صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۱۸۵۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 23 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بعضی جوری حرف می‌زنند و اقدام می‌کنند که در نقشه‌ دشمن کار می‌کنند. اینها که می‌گویند دولت برکنار شود، در نقشه‌ دشمن عمل می‌کنند. دولت باید بر سر کار باشد. هم رئیس‌جمهور و هم مجلس منتخب ملت هستند و هر دو تکلیفی دارند و حقی دارند و باید کرامت‌شان حفظ شود.(97/5/22)

▼ حرف روز
بیانات راهگشا
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دیروز در دیدار هزاران نفر از قشرهای مردم از استان‌های گوناگون درباره اوضاع اقتصادی و معیشتی، شرارت‌های آمریکا و پیشنهاد مذاکره و نیز ضرورت وحدت عمومی مردم و مسئولان سخنان مهمی را بیان کردند. ایشان در مقام یک فرمانده مقتدر و متفکر با اشراف کامل تحلیل جامعی از اوضاع کشور ارائه دادند که در این زمینه به چند نکته مهم اشاره می‌شود؛
1ـ در وضعیت فعلی ادبیات بحران بیشترین خسارت (حتی بیش از تحریم‌ها) را به کشور وارد کرده است. راه‌حل‌های شناخته‌شده‌ای در این وضعیت وجود دارد که مهم‌ترین آنها برای بهبود وضعیت اقتصادی، پرهیز از بن‌بست‌انگاری، سیاه‌نمایی و ناامیدی است.
۲ـ با وجود بی‌تدبیری‌ها و اقدامات نابه‌هنگام و ضعیف دولت در پیش‌بینی و مواجهه با تلاطمات اقتصادی، دولت فعلی می‌تواند کشور را از این مرحله عبور دهد. مطالبه برای استعفا در این وضعیت منطقی و مقدور نیست و بازی در نقشه دشمن است و مطالبه صحیح باید تحرک و تدبیر قوی‌تر از همین دولت باشد.
۳ـ آدرس غلط مذاکره دوباره با آمریکا که با بازی انحرافی «مذاکره بدون پیش‌شرط» همراه شده است، کاملاً بی‌حاصل و تله‌ای برای وقت تلف کردن و ایجاد اختلاف است. زمانی می‌توانیم با آمریکا مذاکره کنیم که از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به اقتدار مورد نظرمان برسیم و فشارها و هوچی‌گری‌های او نتواند در ما تأثیر بگذارد.
۴ـ اگر اشکالات مدیریتی و خطاهای سیاست‌گذاری کاهش یابد، کشور به سلامت و به آسانی از مرحله کنونی عبور می‌کند. اعتماد دولت اعتدال به غرب اشتباه راهبردی سنگین بود؛ اما قرار نیست اشتباه را با اشتباهی بزرگ‌تر جایگزین کنیم. دولت خدعه‌گر و خیانت‌پیشه آمریکا باید بفهمد با خروج از برجام همه درها به روی ما بسته نیست و کشور ما مقتدرتر و با ثبات‌تر از آن است که با تصمیمات آنها متأثر شویم و دولتی برود و دولتی بیاید.
۵ـ همان‌گونه که رهبری عزیز فرمودند، به دلیل ناامیدی دشمن از جنگ نظامی، امنیتی و فرهنگی آنها به جنگ اقتصادی رو آورده‌اند. خسارت‌هایی که تاکنون در جنگ اقتصادی دیده‌ایم، مقدمه‌ای برای بیدارباش و تحول و مصون‌سازی در عرصه اقتصادی است. همان‌طور که توانستیم بازدارندگی نظامی ایجاد کنیم، با اقدامات درست و اصولی باید به بازدارندگی اقتصادی در برابر دشمن دست یابیم.

▼ گزارش روز
نباید بی‌تفاوت بود!
همزمان با نشست کشورهای ساحلی دریاچه خزر و امضای سند تفاهم میان این کشورها، جریان‌هایی در خارج مرزها، از بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا تا کانال‌های دروغ‌پرداز در فضای مجازی با پیروی از اصل گوبلز شروع به افسانه‌سرایی درباره حق ایران از دریاچه خزر کردند و مدعی شدند 50 درصد از این دریاچه در گذشته در دست ایران بوده است و در سند تفاهم جدید با اختصاص یازده درصد به ایران شاهد ترکمنچای دیگری هستیم. حتی پا را فراتر گذاشته و نظام اسلامی را به معامله بر سر تمامیت ارضی متهم کردند؛ در حالی که نه ایران هیچ‌گاه چنین سهمی از دریاچه خزر داشته است و نه اصلاً در توافق‌نامه اخیر در این باره تفاهم و توافقی میان کشورهای حوزه دریاچه خزر صورت گرفته است.
موضوع این گزارش نه اثبات افسانه بودن سهم 50 درصدی ایران از دریاچه خزر است و نه بررسی توافق‌نامه امضا شده میان سران پنج کشور ساحلی در نشست اخیر. مسئله و دغدغه این یادداشت، انتقاد از ضعف دادستان عمومی و برخورد نکردن با دروغ‌پردازی‌ها و تبلیغات علیه نظام اسلامی است. وقتی تعدادی از سلبریتی‌ها [در خوش‌بیانه‌ترین حالت] در دام فضا‌سازی‌های رسانه‌های خارجی و... قرار گرفته و با انتشار مطالبی در فضای مجازی به دولت و نظام حمله کرده و جمهوری اسلامی ایران را به حراج منافع کشور با معامله بر سر تمامیت ارضی ایران متهم می‌کنند، دادستان عمومی باید به مسئله ورود کرده و با متخلفان با هر درجه از شهرت و هر درجه از محبوبیت هم که باشند، برخورد جدی داشته باشد. تکرار دروغ‌های رسانه‌های خارجی از سوی سلبریتی‌ها، خدشه وارد کردن به اعتماد عمومی و ایجاد ناامیدی در بین مردم موضوع ساده‌ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد و نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

▼ خبر ویژه
مردودی شورای شهر در انتخاب شهردار تهران!
مرتضی طلایی، عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به پایین بودن نمره کارنامه شورای شهر در یک سال گذشته به انتخاب شهردار در این کارنامه اشاره کرد و گفت: انتخاب آقای نجفی انتخاب کاری نبود؛ بلکه انتخابی کاملاً سیاسی و مبتنی بر بده بستان‌های سیاسی بود. این انتخاب از همان روزهای اول علی‌رغم تأکید کارشناسان که از آن به خوبی یاد نمی‌کردند، با حمایت و پشتیبانی شورای شهر روبه‌رو شد و نشان داد آنچه کارشناسان از نماندن نجفی عنوان می‌کردند، به منصه ظهور رسید و شهر با چندین ماه توقف از حضور نجفی خالی و ایشان در شهرداری تهران باقی نماند. گزینه بعدی سرپرست شهرداری تهران بود که امکان صورت دادن کاری در شهر را به لحاظ قانونی نداشت تا اینکه نوبت به گزینه دوم شورای شهر، یعنی آقای افشانی رسید. هر چند افشانی مدیری اجرایی است؛ اما آنچه تاکنون از رفتار و سخنان اصلاح‌طلبان از شورای شهر و کارشناسان منتشر شده، نشان می‌دهد خروجی کار مناسب نیست و گویا شورای پنجم یک بار دیگر نسبت به افشانی نظر مثبت و یکپارچه‌ای ندارد. متأسفانه، بده بستان‌های سیاسی در انتخاب آقای افشانی به تمایل نداشتن اعضای شورای شهر به این انتخاب منجر شده؛ از این رو یک بار دیگر این نگرانی وجود دارد که آیا افشانی در شهرداری تهران دوام می‌آورد؟ بنابراین اعضای شورای شهر در اصلی‌ترین موضوع یا اولین موضوع که همان انتخاب مدیر شهر تهران است و باید در آن نمره قبولی می‌گرفتند، مردود شده‌اند و این عدم موفقیت در درجه اول برای مردم تهران مشکل‌ساز خواهد بود.

▼ اخبار
1ـ رایزنی مخفیانه سران مصر و رژیم صهیونیستی درباره غزه

شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم اواخر ماه مه (خرداد) در مصر با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرده است. رسانه صهیونیستی مدعی شده است، این دیدار با هدف «آغاز رایزنی‌ها برای رسیدن به توافقی بر سر ایجاد ثبات در غزه» انجام شده است. طی هفته‌های اخیر، وضعیت نوار غزه به دلیل تداوم خشونت و حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان معترض به این رژیم متشنج شده است. وزارت بهداشت فلسطین روز شنبه (۲۰مرداد/۱۱ اوت) اعلام کرد از زمان آغاز راه‌پیمایی‌های بازگشت در اشغالگری‌های مرز نوار غزه تا کنون ۱۶۸ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند؛ زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت‌وساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

2ـ القای ناامیدی و پمپاژ ترس در جامعه!
روزنامه «بهار» در گزارشی با عنوان «به وقت مذاکره» نوشت: «با مطرح شدن تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران بازار شایعه و گمانه‌زنی داغ‌تر از قبل شد، یکی از موضوعاتی که گاهی برخی منابع اعلام می‌کنند، مسئله تهاتر نفت با کالا و غذا است. البته مقامات دولتی هر بار این موضوع را تکذیب کرده‌اند، ولی این مسئله نشان می‌دهد نگرانی‌ها از آینده و به ویژه پس از آغاز تحریم‌های آبان ماه در کشور بسیار عمیق‌تر شده است. البته این مسئله دلایل گوناگونی دارد؛ برای نمونه حسین موسویان، دیپلمات پیشین ایران در جدیدترین اظهارنظر خود، ریشه این مسئله را کاملاً تاریخی می‌داند و از نگرانی خود نسبت به روزی صحبت کرده است که ایران مجبور شود در ازای غذا، نفت بدهد.» هراس‌افکنی در افکار عمومی و ایجاد رعب و وحشت از آینده یکی از ترفندهای نخ‌نمای طیف اصلاح‌طلب برای توجیه مذاکره با ترامپِ قمارباز است.

3ـ نگرانی از برخورد با مفسدان اقتصادی
روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «با اعمال مجازات‌های شدید نمی‌توان با مفاسد اقتصادی برخورد کرد»، نوشت: «تجربه و تاریخ ثابت کرده است با اعمال مجازات‌های شدید هیچ‌گاه نمی‌توان با مفاسد اقتصادی برخورد کرد. علم اقتصاد، اتمسفر خاص خود را دارد، بنابراین باید متخصصان در این حوزه پیشنهادهای خود را ارائه کنند. مادامی که اقتصاد بیمار است، اعمال مجازات‌های سخت دردی از اقتصاد درمان نمی‌کند، هرچند ممکن است مجازات‌های سخت تأثیر روانی و کوتاه‌مدتی داشته باشد؛ اما راهکار اصلی، برخوردهای سخت نیست و نخواهد بود.» گفتنی است، در اتفاقی سؤال‌برانگیز هر وقت که اعلام می‌شود قرار است با مدیران نجومی و مفسدان کلان اقتصادی برخورد شود، اصلاح‌طلبان به خط شده و به طور تمام‌قد از مفسدان دفاع می‌کنند.

4ـ انتقادات شدید موضع العبادی را تغییر داد
حیدر العبادی در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، با تغییر موضع خود درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «در مسئله ایران، تعهد ما استفاده نکردن از ارز دلار در مبادلات است، نه پایبندی به تحریم‌های آمریکا.» گفتنی است، اظهارات نخست‌وزیر عراق در هفته گذشته مبنی بر اینکه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی می‌کنیم، اعتراضات گسترده‌ای را در کشور عراق به همراه داشت و چهره‌های گوناگون سیاسی، جریان‌ها و چهره‌های با نفوذ بسیاری به اظهارات العبادی انتقاد کردند و خواستار اصلاح گفته‌های او شدند که به نظر می‌رسد العبادی سرانجام نیز تحت فشار افکار عمومی و رسانه‌ها و سیاسیون عراقی  مجبور به اصلاح موضع خود در قبال تهران شده است.

▼ اخبار کوتاه
روزنامه صهیونیستی «معاریو» نوشت: «تسویکا ووگل» ژنرال صهیونیستی که پیشتر فرماندهی نیروهای این رژیم را برعهده داشت، اذعان کرد تل‌آویو در برابر جنبش مقاومت اسلامی حماس تسلیم شده است. وی در این باره گفت: در مقابل حماس پرچم سفید را بالا بردیم و تسلیم شدیم و مقامات کنونی این رژیم برای تل‌آویو ننگ به ارمغان آورده‌اند. رژیم صهیونیستی که در آن واحد سه کشور را شکست داده بود، اکنون از شکست دادن حماس در غزه عاجز شده است. ووگل تأکید کرد، تنها چیزی که برای نتانیاهو مهم است، نشستن بر کرسی قدرت است.
محمدرضا باهنر گفت: تصور می‌کنم اکنون وقت مناسبی برای نقد کردن دولت نیست، حتی برخی از اصلاح‌طلبان در دو ماه گذشته شعار عبور از روحانی را مطرح کردند و این از نظر سیاسی کار صحیحی نیست. وی افزود: آقای روحانی هم باید برای ایجاد رضایت عمومی یک خانه‌تکانی در دولت انجام دهد، این خانه‌‌تکانی را بارها اعلام کردیم و حتی بنده به صورت چهره به چهره این موضوع را با دولتی‌ها مطرح کردم که با توجه به بحران اقتصادی موجود باید در تیم اقتصادی خانه‌‌تکانی صورت گیرد.
حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مراسم رونمایی از کتاب «الف لام خمینی» اظهار داشت: مردم در ابتدای انقلاب، با کوپن و جیره زیر بمباران زندگی می‌کردند و بچه‌های خود را به جبهه می‌فرستادند؛ در عین حال به حضرت امام(ره) هم عشق می‌ورزیدند، اما امروز متأسفانه اعتماد مردم به دلیل عملکرد ما کم شده است. وی افزود: به نظر من، ما از قبل هم مشکل خارجی داشتیم، اما آنها را طی کردیم؛ ما مسائل داخلی داریم.
محمد خوش‌چهره، استاد دانشگاه و اقتصاددان با بیان اینکه درباره بازار ثانویه اراده‌ای از پیش وجود داشت که سازمان‌یافته عملیاتی شد، گفت: الآن نباید مجلس را شفابخش بدانیم، اکنون باید مرکزیتی باشد تا تصمیمات استراتژیک و کلان اقتصادی در آن اتخاذ شود. وی با تأکید بر اینکه سیاست مالیات باید به نفع تولیدکننده باشد نه به ضرر آنها، خاطرنشان کرد: در ایران اشرافيون هزینه اشرافیت را پرداخت نمی‌کنند و نظام مالیاتی را با فشار مالیاتی اشتباه گرفته‌ایم.
عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات گفت: با نظارت پیشگیرانه دیوان برای صیانت از بیت‌المال و حساب‌های خزانه‌ای دستگاه‌های دولتی، در بخش ریالی 13‌ هزار میلیارد تومان و بخش ارزی 4 میلیارد دلار شناسایی و وارد خزانه شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات