صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۱۶۳

اندیشکده آمریکایی: مدرکی دال بر همکاری ایران و القاعده نیست

نتایج مطالعات انجام شده از سوی اندیشکده 'آمریکای نو' حاکیست که برخلاف ادعاهای مقامات آمریکا، هیچ مدرکی دال بر همکاری ایران و القاعده در انجام حملات تروریستی وجود ندارد.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری رویترز، نتایج این مطالعات که بیانیه های دولت'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا در زمینه ارتباط نزدیک بین ایران و القاعده را زیر سوال برده است، بر مبنای بررسی دقیق اسناد به دست آمده از پناهگاه 'اسامه بن لادن' پس از کشته شدن او در حمله نیروهای آمریکایی در سال 2011 در پاکستان است.
رویترز با درج این مطلب که یافته های اندیشکده آمریکای نو با اظهارات ترامپ و وزیر خارجه اش مبنی بر همکاری ایران با القاعده در تناقض است، به نقل از 'نلی لاهود'، نویسنده نتایج مطالعات مربوط به ارتباط ایران و القاعده نوشت: پوشه به دست آمده از پناهگاه بن لادن حاوی سندی 19 صفحه ای است که نشان می دهد ایران از حضور شبه نظامیان القاعده در خاک خود ناراحت و ناراضی بود.
وی افزود: ایران ابتدا تلاش کرد تا آنجا که ممکن است تعداد زیادی از آنها را به کشوری ثالث منتقل کند. پس از آن، اعضای القاعده، از جمله اعضای خانواده بن لادن را به خاطر نقض شرایط حضور در ایران، دستگیر کرد. القاعده نیز به ایران به شدت بی اعتماد بود. 
نتایج این مطالعات حاکیست، پس از حمله آمریکا به عراق درسال 2003، سیاست های ایران در قبال القاعده سختگیرانه تر شد و اعضای بازداشت شده القاعده را از ترک کشور منع می کردند.
یکی از عمال القاعده در این سند مدعی شده است: مقامات ایران تصمیم گرفتند از برادران ما به عنوان ابزار چانه زنی استفاده کنند. 
لاهود که ازسال 2012 در حال مطالعه اسناد بن لادن و یافتن مدرکی دال بر ارتباط ایران و القاعده در اجرای حملات تروریستی بود، گفت: من شاهد و مدرکی پیدا نکردم.
ترامپ ماه مه به هنگام اعلام خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای گفت که ایران از عوامل نیابتی و شبه نظامیان تروریست مانند القاعده حمایت می کند.
همان زمان نیز تعدادی از کارشناسان آمریکایی این ادعای ترامپ را رد کرده و گفتند که ایران ارتباطی با القاعده ندارد وادعاهای رئیس جمهوری آمریکا را صحیح نیست.
سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز پیش از این درپاسخ به ادعاهای مطرح شده در این باره گفته بود : دولت جمهوری اسلامی ایران همواره بر عزم راسخ خود جهت مقابله با گروه‌های تروریستی تأکید ورزیده و در راستای تعهدات بین‌المللی مربوطه اقدامات لازم را به‌عمل آورده است.
بهرام قاسمی تأکید کرده بود: دولت آمریکا به جای کلی‌گویی، باید با به اشتراک گذاشتن اطلاعات دقیق، در عمل مقابله هماهنگ بین‌المللی را با گروه‌های تروریستی فراهم نماید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات