده بود، غیر واقعی به نظر می رسد، درسال 1971 واشنگتن وابستگی دلار و طلا را برهم زد و دلار بر بازار ارزی هیمنه یافت و هرگونه بازگشت نیازمند موافقت آمریکا بود که امکان نداشت و در سطح جهانی نیز غیر قابل قبول بود. کشورها می خواستند که پول های نقدی آنها بدون فراهم کردن پشتوانه طلا برای آن ارزش داشته باشند.
قندیل یاد آور شد که اتخاذ یک واحد پولی خاص برای هر کشوری چه سکه یا پول کاغذی جز امور حاکمیتی آن محسوب می شود همچنین کشورها می توانند با یکدیگر برای بر سر یک واحد پولی توافق کنند همانند یورو در اتحادیه اروپا. خروج آمریکا از توافق وابستگی دلار به طلا و استقلال دلار به سه مساله بازمی گردد : اول مساله جایگاه تجاری کالاهای آمریکایی به عنوان شریک تجاری نخست در جهان. دوم جایگاه بانکی، بانک های آمریکا تعیین کننده عملکرد بانکی است و سوم برگه تحریم که آمریکا در دست دارد و از آن استفاده می کند و به یک اهرم محدود کننده در استقلال و رشد اقتصادی جهانی نیز تبدیل شده است.
وی نوشت: در مقابل تلاش ها برای اتخاذ پول های قوی به جز دلار در مبادلات و عملیات مالی و تجاری با آن، بانک های بزرگ این کشورها را با اقدامات مقابله ای و خشم بانک های آمریکایی و نیز تحریم های آمریکایی به دلیل حمله غیر قانونی به دلار مواجه می کند به همین دلیل این روند نیازمند جایگزین هایی خارج از شکل سنتی متداول است. 
این تحلیلگر ادامه داد تبادل کالاهای راهبردی همانند نفت و گاز با دلار باعث تسلط واحد پولی آمریکا و سیاست های مالی آن بر جهان وتحکم آمریکا بر دولت ها می شود که از آن به عنوان ابزاری برای فشار بر دولت ها استفاده می کند.
وی اضافه کرد که در ماه های اخیر جهان با سیاست های غیر عقلانی آمریکا که اقتصاد کشورها را تهدید می کند مواجهند و آمریکا ، سعی دارد از طریق سیاست های مالیاتی و گمرکی و اعمال تحریم ها و غرامت های اقتصادی با بحران اقتصادی خود مقابله کند و چون نمی تواند از طریق نظامی بر جهان هیمنه داشته باشد تحریم های اقتصادی را جایگزین کرده است. 
قندیل می نویسد: در سال 2003، ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی، در جریان نشست کشورهای اسلامی در کشور خود، موضوع ضرب سکه طلای اسلامی را مطرح کرد که در آن زمان با استقبال گسترده ای مواجه شد؛ اما آمریکایی ها درصدد ناکامی این طرح و سرنگونی شخص ماهاتیر برآمدند. عربستان در هر دو این ماموریت ها نقشی محوری ایفا کرد.
وی افزود که در آن برهه، ترکیه که تلاش می کرد تحت حمایت آمریکا باشد و پاکستان که تحت نفوذ دو جانبه سعودی - امریکایی بود و به حمایت مالی عربستان و حمایت نظامی آمریکا نیاز داشت، موضعی مشابه عربستان اتخاذ کرد و استقبال ایران از این طرح، به عنوان دولتی که در معرض تحریم ها و محاصره های زیادی قرار داشت، راه به جایی نبرد.
امروز پاکستان با پیروزی حزب انصاف و رئیس آن عمران خان، رابطه خوبی با عربستان و ایالات متحده ندارد و آنکارا و واشنگتن نیز در دو سطح سیاسی و اقتصادی در حالت مقابله با یکدیگر قرار دارند. ماهاتیر بار دیگر به صحنه سیاسی مالزی بازگشته است و ایران برای مقابله با تحریم ها آماده می شود، بنابراین طرح ضرب سکه طلای اسلامی، برای دولت هایی که جمعیت آنها روی هم رفته به حدود نیم میلیارد نفر می رسد و حجم اقتصاد آنها نزدیک به سه تریلیون دلار است، بسیار ضروری به نظر می رسد.
این روزنامه نگار تحلیل کرد که در شرایطی که ایران از کشورهای اصلی تولید کننده نفت و گاز است، ترکیه و پاکستان مهمترین گذرگاه های لوله های نفت و گاز را دارا هستند و مالزی مهمترین کشور در زمینه پالایشگاه های نفت و صنعت پتروشیمی است و تجارت نفت و گاز حدود نیم تریلیون دلار در این چهار کشور را به خود اختصاص می دهد، امکان انجام معاملات در این زمینه ، با تکیه بر سکه طلای اسلامی به عنوان یک ارز برای تبادل نفت و گاز، وجود دارد. به این ترتیب، سکه طلای اسلامی در سبد ارزهای متداول جهانی قرار می گیرد. 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات