تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۷۸

روند و مراحل استیضاح رئیس جمهور آمریکا / دو استیضاح ناموفق واستعفای یک رئیس جمهور در آمریکا/تصاویر استعفای نیکسون

پس از آنکه مشخص شد کنگره به استیضاح نیکسون رای خواهد داد، وی در شب ۸ اوت ۱۹۷۴ از سمت خود کناره‌گیری کرد. نیکسون اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که استعفا کرد. اگرچه استعفای نیکسون، روند استیضاح را متوقف کرد، اما در عین حال به پیگیری‌های قضایی پایان نداد.
پایگاه بصیرت / گروه دیدگاه/ محمد علی قمی
این روزها رئیس جمهور آمریکا در مخمصه ای گرفتار شده است که پیش از او نیکسون در آن گرفتار شده بود؛ تاثیر استیضاح ترامپ بر فعالیت های وی به گونه ای است که ترامپ هشدار داده است که اگر من استیضاح شوم بازار سقوط می کند.نشریه «نیوزویک» در گزارشی درباره گناهکار شناخته شدن رئیس سابق ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور این کشور و اعتراف به گناه وکیل سابق دونالد ترامپ از قوت گرفتن احتمال استیضاح او خبر داد.
به گزارش بصیرت این رسانه آمریکایی در گزارشی درباره تحولات اخیر در پرونده‌های رئیس سابق ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» و وکیل شخصی سابق او، با هشدار درباره احتمال تسلط دموکرات‌ها بر کنگره آمریکا به گمانه‌زنی درباره نزدیک‌تر شدن رئیس‌جمهور به استیضاح پرداخت.
روز گذشته«پال منافورت»رئیس سابق ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا در چند اتهام گناهکار شناخته شد و از سوی دیگر «مایکل کوهن» وکیل شخصی سابق ترامپ به انجام برخی جرم‌ها با اطلاع رئیس‌جمهور آمریکا اقرار کرد. نیوزویک در این مورد نوشت: «احتمال استیضاح دونالد ترامپ به دنبال اقرار به گناه مایکل کوهن و گناهکار شناخته شدن پال منافورت قوت می‌باید».
این رسانه آمریکایی، تحولات عصر سه شنبه به وقت واشنگتن در زمینه رئیس سابق ستاد انتخاباتی او و همچنین وکیل شخصی سابق ترامپ را «یک بعد از ظهر خارق العاده» خوانده و نوشت: «(در این روز) وکیل سابق رئیس‌جمهور دونالد ترامپ به ارتکاب هشت جرم اقرار کرد که یکی از آنها نقض قوانین مالی در انتخابات است و رئیس سابق ستاد انتخاباتی او هم در مورد هشت جرم مالی گناهکار شناخته شد».
این رسانه ادامه داد: «بلافاصله بعد از این بمب‌های خبری در رابطه با مسائل دادگاه، احتمال استیضاح ترامپ پیش از پایان یافتن دوره اول ریاست جمهوری او به طرز قابل توجهی بالا رفته است».
نیوزویک ادامه داد: «در بازار پیش‌بینی سیاسی، پایگاه PredictIt (پیش‌بینی کنید)، درصد احتمال استیضاح ترامپ را ۵ درجه بالا برد. این سایت به کاربران اجازه می‌دهد که "سهام” خریده و اگر پیش‌بینی‌ (استیضاح) درست از آب درآمد، آنهایی که سهام مربوط به اردوگاه آری به استیضاح را خریده باشند، به ازای هر سهم یک دلار دریافت خواهند کرد».
در گزارش این رسانه آمریکایی به جزئیاتی از پرونده وکیل سابق ترامپ و همچنین رئیس سابق ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا پرداخته شده است.
هیأت منصفه‌ای در آمریکا «پال منافورت» رئیس سابق ستاد انتخاباتی او را در چندین فقره جرم گناهکار اعلام کرد. تنها دقایقی بعد از انتشار این خبر اعلام شد «مایکل کوهن» وکیل سابق ترامپ هم به ارتکاب چندین جرم اعتراف کرده و گفته این اقدامات را به دستور شخص ترامپ انجام داده است.
هیأت منصفه رسیدگی‌کننده به پرونده تخلفات اقتصادی و مالیاتی منافورت پس از سه هفته بررسی پرونده، اعلام کرد از مجموع ۱۸ فقره جرم مورد بررسی، به اتفاق آرا به این جمع‌بندی رسیده که رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ در دستکم ۸ فقره جرم، که همگی به فرار مالیاتی و تخلف مالی مربوط هستند، گناهکار است.
کوهن هم با دادگاهی درنیویورک به توافق رسید که درازای اعتراف به جرایمش، تخفیف مجازات دریافت کند و با این توافق،به ارتکاب دستکم ۸ فقره جرم اعتراف کرد.
تخلف مالیاتی، جمع‌آوری فراتر از سقف قانونی کمک‌های مالی انتخاباتی، ارائه اظهارنامه نادرست به یک موسسه مالی و دریافت منابع غیرقانونی برای ستاد انتخاباتی از جمله این جرایم است و دستکم دو مورد آنها مستقیما به شخص ترامپ مرتبط هستند.
کوهن هرچند از ترامپ نام نبرده، اما اعتراف کرده که به «دستور نامزد یک سمت فدرال» تلاش کرده تا به «استورمی دنیلز» بازیگر فیلم‌های مستهجن و «کارن مک دوگال» مدل نشریه «پلی بوی» حق‌السکوت بدهد تا آن‌ها درباره روابط نامشروعشان با ترامپ، به رسانه‌ها چیزی نگویند.
نیوزویک در بخش پایانی گزارش خود از احتمال شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات ۱۵ آبان ماه کنگره آمریکا و تاثیر مستقیم آن بر تلاش‌ها برای استیضاح ترامپ سخن گفته است.
این رسانه آمریکایی نوشت: «اینطور به نظر می‌رسد که برای آنهایی که پولشان در خطر قرار دارد، به طور فزاینده‌ای این اعتقاد وجود دارد که بعد از اتفاق‌های روز سه شنبه و به ویژه در صورت بازپسگیری کنترل مجلس نمایندگان توسط دموکرات‌ها احتمال تغییر اوضاع (و استیضاح ترامپ) وجود دارد»

روند و قانون استیضاح رئیس جمهور در آمریکا چگونه است؟
روند استیضاح در ایالات متحده آمریکا قانونی است که بر طبق قانون اساسی ایالات متحده آمریکا پیش‌بینی شده‌است.
قانون اساسی ایالات متحده آمریکا به کنگره ایالات متحده آمریکا حق داده‌است که علیه مقامات رسمی کشور به جرم ارتکاب جرائم بزرگ و خائنانه، اقامه دعوا کرده و در صورت محکوم شدن، آنان را از کار برکنار نماید. این جرائم شامل خیانت، دریافت رشوه، جرائم سنگین اجتماعی وادای شهادت دروغ در زیرسوگند است.
استیضاح از دو طریق قابل طرح است. اول اینکه ممکن است دیوان عالی فدرال ایالات متحده آمریکا علیه یکی از مقامات رسمی کشور اعلام جرم کند و از کنگره بخواهد که فرد مزبور را به دلیل ارتکاب عمل مجرمانه استیضاح نماید. اما در شیوه دوم، کنگره خود رأساً و مستقیماً وارد عمل می‌شود و علیه یک مقام دولت فدرال اعلام جرم می‌نماید.
در هر دو شکل ابتدا باید موضوع استیضاح به تصویب اکثریت مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا برسد، سپس این مجلس از مجلس سنای ایالات متحده آمریکا درخواست می‌کند دادگاه تشکیل دهد و متهم را محاکمه نماید. در چنین صورتی مجلس سنا به یک دادگاه تبدیل می‌شود و سناتورها هر یک نقش دادستان را ایفا می‌کنند. در این جلسات رئیس دیوان عالی فدرال به اداره دادگاه می‌پردازد و متهم نیز باید در مقابل اتهامات از خود دفاع نماید. پس از شنیدن دفاعیات طرفین، اتهام به رای گذاشته می‌شود و اگر اکثریت سناتورها رای به مجرمیت بدهند، مقام دولتی از کار برکنار خواهد شد.

تاریخچه استیضاح رئیس جمهور آمریکا

در طول تاریخ ایالات متحده، تنها دو رئیس جمهور در سنا محاکمه شده‌اند. در هر دو مورد نیز آنان با آراء بسیار اندک از خطر برکناری نجات یافتند. اندرو جانسون و بیل کلینتون تنها رؤسای جمهوری بودند که تجربه تلخ محاکمه در زمان حضور در کاخ سفید را پشت سر گذاشتند. هر دو تنها با یک رأی اضافه توانستند به ریاست جمهوری خود ادامه دهند. درجریان ماجرای واتر گیت در سال ۱۹۷۴، پس از تصویب طرح استیضاح رئیس جمهور در کمیته قضایی مجلس نمایندگان، ریچارد نیکسون که نسبت به تصویب این طرح در مجلس نمایندگان و سپس محکومیت خود در سنا اطمینان داشت داوطلبانه از مقام خود کناره‌گیری کرد.
اتهام جانسون به مخالفت وی با برنامه بازسازی کشور پس از پایان جنگ داخلی مربوط بود. کنگره قصد داشت با استیضاح و برکناری وی، موانع بر سر بازسازی مناطق جنگی جنوب کشور را برطرف نماید. جلسات دادگاه جانسون بیش از ۲ ماه طول کشید و سرانجام وی با یک رأی اضافی بیگناه شناخته شد. در خصوص رسوایی اخلاقی بیل کلینتون و ارتباط وی با مونیکا لوئینسکی کارآموز سابق کاخ سفید (رسوایی مونیکا لویینسکی)، رئیس جمهور آمریکا به ادای شهادت دروغ، شکستن سوگند و گمراه کردن دادگاه از دستیابی به حقیقت متهم شده بود. دادگاه کلینتون ماه‌ها اخبار سیاسی آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داده بود و به یک بحران اخلاقی در سطح این کشور تبدیل شد. وی پس ازماه‌ها انکار مجبور شد در یک برنامه مستقیم تلویزیونی رسماً از مردم آمریکا به دلیل شهادت دروغ عذرخواهی کند.

روند یک استیضاح موفق در آمریکا

در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا تعدادی از مأموران اف‌بی‌آی وارد ساختمان هتل واترگیت محل استقرار ستاد انتخاباتی حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا شدند و دستگاه‌های شنود کار گذاشتند و سپس اسناد و مدارکی را برای اهداف مختلف به سرقت بردند.این اقدام غیرقانونی با پیدا شدن یک نوار توسط یک مأمور حراست هتل بطور تصادفی لو رفت و روزنامهٔ واشنگتن پست (به سردبیری بنجامین سی. بردلی) ازطریق دو تن از روزنامه‌نگاران خود به نام‌های باب وودوارد و کارل برنستین آن را به اطلاع افکار عمومی رساندند.


بعدها مشخص شد که چنین اقداماتی قبلاً مکرراً انجام گرفته بوده‌است و تحقیقات بعدی نشان داد که عمق این‌گونه فعالیت‌های جاسوسی بسیار گسترده بوده‌است. پس از آنکه مشخص شد کنگره به استیضاح نیکسون رای خواهد داد، وی در شب ۸ اوت ۱۹۷۴ از سمت خود کناره‌گیری کرد. نیکسون اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که استعفا کرد. اگرچه استعفای نیکسون، روند استیضاح را متوقف کرد، اما در عین حال به پیگیری‌های قضایی پایان نداد. در جریان رسوایی واترگیت، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا به سه جرم متهم شد: جلوگیری از عدالت، سوءاستفاده از قدرت و نهایتاً تحقیر کنگره. در ۸ سپتامبر ۱۹۷۴، جرالد فورد جانشین نیکسون، وی را عفو کرد.

ابتدا چنین تصور می‌شد که این قانون‌شکنی توسط افراد دون‌پایه طراحی و هدایت شده‌است. اما پس از آنکه نیکسون از تحویل نوارهای ضبط‌شده به کمیته قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا خودداری کرد پای رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز به میان کشیده شد. کمیتهٔ قضایی مجلس نمایندگان در ژوئیه ۱۹۷۴ رسیدگی عمومی به اعلام جرم علیه نیکسون را آغاز کرد و دیوان عالی فدرال ایالات متحده آمریکا نیز حکم کرد که رئیس‌جمهور نوارها را به کمیتهٔ قضایی تحویل دهد. در هفتهٔ بعد کمیتهٔ قضایی مجلس نمایندگان، رأی خود را دربارهٔ سه فقره جرم ارتکابی توسط نیکسون صادر کرد: سوءاستفاده از قدرت، کارشکنی در امر اجرای عدالت و اهانت به کنگره.

در ۴ اوت ۱۹۷۴ کاخ سفید متن پیاده‌شدهٔ نوارها را تحویل داد. یکی از نوارها حاوی یک مدرک غیرقابل انکار بود یعنی دستور ریچارد نیکسون برای تماس با سیا به منظور متوقف کردن تحقیقات اف بی آی درمورد سرقت واتر گیت. با انتشار این نوار مشخص شد که مجلس نمایندگان به تصمیم کمیتهٔ قضایی برای استیضاح نیکسون رأی خواهد داد. این مسئله سبب شد که ریچارد نیکسون برای پرهیز از برکناری توسط کنگره در ۸ اوت ۱۹۷۴ از سمت خود کناره‌گیری کند.

چرا نیکسون منتظر رای دادگاه نشد؟
نیکسون روز پیش از استعفا گفته بود که از محاکمه پارلمانی شدن باکی ندارد و کناره‌گیری نمی‌کند؛ ولی در این دو روز مشاورانش او را به کناره‌گیری قانع کرده بودند تا برکنار نشود و به زندان نیفتد. مجلس نمایندگان آمریکا پس از رسیدگی به قضیه واترگیت برای نیکسون کیفرخواست صادر کرده بود تا درسنا محاکمه شود. نیکسون در قبال قضیه واتر‌گیت متهم به اختفای مدارک جرم و دروغگویی به بازپرس هم شده بود.
روند و مراحل استیضاح رئیس جمهور آمریکا / دو استیضاح ناموفق واستعفای یک رئیس جمهور در آمریکا/تصاویر استعفای نیکسون
 نامه استعفای ریچارد نیکسون از ریاست جمهوری امریکا

روند و مراحل استیضاح رئیس جمهور آمریکا / دو استیضاح ناموفق واستعفای یک رئیس جمهور در آمریکا/تصاویر استعفای نیکسون
سخنرانی خداحافظی نیکسون در کاخ سفید. 9آگوست 1974

روند و مراحل استیضاح رئیس جمهور آمریکا
بازتاب استعفای نیکسون
روند و مراحل استیضاح رئیس جمهور آمریکا
تجمع طرفداران نیکسون در محوطه کاخ سفید
روند و مراحل استیضاح رئیس جمهور آمریکا

بدرقه نیکسون توسط جرالد فورد (جانشین وی)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات